Muž z oceli by se tak dal s trochou nadsázky označit jako takové další posunutí hranic vyprávění v rámci hollywoodských blockbusterů. Těm vždy dominuje přímočará narativní výstavba, která je podřízena drahým trikovým atrakcím, a na příběh jako takový se víceméně zapomíná. Nový Superman však s touto podstatou experimentuje na hranici možností. Zack Snyder, jenž natočil zřejmě jednu z nejlepších (a nejvěrnějších) komiksových adaptací Strážci - Watchmen a podvratný Sucker Punch zesměšňující choutky cílového publika, se v případě superhrdinské ikony vydává ještě dál za běžnou normu – bezmála křesťanské podobenství o spasiteli lidstva v červené pláštěnce totiž nevypráví jako klasický vysokorozpočtový blockbuster, nýbrž mnohem propracovanější formou, která zřejmě nemá v rámci moderních velkofilmů obdoby.
Taková odchylka od normy je nejmarkantnější hlavně v případě skloubení režijních postupů nezávislého a akčního (velko)filmu. Nechronologicky vyprávěný příběh, který neustále přepíná mezi flashbacky a flashforwardy (a občas i snovými sekvencemi), většinou nemotivuje do další scény a vypráví spíše v drobných náznacích a detailech, než aby sděloval jasné a plnohodnotné informace. Lze si také všimnout jistých filmařských technik jako nadmíry přeostřování, zoomování či používání velkých detailů, které výslednému filmu dodávají punc neotřelosti. První, minimalistická půle filmu se však staví do kontrastu s tou druhou, jež je naopak vystavěna jako typický představitel kinematografie atrakcí – splynutí opulentní trikové stránky, pohlcujících zvukových efektů a akční kinetiky tvoří naprosto dechberoucí zážitek hlavně kvůli tomu, že je celá druhá půle filmu konstruována jako jedna dlouhá akční sekvence (navíc s několika rozmístěnými protagonisty a jejich cíli).
Výsledkem tedy není nelogická ani nedotažená resuscitace známého superhrdiny, jak jí mnozí kvůli jejímu netradičnímu uspořádání vytýkají, ani tak tupě megalomanská a přepálená podívaná, jak je označována kvůli velikáškému destruktivnímu finále. To je naopak velmi sebevědomým a smysluplným klimaxem a zároveň zřejmě nejrozmáchlejší akční scénou v dějinách kinematografie. Potěšující navíc je, že se Muž z oceli nesnaží kopírovat styl jiných komiksových megahitů, jako ponurého Temného rytíře nebo infantilně hravých Avengers, nýbrž si razí cestu svým vlastním způsobem.
Superman v podání Henryho Cavilla se odpoutává od naivní idealistické vize Christophera Reevea (a jeho nápodoby Brandona Routha) a přináší skutečného, dilematy zmítaného hrdinu, který se musí naučit skrývat svou sílu a vypořádat se svými božskými schopnostmi. Zkrátka jakoby Snyder vzal Dr. Manhattana a navlékl mu červenomodrý kostým. I přes několik drobných zaškobrtnutí jde stále o jeden z nejpozoruhodnějších titulů letošního roku, který kromě sofistikovaného režijního uchopení supermanovského mýtu nabízí i takovou verzi Kal-Ela, jakou si fanoušci přáli odjakživa. Ale pokud ani s ní nejsou spokojeni, obávám se, že lepší už to nebude...ono to vlastně ani nejde.
Akční scény obecně obsahují výrazné zrno – to ale příliš nevadí, jelikož v kombinaci s agresivním zoomováním a „ruční“ roztřesenou kamerou vytváří sympatický špinavý look. Není jisté, zda podobná technika bude fungovat i v třetím rozměru, u něhož by mohla agresivní střihová a obrazová stránka působit nepřehledným dojmem, ale tuto skutečnost však nemůžeme potvrdit, jelikož jsme měli k dispozici pouze 2D verzi filmu. Ani ve statičtějších scénách se však Muž z oceli neztratí – zrno sice stále přetrvává, ale divákova pozornost se bude obracet k již zmíněným obrazovým detailům nebo k preciznímu rozvržení barev. Nejvíce vyniknou hlavně ostré kontrasty Supermanova červeného pláště s bílou ledovou plochou nebo nevídaně „černá“ barva. Občas jde vidět Snyderova posedlost barevnými filtry (do oranžova kolorované západy slunce, modře stylizované interiéry), tudíž je jakékoliv škatulkování filmu jako „realisticky vypadajícího“ zcela scestné.
Poplácání po zádech si zaslouží také zvuková stopa DTS-HD MA 7.1, která ve vašem domácím kině vytvoří prostorovou kulisu a dá vám vědět, když se Superman rozhodne zaletět si z jednoho konce obrazu na druhý. V krystalicky čistém zvuku vyniká každý detail, každá jemná nuance, kterou si můžete užít v kombinaci s dialogy nepřehlušujícími okolní prostředí. Reproduktory naopak pořádně protáhne soundtrack Hanse Zimmera, jehož burácející melodie (hlavně v závěru) vytváří spolu s ruchy a hlasitou destrukcí intenzivní zvukovou složku. Vcelku vyvedený je také český dabing (sice jen v šestikanálovém Dolby Digital), který neochudí vaše sluchovody o zvukové detaily, jak bývá díky jejich typickému ztišení zvykem. Film tak bez problému můžete sledovat i s vaší prababičkou a nezpůsobit si kvůli tomu újmu na zdraví.
Místo toho se na disku nachází tři zdánlivě nesouvisející featurette, z nichž se každá soustředí na jeden aspekt filmu. První z nich s názvem „Silné charaktery, legendární role“ je zdaleka tou nejvýživnější, jelikož sestává z rozhovorů s hereckými představiteli a tvůrci, kteří mluví o novém přístupu ke známým postavám komiksového univerza DC. V rámci necelé půlhodiny se stihne probrat také Supermanova komiksová historie a způsob adaptace, jaký tvůrci zvolili v rámci Muže z oceli.
Druhá položka s všeříkajícím označením „Maximální akce“ se soustředí na náročný herecký trénink herců a způsob natáčení akčních scén. Kromě toho, že skoro celou dobu uvidíte Henryho Cavilla bez trička, se dozvíte, jaké drastické metody museli herci podstoupit, aby dosáhli odpovídající fyzické úrovně své postavy. Po více než patnácti minutách záběrů z tělocvičny se krátce podíváte na natáčení létacích scén s herci visícími na lanech a také na tvorbu speciálních efektů. Trojici minidokumentů zakončuje sedmiminutovka "Krypton odhalen", v níž představitel dvanáctiletého Clarka Kenta v rádobyvtipném duchu provádí diváky kryptonskou technologií a designem z úvodní scény filmu.
Bonusovou výbavu zakončuje dvouminutové video k 75. výročí Supermana režírované Zackem Snyderem a nadbytečné featurette "Nový Zéland: Domov Středozemě", které zřejmě slouží jako promo k dalšímu warnerovskému titulu – Hobitovi. Všechny bonusy jsou v k dispozici v 1080p rozlišení a jsou opatřeny českými titulky.