Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Blu-ray recenze: Velký Gatsby

Blu-ray recenze: Velký Gatsby

Vydáno: 28.09.2013 17:09 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Velký Gatsby je polarizující snímek. Nejspíš nikdo by ale nenamítal, kdyby se vydání pro domácí kina zařadilo v bilancování na konci roku mezi ta nejlepší. Obrazově a zvukově prvotřídní B-R vychází ve čtyřech verzích.

Velký GatsbyRecenzoval/a dne 28.09.2013 17:09. Velký Gatsby je polarizující snímek. Nejspíš nikdo by ale nenamítal, kdyby se vydání pro domácí kina zařadilo v bilancování na konci roku mezi ta nejlepší. Obrazově a zvukově prvotřídní B-R vychází ve čtyřech verzích. Hodnocení: 5

Velký Gatsby

The Great Gatsby
Drama / Romantický
USA, 2013 , 143 min.

Režie: Baz Luhrmann
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Simon Duggan
Hudba: Craig Armstrong
Herci: Leonardo DiCaprio, Joel Edgerton, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Isla Fisher, Jason Clarke, Amitabh Bachchan, Frank Aldridge, Lisa Adam

Česká premiéra: 18.09.2013

Vydavatel: Magic Box

Velký Gatsby hodnocení na Kinobox.cz: 75.79 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Leonardo DiCaprio ve filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyPoslední film Baze Luhrmanna se dočkal rozporuplných reakcí (viz naše makrorecenze) a mezi nejčastější výtky patřily odsudky Velkého Gatsbyho jako manýristického díla, které se až příliš drží románové předlohy Francise S. Fitzgeralda (viz naše recenze). K uvedeným výhradám jenom několik poznámek. 

Manýra je negativní označení pro úpěnlivé dodržování určitých postupů, při vztažení na tvorbu režiséra pak opakování již dříve vyzkoušených "technik", aniž by měly svou jasnou funkci či smysluplný význam. Je nesmyslné obviňovat Velkého Gatsbyho z manýry, když se variuje hned několik různých postupů, aniž by to ubralo na soudržnosti díla jako celku. Vyprávění je sice rámcové, podávané jako retrospektiva filtrována skrze postavu Nicka, ale rovina v minulosti obsahuje ještě flashbackové pasáže jiných postav a rovina v současnosti mění zdroje zprostředkování příběhu od mluveného slova přes deníkový záznam až ke knize. V první polovině okázalý, v druhé tlumený styl je jednak odvislý od popsaných narativních strategií, jednak je sám velmi různorodý, když se užívá několik různých kamer a motivovanost například písní či svícení se v průběhu stopáže proměňuje. (Všímejte si např. zeleného světla, které je zprvu realisticky - bliká z druhého břehu - a kompozičně - na druhém břehu je Gatsbyho láska - motivované, až se na konci - nasvícení bazénu - stane umělecky motivovaným).

Carey Mulligan ve filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyChápání Velkého Gatsbyho jako luhrmannovské manýry se sice nabízí, když tři (vedle recenzovaného ještě Romeo + Julie a Moulin Rouge!) z dosavadních pěti režisérových filmů završovaly první akt scénou party a vyprávěly o tragické lásce. Taková kritika by ale neviděla pro celek zásadní odlišnosti. V trilogii Červené opony (Tanec v srdci, Romeo + Julie, Moulin Rouge!) se aplikovaly divadelní a především operetní postupy na filmové médium. V Epické trilogii (kromě předmětu tohoto textu ještě Austrálie) jde o vypořádání se s odkazem klasické hollywoodské kinematografie, jejíž kontinuitní pravidla jsou jednak zesilována pro dosažení ještě působivějšího výsledku, jednak podvratně narušována.

Nad negativní odezvou kvůli údajnému úzkostnému držení se Fitzgeraldovy semi-autobiografie se může sečtělejší čtenář a cinefilštější divák leda shovivavě pousmát. Luhrmannův Velký Gatsby je velmi sebereflexivní, protože nadsazenou formou pojednává o procesu vzniku uměleckého počinu a jeho (auto)terapeutické funkci. Zahrává si přitom s Fitzgeraldovým životem (Nick postupuje při psaní jako autor, na stěnách visí fotky jeho ženy atd.) a dílem (citace opravdu nepochází jenom z adaptované knihy, forma rámcového vyprávění je z Posledního magnáta, u kterého nakonec nebyla použita).

Tobey Maguire ve filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyVýznamový posun oproti předloze navíc nelze dost dobře vnímat jako negativum, když kniha vyšla v polovině 20. let 20. století a dodnes je ceněna pro své zachycení zeitgeistu blížící se Velké krize, zatímco film vznikl po druhé ekonomické krizi, a tak důmyslně pracuje s dvojím kódováním minulosti. Jednak je zde minulost kinematografická, k níž se navrátit v její původní podobě nelze, jednak je minulost skutečná v podobě "opakující se" ekonomické krize. Luhrmannův Velký Gatsby se jednou zařadi po bok Občana Kanea a Sunset Blvd., z nichž okázale cituje.    

BLU-RAY:

BD obal filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyVelký Gatsby vychází hned v několika edicích. Ačkoliv nás primárně zajímají jeho Blu-ray verze, sluší se upozornit, že vychází i jednodiskové DVD, na kterém je mezi bonusovými materiály necelá čtvrthodina nepoužitých scén (dvě vystřižené a alternativní konec s úvodem režiséra). Na modrých plackách je možné si vybírat hned mezi čtyřmi verzemi, z nichž recenzujeme poslední jmenovanou: jednodiskovou (2D), dvoudiskovou (2D + 3D), dvoudiskovou v tzv. futurepacku (2D + 3D v obdobě steelbooku) a třídiskovou (2D + 3D + CD s písničkovým soundtrackem se 14 tracky v klasickém balení s šubrovým návlekem ve stylu art deco).

Kupci může vadit, že doporučená prodejní cena je vysoká, ale jde o známou obchodní strategii Magic Boxu, který v následujících měsících novinky přeceňuje směrem dolů. Sběratel si může stěžovat, že na rozdíl od zahraničí u nás není k dostání steelbook, ale futurepack je i navzdory horší kvalitě (problematická boční strana, větší náchylnost k poškození) obstojnou náhradou. Soundtrackářům může vadit, že nejspíš kvůli doprodejím ležáků byl přiložen klasický soundtrack a nikoliv jeho rozšířená verze s třemi delšími písněmi, úryvky dialogů a několika orchestrálními skladbami, ale stále se vzhledem k ceně jedná o výhodnou koupi. 

Promo featurette o 3D k filmu Velký Gatsby.

OBRAZ:

Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Joel Edgerton ve filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyAudiovizuálně jde o referenční disk, který může posloužit pro demonstraci kvalit domácí výbavy. Je ovšem nutné mít na vědomí, že některé obrazové a zvukové pasáže, které mohou být vnímány jako problematické, takto vypadaly a zněly již v kině a mají svůj smysl.

Obrazu ve stranovém poměru 2.40:1 může být vytýkáno, že některé pasáže jsou příliš měkké, což svědčí o přesaturovanosti, kvůli které nejsou detaily pořádně prokreslené kvůli neostrosti. Jiné části lze kritizovat za to, že barvy nejsou dostatečně jasné a v nočních scénách vycvičené oko zaznamená nepatrné zrno. Pokud se ale soustředíte na estetické kvality obrazu v souvislosti s funkcemi použitých prostředků, zmíněné "vady" budete chápat jako záměr.

Neostrost se týká především flashbacků uvnitř rámcového vyprávění (např. první setkání Gatsbyho s Daisy), které mají svým stylem evokovat klasická hollywoodská díla s výrazným zadním svícením. Některé nevzpomínkové scény (např. první provedení Daisy Gatsbyho panstvím) zase upomínají jednak na stylistické prostředky z flashbacku, jednak odpovídají subjektivnímu vnímání některé z postav.

Fotografie z filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyPodobně se to má s jakoby vybledlostí barev, protože ve druhé polovině paleta výrazně potemní a vše je najednou desaturované. Opětovně to souvisí s promyšleností díla jako určitého formálního systému, protože styl úzce souvisí s vyprávěním, které je filtrováno skrze Nicka jakožto vypravěče vypovídajícího o své deziluzi ze zprvu opulentního a barvami hýřícího způsobu života. A zrno přidává na "filmovosti".

Stejně efektivně se pracuje s 3D jako prostředkem, které má diváka nejprve distancovat a poté ho vtáhnout dovnitř. Zprvu se vrší atrakce, když poletují konfety a šampaňské stříká do kamery, což by v ideálním případě mělo vést k navození stejných pocitů, jaké má Nick: od opojení se přechází k distanci. Následně, když se rozehraje ústřední milostný trojúhelník po vzoru melodramat Zlatého věku, jsme vtahováni dovnitř, protože se průměrná délka záběru prodlouží a postavy jsou rozmísťovány do více plánů, přičemž svou roli sehrává přeostřování mezi nimi. Zahraniční recenze se shodují na tom, že 3D prezentace Velkého Gatsbyho na Blu-rayi se může zařadit za toho nejlepšího z nejlepších, Scorseseho Huga a jeho velkého objevu

Promo featurette k hudbě filmu Velký Gatsby.

ZVUK:

Fotografie z filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyOriginální zvuk je sice pouze v šestikanálu (DTS-HD Master 5. 1 anglicky), ale rozmíchání jednotlivých stop (hudba, zvukové efekty, dialogy) stejně jako podání nelze nic vytknout. Možná pro někoho překvapující bude, že jsou upřednostňovány dialogy a monology, které jsou krystalicky čisté a dokonale slyšitelné i při scénách, u nichž mix zvukových efektů (např. jízdy autem) či hudby (např. večírky) má tendenci na sebe strhávat pozornost. Někdy je tato preciznost až nevýhodou, když zaznamenáte, že některé dialogy byly nahrány až dodatečně ve studiu (např. první Gatsbyho vylíčení své minulosti Nickovi).

Jako demo materiál může posloužit scéna večírku v apartmá, které Tom pronajímá pro svou milenku Myrtle. Díky bezchybnému rozmíchání stop do několika zvukových kanálů jsou krásně slyšet všechny "vrstvy": píseň Love is the Drug, která hraje v rádiu v reakci na nabídku drogy Nickovi, do toho začínající Who Gon Stop Me jako vyjádření myšlenkových pochodů Nicka a jazz ozývající se z mimobrazového prostoru jako hudba čtvrti, v níž se všichni nachází, přičemž do toho místy vstupuje Nickův komentář mimo obraz a ztišené (polštářová bitka) i zesílené (otevírání šampaňského) zvukové efekty uzpůsobené jeho vnímání.

Alternativní konec filmu Velký Gatsby.


BONUSY:

Joel Edgerton, Carey Mulligan, Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire ve filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyA nadšení neustane ani při hodnocení bonusových materiálů, které jsou kompletně vybaveny českými titulky a u kterých vítězí kvalita a informační přínostnost před kvantitou. Přidaný materiál sice není tak obsáhlý jako u Moulin Rouge! či Romea a Julie, ale po absolvování necelých dvou hodin vám nebude chybět ani audiokomentář (herci a tvůrci v čele s Bazem Luhrmannem se dostatečně vyjádří ve filmech o filmu), ani galerie obrázků (ačkoliv by byla fajn možnost prohlédnout si storyboardy a fotografie z natáčení i mimo dokumenty).

Snad jenom něco málo o tricích by neškodilo a za přítomnost upoutávek a spotů, které byly součástí velmi nápaditě pojaté kampaně propagaující snímek skrze hudební interprety, by se nikdo nezlobil. Na druhou stranu je zde upoutávka na první filmovou adaptaci Fitzgeraldova nejznámějšího románu, která se bohužel nedochovala celá. Méně raritní je čtvrt hodina vystřižených scén a alternativního konce spolu s úvodem režiséra a scenáristy v jedné osobě. Vypuštění románku Nicka se sportovkyní i neuzavření linií vedlejších postav v závěru sice ve výsledku ubírá na profilaci protagonistů, ale umožňuje se zaměřit na ústřední milostný trojúhelník.

Těžištem disku je však šest tematických filmů o filmu a pět dokumentů z natáčení vybraných scén, které mají dohromady skoro sto minut. Někdy sice zavání mírnou propagací konkrétních značek (oděvního průmyslu) či osobností (hudebního průmyslu), ale pokaždé v nich hovoří profesionálové, kteří měli předem stanovený sjednocující princip celého díla (tzv. "poetické lepidlo") a uvažovali o možných nástrahách a poté o funkci každého užitého prvku. A to jak z hlediska určitých poetických tradic (čím Gatsbyho odlišit od předchozích?), tak i vyprávění (proč použít rámcové vyprávění?, z jakého důvodu měnit zdroje zprostředkování?) a stylu (jaké kostýmy použít, aby odpovídaly vývoji postav?, proč se uchýlit k moderní hudbě v dobovém snímku?, jak pracovat s 3D jako funkčním prostředkem?).

Carey Mulligan, Leonardo DiCaprio ve filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyV devítiminutovce Gatsby a jeho síla se dozvíme, jak Luhrmann přistupoval k adaptování, když chtěl na rozdíl od předchozích verzí zachovat vypravěče (Nicka). Zjistíme, jak byli obsazeni hlavní herci a do jaké míry se podíleli na psaní scénáře.

Následující téměř devítiminutovka "Zevnitř i zvenčí" s Tobeym Maguirem se bohužel nezaměřuje na funkci postavy Nicka ve vyprávění jakožto postavu i vypravěče v různých časových rovinách. Jde spíše o zábavné záběry z natáčení, které pořídil Maguire, čímž navázal na tradici započatou u Luhrmannova Moulin Rouge!, u kterého John Leguiziamo přinášel svůj pohled ze zákulisí.

Dvanáctiminutovka Gatsby: swingové notování má dvě části, z níž první se soustřeďuje na orchestrální hudbu Craiga Armstronga a druhá na důvody užití moderní hudby (aktualizace: rap jako jazz současnosti) a práci s různými hudebními interprety (se soustředěním se na zacházení s leitmotivy v podobě Young and Beautiful Lany del Rey a Together od The xx).

V nejdelším featurette na disku, sedmnáctiminutovce Móda 20. let: efektní a okázalá, se Luhrmannova životní partnerka a kostymérka Catherine Martin vyjadřuje k volbě světových značek (Tiffany, Prada, Brooks Brothers, Fogal), úpravě jejich designu na hýřivá dvacátá léta a tomu, jak proměňující se kostýmy mají vyjadřovat charakterovou i sociální proměnu postav.

Tobey Maguire ve filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyŠestnáctiminutový Jazzový věk a o necelých deset minut kratší Fitzgeraldova vizuální poetika jsou v podstatě biografickými medailonky Fitzgeralda, z nichž se dozvíme nejenom o jeho životě a době, ve které žil, ale i o inspiračních zdrojích: filmech 20. let, z nichž filmaři přebrali konkrétní stylistické postupy, i dokumetu o New Yorku a dalších Fitzgeraldových románech, z nichž různě citovali a vzdávali jim poctu. Pětice kratších dokumentů o realizaci konkrétních scén (několik "prvenství: party u Gatsbyho, jízda autem Nicka s Gatsbym, setkáni Gatsbyho s Daisy a natáčení v hotelu Plaza a spor mezi Nickem a Gatsbym u bazénu) pak bonusovou nabídku uzavírá.

ZÁVĚR:

Dosavadní nejlepší kinofilm tohoto roku na prozatím nejlepším letos vydaném Blu-rayi, které ve všech edicích nabízí bezchybnou audiovizuální prezentaci a téměř dvě hodiny česky otitulkovaných bonusových materiálů. Gatsby se sice až obsesivně upínal k minulosti, což mělo tragické následky, ale opakované vracení se k Velkému Gatsbymu (snímku, soundtracku, bonusům) ničemu a nikomu neškodí.

Oficiální upoutávka s českými titulky k filmu Velký Gatsby.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
10/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • "Luhrmannův Velký Gatsby se jednou zařadi po b... (Anonym, 29.09.2013 13:37) Reagovat

    "Luhrmannův Velký Gatsby se jednou zařadi po bok Občana Kanea a Sunset Blvd." No o tom môžete len naozaj snívať

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Oscar 2024: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (24.01.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Recenze: Zabijáci rozkvetlého měsíce (21.10.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zabijáci rozkvetlého měsíce analyzují anatomii pádu, při kterém mohou být také mrtví (18.10.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Fokus Fest 2023 míří do Semil (26.09.2023 08:00 v Novinky)
- Téma: 10 nejlepších rolí Roberta De Nira (17.08.2023 16:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Freddie Mercury se vydává do casina na cestu samuraje (14.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: Sam Raimi (04.06.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Scorsese chystá dalšího Ježíše (30.05.2023 07:45 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Killers of the Flower Moon (19.05.2023 08:32 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Pan Nepolapitelný hledá odhalenou stopu devadesátek (19.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: deset nejlepších filmů Harveyho Keitela (13.05.2023 11:25 v Články | Publicistika)
- Krvavý poledník natočí John Hillcoat (01.05.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Churchill a Hrabě Monte Christo chystají zlatý podraz (28.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: 10+1 nejočekávanějších filmů roku 2023 (20.04.2023 15:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 1. část (18.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2022 podle filmserveru (16.01.2023 12:30 v Články | Žebříčky)
- Téma: Jodie Foster slaví 60 (19.11.2022 09:00 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu