Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Velký Gatsby

Recenze: Velký Gatsby

Vydáno: 15.05.2013 15:00 v sekci Recenze | Premiéry - Markéta Jindřichová

Baz Luhrmann opět potvrdil, že je mistrem oslňující podívané s nemalými ambicemi. Přesto jeho adaptace Velkého Gatsbyho s největší pravděpodobností rozdělí diváky do dvou nesmiřitelných táborů.

Velký GatsbyRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 15.05.2013 15:00. Baz Luhrmann opět potvrdil, že je mistrem oslňující podívané s nemalými ambicemi. Přesto jeho adaptace Velkého Gatsbyho s největší pravděpodobností rozdělí diváky do dvou nesmiřitelných táborů. Hodnocení: 2.5

Velký Gatsby

The Great Gatsby
Drama / Romantický
USA, 2013 , 143 min.

Režie: Baz Luhrmann
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Simon Duggan
Hudba: Craig Armstrong
Herci: Leonardo DiCaprio, Joel Edgerton, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Isla Fisher, Jason Clarke, Amitabh Bachchan, Frank Aldridge, Lisa Adam

Česká premiéra: 16.05.2013

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Pátá filmová adaptace jedné z nejznámějších amerických novel se jeví jako značně sporná. Někteří diváci budou tento film oslavovat a někteří za ty samé věci zavrhovat. Vnímání nového Gatsbyho bude, víc než u jakéhokoli jiného filmu poslední doby, záležet především na filmovém vkusu diváka a jeho vztahu ke Claytonovu ztvárnění Fitzgeraldova Velkého Gatsbyho s Robertem Redfordem a Miou Farrow. Jedni budou Luhrmannovu adaptaci oceňovat jako opulentní spektákl, strhující filmovou podívanou (především ve 3D verzi) s množstvím oslňujících kostýmů, kulis a velkolepých tanečních i hudebních čísel. Druzí budou z kina odcházet s tušením nevyhnutelné kocoviny po prohýřené noci, na jejímž konci po bujarém veselí narůstá pocit, že tentokrát už to možná zašlo příliš daleko.
Velký Gatsby Baze Luhrmanna působí totiž spíš jako doslovný remake zmiňované verze Jacka Claytona než inovativní adaptace literární předlohy. Některé scény jsou takřka totožné a navíc v téměř stejném sledu. Luhrmannův Gatsby se od Claytonova pojetí výrazněji liší snad jen tím, že je celý příběh rámovaný retrospektivním vyprávěním Nicka Carrawaye (Tobey Maguire). Samozřejmě původní text není příliš rozsáhlý a těžko hledat nové situace či dějové linie, které nebyly v předchozí verzi použité.
Na druhou stranu Luhrmann už jednou dokázal, že je schopným adaptátorem. Jeho Romeo a Julie je zdařilou ukázkou přenosu beletrie do filmu. Místo jednoduchého převyprávění děje v pohyblivých obrazech zvolil metodu aktualizace, v níž přenesl příběh na jiné místo a do jiného času. Ze znepřátelených šlechtických rodů se staly konkurenční gangy a renesanční Verona se proměnila v současnou velkoměstskou džungli. Ve Velkém Gatsbym by se k tématům deziluze, výstřednosti, bezohlednosti a sociální nerovnosti, která Fitzgerald ve své knize rozvíjí, dalo přistoupit obdobně osobitým způsobem.
Někdo by mohl namítnout, že aktualizace spočívá právě v přebujelé a křiklavé formě filmové řeči. Neudržitelný a excentrický způsob, jímž žijí postavy Fitzgeraldova románu, koresponduje s Luhrmannovým pojetím, kterým tematizuje postupy současného Hollywoodu. Bohužel oficiální anotace distributora: "Luhrmann nabízí svoji vlastní vizuální interpretaci klasického příběhu a oživuje děj příběhu dosud nevídaným způsobem," naznačuje, že tomu tak spíše není. Režisér jednoduše natočil snímek, který se s největší pravděpodobností stane kasovním trhákem a získá přinejmenším několik nominací na Oscara. O Velkého Gatsbyho samotného už tolik nejde.
Nicméně i v případě, že Luhrmannovým cílem nebylo nic jiného než oslňující podívaná, nezdá se, že by se mu to zcela podařilo. Klíčem k obrazové i zvukové stránce je "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let v Americe. Jak říká vypravěč Nick, bylo to vybičované šílenství, opojný koktail alkoholu, drog a velmi uvolněné zábavy. V tom je Luhrmann soudržný. Velký Gatsby v jeho podání je digitální šílenství a omamný kaleidoskop. Bohužel na rozdíl od předlohy tu chybí ten temný spodní proud – únava z opilosti a nekončících večírků. Předtucha, že stávající způsob života je neudržitelný a to jak fyzicky, tak finančně. Situace, kdy se velké dějiny prolínají s těmi malými, individuálními.
V nynějším pojetí je tato doba jen kulisa, pozlátko, za kterým už nic není. Ohromující vyprávění je při bližším pohledu vyprázdněné a falešné. Tento dojem ještě podtrhují obrazová klišé (digitální sníh a déšť, bílé záclony vlající v průvanu, Nickův deník, jehož písmena jsou psána přímo na plátno apod.). Dále také hektický střih, který v některých pasážích vytváří až stroboskopický efekt. Stylizace, která fungovala v Moulin Rouge, tady působí spíše jako manýra.
Na druhou stranu se filmu nedá upřít dobře vyvážený rytmus. Lví podíl na tom má především hudba, která s jednotlivými obrazy výborně koresponduje. Například hned úvodní scénu s majákem, jehož zelené světlo symbolizuje Gatsbymu, že jeho cíl je dostupný a na dosah ruky, podkresluje v cyklech se stupňující hudební motiv, který dotváří atmosféru naděje. Vnímání soundtracku bude pravděpodobně stejně ambivalentní jako hodnocení celého snímku. Ne každému budou vyhovovat nové aranže klasických amerických hitů zlatých dvacátých let, rapové a hip-hopové předělávky swingové a jazzové hudby (Jay-Z), která jsou synonymem doby „roaring twenties“ a v neposlední řadě odvážně vrstvené hudební plochy.
Další problém vyvstává s volbou představitelů hlavních rolí. Luhrmann zjevně volil takové typy herců podobající se těm, kteří ztvárnili dané postavy v Claytonově verzi. To svádí ke srovnávání, především pojetí Jaye Gatsbyho Robertem Redfordem a Leonardem DiCapriem, které se bude odehrávat spíše v rovině individuálních představ a oblíbenosti daných herců. Oba v roli excelují, přesto tvář tohoto téměř kaneovského magnáta bude nadále reprezentovat spíše Robert Redford. Jeho podoba je s ním spojená téměř čtyřicet let. A co víc, i přes Luhrmannovo gradované entrée Jaye Gatsbyho, DiCaprio nedostává šanci svou roli dál rozvíjet.
To ostatně platí i pro ostatní herce: Tobey Maguire (Nick), Carey Mulligan (Daisy), Joel Edgerton (Tom), Elizabeth Debicki (Jordan) a Isla Fisher (Myrtle). Do jednoho podávají vynikající výkony a těžko je lze vinit z toho, že jejich postavy nevyznívají. Bohužel v Luhrmannově podání, které se zajímá pouze o zevnějšek, nemají šanci prolomit slupku svých postav, ukázat napětí a rozpolcenost, které jsou v nich usazené. Je to svým způsobem vlastně ztracený potenciál. Taková přehlídka talentovaných herců, kteří nedostanou šanci se projevit, přidat do role něco svého.
Problematičnost této adaptace spočívá v tom, že jde pouze po povrchu. Diváky, kteří čekají velkolepou podívanou, budou zbytečně rozptylovat pokusy o komplexní dějovou linii. A ti, kteří se těšili na novou adaptaci Velkého Gatsbyho, zklame pompézní obal bez předpokládaného obsahu. Bazu Luhrmannovi by nakonec zjevně mnohem lépe svědčily remaky a muzikály než adaptace knih, v nichž stejně k formě hudebního filmu směřuje.
Český trailer filmu Velký Gatsby

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
5/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • (Lukáš Boček, 17.05.2013 15:34) Reagovat

    8/10! :)

  • (Renáta Králová, 23.05.2013 14:53) Reagovat

    stojí za to ho vidět :-)

  • (Renáta Králová, 23.05.2013 15:00) Reagovat

    nádherný film, stojí za to ho vidět :-)

  • (Renáta Králová, 23.05.2013 15:10) Reagovat

    nádherný film, který rozhodně stojí za to vidět :-)

  • (Renáta Králová, 23.05.2013 15:13) Reagovat

    nádherný film, který stojí za to vidět :-)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 8. týden
Top 20 ČR: Ježek Sonic předběhl Chlapa na střídačku Ježek Sonic si za víkend doběhl v českých kinech pro zlato. Na druhé místo odsunul českou komedii Chlap na střídačku. čtěte zde
Vydáno: 25.02.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 8. víkend
Box office: Ježek Sonic přesprintoval Harrisona Forda Videoherní Ježek Sonic ve finiši přesprintoval Harrisona Forda a jeho psa v dobrodružném filmu Volání divočiny. čtěte zde
Vydáno: 24.02.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Portrét: Luis Buñuel
Portrét: Luis Buñuel - představitel filmového surrealismu V tomto měsíci uplyne 120 let od narození legendárního španělského režiséra, představitele filmového surrealismu Luise Buñuela. Tento článek připomene jeho život i dílo. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2020 10:00 v sekci Články | Publicistika
1
1917 7/10
Recenze: Válečné drama 1917 fascinuje svou technickou realizací Na deset Oscarů nominovaný snímek Sama Mendese představuje vizuální požitek podpořený zpřítomňováním času a prostoru - díky dovedně skrytým střihům totiž vypadá, jako by byl natočený na jeden záběr. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 2. 2020 - 27. 2. 2020
TV tipy: Čarodějnice bojuje s kickboxerem a nosí masku rudé smrti Na konci února se v televizích nic zásadního neděje, protože žádné velké premiéry nejsou na programu. Krom několika zapomenutých filmů tak nejvíc zaujme uvedení Eggersova debutového počinu Čarodějnice. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- The Green Knight: první trailer artušovské fantasy (13.02.2020 15:40 v Novinky | Trailery)
- Top 10: Gene Hackman (30.01.2020 10:30 v Články | Publicistika)
- Oscar 2020: Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli (25.01.2020 10:30 v Články | Publicistika)
- Králíček Petr bere do zaječích v novém traileru (15.01.2020 16:38 v Novinky | Trailery)
- Oscar 2020: nominacím vévodí Joker (13.01.2020 15:04 v Články | Publicistika)
- TV tipy: V Zootropolis se hledá Dory, která si čte knihu džunglí (27.12.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Jane Fonda: top 10 nezapomenutelných rolí (21.12.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- Tenet: první trailer nového filmu Christophera Nolana (19.12.2019 18:29 v Novinky | Trailery)
- Baz Luhrmann chce natočit Mistra a Markétku (13.12.2019 15:37 v Novinky | Zprávy)
- Ceny SAG: nominace za rok 2019 (11.12.2019 17:07 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 70. let (07.12.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Všechny filmy Ridleyho Scotta seřazené od nejhoršího k nejlepšímu (30.11.2019 10:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Všechny filmy Martina Scorseseho od nejhoršího po nejlepší (17.11.2019 08:30 v Články | Publicistika)
- Spike Lee natočí Prince of Cats (14.11.2019 14:44 v Novinky | Zprávy)
- Král našel královnu (26.10.2019 08:00 v Novinky | Zprávy)
- Timothée Chalamet je Král v finálním traileru (24.10.2019 16:49 v Novinky | Trailery)
- Králíček Petr 2 v prvním traileru (17.10.2019 17:21 v Novinky | Trailery)
- Téma: Oscar 2020: kdo zvítězí? (08.10.2019 12:08 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   07/2020

Ježek Sonic
4/10

Superrychlý modrý ježek Sonic je videoherní postavička, s níž hráč sbírá zlaté kroužky a bojuje se zlým doktorem Robotnikem. Stejné motivy se objevují i ve filmové adaptaci této videohry, v níž si mimo jiné zahráli i Jim Carrey a James Marsden.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver