Nedávno jsme informovali, že Quentin Tarantino zveřejnil dosud neuzavřený seznam deseti nejlepších filmů, které letos viděl. Od té doby se stihl vyjádřit k pro angloamerické publikum nejpřekvapivější volbě a přidat ten nej.
TOPka za letošek obsahovala filmy v abecedním pořadí, ale od posledka se stihla rozšířit o jeden titul, který rovnou spočinul na jejím vrcholu.
Quentin Tarantino si totiž zaletěl na Mezinárodní filmový festival v Busanu, kde zhlédnul izraelský thriller
Big Bad Wolves, který vyhlásil nejenom za to nejlepší z Busanu, ale dokonce za nejlepší film tohoto roku. To jistě muselo potěšit Aharona Keshalese a Navota Papushada, tvůrce, kteří snímek společně napsali a režírovali.
Příběh o pomstě pojednává o detektivovi Mikim (
Lior Ashkenazi), který pátrá po Drorovi (Rotem Keinan), který je podezřelý z vraždy dítěte. S ohledem na synopsi, z které není radno víc prozrazovat, nepřekvapí Tarantinovo nadšení, protože tzv. šílenec z videopůjčovny celou svou filmografií prokazuje slabost pro revenge subžánr. Udivující naopak je, že Izrael do boje o Oscara vyslal procedurální drama Bethlehem, které si nezískalo tolik pozornosti na festivalech,
jaké se dočkal Big Bad Wolf, o kterém recenzenti psali pochvalně už od Toronta.
Vedle toho, že má již o nejlepším počinu jasno, v rozhovoru pro tištěnou verzi francouzského týdeníku Les Inrockuptibles odůvodňoval svůj nejkontroverznější výběr. Řeč je o Osamělém jezdci, který byl angloamerickou kritikou přijat převážně negativně. Sdílí námitky vůči Johnny Deppovi a má problém s druhou třetinou, protože rozdělení záporáků do dvou skupin považuje za nešťastné. Prvních a posledních čtyřicet pět minut ale považuje za výborné, obzvlášť vlakovou scénu, u které nešetří slova nadšení ("Úžasná!").
Přesto má ale s touto westernovou parťáckou akcí problém. Zamlouvala se mu Tontova historie, ale po scéně vyvraždění kmene pociťoval pachuť v ústech, jelikož Indiáni byli skutečnými oběťmi genocidy a zopakování historie v zábavném filmu, který se nese v duchu grotesek s
Busterem Keatonem, mu přišlo odporné. I přesto ale Osamělého jezdce považuje za velmi dobrý film, který by se však bez uvedeného obešel, protože dělat si legraci z toho, co Amerika skutečně udělala, není v pořádku. Na výtku, že něco podobného se dá říct o jeho
Nespoutaném Djangovi, odvětil, že se snažil o prozkomání Ameriky, žonglování s několika věcmi naráz - a s nadsázkou uvedl, že u
Osamělého jezdce se problematická pasáž nachází v nejhorším aktu ze všech.

Kromě toho také řekl, že
Frances Ha je na jeho seznamu, protože mu tato indie záležitost připomínala filmy Paula Mazurského.
Apokalypsu v Hollywoodu zařadil, protože v tomto roce nic vtipnějšího neviděl.
V zajetí démonů je to vůbec první počin od
Jamese Wana, který se mu zamlouval, a na
Kick-Ass 2 vyzdvihuje auteurský vklad
Jeffa Wadlowa. Opravil také stávající verzi žebříčku, když uvedl, že
Gravitace tam není, na místo ní patří
Fruitvale Station.
Co na jeho revidovanou TOPku a zdůvodnění říkáte?