© Vertical Entertainment
Aquaman a ztracené království je finální tečka za propojeným komiksovým DC universem, po níž bude mít studio Warner Bros. od komiksových filmů přibližně na rok a půl pauzu, na což pak naváže pokusem o kompletní restart celé superhrdinské franšízy. Uvedení této tečky se nicméně neobešlo bez četných komplikací, jelikož vznik filmu doprovázely různé zvěsti o náročném přestříhávání natočeného materiálu, scenáristických úpravách a dodatečných dotáčkách. K tomu je třeba říct, že na finálním sestřihu filmu jsou ty švy sice místy znát, takže návaznost scén je občas trošku překotná a vyprávění je chvílemi poněkud zmatenější (kvůli výraznému upozadění Amber Heard působí Aquaman na začátku filmu jako single otec samoživitel), leč celkově snímek působí jako celistvé dílo. Rozhodně se nejedná o nějaké vyloženě chatrně poslepované nekoherentní torzo, jehož průběh by vůbec nedával smysl.
© Vertical Entertainment
Postavy se pohybují v převážně digitálních prostředích, která zápolí s počítačovou umělostí, extrémní přeplácaností, chaotičností a estetickou ošklivostí. Digitální triky mají proměnlivou úroveň, rozhodně ale vypadají lépe než v posledních filmech od Marvelu. Řada monster se svým vzhledem blíží k potvorám z děl H.P. Lovecrafta, jiní tvorové zas připomenou Jar Jara Binkse nebo Jabbu Hutta ze Star Wars. Vizuálně film evokuje všechno možné, v dialozích dokonce dojde i na přímý odkaz na Harryho Pottera. Film opět režíroval James Wan, známý tvůrce a producent populárních hororových filmových sérií, ale také režisér Rychle a zběsile 7. Jeho hororové kořeny vyplují na povrch při střetech postav s podvodními monstry či s přerostlým hmyzem nebo při realizaci vizí z titulního prokletého ztraceného království, které vypadají jako z něčí temné noční můry. Napětí nicméně snímku celkově schází, jelikož film místo toho raději spoléhá na stylizovanou komiksovou nadsázku a komediálnější ladění.
© DC
Pozoruhodná je v tomto ohledu např. vedlejší postava váhavého vědce, jenž pracuje pro hlavního záporáka v jeho tajné spalovně na magickou energetickou surovinu (s níž ohřívá planetu, fuj fuj), ale reálně mu již není příliš k užitku – pouze mu nabourává plány, narušuje soukromí a projevuje zaječí úmysly. Jindy nelítostný Black Manta si jej přesto kdovíproč vydržuje, místo toho, aby se ho zbavil (což by bylo jedině logické). Takže pochopitelně nechtěně dopomůže tomu, že Aquaman získá v protivníkových řadách cenného spojence… Výhodou filmu je každopádně jeho neutuchající tempo, jenž prakticky nepřipouští žádné prostoje. Pořád se něco děje, hrdinové se přesouvají z prostředí do prostředí, interagují spolu mezi sebou i s nejrůznějšími dalšími tvory, přecházejí z akce do akce. Divák je od začátku do konce zahlcován nejrůznějšími podněty, aby neměl příliš času nad filmem moc přemýšlet, což je rozhodně ku prospěchu věci. Těch nedostatků je ale i tak hodně a režisér James Wan neprojevuje tolik kreativity a nápaditosti jako v předchozím případě. Aquaman a ztracené království i kvůli tomu působí už jen jako odvar z prvního Aquamana, jenž plní úlohu pouťové atrakce, která se sice snaží hodně blikat a hlasitě vyhrávat, ale zas tak moc zábavná vlastně není a zanedlouho už nejspíš zapomenete, že jste na ní byli.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]