![Daniel Brühl ve filmu Rivalové / Rush](/img/31781.jpg)
Rivalita Nikiho Laudy a Jamese Hunta je jeden z těch případů, kdy je sám život autorem příběhu silnějšího než cokoliv, co by uměle vzešlo z rukou scenáristových. Se svojí prudkou gradací a pohnutými lidskými osudy je filmařským snem - dva nesmiřitelné protipóly, zdrcující krize a její překonání, a to všechno v nablýskaném obalu sebevražedně rychlých formulí.
Je to vážně tak slibný základ, že na rozdíl třeba od Čisté duše se Howard ani nemusel nijak zvlášť zpronevěřovat reálnému základu, a naprostá většina filmu se věrně drží pravdy. Ty nejnabitější skutečné předlohy ale často ve filmu doplácí právě na svoji vlastní božskost - svádí totiž filmaře k prachsprostému dojení své unikátnosti a nenutí je přidávat vlastní hodnotu navíc. Od toho je tu ale Ron Howard, aby už tak nablýskanou zápletku se zápalem sobě vlastním leštil až do bodu, kdy vám pohled na ni vypálí rohovku.
![Fotografie z filmu Rivalové / Rush](/img/22697.jpg)
Brühlův Lauda a Hemsworthův Hunt jsou totiž vzácným případem dvojky, z níž oba fungují jako úplně opačně nabité a přesto naprosto rovnocenné články. Daniel Brühl je jako Niki Lauda tak dokonale pedantský a strojový, že se vedle něj musí jít schovat i sám mistr Spock. Chris Hemsworth se zase dokonale nachází v úloze nenapravitelného playboye a hezouna, kterou povyšuje z šablony na vícerozměrnou a inteligentní figuru. Vypadá to vlastně vážně, jako by se Spock s Kirkem rozhodli zasednout do formulí a pořádně mezi sebou poměřit síly.
Hlavní přínos téhle perfektně vybalancované dvojky je v tom, že se Rivalové nestrhávají ani na jednu ze stran a nemají vyloženého favorita. V kombinaci s tím, že obě postavy jsou podány chytře, zábavně a důkladně, se film skvěle vyhýbá klasickému klišé "dobro vs zlo". Zvlášť významný úspěch je to v případě Nikiho Laudy, který by se svou aspergerovitostí snadno mohl sklouznout do polohy "toho divnýho a nesympatickýho", ale přitom právě v sympatiích na Hunta vůbec neztrácí.
![Fotografie z filmu Rivalové / Rush](/img/25397.jpg)
V tomhle hereckém duu má Howard obrovskou oporu a já bych se vůbec nebál Laudu s Huntem označit za jednu z nejsilnějších filmových dvojic posledních let. Pan režisér ale sám rozhodně nezaostává a se svou trademarkovou precizností rozehrává na závodních okruzích nefalšované peklo. Vedle obligátní glorifikace závodů Formule 1 coby unikátního zábavního artiklu podsouvá do filmu i temnější tóny, když poodhaluje a hlavně vyzdvihuje známou, ovšem přecházenou nebezpečnost závodění. Pomáhá si při tom i příležitostnou naturalističností, kdy vás krutě neušetří pohledu na otevřenou zlomeninu nebo bolestivou rekonvalescenci z těžkých popálenin. Ponurými vložkami si jednak připravuje prostředí pro blížící se katastrofu, jednak tím ale taky portrétuje piloty formulí jako skupinu abnormálně riskujících, a proto svým způsobem "pomatených" lidí.
Právě prostřednictvím tohohle konfliktu mezi nebezpečím a zdravým rozumem činí ze závodů tak intenzivní záležitost i pro člověka tímhle sportovním odvětvím naprosto nepolíbeného. Formule 1 v Rivalech není jen úžasnou podívanou s extra rychlými auty, ale jakousí posedlostí, závislostí lidí, kteří spatřují půvab v rychlosti a blízkosti smrti. Lauda s Huntem jsou charaktery s úplně opačnou polaritou, ale právě tahle obsese je spojuje a činí je komplexním duem.
![Olivia Wilde, Chris Hemsworth ve filmu Rivalové / Rush](/img/31782.jpg)
Rivalům můžete vyčíst akorát to, že do konceptu biografického filmu nepřinášejí žádné novoty, ovšem to je relevantní pouze v případě, že vám jako divákovi nestačí ke spokojenosti naprosto perfektní uchopení daného schématu a herectví nejvyšší jakosti. Pokud ale máte náladu přesně na takovouhle mistrovsky vybalancovanou chuťovku, která dělá čest žánru, jsou Rivalové tou ideální volbou pro večerní návštěvu kina a dost možná i horkým kandidátem na nejvyšší příčky vaší letošní filmové topky.