Neill Blomkamp si za svou celkem krátkou režisérskou kariéru ještě nestačil najít skladatele, s nímž by se rozhodl spolupracovat dlouhodobě. Čtyři roky zpátky to byl docela neznámý Clinton Shorter, který komponoval pro District 9, tentokrát tvůrce vytáhl z oceánu filmových skladatelů na světlo úplného nováčka. Ryan Amon pocházející z amerického Wisconsinu dosud pro žádný celovečerní snímek nikdy nekomponoval, což ho postavilo do pozice, kdy mohl buď zklamat a být navždy zapomenut, nebo se předvést a katapultovat se tak mezi žádané autory. Jak to tedy s Elysium OST dopadlo?
Žánr filmu nahrával Amonovi od začátku do karet. Napínavý akčňák toho má přece jen dost společného s vzrušující hudbou k trailerům, které se Ryan Amon věnoval v poslední době. Ale co je pár minut k téměř hodinu a čtvrt trvajícímu soundtracku? Amon ale popadl tuto výzvu za pačesy. Svou předchozí práci samozřejmě nemohl nechat jen tak lehko za sebou, a tak některé samostatné tracky jako Fire Up The Shuttle and Deportation by klidně mohly samostatně fungovat jako doprovod k ukázce z filmu.
Soundtrack se na ploše dvaasedmdesáti minut a devětadvaceti tracků rozvíjí do množství zajímavých motivů, v nichž Amon používá zejména klasický orchestr, což je po řadě současných přeelektrizovaných ostček velmi vítaná změna. Fidlání smyčců, vynikající perkuse i dost důrazná žesťová témata, to všechno přidává soundtracku na vážnosti. Amon se ale nebojí ani experimentovat. Prolíná kvantum stylů, kdy od táhlých a na decibel vyvážených skladeb Heaven And Earth nebo You Said You’d Do Anything obrací k epickým trackům Heading To Elysium a Kruger Suits Up až fantastickému vrcholu Elysium s řadou emotivních vokálů.
Ryan Amon dokázal, že jako jeden z mála perfektně zvládne i tracky, které jsou v podstatě jen vycpávkou mezi výraznějšími momenty soundtracku. A tedy to, že na skladbě Unautorized Entry není vlastně vůbec nic výpravného, stejně stojí za to si ji vychutnat.
A verdikt? Ryan Amon je veřejnosti i přes tento gigantický projekt stále ještě velkou neznámou. Internet je na informace o něm velmi skoupý, a tak se můžeme jen dohadovat, jestli se už upsal někam dál. A verdikt na závěr? Kdybych nevěděla své, nikdy bych neřekla, že tohle album je prvotinou. Amon předvedl, že s ním v budoucnu rozhodně budeme muset počítat, protože Elysium OST rozhodně není soundtrack na jedno použití.
Album: Ryan Amon – Elysium OST
Celkový čas: 72:18
Skladby: Heaven and Earth // Fire Up The Shuttle // Unauthorized Entry // Deportation // Darkness // Things to Come // You Said You’d Do Anything // A Political Sickness // Arming Projectile // Zero Injuries Sustained // I’d Like Them Dead // You Have No Idea // The Raven // Let the Girls Out // I Don’t Want to Die // Matilda // Step Aboard // Heading to Elysium // Keep Them Busy // When He Wakes Up // We Do the Hanging // Kruger Suits Up // The Armory // I’m Right Behind You // Fire and Water // The Gantry // Breaking a Promise // Elysium // New Heaven, New Earth.