„Mise Europa 1 byla prvním pokusem o vyslání člověka do hlubokého vesmíru“. Nízkorozpočtová sci-fi Europa Report je malý chytrý film přinášející svěží závan do populárního žánru
Nekonečnost vesmíru a nikdy nekončící snaha člověka tuto nekonečnost prozkoumat a pochopit provází lidstvo od nepaměti. Spolu s nimi je doplňují i fundamentální otázky, které si klade každý myslící tvor – kdo jsme, odkud jdeme a kam směřujeme? No a pochopitelně se k nim přidává i otázka, která možná vzrušuje lidstvo nejvíc: jsme ve vesmíru sami?
Europa Report se řadí k podobnému ranku filmů jako jsou vesmírné klasiky
2001: Vesmírná Odysea či
Kontakt a snaží se zkoumat právě otázku o existenci, či neexistenci života ve vesmíru.
Děj filmu lze rámcově shrnout do jedné věty. V nedaleké, ale blíže nespecifikované budoucnosti se skupinka šesti speciálně vybraných jedinců, mužů i žen, v soukromě sponzorované misi vydává na cestu do neprobádaných končin vesmíru, jmenovitě na jeden z měsíců Jupiteru nazvaný Europa, aby zjistila, zda se zde nevyskytují známky života.
Jak jsem naznačil již v úvodu,
Europa Report je malý, ale chytrý film a vyžaduje od diváka značnou míru soustředění a trpělivosti. A jak jsem dále uvedl, autoři se zde hlásí a to i jednou konkrétní narážkou ke klasice největší, kterou i nadále zůstává
Kubrickova a
Clarkova Vesmírná odyssea. Vskutku nemalé ambice měl ekvádorský režisér snímku
Sebastián Cordero. Pokud tedy chcete vidět film s mimozemšťany nebo očekáváte nějakou strhující akční podívanou ve stylu
Vetřelců, pak jste na špatné adrese.
Europa Report je na dnešní dobu až překvapivě komorní a pomalý film a rozhodně nestrhne svým tempem.
Europa Report je ale svým způsobem strhující podívaná, a sice po filmařské, formální stránce. Řadí se k filmovému žánru „found-footage“ (česky „nalezené záběry“) a sledovat, jak promyšleně a funkčně využívá
Cordero stylových prostředků tohoto žánru, skýtá ryzí filmové potěšení. Pokud tedy tento snímek nepřináší v zásadě nic nového k otázce, zda jsme, či nejsme ve vesmíru sami a dějově není příliš strhující, vše vynahrazuje právě jeho stylová stránka, která zaujme elegancí a důmyslností, s jakou s ní její tvůrci pracují.
Jak napovídá název snímku, celý film je vlastně jen „dokumentární záznam“, který pořídily kamery na palubě rakety Europa 1, kde „žije“ šestice astronautů. Způsob, s jakým je tento záznam pořízen, jak se střídají jednotlivé pohledy kamer, mění se perspektivy pohledů a záběrů, jak se střídá osobní pohled ruční kamery s tou „klasickou“ a jak chytře se tu pracuje právě s filmovou technikou „found-footage“, je skutečně strhující a zde tkví jednoznačně klad
Corderova filmu. A že nejde tak ani o „čisté“ sci-fi, dokládá i fakt, že jeho realizace je založena na skutečném objevu jezer pod zamrzlým povrchem Europy z listopadu 2011.
Je pochopitelné, že doposud málo známý režisér neměl k realizaci
Europy „standardní“ filmové prostředky v podobě multimilionového rozpočtu, kterými disponují hollywoodské projekty. Celý film vznikal v newyorských filmových ateliérech „pod dohledem“ NASA a je to mimochodem vlastně ironie, že ve filmu natočeném v Brooklynu, divák neuvidí jediný reálný záběr z exteriérů „Velkého jablka“. K nezávislému lowbudget projektu patří i „levné“ filmové obsazení, které je zde vskutku mezinárodní. K nejznámějším hereckým „veličinám“ patří americká herečka
Embeth Davidtz, jejíž jméno však stejně průměrnému filmovému fanouškovi nic neřekne. Je s podivem, jak za málo peněz (digitální technika ani příliš velké finanční náklady nevyžaduje) a bez přítomnosti efektních triku či hollywoodských hvězd docílil
Cordero docela působivého výsledku a dá se říci, že z minima vytěžil maximum.
Film
Europa Report lze brát jako svérázný „komentář“ k atraktivnímu tématu zkoumání a hledání mimozemských civilizací a jako osvěžující pohled na mnohdy nepříliš funkčně využitý subžánr „found-footage“ a o režisérovi Corderovi v budoucnu nepochybně ještě uslyšíme, třeba už i v souvislosti s nějakým „seriozním multimilionovým“ hollywoodským projektem.
Oficiální trailer filmu Europa Report