Recenze: ID:A - ztráta paměti na dánský způsob

Vydáno: 25.06.2013 18:17 - Amaya Tomanová | foto: facebook tvůrce

Na hranici mezi romancí a thrillerem balancuje dánský snímek ID:A. Tuva Novotny, Flemming Enevold a další rozehrávají dramatickou symfonii o životě a smrti, lásce a nenávisti, žárlivosti a lhostejnosti...

ID:ARecenzoval/a Amaya Tomanová dne 25.06.2013 18:17. Na hranici mezi romancí a thrillerem balancuje dánský snímek ID:A. Tuva Novotny, Flemming Enevold a další rozehrávají dramatickou symfonii o životě a smrti, lásce a nenávisti, žárlivosti a lhostejnosti... Hodnocení: 3
ID:A
ID:A
Thriller
Dánsko, 2011 , 104 min.

Režie: Christian E. Christiansen
Scénář: Tine Krull Petersen
Kamera: Ian Hansen
Hudba: Kristian Eidnes Andersen
Herci: Tuva Novotny, Flemming Enevold, Carsten Bjørnlund, Arnaud Binard, John Buijsman, Rogier Philipoom, Jens Jørn Spottag, Marie Louise Wille, Françoise Lebrun, Koen Wouterse, Simon van Lammeren, Joe Toedtling, Finn Nielsen, Henrik Prip, Ann Hjort

Česká premiéra: 16.05.2013

Hodnocení: 6/10

Distributor: Film Europe


ID:A hodnocení na Kinobox.cz: 58.83 %
Mladá žena se probudí v potoce kdesi ve Francii, na hlavě má šrám, na boku čerstvou jizvu a ve vaku dva miliony euro. Vydává se do nejbližšího města, kde si narychlo buduje dočasnou identitu, a v průběhu následné cesty do Dánska začíná pátrat po té skutečné.  

Fotografie z filmu ID:A / ID:AJako dva vlaky, jedoucí z bodů A a B, sledujeme paralelně cestu hlavní hrdinky za odhalením vlastní minulosti a cestu nesrovnatelně lépe informovaných pronásledovatelů za hlavní hrdinkou. Ta se rychle vzpamatuje z počáteního zmatení a nejistoty a odvážně se vydává na nebezpečnou cestu k rozklíčování událostí, předcházejícím jejímu probuzení. Při návratu do Kodaně je konfrontována nejen s nutností předstírat před svými nejbližšími, že žádnou amnesií netrpí, ale musí čelit těm, kteří ji pronásledují a snaží se ji zničit. Kým je a proč se ocitla ve Francii? Co vlastně spáchala? A kdo jsou její tajemní pronásledovatelé?

Od dánských tvůrců bychom čekali spíše existenciální, nepříliš pochopitelný snímek, striktně se držící regulí Dogma 95. Christian E. Christiansen však takové filmy nemá příliš ve zvyku točit. Po pokusu o sondu do života středoškolské mládeže a snaze proniknout do problematiky šikany (Råzone) nebo nepříliš úspěšné snaze vzkřísit příběh o psychopatické Spolubydlící se pustil do thrilleru o ztrátě paměti a cestě za minulostí. Jak se mu to podařilo tentokrát?

Fotografie z filmu ID:A / ID:AID:A má do typických skandinávských dramat skutečně daleko. Ani zdaleka neodpovídá pravidlům filmařského hnutí Dogma 95, kamera je překvapivě "civilní", příběh silně zavání - v tom lepším smyslu slova - Hollywoodem a hudba v něm hraje nezanedbatelnou roli.

Snímek je značně svébytný a kupodivu nepůsobí dojmem podivného křížence mezi skandinávskou složitostí a hollywoodskou popcornovou podívanou. Na záběrech překvapivě dynamické kamery se střídá pohled na typickou francouzskou krajinu s přítmím zapadlého hotýlku, nablýskaným chaosem opery, deštivou Kodaní či agorafobickou prázdnotou luxusního domu, který hlavní hrdinka sdílí se svým "znovuobjeveným" manželem, operním pěvcem Justem Orem (Flemming Enevold). Občasné flashbacky a snově-halucinační pasáže pomáhají vtáhnout diváka do děje, hudba - ať už jde o scénické instrumentálky nebo operní árie - se výtečně trefuje do jednotlivých scén a v perfektním souladu s doprovodnými zvuky dokresluje celkovou atmosféru. 

Fotografie z filmu ID:A / ID:ATématika ztráty paměti funguje skvěle a příběh nenápadné, křehké hlavní hrdinky (Tuva Novotny), postupně rozplétající klubko intrik a záhad, je chytlavý a téměř vůbec nenudí. Přibývání nových klíčových postav probíhá ve stravitelném a přehledném tempu a lehčí nelogičnosti v hrdinčině chování - zejména její značná naivita a důvěřivost, ostře kontrastující se schopností improvizace, odhadu a pohotového jednání - nijak výrazněji nebijí do očí a přispívají k lepší orientaci. Navzdory tomu, že film chvílemi působí jako dobře zpracovaná počítačová hra v nejjednodušším levelu, kdy do sebe vše logicky zapadá a jeden úkol plynule navazuje na druhý, ID:A ani trochu nenudí a je příjemným křížencem konspiračního thrilleru a lehčího skandinávského vztahového dramatu.

Hrdinčino postupné odhalování vlastní minulosti se dynamicky střídá s akčnějšími scénami, zdánlivá jednoduchost a přehlednost děje je nespornou výhodou filmu - hledáte-li "oddychovější" thriller se vztahovým žánrovým bonusem, hledáte-li film ze severské produkce, který má i přes svou relativní nenáročnost potenciál uspokojit i náročnějšího diváka, pak je ID:A tou správnou volbou.

Originální trailer filmu ID:A


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY