Colin Farrell s Noomi Rapace po boku se vydává na cestu pomsty v americkém debutu dánského režiséra Nielsa Ardena Opleva, tvůrce filmu Muži, kteří nenávidí ženy.
Bylo jen otázkou času, kdy o režiséra
Nielse Ardena Opleva po úspěchu jeho snímku
Muži, kteří nenávidí ženy projeví zájem americká studia. První díl trilogie natočený podle knih Stiega Larssona si za krátkou dobu stačil vypěstovat kultovní status a měl i velmi slušný komerční úspěch. V Hollywoodu už stihli natočit jeho remake, kterého se ujal dokonce sám mistr
David Fincher, takže Oplev měl nepochybně dvířka na americký trh otevřená. Jak tedy dopadl jeho hollywoodský debut?
Dead Man Down by se dal označit jako neo-noirový krimi thriller.
Colin Farrell tu představuje osamoceného muže Victora nesoucího temné břímě minulosti. Victorovi zavraždili nejdříve dítě a potom i jeho ženu. Odpovědnost za to nese hlava newyorského podsvětí Alphonse Hoyt (
Terrence Howard) a spolu s ním i příslušníci albánského gangu, který je pod Alphonsovým vedením. Mezitím se Victor seznámí s tajemnou mladou ženou žijící naproti jeho bytu Beatricí (
Noomi Rapace), která má rovněž jisté plány na pomstu a rozhodne se spojit své síly s Victorem. Oba dva se navíc i přes nevhodné podmínky pro lásku do sebe zamilují.
Upřímně řečeno,
Dead Man Down nepřináší v jádru vůbec nic originálního a dá se u něj jen přemýšlet nad tím, kolikrát a kde jsme už podobný příběh mohli vidět. Navíc jeho zápletka je mimořádně překombinovaná a to i na neo-noirový kousek. Jenže pomsta je neuvěřitelně vitální a vděčný motiv, který ve filmech funguje povětšinou velmi dobře a dá se využívat do nekonečna. Co na tom, že
Dead Man Down přichází s x-tou variací už stokrát viděného? Podstatné u podobného typu filmů je to, jak si s mnohokrát ohranou zápletkou plnou typických klišé, jako jsou různé „neočekávané“ zvraty nebo partička drsných gangsterů z Balkánu a vůbec všemi žánrovými náležitostmi jeho tvůrce poradí.
Zatímco zápletka je až zbytečně složitá a na mnoha místech i dost nelogická a celkově nepůsobí tato story moc věrohodně, filmově nedopadl Oplevův snímek vůbec zle. Všechny zde vyjmenované slabiny tkvící v neoriginálním a klišovitém příběhu i scénáři se snaží
Oplev vykompenzovat působivým neo-noirovým stylem.
Dead Man Down tak může svým vzhledem připomenout například Fincherovu krimi
Sedm. Vyniká svým celkově ponurým laděním - valná většina děje se odehrává buďto v noci, nebo za sychravého počasí a hodně scén je zasazeno do pochmurně působících interiérů, které jsou nasvíceny do zelena. Podivně nazelenalá barva snímku dává depresivní a zároveň stylově čistý charakter. V tomto směru odvedl režisér nadstandardní filmařskou práci.
Colin Farrell v roli mlčenlivého mstitele s přehledem utáhne celý film v podstatě od začátku až do konce. Vydatně mu zde pomáhá snaživá
Noomi Rapace, kterou si Oplev nemohl do svého amerického debutu neobsadit.
Dead Man Down má zajímavý casting i ve vedlejších rolích. Zaujme ještě francouzská herečka
Isabelle Huppert v roli Beatriciny hluchoněmé matky nebo spolehlivý Terrence Howard v roli padoucha Alphonse.
Ve výsledku nakonec
Dead Man Down není špatný. Vyplatí se u něj příliš nepřemýšlet nad překombinovaným dějem s nepravděpodobnými zvraty. Pokud se ale necháte unášet pomalu plynoucím „evropským“ tempem a budete si užívat jeho stylovou neo-noirovou atmosféru, můžete být spokojeni. Nejde o žádnou pecku (mimochodem komerčně i s malým rozpočtem 30 milionů dolarů v USA film propadl), ale o vcelku příjemnou komorní stylovou podívanou, která vás může příjemně překvapit, pokud od ní nebudete čekat zázraky. Otázkou nyní je, zda se Oplev vrátí zpět do Dánska, anebo zda mu v Hollywoodu dají po (komerčně) nevydařeném debutu ještě jednu šanci.
Originální trailer filmu Dead Man Down