Recenze: Zero Dark Thirty

Vydáno: 21.01.2013 16:13 - Adam Hencze | foto: facebook tvůrce

Kathryn Bigelow se opět pokouší změnit pravidla hry, využívá sličnou Jessicu Chastain a její odměnou je pět nominací na Ceny Akademie. Válečné téma nosí pořád, tentokát bojuje proti terorismu, a to v dokumentárním stylu.

30 minut po půlnociRecenzoval/a Adam Hencze dne 21.01.2013 16:13. Kathryn Bigelow se opět pokouší změnit pravidla hry, využívá sličnou Jessicu Chastain a její odměnou je pět nominací na Ceny Akademie. Válečné téma nosí pořád, tentokát bojuje proti terorismu, a to v dokumentárním stylu. Hodnocení: 3.5
30 minut po půlnoci
Zero Dark Thirty
Drama / Historický / Thriller / Akční
USA, 2012

Režie: Kathryn Bigelow
Scénář: Mark Boal
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Alexandre Desplat
Herci: Jessica Chastain, Scott Adkins, Joel Edgerton, Taylor Kinney, Mark Strong, Chris Pratt, Jason Clarke, Mark Duplass, Harold Perrineau Jr., James Gandolfini, Jennifer Ehle, Kyle Chandler, Frank Grillo, Stephen Dillane, Lee Asquith-Coe

Česká premiéra: 21.02.2013

Hodnocení: 7/10
30 minut po půlnoci hodnocení na Kinobox.cz: 71.90 %
Pokud jde divák do kina na Zero Dark Thirty a čeká servis sequelu Hurt Lockera na stříbrném podnose s oblohou, bude víceméně solidně zklamán. Bigelow pokračuje ve vlastním profilování a pryč jsou doby čiré adrenalinové akce Bod zlomu nebo K-19. Kathryn už klouže na okraji kategorie akademické režie, ve které si ale stále zachovává svůj styl, a to jak na vizuální, tak produkční úrovni.
Byla to malá senzace, když na předávání Oscarů před třemi lety dostala exmanželka Jamese Camerona ocenění za nejlepší režii a porazila tak despotu z minulosti v kategorii, kde doposud dominoval on (a svým Hurt Lockerem porazila jeho velkofilm Avatar). Renomované režisérce byly věštěny světlé zítřky a srdce mnohých fanoušků tak logicky zaplesala, když se doslechla o novince popisující lov největšího teroristy moderní doby.
Jedná se o ryze ženské duo - Jessica Chastain, ve filmu CIA agentka Maya, režírována Kathryn Bigelow. Agenturní workoholička s ostrými lokty v křehkém těle, jejíž cíl uniká americké spravedlnosti dvanáct let. Pátrání po nejvyšších pánech afghánských a pákistánských buněk Al-Kaidy je frustrující a neúspěšné, ale co naplat, když divák přesně ví, jak vše skončí. Není třeba lekce z dějepisu, neboť se jedná o události mediálně rozmazané a nedávné - režisérka si toho byla dobře vědoma a nestavěla tak zbytečné okamžiky napětí a vyvarovala se nějakým radikálním dějovým twistům.
V protipólu od Smrt čeká všude, který byl napětím nasáknutý a jehož atmosféra se místy krájela jak týden tvrdý chléb, se struktura scénáře a tempo Zero Dark pohybuje odlišnými proudy. Děj je silně epizodní, čemuž dopomáhá i ztmívačka oddělující cirka dvacetiminutové sekvence, odehrávající se obvykle ve velkých časových odstupech a na jiných místech. Nějaká emoční pojítka proto nejsou logicky možná a dojem ze snímku je silně dokumentární, což není chyba.
Chybou je naopak definice filmu samotného, hnidopichové se budou ptát "Proč mám strávit půl třetí hodiny u filmu, jehož děj už přibližně znám předem?". Návštěvníci kina by měli znát přesnou, nebo alespoň přibližnou odpověď na tuto otázku, protože kromě filmařiny světové úrovně se nějaké příběhové katarze opravdu nedočkají.
O to zajímavější je ale pohled do zákulisí přípravy odplaty na Bin Ládinovi. Kontroverze, která snímku předchází a kterou vtipně zmiňovali například i moderátorky Zlatých Glóbů, má své odůvodnění. Autorka se snaží vyprávět podle pravdy, divák je tedy svědkem mučení zajatců, ve snímku má své místo i tolikrát zmiňovaný waterboarding, kamera nás několikrát zavede do tajných CIA "black site" míst, dokonce ironicky sleduje televizní obrazovku, kde prezident Obama zrovna odmítá námitky o mučení vězňů z Afghánistánu a jeho sousedů. Nevynášení rozsudků nad jednou, či druhou stranou je sympatické. Divák rozhoduje dle vlastního svědomí.
Mark Strong se ve filmu objeví na pět minut, Kyle Chandler se ohřívá déle a nejvíce prostoru dostal Jason Clarke, který upřímně překvapil a předčil vysoká očekávání, nepřítomný vývoj jeho postavy je logický, i když (stejně jako většina postav ve filmu) zastává jenom roli rozvedení charakteru Mayi, což je škoda. Výkon samotné Jessicy Chastain, tedy očí diváka, je vrcholový a i když není její postava extrémně výrazná, Jess si s Kate evidentně padly do noty. Odraz jejích rudých vlasů ve skle zarámované americké vlajky nedá filmovým fanouškům ještě nějakou chvíli spát - důkaz zasloužené nominace nejlepší herečky Cen Akademie.
Popisnou, emočně plochou dvouhodinovku přeruší živá akce posledních dvaceti minut, kdy dochází k samotnému aktu. Tady si je čočka Greiga Frasera jistá a celá sekvence se tak stává pastvou pro oči. Přehledná, čistá akce skrz noční vidění od kameramana stojícího například za scénami z Call of Duty: Black Ops je třešničkou na dortu armádofilům, či zaslouženou odměnou lidem, co vydrželi sto dvacet minut dramatu. Jisté je, že Kathryn je s údernými jednotkami, rychlou střelbou a taktickým čištěním místností jako doma.
Scénář Marka Boala je funkčně sestaven, režie jistá, chladná, herci skvělí a finální scéna v prázdném nákladním letadle domů je citově víc, než celý zbytek filmu. Spousta lidí namítne přílišnou aktuálnost tématu, zbytečnost filmu. Už kvůli zajímavým informacím a perfektně odvedené filmařské práce se to ale bez problému smete ze stolu. Bigelow pokračuje v krasojízdě. Bez emocí, s mírným napětím v konci, s katarzí, s rudovláskou, dokumentárně. Skvěle.

Oficiální trailer k filmu Zero Dark Thirty


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY