Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Patrola

Recenze: Patrola

Vydáno: 13.11.2012 19:17 v sekci Recenze | Premiéry - Martin Bubrín | foto: H.C.E.

Nový policejní thriller Patrola nás zavádí do špinavých ulic L.A., v nichž si bude muset dvojice policajtů poradit jak s gangy, tak osobními životy. Hlavní devízou nového filmu Davida Ayera je však technická stránka.

PatrolaRecenzoval/a Martin Bubrín dne 13.11.2012 19:17. Nový policejní thriller Patrola nás zavádí do špinavých ulic L.A., v nichž si bude muset dvojice policajtů poradit jak s gangy, tak osobními životy. Hlavní devízou nového filmu Davida Ayera je však technická stránka. Hodnocení: 4

Patrola

End of Watch
Drama / Thriller / Krimi
USA, 2012 , 109 min.

Režie: David Ayer
Scénář: David Ayer
Kamera: Roman Vasyanov
Hudba: Dave Sardy
Herci: Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Shaheed Sloan, Jaime Fitzsimons, Cody Horn, Shondrella Avery, Everton Lawrence, Leequwid 'Devil' Wilkens, James 'Pistol' McNeal, Zone

Česká premiéra: 08.11.2012

Patrola hodnocení na Kinobox.cz: 78.78 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Současná mainstreamová (velko)produkce se už moc nesnaží experimentovat s filmovou formou. Blockbustery jsou většinou omezeny studiovým systémem, tvůrcům za zády dýchají producenti chtějící mít ze svého filmu produkt pro co nejširší okruh diváků a mnohdy zarazí režisérovu vizi v prospěch lepší prodejnosti. Pár autorských režisérů si sice stále dokáže prosadit svou (Nolan, Fincher apod.), stále se však jedná o striktně konvenční hollywoodské řemeslo, které sice drží perfekcionistickým způsobem pohromadě, ale divákem je jen stěží postřehnutelné (tzv. neviditelný styl). A pak tady samozřejmě máme žánrovky – snímky, které nepřekračují vlastní stín a vlastně ani nemají vysoké ambice, stačí jim jen naplnit svou žánrovou podstatu.
Režisérem takových žánrovek je i David Ayer, který si vždy bral na mušku drsné thrillery z policejního prostředí, vycházející především z jeho vlastních zkušeností. V podstatě šlo o velmi konvenční záležitosti – Drsný časy s Christianem Balem jsou takovou aktualizovanou verzí Training Day (k němuž Ayer napsal scénář) nabízející alespoň nekompromisní pohled „do hlavy“ zkorumpovaného poldy, Street Kings už byla nezáživná studiovka, u níž bylo vidět, že režisérovi do filmu mluvilo až moc nepovolaných lidí. Jeho třetí počin Patrola (v originále End of Watch) by se dal považovat za takový experiment – v podstatě jde o nízkorozpočtový snímek, který však velmi chytrým způsobem ozvláštňuje jeden z posledních kinematografických trendů.
Za takový trend se dá v dohledné době považovat nechvalně proslulý koncept found-footage - v podstatě jde o amatérský záznam obyčejnou ruční kamerou, který má divákovi zprostředkovat zachycenou autenticitu a realističnost. Home-videová statičnost a nezajímavost, jakou známe z hororové série Paranormal Activity, je zde však povýšena na vyšší level. Nesledujeme totiž jen pouhý záznam reality, ale především fikční příběh, který je tímto trendem invenčně ozvláštňován. Nečekejte tedy dlouhé záběry na čističku odpadní vody, jak je zvykem, spíše jedinečný pohled do všedního života dvou policajtů, který je dynamizovaný zvolenou formou.
Více než klasický příběh se začátkem, prostředkem a konečnou katarzí se nám však nabízí epizodní střípky z každodenní policejní rutiny střídavě prokládané s výňatky z osobního života povahově a etnicky protikladných hrdinů. Brian je drsný bělošský policajt, kterým pod tvrdým zevnějškem skrývá citlivé nitro a strach z osamění, oproti němu se nachází Mike, zásadový mexikánec zastávající tradiční morální hodnoty – společně tvoří dvojici, kterou tak dobře známe z policejních buddy filmů jako Smrtonosná zbraň nebo dalších klasik.
Posíleni svými osobními minipříběhy (Brian začíná chodit s dívkou, na které mu záleží, Mikeovi se co nevidět narodí dcera) je o to těžší se vyrovnávat s úskalími policejní profese, která denodenně nabízí možné ohrožení smrti. Když se před nimi při zdánlivě nesouvisejících obhlídkách a zadrženích začne vyjevovat mnohem komplexnější případ, do něhož už však nemají pravomoc zasahovat... přesto se mu ale rozhodnou přijít na kloub. A vzhledem k tomu, že se jedná o drogovou válku mexického kartelu, naberou věci nečekaný spád, který ani jeden z nich neočekával.
Jak už bylo řečeno, u Patroly není tak důležitý příběh, který bychom mohli zaměnit s libovolnou žánrovkou podobného ražení z poslední doby. Je to právě experimentování s vizuální stránkou, která je jakoby prostředkem pro zefektivnění situací a intenzivnější dopad na diváka. Snímání obrazu neustále přechází z klasických hlediskových záběrů (tzv. Point of view shot) z minikamer, které mají hrdinové připevněné na uniformách, k videokameře, jíž Brian natáčí svůj filmový projekt, až k ruční kameře, která není součástí děje a nachází se místech, kde by se hrdinové mohli natáčet jen stěží. Různorodost úhlů pohledu na hrdiny se tak pohybuje na škále od co největší osobitosti (POV shoty) až po nezaujaté zachycení situací, jako například v akčních scénách.
Ty jsou mnohokrát zdynamizovány pro co nejautentičtější divácký požitek – i když poznáme, že například zvuk je záměrně zesílen, ničemu to neubírá na působivosti. Při akci si film opět velmi pomáhá střídáním jednotlivých hledisek, díky nimž se diváci v kině stávají jakoby současným aktérem děje. Milovníky videoher také potěší, že si Patrola leckteré praktiky půjčuje z jejich estetiky – viz záběry zbraní z první osoby nebo scény automobilových honiček, které jsou zprostředkovány skrze kameru na předním skle. Někdy se dočkáme i záměrně estetizujících záběrů jako černobílého obrazu či nočního vidění, které ještě více přispívají k agresivitě filmové formy jako celku.
Co vyloženě film neposílá po zapomnění jako pouhý „vydařený“ experiment je herecké obsazení. Jake Gyllenhaal zřejmě předvádí jeden ze svých nejlepších hereckých výkonů a role poldy, který si ventiluje životní frustrace na pouličních zásahovkách, je mu snad napsaná přímo na tělo. Rovnocenným partnerem je mu i herecký kolega Michael Peña, který přesvědčivě zvládá vážnější i komediálnější polohy. Spolu tvoří nadmíru sympatickou a uvěřitelnou dvojici parťáků, kteří se velmi přirozeně doplňují, že byste až řekli, že herci jsou nejlepšími kamarády i ve skutečnosti. Právě z jejich nekonečných dialogů při objížďkách pramení také velmi mnoho humorných momentů, které zdatně vyvažují vážnější polohy snímku.
V kombinaci s dravým technickým zpracováním je tato novodobá „Police story“ tak velmi svěží protiváhou k převážně sterilním velkoprodukcím, které se maskují za drahé vizuální efekty a světoznámé franšízy. Davidu Ayerovi se povedlo natočit poměrně drsnou a nekompromisní „reality show“, v níž sice sem tam prolétne povinný patos nebo nadbytečná scéna, ale celkově to neubírá na nesmírné intenzitě celého filmu, kterému se účinně daří vtáhnout diváka do děje, stejně jako ho i nenásilně pobavit a nakonec možná i dojmout. Víc takových!

Originální trailer filmu Patrola

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 28. 2. 2025 - 6. 3. 2025
TV tipy: Ježek Sonic je pán velkoměsta Přelom února a března je v televizích z hlediska novinek poměrně slabý a dramaturgové spoléhají většinou na osvědčené hity. Z premiér tak nejvíc upoutá uvedení pokračování úspěšné a oblíbené adaptace videohry Ježek Sonic.... čtěte zde
Vydáno: 28.02.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 9. týden
Kinopremiéry: Dívka s jehlicí je na kordy s Led Zeppelin Na konci února to ohledně novinek v kinech nestojí moc za řeč, protože žádná nemá zásadní divácký potenciál. Na své si tentokráte přijdou především milovníci náročnějších filmů, kteří u sledování rádi přemýšlí. čtěte zde
Vydáno: 26.02.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 8. týden
Top 20 ČR: Bridget Jones máme rádi V českých kinech se prosadila premiéra britské komedie Bridget Jones: Láskou šílená, která potvrzuje oblibu této postavy u českých diváků. čtěte zde
Vydáno: 25.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 8. víkend
Box office: Opice má dobrý start Vítězství obhájil znovu Captain America, ale slušný start zaznamenala Opice natočená podle povídky mistra hororu Stephena Kinga. čtěte zde
Vydáno: 24.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Opice 6/10
Recenze: Hororová komedie Opice rozesměje otrlé diváky se silným žaludkem Hororová komedie Osgooda Perkinse vychází z krátké povídky Stephena Kinga o plyšové mechanické opici na klíček, která když zatluče paličkami na buben, tak někdo příšerným způsobem zemře. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Malcolm X se v ambulanci veze, aby se zúčastnil války zítřka (24.01.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- A Working Man (11.01.2025 09:30 v Novinky | Trailery)
- Good Luck, Have Fun, Don’t Die (17.02.2024 17:00 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Road House (25.01.2024 18:30 v Novinky | Trailery)
- Trailer: The Beekeeper (05.10.2023 10:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Will Penny a Charley Varrick jsou výjimeční (21.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Přenašeč Spider-Man jede daleko od domova poslední závod, v němž chce vždycky zvítězit (24.03.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Guy Ritchie's The Covenant (03.02.2023 12:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Johnny English a Robin Hood letí balónem a zbožňují prachy (20.01.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Jake Gyllenhaal bude vyhazovačem v Road House (02.08.2022 19:30 v Novinky | Zprávy)
- Jason Statham bude The Beekeper (06.05.2022 07:30 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Nezastavitelná Ambulance Michaela Baye sází všechno na efektní akci (20.03.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Ambulance veze nejhoršího člověka na světě (16.03.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Akční snímek Ambulance láká teaserem (15.02.2022 12:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Mimořádná událost v podobě bodu varu a ohrožení Měsíce (02.02.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Jake Gyllenhaal bude vykrádat luxusní jachty (26.01.2022 17:40 v Novinky | Zprávy)
- Jake Gyllenhaal půjde do války (14.01.2022 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Katastrofické sci-fi Moonfall má nový trailer (06.01.2022 17:37 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Princezna zakletá v čase nasazuje rukavičky, aby na 22. míli potkala vdovy (26.11.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Jake Gyllenhaal vyhazovačem v Road House? (11.11.2021 13:30 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe