Benh Zeitlin navázal na úspěch svého shortu
Glory at Sea a stvořil dílko, co se letos prohnalo festivaly a získalo celkem neuvěřitelných dvanáct cen, včetně čtyř sošek z Cannes (to se Special Mention) a Grand Jury Prize ze Sundance. Třicetiletý nezávislý režisér z Queensu se tím katapultoval mezi nejzajímavější vyrůstající filmaře. Schopnost vyprávění příběhu s hudbou, kterou k němu složil, je u tohoto soundtracku klíčová, i přesto, že je snadno přenositelný.
Divoká stvoření voní od začátku do konce po jižanském folklóru, po New Orleans, po jamujících muzikantech, voní jako nekonečné noci v zakouřených jazzových klubech, kde Sal s Deanem kříčí "žjóva, víc!". Zároveň jsou
Stvoření plná hudebního minimalismu se zvonkohrami, vysoce působivými smyčcovými aranžemi, které nahazují pestré rytmy hodící se do nezkrotné jižanské přírody.
Místy se tyto dva směry mísí společně a také s vokály, které posluchače přenesou zpět do mrtvého ramene řeky, zpátky do útrap malé Hushpuppy. To předvádí otevíračka, která zazněla i na úvodu filmu samotného,
The Bathtub, která vrcholí mohutnou a široce bohatou trumpetovou pompézností. Rytmika a užití houslí jsou v písních tohoto typu klíčové a znějí naprosto skvěle.
Tento typ skladeb doplňují dva kousky z francouzské vesnické tancovačky -
Les Veues de la Coulee a
La Danse de Mardi Gras. A ačkoliv se motivy a přechody víceméně opakují, v celkovém dojmu to nic nekazí. Rytmické kytary střídají vážnější tóny smyčců, které oznamují příchody velkých příběhových přelomů a rozhodnutí. Nejpůsobivější jsou
The Thing That Made You,
The Smallest Piece a zavíračka
Once There Was a Hushpuppy, které nejednomu posluchači nabudí husí kůži, některým snad i slzy na krajíčky. Nezáleží, jestli jste nezávislý celovečerák viděli nebo ne, soundtrack na Vás silně zapůsobí tak jako tak.
Ačkoliv se k hudbě nedostal nikdo z Hollywoodských profesionálů, zní na technicky velmi vysoké úrovni a do filmu sedí dokonale. V kouzelné zvonkohře budete létat magickou Louisianou a ve finále si s Hushpuppy radostí vyskočíte a od poslechu odejdete s pozitivním feelingem toho, že jste zažili něco velkého, nezávislého. Jedním z důvodů, proč je hudba s filmem tak úzce svázaná je, že jí dělal přímo režisér, člověk pohybující se v okolí, kde se příběh vypráví. Přenést tyto pocity do skladeb a spojit je na plátně potom už není problém.
Nálada se všehovšudy změní jen s příchodem dvou tančíren, mimo ně jsme pořád v hlubokém opojení přírodou, v pomalejších rytmech s uspávajícím smyčcem, které podporuje pouze kopák a několik dalších nástrojů. Žádné přehnané vrstvení, míření přímo do divákových emocí a odehrávání spolehlivých salv. Skóre je i svou stopáží přesně tak úderné a přesně tak unylé, jaké bylo zamýšleno.
Benh Zeitlin věděl o svém výsledku už dopředu moc dobře. Zvládl to na jedničku a vy se budete k jeho hudbě mnohokrát nostalgicky vracet.
Album: Benh Zeitlin, Dan Romer – Beasts of the Southern Wild OST
Celkový čas: 36:05
Skladby: Particles of the Universe (Heartbeats) // The Bathtub // Momma's Song // I Think I Broke Something // The Smallest Piece // Les Veuves de la Coulee // End of the World // Until the Water Goes Down // Mother Nature // The Survivors // Particles of the Universe (Elysian Fields) // Strong Animals // La Danse de Mardi Gras // The Thing That Made You // The Confrontation // Death Bed // Once There Was a Hushpuppy
Hudební výběr ze soundtracku
Oba umělci během komponování