Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Lost River

Recenze: Lost River - ambiciózní debut Ryana Goslinga

Vydáno: 01.06.2014 17:30 v sekci Recenze | Za horizontem - Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Snímek Lost River je celovečerním debutem amerického herce Ryana Goslinga, který se ve své prvotině pouští na hranici fantasy, artu a Davida Lynche. Povedlo se mu svou prvotinou oslnit, nebo jde jen o nevydařený pokus?

Lost RiverRecenzoval/a Martin Bubrín dne 01.06.2014 17:30. Snímek Lost River je celovečerním debutem amerického herce Ryana Goslinga, který se ve své prvotině pouští na hranici fantasy, artu a Davida Lynche. Povedlo se mu svou prvotinou oslnit, nebo jde jen o nevydařený pokus? Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Letošní festival v Cannes nabídl kromě nových „budoucích“ klasik (Mommy, Leviathan, Foxcatcher) také řádku titulů, u nichž bychom o extaticky nadšeném přijetí mohli hovořit jen stěží. Jedním z takových počinů, který vyvolal buď rozporuplné, nebo přímo odmítavé reakce, byl také velmi očekávaný režijní debut amerického herce Ryana Goslinga, jenž přijel na canneský festival představit svou prvotinu Lost River. Ač by se mohla vybízet paralela s jiným mediálně známým miláčkem publika Josephem Gordonem-Levittem, který loni natočil nepřístupnou nezávislou dramedii Don Jon, představitel mlčenlivého řidiče z filmu Drive se vydává naprosto odlišnou cestou mimo neochvějné a vztahové indie koleje, s nimiž většina herců typicky přechází k režisérské profesi.
Fotografie z filmu  / Lost RiverGoslingovi za kamerou se jistě nedají upřít ambice – jeho temná neo-noir fantasy pohádka (už žánrová kategorizace je obtížně definovatelná) musela na papíře vypadat jako osobitá podívaná s přesahem, která čeká jen na to, až jí schopný režisér vtiskne určitou vizuální poetiku. Příběh odehrávající se na zuboženém předměstí Detroitu vypráví o rozvrácené rodině z nižší sociální třídy, do níž se pomalu začne vkrádat temnota a beznaděj.

Zatímco matka (Christina Hendricks) je nucena kvůli utáhnutí hypotéky vzít nevděčnou práci v podivném nočním klubu, který jako by vypadl z Twin Peaks nebo jiných filmů Davida Lynche, její syn Bones (Iain De Caestecker ze seriálu Agents of S.H.I.E.L.D.) objeví v zatopeném lomu cestu do tajemného podvodního města. Zároveň najde také zalíbení v sousedce Rat (Saoirse Ronan) – překážkou v jejich vztahu je však místní gang vedený psychopatickým vůdcem jménem Bully (Pán času Matt Smith), jenž ve filmu zastává funkci neopodstatnitelného zla, které bez vysvětlení tyranizuje okolí.

Matt Smith ve filmu  / Lost RiverScénář tedy rozhodně nešetří příběhovými liniemi, ani postavami, které režisér a scenárista v jedné osobě načrtává až s pohádkovou jednorozměrností, v nichž se jejich jména zároveň stávají nositeli základních vlastností a poznávacích znaků (Rat je ošklivá, Bully je tyran apod.). Postavy zároveň žijí v hnusném, neúprosném a podivně definovatelném světě, který se s přibývajícími minutami začíná vzdalovat od skutečnosti a více se propadat do snové nadreality, v níž se všem zúčastněným ztrácí půda pod nohama.

U začínajících režisérů, kteří k této profesi „přestoupili“ od herectví, bývá zvykem, že se ve svém prvním filmu moc nepouští na půdu experimentování s obsahem, ale spíše si vyberou snímek jednodušší, na němž by mohli demonstrovat své vizuální kvality. Ryan Gosling si však, jak oblíbená floskule praví, ukousl příliš velké sousto a jeho prvotina sice nabízí několik úchvatných segmentů, ty ale nedrží příliš pohromadě.

Ben Mendelsohn ve filmu  / Lost RiverPři sledování Lost River (původně pojmenovaného mnohem atraktivnějším How to Catch a Monster) si divák, který má nakoukánu hercovu filmografii posledních let, uvědomí, jak moc jej ovlivnily předchozí spolupráce s režiséry jako Nicolas Winding Refn nebo Derek Cianfrance – s prvním zmíněným natočil (v kontextu obou kariér) přelomový Drive a surreálný Jen Bůh odpouští, s druhým zase neúprosné vztahové drama Blue Valentine a kriminální ságu Za borovicovým hájem.

Vyrovnání se svým vzorům a pokus pomocí cizích vlivů vytvořit vlastní styl je nejvíce rozpoznatelným prvkem u Goslingova debutu. Nejblíže se výsledek svou neuchopitelností a nedořečeností samozřejmě přibližuje filmu Jen Bůh odpouští (a to nejen tím, že tam záporné postavy zpívají a objevuje se tam samoúčelné estetizované násilí), který působí i v Refnově filmografii jako drobný ústřelek od boku.

Fotografie z filmu  / Lost RiverJako diváci, kteří jsme ročně konfrontování s desítkami, ne-li stovkami filmových děl, může snímek v určitých pasážích samozřejmě vyvolávat asociace s mnoha dalšími režiséry, kteří mohli, ale nemuseli stát Goslingovi předobrazem. Při sledování bezmála postapokalyptické krajiny, zde suplované problémy sužovaným Detroitem, vyvstane na mysl hlavně Benh Zeitlin a magický realismus Divokých stvoření jižních krajin, který podobně jako nyní Lost River poskytuje společenský komentář k ekonomické krizi v USA - nejhorší na tom ale je, že podobné téma vůbec nekomunikuje s vyprávěním a rozpadá se pouze na sled neprovázaných epizod, jež se snaží působit pospolitě, ale jedna druhou nepodporují. Majitel halucinogenního nočního klubu, „zkažený“ finančník Dave, například není rozveden dále než za pole tradiční karikatury mocného a zhýralého kapitalisty.

Vypravěčskou bezradnost se Gosling snaží uhrát působivým stylem, k němuž si pozval kameramana Benoîta Debieho, jenž snímal například Vejdi do prázdna nebo Spring Breakers, čili filmy, v nichž šla sytá vizuální estetika ruku v ruce s výpovědní hodnotou. V Lost River se však z úchvatných kompozic stávají jen nádherné prázdné obrazy, které většinou působí samy o sobě, nezávisle na funkci ve vyprávění. Z výsledku se tedy někdy stává až příliš důsledná a chtěná audiovizuální fetiš a exhibice, která nakonec nemá v systému filmu žádné opodstatnění.

Které vlastně nemá ani celé Lost River, jež slouží více jako přehlídka stylů oblíbených Goslingových tvůrců než plně soustředěné vyprávění s potřebným přesahem. Až jeho druhý film nám snad napoví, zda si režisérské řemeslo jen začátečnicky osahával, nebo je neschopen se od svých vzorů distancovat a vydat se vlastní cestou. Více než celistvým dojmem jeho debut totiž vyznívá pouze jako příslib do budoucna, který může, ale nemusí být naplněn.

Klip z filmu Lost River

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Fabelmanovi 8/10
Recenze: Rodinné drama Fabelmanovi je nejosobnějším filmem Stevena Spielberga Ve snímku Fabelmanovi, natočeném lehkou rukou a s poctivou dávkou hravosti, jemnosti, upřímnosti a citu, se Steven Spielberg ohlíží za svým dětstvím a dospíváním a za zážitky, které jej formovaly jako filmaře. čtěte zde
Vydáno: 30.11.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 48. týden
Kinopremiéry: Když srdce dubu promluvilo, přišla láska Poslední měsíc roku začíná v kinech sedmičkou premiér, z nichž největší divácký potenciál má tuzemská pohádka Největší dar. Její konkurenci pak tvoří počiny méně nápadné a určené specifickému publiku. čtěte zde
Vydáno: 30.11.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 47. týden
Top 20 ČR: Vánoční příběh v kinech zaujal Domácí novinka Vánoční příběh v kinech zaujala. Na premiéru nové české komedie se v posledním listopadovém víkendu vydalo přes čtyřicet tisíc diváků. čtěte zde
Vydáno: 29.11.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 47. víkend
Box office: Den díkuvzdání ve znamení Black Panthera Americký svátek Den díkuvzdání byl ve znamení marvelovky Black Panther: Wakanda nechť žije, která bez problému odrazila nápor novinek, z nichž nejhůře dopadla disneyovka Divnosvět. čtěte zde
Vydáno: 28.11.2022 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 10: čeští režiséři po roce 1989
Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 V tomto článku si představíme desítku domácích režisérů, kteří představují tvář současného českého filmu a jejich tvorba spadá do období po roce 1989 do současnosti. čtěte zde
Vydáno: 26.11.2022 14:30 v sekci Články | Publicistika
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Bruce Lee znovu ožije (01.12.2022 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Kodaňský kovboj (24.11.2022 08:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Hostitel Rambo beze stopy letí ke hvězdám (11.11.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Vražda v Londýně je detektivka i komedie (07.11.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Ryan Gosling bude The Fall Guy (31.10.2022 07:30 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Princ Mamánek řeší vraždu v Londýně a hledá ďáblovu kořist (26.10.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Lynch/Oz (04.10.2022 20:10 v Novinky | Trailery)
- The Gray Man se vrátí (27.07.2022 13:30 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel Lenny von Dohlen (08.07.2022 19:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Domestik John Wick je muž na pravém místě (01.07.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřela Julee Cruise (10.06.2022 22:34 v Novinky | Zprávy)
- Stroj času: 30 let od premiéry filmu Twin Peaks (28.05.2022 12:30 v Recenze | Stroj času)
- Ryan Gosling je The Gray Man (24.05.2022 18:30 v Novinky | Trailery)
- Stroj času: Mulholland Drive aneb Hollywood po lynchovsku (21.05.2022 20:30 v Recenze | Stroj času)
- Kinopremiéry: Co komu udělali na Mulholland Drive, když prší slzy? (18.05.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Stroj času: Inland Empire: film, který nikdo nechtěl (14.05.2022 12:00 v Recenze | Stroj času)
- TV tipy: Strážce je první člověk, který se stal vládcem vesmíru (29.04.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Morbius je upírské superhrdinské béčko, řadí se k nejhorším marvelovkám (04.04.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Šalamoun a královna ze Sáby prožívají půlnoční lásku, během níž boří teheránská tabu (04.03.2022 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   48/2022

Fabelmanovi
8/10

Ve snímku Fabelmanovi, natočeném lehkou rukou a s poctivou dávkou hravosti, jemnosti, upřímnosti a citu, se Steven Spielberg ohlíží za svým dětstvím a dospíváním a za zážitky, které jej formovaly jako filmaře.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu