Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Lost River

Recenze: Lost River - ambiciózní debut Ryana Goslinga

Vydáno: 01.06.2014 17:30 v sekci Recenze | Za horizontem - Martin Bubrín

Snímek Lost River je celovečerním debutem amerického herce Ryana Goslinga, který se ve své prvotině pouští na hranici fantasy, artu a Davida Lynche. Povedlo se mu svou prvotinou oslnit, nebo jde jen o nevydařený pokus?

Lost RiverRecenzoval/a Martin Bubrín dne 01.06.2014 17:30. Snímek Lost River je celovečerním debutem amerického herce Ryana Goslinga, který se ve své prvotině pouští na hranici fantasy, artu a Davida Lynche. Povedlo se mu svou prvotinou oslnit, nebo jde jen o nevydařený pokus? Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Letošní festival v Cannes nabídl kromě nových „budoucích“ klasik (Mommy, Leviathan, Foxcatcher) také řádku titulů, u nichž bychom o extaticky nadšeném přijetí mohli hovořit jen stěží. Jedním z takových počinů, který vyvolal buď rozporuplné, nebo přímo odmítavé reakce, byl také velmi očekávaný režijní debut amerického herce Ryana Goslinga, jenž přijel na canneský festival představit svou prvotinu Lost River. Ač by se mohla vybízet paralela s jiným mediálně známým miláčkem publika Josephem Gordonem-Levittem, který loni natočil nepřístupnou nezávislou dramedii Don Jon, představitel mlčenlivého řidiče z filmu Drive se vydává naprosto odlišnou cestou mimo neochvějné a vztahové indie koleje, s nimiž většina herců typicky přechází k režisérské profesi.
Fotografie z filmu  / Lost RiverGoslingovi za kamerou se jistě nedají upřít ambice – jeho temná neo-noir fantasy pohádka (už žánrová kategorizace je obtížně definovatelná) musela na papíře vypadat jako osobitá podívaná s přesahem, která čeká jen na to, až jí schopný režisér vtiskne určitou vizuální poetiku. Příběh odehrávající se na zuboženém předměstí Detroitu vypráví o rozvrácené rodině z nižší sociální třídy, do níž se pomalu začne vkrádat temnota a beznaděj.

Zatímco matka (Christina Hendricks) je nucena kvůli utáhnutí hypotéky vzít nevděčnou práci v podivném nočním klubu, který jako by vypadl z Twin Peaks nebo jiných filmů Davida Lynche, její syn Bones (Iain De Caestecker ze seriálu Agents of S.H.I.E.L.D.) objeví v zatopeném lomu cestu do tajemného podvodního města. Zároveň najde také zalíbení v sousedce Rat (Saoirse Ronan) – překážkou v jejich vztahu je však místní gang vedený psychopatickým vůdcem jménem Bully (Pán času Matt Smith), jenž ve filmu zastává funkci neopodstatnitelného zla, které bez vysvětlení tyranizuje okolí.

Matt Smith ve filmu  / Lost RiverScénář tedy rozhodně nešetří příběhovými liniemi, ani postavami, které režisér a scenárista v jedné osobě načrtává až s pohádkovou jednorozměrností, v nichž se jejich jména zároveň stávají nositeli základních vlastností a poznávacích znaků (Rat je ošklivá, Bully je tyran apod.). Postavy zároveň žijí v hnusném, neúprosném a podivně definovatelném světě, který se s přibývajícími minutami začíná vzdalovat od skutečnosti a více se propadat do snové nadreality, v níž se všem zúčastněným ztrácí půda pod nohama.

U začínajících režisérů, kteří k této profesi „přestoupili“ od herectví, bývá zvykem, že se ve svém prvním filmu moc nepouští na půdu experimentování s obsahem, ale spíše si vyberou snímek jednodušší, na němž by mohli demonstrovat své vizuální kvality. Ryan Gosling si však, jak oblíbená floskule praví, ukousl příliš velké sousto a jeho prvotina sice nabízí několik úchvatných segmentů, ty ale nedrží příliš pohromadě.

Ben Mendelsohn ve filmu  / Lost RiverPři sledování Lost River (původně pojmenovaného mnohem atraktivnějším How to Catch a Monster) si divák, který má nakoukánu hercovu filmografii posledních let, uvědomí, jak moc jej ovlivnily předchozí spolupráce s režiséry jako Nicolas Winding Refn nebo Derek Cianfrance – s prvním zmíněným natočil (v kontextu obou kariér) přelomový Drive a surreálný Jen Bůh odpouští, s druhým zase neúprosné vztahové drama Blue Valentine a kriminální ságu Za borovicovým hájem.

Vyrovnání se svým vzorům a pokus pomocí cizích vlivů vytvořit vlastní styl je nejvíce rozpoznatelným prvkem u Goslingova debutu. Nejblíže se výsledek svou neuchopitelností a nedořečeností samozřejmě přibližuje filmu Jen Bůh odpouští (a to nejen tím, že tam záporné postavy zpívají a objevuje se tam samoúčelné estetizované násilí), který působí i v Refnově filmografii jako drobný ústřelek od boku.

Fotografie z filmu  / Lost RiverJako diváci, kteří jsme ročně konfrontování s desítkami, ne-li stovkami filmových děl, může snímek v určitých pasážích samozřejmě vyvolávat asociace s mnoha dalšími režiséry, kteří mohli, ale nemuseli stát Goslingovi předobrazem. Při sledování bezmála postapokalyptické krajiny, zde suplované problémy sužovaným Detroitem, vyvstane na mysl hlavně Benh Zeitlin a magický realismus Divokých stvoření jižních krajin, který podobně jako nyní Lost River poskytuje společenský komentář k ekonomické krizi v USA - nejhorší na tom ale je, že podobné téma vůbec nekomunikuje s vyprávěním a rozpadá se pouze na sled neprovázaných epizod, jež se snaží působit pospolitě, ale jedna druhou nepodporují. Majitel halucinogenního nočního klubu, „zkažený“ finančník Dave, například není rozveden dále než za pole tradiční karikatury mocného a zhýralého kapitalisty.

Vypravěčskou bezradnost se Gosling snaží uhrát působivým stylem, k němuž si pozval kameramana Benoîta Debieho, jenž snímal například Vejdi do prázdna nebo Spring Breakers, čili filmy, v nichž šla sytá vizuální estetika ruku v ruce s výpovědní hodnotou. V Lost River se však z úchvatných kompozic stávají jen nádherné prázdné obrazy, které většinou působí samy o sobě, nezávisle na funkci ve vyprávění. Z výsledku se tedy někdy stává až příliš důsledná a chtěná audiovizuální fetiš a exhibice, která nakonec nemá v systému filmu žádné opodstatnění.

Které vlastně nemá ani celé Lost River, jež slouží více jako přehlídka stylů oblíbených Goslingových tvůrců než plně soustředěné vyprávění s potřebným přesahem. Až jeho druhý film nám snad napoví, zda si režisérské řemeslo jen začátečnicky osahával, nebo je neschopen se od svých vzorů distancovat a vydat se vlastní cestou. Více než celistvým dojmem jeho debut totiž vyznívá pouze jako příslib do budoucna, který může, ale nemusí být naplněn.

Klip z filmu Lost River

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 30. týden
Kinopremiéry: Na Ibize se za bílého dne na bouřlivých výšinách hraje dětská hra Poslední červencová premiérová nadílka sestává ze čtyř filmů, mezi nimiž ale chybí výraznější lákadlo. Do kin tedy míří třeba nová verze hororu Dětská hra, islandské drama Bílý bílý den nebo francouzská komedie Ibiza. ... čtěte zde
Vydáno: 24.07.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 29. týden
Top 20 ČR: Lví král v Česku zaskóroval Hraná disneyovka pro celou rodinu Lví král opanovala vrchol domácího žebříčku návštěvnosti. Druhá příčka patří marvelovce Spider-Man: Daleko od domova a třetí místo animáku Tajný život mazlíčků 2. čtěte zde
Vydáno: 23.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 29. víkend
Box Office: Lví král trhal rekordy Disneyho Lví král otevřel za rekordních 185 milionů. Avengers: Endgame překonal v celosvětových tržbách historický rekord, který držel Avatar a je komerčně nejúspěšnějším filmem historie. čtěte zde
Vydáno: 22.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
KVIFF 2019 - Filmy, co nejvíce zaujaly
KVIFF 2019: Filmy z letošních Varů, které nás nejvíce zaujaly Z programu letošního filmového festivalu v Karlových Varech jsme vybrali několik snímků, jež jsme letos na festivalu viděli, a které stojí za vypíchnutí. Zahrnuty nejsou akorát ty, které jsme již dříve recenzovali. čtěte zde
Vydáno: 21.07.2019 11:30 v sekci Články | Festivaly
0
Top 10: kultovní filmy 90. let
Top 10: kultovní filmy 90. let 90. léta minulého století byla pro film mimořádně úspěšná. V tomto žebříčku si připomeneme desítku kultovních filmů z 90. let. Jaké to jsou? čtěte zde
Vydáno: 20.07.2019 12:00 v sekci Články | Publicistika
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel britský herec Freddie Jones (10.07.2019 14:59 v Novinky | Zprávy)
- Keira Knightley v politickém thrilleru Official Secrets (12.06.2019 20:19 v Novinky | Trailery)
- Denis Villeneuve bude režírovat pilot Dune: The Sisterhood (11.06.2019 19:52 v Novinky | Zprávy)
- David Lynch a Geena Davis dostanou čestného Oscara (03.06.2019 21:01 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela herečka z Twin Peaks Peggy Lipton (12.05.2019 11:20 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Zhulená komedie The Beach Bum představuje relaxační filmovou poezii (11.05.2019 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Miles Teller v kriminální TV sérii Too Old To Die Young (06.04.2019 09:02 v Novinky | Trailery)
- Charlie Says: Mansonova rodina vraždí v traileru (14.03.2019 15:48 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Potomek Marie, královny skotské si na střeše žije svůj LEGO příběh (06.02.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- Matt Smith se přidává k obsazení marvelovky Morbius (25.01.2019 07:14 v Novinky | Zprávy)
- Matthew McConaughey jako Beach Bum v traileru (23.01.2019 18:18 v Novinky | Trailery)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)
- Dave Bautista se přidává k obsazení filmu Duna (08.01.2019 10:19 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Asterix a správní chlapi už jsou tady zas (04.01.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: V La La Landu je život krásný, protože se tam chodí po strništi bos (28.12.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2018 opustily (26.12.2018 13:23 v Novinky | Zprávy)
- Téma: top 20: slavné písně ve filmech část 2. (04.12.2018 13:00 v Články | Publicistika)
- Téma: top 40: hrdinové akčních filmů část 1. (01.12.2018 12:00 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   23/2019

Muži v Černém: Globální hrozba
4/10

Muži v černém se po sedmi letech opět vrací, i když bez Willa Smithe a Tommyho Lee Jonese, které vystřídali Tessa Thompson a Chris Hemsworth (takže je to spíš Muž a žena v černém). A není to návrat, který by stál příliš za to.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver