Chris Terrio (Argo) Druhým do party favoritů je Chris Terrio s politickým dramatem Bena Afflecka Argo. Zajímavostí je, že Terrio neadaptoval hru nebo knihu, ale pouze novinový článek Joshuah Bearmana v magazínu Wired z roku 2007. (http://www.wired.com/magazine/2007/04/feat_cia) Článek vyšel až poté, co příslušné dokumenty CIA byly odtajněny.
David O. Russell (Terapie láskou) Dalším konkurentem je David O. Russell, režisér a scenárista, jehož filmy jako I Heart Huckabees balancují mezi podivností a kultem. Rodák z New Yorku má na kontě mj. úspěšné boxerské drama Fighter. V tomhle případě sice jen adaptoval bestseller Matthewa Quicka z roku 2008, zdá se však, že do Terapie láskou se oscaroví porotci nefalšovaně zamilovali, a tak kontroverzní Russell, který osciluje mezi monstrem a zázračným dítětem, (podívejte se na YouTube) není rozhodně bez šancí.
David Magee (Pí a jeho život) David Magee je patrně nejznámější pro svůj adaptovaný scénář Hledání Země Nezemě režiséra Marca Forstera, za který byl v roce 2004 nominován na Oscara. Letos zručně adaptoval ceněný román Yanna Martela Pí a jeho život, kterému na filmové plátno pomohl Ang Lee. Magee si projev chystat nemusí, ale i samotná oscarová nominace mu může pomoci k zajímavým profesním nabídkám.
Lucy Alibar & Benh Zeitlin (Divoká stvoření jižních krajin) Outsiderem této kategorie je rozhodně autorská dvojice Lucy Alibar a Benh Zeitlin, která stojí za adaptací nezávislého fantasy Divoká stvoření jižních krajin.
Šance podle filmserveru:
PŮVODNÍ SCÉNÁŘ Napínavý souboj se rýsuje v boji o zlatou sošku za původní scénář. Jsou tu velká režisérská jména (Tarantino, Haneke, Anderson), jeden zkušený scenárista (Gatins) a jeden relativní nováček, který má za sebou dva zajímavé počiny. Quentin Tarantino (Nespoutaný Django) Tarantino už dávno není tím kultovním bláznem z videopůjčovny, který miluje béčkové filmy a esteticky nasnímané masakry. Proměnil se v režisérskou instituci a komerčně úspěšného hráče, aniž by však ztratil svoji osobitost. Jeho tvůrčí psaní prý zůstává stále stejné: nikdy neví, jak jeho příběh skončí a postavy se mu doslova samy rozvíjejí pod rukama. Kritický ohlas Djanga byl téměř uniformně nadšený, a tak se zdá, že mu v cestě za plešounem nic nestojí.
Mark Boal (30 minut po půlnoci) Kromě Marka Boala. Bezmála čtyřicetiletý Boal je kreativním parťákem nejrespektovanější režisérky současnosti, Kathryn Bigelow, která po úspěchu s předchozím Boalovým scénářem Smrt čeká všude už konečně není známá jako exmanželka Jamese Camerona. Navíc je možné, že Akademie, která ostudně pominula film v režisérské kategorii, bude chtít svůj přehmat napravit.
Michael Haneke (Láska) Třetím vzadu je evropský tvůrce Michael Haneke, člověk, který svými znepokojivými sondami míří neúprosně na dřeň problému rozpadu hodnot. V pomalém dramatu o stáří, umírání a lásce je Haneke oním duševním řezníkem euroamerické civilizace. Vzhledem k sociodemografickému profilu Akademie (staří bílí muži) není ani jeho původní scénář bez šancí.
Wes Anderson & Roman Coppola (Až vyjde měsíc) Lehce divné, ale půvabné nezávislé filmy pravidelně vyhrávají tuhle kategorii. A Wes Anderson rád píše a točí divné filmy. Tentokrát ve spolupráci se synem Francise Forda Coppoly Romanem stvořil žánrového kočkopsa, který se pohybuje mezi dramatem, romancí a komedií. Hrdinům je dvanáct – a zdá se, že autoři k nim mají pocitově velmi blízko. Akademie jejich empatii ocenila nominací, ale v konkurenci tria Tarantino - Boal - Haneke jsou jejich šance spíše teoretické.
John Gatins (Let) Jsou lidé, kteří Let o pilotovi-alkoholikovi, který se z hrdiny dne stane psancem, považují za skvělé a pravdivé drama, jiní jej kritizují právě pro pro prázdný a pseudohumanistický scénář. Akademie však práci zkušeného harcovníka Gatinse (Coach Carter, Ocelová pěst) odměnila nominací. Pravděpodobně u ní zůstane.
Šance podle filmserveru: