Celosvětový knižní fenomén se konečně dočkal své blockusterové adaptace, která má ambice představit i zarytým nečtenářům dobrodružný příběh, jenž se nebojí obvyklý souboj dobro vs. zlo předvést opět trochu jinak. Kromě více než dvouhodinového snímku stojí však za pozornost také soundtrack.
Na úvod ještě třeba zmínit, že z double soundtracku tentokrát necháme instrumentální část, o níž se postaral
James Newton Howard (na poslední chvíli dostal přednost před
Danny Elfmanem), stranou a podíváme se na v tomto případě mnohem zajímavější
The Hunger Games: Songs from District 12 and Beyond (pro nečtenáře je District 12 kraj, z něho pochází hlavní hrdinka Katniss).
Už podle trailerů, které okupovaly kina celý loňský podzim, se mi novinka
Hunger Games i přes obrovskou mediální kampaň zdála, jako že má na víc, než jen pobavit diváka dramatickými akčními scénami s digitálními efekty bez hlubšího dojmu. Přinejmenším soundtrack tuhle teorii potvrdil a vyrazil mi dech naprosto unikáním laděním a atmosférou, která se posluchače nepustí od začátku do konce.
Na albu najdete šestnáct tracků a za bezmála hodinovou stopáž přijde na řadu patnáctka interpretů. Výsadní postavení mezi nimi mají pouze
Taylor Swift a The Civil Wars, kteří pro OST nahráli kromě titulní
Safe And Sound ještě každý samostatně jednu další skladbu. O tracklisting se postaral producent
T-Bone Burnett, který se podílel například na legendárním hudebním filmu o životě Johnnyho Cashe
Walk the Line. A není pochyb o tom, že se mu to povedlo na jedničku. Všech šestnáct písní bylo natočeno speciálně pro film a je s podivem, že není jediné, kterou by bylo možno vynechat.
První skladba
Abraham’s Daughter od kanadské indie rockové kapely Arcada Fire pomalým tempem s výraznými bicími a naprosto jednoduchými zpívanými vokály působí jako předzvěst dramatu, jako válečná hymna. Závěr gradovaný elektrickou kytarou se zvolna překlene ve velmi klidnou akustickou kytarovku
Tomorow Will Be Kinder od country dua The Secret Sciters. Sentimentální brnkání s doprovodem jemného ženského zpěvu a tesklivých houslí vytvoří naprosto intimní atmosféru, kterou však vzápětí rozruší americká zpěvačka Neko Case s písničkou
Nothing to remember. Ta se nese opět v lehce countryovém duchu.
Jako čtvrtá přichází na řadu rádiovka
Safe And Sound, která vyšla den před Štědrým dnem a do konce března se jí jen ve Spojených státech prodalo před šest set tisíc kopií. Platí za nejchytlavější na albu, a přestože už je na veřejnosti slyšet ze všech stran, dá se jen velice těžko ohrát. Country folkovou dívenku
Taylor Swift, jejíž sice autorská, ale vesměs velmi naivní hudba osloví spíš ženskou část populace, staví píseň
Safe And Sound do naprosto jiného světla.
Americký alternativní hip hopový mág Kid Cudi přispěl na soundtrack skladbou
The Ruler And The Killer, která těžkými bicími, monotónním rapováním mísícím se se zpěvem a elektrickými kytarami způsobí naprostý zvrat v dosavadním klidném ladění alba. To však jen dočasně, než se dostane na řadu bluegrass kapela Punch Brothers v komorní
Dark Days.
Unylé tempo rozproudí sedmička
One Engine (jeden z oficiálních promo songů) od folk rockové skupiny The Decembrists, jejíž elektrická sóla výborně navodí bojovnou náladu. Následuje akustická ukolébavka
Daughter’s Lament v podáví old-time (žánr amerického folku) kapely Caroliny Chocolate Drops, která za doprovodu množství sotva slyšitelným ruchů a zvuků, ale žádného skutečného nástroje okamžitě upoutá pozornost.
Tklivou a dojemnou
Kingdom Come si spolu vystřihlo duo The Civil Wars a nutno podotknout, že mužský hlas v kombinaci s ženským ukázkově funguje a člověk jim musí věřit každé procítěně zazpívané slovo. O desítku se postaral irský zpěvák a kytarista, který se v českých zemích proslavil jako ten, s nímž
Markéta Irglová vyhrála v roce 2007 Oscara za nejlepší píseň roku. Ano, řeč je o
Glenu Hansardovi, který z plného hrdla zpívá rockovou
Také The Heartland tak, jak ho známe právě ze soundtracku k
Once.
Kromě množství ne úplně známých interpretů se na OST vešlo i další komerční eso - Maroon 5, kteří přispěli písní, jež se také vymyká jejich stylu.
Come Away To The Water ve spolupráci s Rozzi Crane naprosto zapadá mezi ostatní melancholické tracky a balada s dobře známým hlasem Adame Levine je příjemným zpestřením.
Se svou druhou skladbou se vrací
Taylor Swift až těsně před koncem. A ta už je stejně zasněná, jako jsme u této Američanky zvyklí. Tentokrát si však v
Eyes Open popouští rockové opratě a celá písnička je odvázanější, než její obvyklé love stories. Na úplný závěr zařadil
Burnett sotva šestnáctiletou zpěvačku Jasmine van den Bogaerde, vystupující pod pseudonymem Birdy. Tento žhavý britský objev zrovna vydal svou první studiovou desku, které jakoby poslední
Just A Game z "oka vypadla".
Jak instrumentální soundtracky jsou naprosto jedinečným uměním, sestavit list písní, které by takovým způsobem charakterizovaly příběh, je snad ještě větší dovednost.
The Hunger Games: Songs from District 12 and Beyond je od soundtracku k
Drive tím nejlepším, co máte možnost z filmové vokální hudby slyšet. I bez obrazového doprovodu filmu dovedete zařadit jednotlivé skladby ke konkrétním scénám, pokud jste četli pouze předlohu. Jde skutečně výjimečný hudební zážitek.
Album: Různí - The Hunger Games: Songs from District 12 and Beyond
Celkový čas: 58:10
Skladby: Arcade Fire - Abraham’s Daughter // The Secret Sisters - Tomorrow Will Be Kinder // Neko Case - Nothing To Remember // Taylor Swift - Safe & Sound (feat. The Civil Wars) // Kid Cudi - The Ruler And The Killer // The Punch Brothers - Dark Days // The Decemberists - One Engine // Carolina Chocolate Drops - The Daughter’s Lament // The Civil Wars - Kingdom Come // Glen Harsland - Take The Heartland // Maroon 5 - Come Away (feat. Rozzi Crane) // Miranda Lambert - Run Daddy Run (feat. Pistol Annies) // Jayme Dee - Rules // Taylor Swift - Eyes Open // The Low Anthem - Lover Is Childlike // Birdy - Just A Game
Skladba Safe and Sound z alba
The Hunger Games: Songs from District 12 and Beyond