Labyrint: Zkoušky ohněm

Recenze: Labyrint: Zkoušky ohněm – bez bludiště, zato se zombíky

Vydáno: 17.09.2015 14:00 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš | foto: facebook tvůrce

Pokračování teenagerského sci-fi dramatu Labyrint: Útěk si s sebou z prvního dílu nese spoustu logických chyb ve scénáři a i přes větší rozmanitost prostředí a občas zajímavé herecké výkony se potácí v průměrnosti.

Labyrint: Zkoušky ohněmRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 17.09.2015 14:00. Pokračování teenagerského sci-fi dramatu Labyrint: Útěk si s sebou z prvního dílu nese spoustu logických chyb ve scénáři a i přes větší rozmanitost prostředí a občas zajímavé herecké výkony se potácí v průměrnosti. Hodnocení: 3
Subžánr teenagerovských sci-fi thrillerů/dramat založených na knižních bestsellerech, které odstartoval Harry Potter i kontroverzní Twilight sága, zažívá v poslední době žně, což ovšem nevypovídá nic o kvalitě. Zde je třeba objektivně říci, že není nijak valná (Divergence, Dárce) a za povedenější by se s přivřením oka dala označit snad jen série Hunger Games, i když i ta díky nesmyslnému rozdělení posledního dílu na dva filmy začíná ztrácet dech. Knižní série The Maze Runner od Jamese Dashnera je dobrodružstvím Katniss Everdeen asi nejpodobnější, jen místo hrdinky má hrdinu Thomase. Ve třech dílech a jednom prequelu se tu noříme do tajů a zákonitostí světa odehrávajícího se v dystopické postapokalyptické budoucnosti. Česky zatím vyšly tři knihy.

Thomas Sangster, Kaya Scodelario, Dylan O'Brien, Ki Hong Lee, Dexter Darden ve filmu Labyrint: Zkoušky ohněm / Maze Runner: The Scorch TrialsPrvní díl Labyrint: Útěk (The Maze Runner) byl zfilmován režisérem Wesem Ballem pod stejným jménem s premiérou v minulém roce. Třebaže nešlo o kdovíjaký skvost a navíc obsahoval množství nelogičností plynoucích hlavně z osekané adaptace, dokázal zaujmout svou hutnou atmosférou a bylo jasné, že druhý díl je na cestě. Filmová obdoba (pozor, nikoli adaptace) druhého dílu Dashnerovy série The Scorch Trials (česky překládaného jako Spáleniště: Zkouška) do kin přichází právě teď. Na režisérské stoličce opět seděl Wes Ball a vrací se i většina obsazení včetně Dylana O'Briena, Thomase Brodie-Sangstera, Kayi Scodelario nebo Patricie Clarkson. Nováčkem v obsazení je třeba Aidan Gillen známý hlavně ze seriálu Hra o trůny.

V další fázi dobrodružství se Thomas (Dylan O'Brien) a jeho přátelé Newt (Thomas Brodie-Sangster), Minho (Ki Hong Lee), Teresa (Kaya Scodelario) a další, s nimiž se seznámil v bludišti, snaží vypátrat informace o tajemné organizaci Z.L.S.N. (neboli ZLOSIN) pod vedením doktorky Avy Paige (Patricia Clarkson), která má na svědomí všechna příkoří, která se jim v poslední době stala. Nyní se nachází v oblasti nazývané Spáleniště, pustou krajinu sežehnutou kdysi slunečními erupcemi, kde kromě pár rozptýlených sídel žijí pouze raplové, bývalí lidé, které zákeřný virus sužující celou Zemi proměnil v nemyslící zombie. Pro teď jsou odvedeni k ostatním přeživším z jiných labyrintů do výzkumného zařízení, které má na povel tajemný Janson (Aidan Gillen), jehož záměry jsou přinejmenším nejasné…

Dylan O'Brien ve filmu Labyrint: Zkoušky ohněm / Maze Runner: The Scorch TrialsPokud vám většina jmen a pojmů výše nic neříká, znamená to, že jste neviděli první díl a tudíž pro vás nemá žádný smysl chodit na tento film. Snímek nazvaný dosti nelogicky Labyrint: Zkoušky ohněm (žádný labyrint ve filmu není!) nám poskytne jen dosti ledabylé záchytné body ohledně toho, co naši hrdinové prožili a co se dozvěděli ve filmu Labyrint: Útěk. Speciálně to, co se dozvěděli v posledních pěti minutách, je pak ve filmu použito jako zdroj pro některá šokující odhalení. Ano, patrně nejvíce mi na tomto filmu vadí to, že se postavy neustále dobírají k již známým věcem, kterým se pak velice diví.

Asi by to nemělo být nic překvapivého, protože, jak už jsem nakousnul výše, tento film na rozdíl od prvního dílu není adaptací druhé ani žádné jiné Dashnerovy knihy. Dle tvůrců je to tak ovšem v pořádku a najdeme zde několik prvků z prvního dílu a pár dokonce i ze třetího dílu. Na každý pád má děj filmu s „předlohou“ společného jen pramálo. Bylo tedy nutné prázdné místo vyplnit něčím smysluplným. To se povedlo dle mého mínění pouze napůl a to hlavně vinou velmi špatného scénáře, který jen obtížně pozvedává režisérský talent Wese Balla a většiny hereckých představitelů.

Kaya Scodelario, Dylan O'Brien, Ki Hong Lee, Thomas Sangster ve filmu Labyrint: Zkoušky ohněm / Maze Runner: The Scorch TrialsDo popředí se v tomto ohledu dere hlavně Dylan O'Brien se svým permanentně uštvaným výrazem ve tváři (svým chováním mi ale Thomas už ke konci filmu začínal lézt na nervy), ale ani ostatní „Placeři“, jmenovitě Thomas Brodie-Sangster, rovněž známý ze Hry o trůny a také Kaya Scodelario nezůstávají pozadu. Nově příchozí Rosa Salazar jako Brenda mi byla spíš mimořádně protivná, avšak její ochránce Jorge v podání Giancarla Esposita je naopak velmi sympatický, byť jeho úloha je opět poplatná stupidnímu scénáři. Role Alana Tudyka a jeho drogového doupěte, byť zahraná asi dobře, je pak doslova nejvíce „WTF“ momentem v celém filmu a po pravdě jsem měl pocit, že sleduji nějakou nepovedenou parodii.

Kapitola sama o sobě je pak Aidan Gillen, kterého má asi většina z nás zafixovaného jako krále všech úlisných zmetků a intrikánů, lorda Petyra „Malíčka“ Baelishe a bylo by tedy velmi vtipné a nečekané obsadit jej do role kladné postavy. To se však nestane a navíc se ukáže další neobratnost tvůrců, kdy je odhalení jeho skutečných záměrů podáno jako první velké překvapení filmu. Jenomže to by nám to nesměl vyzradit se vší parádou už trailer. Takhle se jen bavíme Gillenovým (výborným) herectvím, ale samozřejmě nemůžeme být naprosto ničím překvapeni. Ostatně nedostatek překvapení a předvídatelnost jsou u tohoto filmu něco jako leitmotiv.

Dexter Darden, Kaya Scodelario, Ki Hong Lee, Dylan O'Brien, Thomas Sangster, Jacob Lofland ve filmu Labyrint: Zkoušky ohněm / Maze Runner: The Scorch TrialsDěj by se dal charakterizovat jako cesta naslepo. Postavy pořád někam putují, ačkoli nevědí přesně kam (ne, údaj „někde v horách“ není místo určení) a na cestě se setkávají s různými lidmi i nepřáteli, které reprezentují tzv. raplové, což jsou de facto zombies, které v souladu s moderním podáním nechodí pomalu, nýbrž jsou velmi hbité a rychlé. Wes Ball má dobrý smysl pro budování napětí a stejně jako v prvním díle posouvá úroveň akčních scén až na samou hranici věkové přístupnosti, ale objevování těchto tvorů až ve chvíli, kdy je „vhodná chvíle na akci“, stejně působí podivně.

Vše je také o poznání výpravnější a pohledy na rozbořená města, nad kterými létají stroje ZLOSINu jsou velice působivá. Rovněž hudba Johna Paesana, který se ze skladatele k videofilmům vypracoval až do áčkové produkce, včetně božského marvelovského seriálu Daredevil, nedělá snímku žádnou ostudu.

V celkovém pohledu na tento film musím zkonstatovat, že působí dojmem vycpávky a také (jako již první díl) pouhé přípravy na něco většího, co zřejmě uvidíme v příštím dílu za dva roky. Na druhou stranu, pokud se příliš nesnažíme hledat podrobnější návaznost na širší příběh série a její vnitřní logiku, může jít o celkem zábavně strávené dvě hodiny, obzvláště pokud patříte k cílové skupině.

Český trailer k filmu Labyrint: Zkoušky ohněm

6/10
0,0

• Film se knize podobal jen postavami, příběhem n... (Anonym, 28.09.2015 09:07) Reagovat

Film se knize podobal jen postavami, příběhem nikoli. Místy se přibližoval hororu a akce tam moc nebylo. Napětí taky žádné a tento díl mě vůbec nenadchnul. Nejspíš u třetího dílu zůstanu u knížky a do kina vůbec nepůjdu. Knížku doporučuji vřele, avšak film nikoli. Jak už jsem psal, kniha se filmu vůbec nepodobala a o tom svědčí i názvy - kniha - Spáleniště Zkouška -film - Zkoušky Ohněm. Pokud byste chtěli začít sledovat horory a nechcete začít hned s něčím silnějším, můžete začít s tímto filmem. Hodnocení - 3/10

Box office: 15. víkend
Box office: Godzila a King dále vládnou Potřetí za sebou je na vrcholu žebříčku amerických tržeb monstrsnímek Godzilla vs Kong. Jde zatím o nejúspěšnější letošní snímek uvedený v době koronavirové krize. čtěte zde
Vydáno: 19.04.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Oscarová recenze: The Father 9/10
Oscarová recenze: The Father Slavnostní Oscarový ceremoniál, jehož scénář zatím není známý, se nezadržitelně blíží a vítěze všech kategorií odhalí už 25. dubna 2021. Filmserver.cz pro Vás připravil osm recenzí filmů, které jsou nominovány v hlavní... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2021 10:30 v sekci Recenze
0
TV tipy: 16. 4. 2021 - 22. 4. 2021
TV tipy: Captain Marvel si rodinu nevybírá a raději tančí foxtrot Jednoznačným tipem aktuálního televizního týdne je premiéra marvelovky Captain Marvel. Ta ale přijde překvapivě až s jeho koncem a do té doby se dá doporučit především několik velmi málo známých a povětšinou evropských filmů.... čtěte zde
Vydáno: 16.04.2021 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Box office: 14. víkend
Box office: Godzilla a Kong zůstali první Film Godzilla vs. Kong o dvou legendárních monstrech, která se střetnou v boji o nadvládu nad světem, se podruhé za sebou stal vítězem u pokladen kin. čtěte zde
Vydáno: 12.04.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Oscarová recenze: Země nomádů 8/10
Oscarová recenze: Vydejte se krásnou krajinou na kočovnou jízdu v Zemi nomádů Slavnostní Oscarový ceremoniál, jehož scénář zatím není známý, se nezadržitelně blíží a vítěze všech kategorií odhalí už 25. dubna 2021. Filmserver.cz pro Vás připravil osm recenzí filmů, které jsou nominovány v hlavní... čtěte zde
Vydáno: 11.04.2021 12:30 v sekci Recenze
0