Co se stane, když se dva manželské páry sejdou v jednou bytě, aby důstojně vyřešily potyčku svých synů? Chtělo by se říct "nic zvláštního", ale nový film režiséra Romana Polanského Bůh masakru nám ukáže, jak šeredně bychom se mohli mýlit.
V srpnu letošního roku proběhl v Benátkách 68. ročník mezinárodního filmového festivalu, který zahajoval očekávaný film
Bůh masakru od režiséra
Romana Polanského a který i přes svou pozici favorita nakonec z festivalu vyšel bez jediného ocenění.
Bůh masakru (v originálu
Carnage) je natočen podle stejnojmenné divadelní předlohy úspěšné francouzské dramatičky Yasminy Reza, její hru mají v repertoáru i některá naše divadla. Dva manželské páry ve středních letech se setkávají za účelem racionálního, klidného a konstruktivního vyřešení konfliktu, který mezi sebou měli jejich jedenáctiletí synové. Každý má však svůj vlastní názor na situaci i na to, jak by měla být vyřešena, a z počátku zdvořilé a milé chování se změní v dusivou, výbušnou a emocemi i alkoholem nasycenou atmosféru, která vytvoří příslovečný masakr.
Film není návodem, jak pěkně a konstruktivně vyřešit problémy s dětmi, ale je o tom, jak výbušná názorová výměna může být, když do jedné místnosti zavřete čtyři individua se svými náladami a bolístkami.
Bůh masakru je film o vztazích - k dětem, k milovaným lidem, k sobě. Film je konverzační drama a komedie v jednom a jako takový stojí a padá na třech základech - vybroušených dialozích, pevném režisérském vedení a hereckých výkonech.
Yasminy Reza je známá tím, že dokáže napsat dynamické, trefné a velmi vtipné dialogy, které ve své podstatě odkývají pohnutky a pravé charaktery postav. Ne jinak tomu je i v celosvětově úspěšné hře
Bůh masakru. Jeho filmová adaptace tak slibuje ojedinělý zážitek i pro ty, kteří by do divadla nešli ani omylem.
Film má sympatických 79 minut, což naznačuje rychlý dějový spád a hlavně minimum vaty, která by mohla nudit až do bezvědomí a udělat z filmu nastavovanou kaši.
Roman Polanski již mnohokrát prokázal svůj režisérský um (
Rosemary má děťátko,
Pianista,
Muž ve stínu) a i přes to, že ho neustále pronásleduje třicet let staré osobní zaškobrtnutí, je stále v dobré režisérské formě.
A herci? To je teprve věc, na kterou stojí zaměřit svou pozornost, až se budete rozmýšlet, za co utratit poslední peníze od Ježíška.
Kate Winslet v roli Nancy tvoří filmový manželský pár s
Christophem Waltzem (Alan), dohromady jsou prototypem úspěchu - ona investiční makléřka, on právník.
Kate Winslet se naštěstí již dokázala vymanit z role Rose v
cameronově Titanicu a díky svému hereckému talentu a šťastné ruce při výběru rolí dokazuje, že jako herečka zraje jako víno.
Christoph Waltz na sebe pak nezapomenutelně upozornil v
Tarantinově Hanebných panchartech.
Penelope (
Jodie Foster) je liberální spisovatelka, její muž Michael (
John C. Reilly) prodává instalatérské potřeby a jsou párem zajímavým už od pohledu -
Jodie Foster svému hereckému partnerovi sahá ani ne do půli hrudníku.
Jodie Foster se prosadila zejména v devadesátých letech minulého století (kdo by neznal
Mlčení jehňátek,
Kontakt či film
Anna a král),
John C. Reilly je herec "druhých houslí" - přestože je relativně úspěšný, hlavních postav na svém kontě příliš nemá.
Český trailer filmu Bůh masakru
I přesto, že v Benátkách 2011 film nezískal žádné ocenění,
Roman Polanski, herecké obsazení i povedená předloha slibují, že se budeme mít na co koukat a že bychom se u
Boha masakru mohli božsky bavit. Nancy, Alan, Penelope a Michael nám svou malou válku představí už 26. ledna 2012.