Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Generace singles

Recenze: Generace singles

Vydáno: 15.07.2011 19:30 v sekci Recenze | Premiéry - Natálie Bergerová | foto: EuCiGo

Jsou sami doma - a na rozdíl od Kevina McAllistera je to nebaví. Dokument Generace singles ale nepředstavuje svoje protagonisty jako osamělé losery, kterým se publikum vysměje (ačkoliv je do zoufalých situací často staví). A ani ze singlovství nedělá onen vysněný životní styl.

Generace singlesRecenzoval/a Natálie Bergerová dne 15.07.2011 19:30. Jsou sami doma - a na rozdíl od Kevina McAllistera je to nebaví. Dokument Generace singles ale nepředstavuje svoje protagonisty jako osamělé losery, kterým se publikum vysměje (ačkoliv je do zoufalých situací často staví). A ani ze singlovství nedělá onen vysněný životní styl. Hodnocení: 3.5

Generace singles

Generace singles
Dokumentární
Česká republika, 2011 , 77 min.

Režie: Jana Počtová
Scénář: Jana Počtová
Kamera: Marek Janda
Hudba: Tomáš Polák
Herci: Eva Adamusová, Zuzana Bednářová, Jan Horn, Jan Urich, Jiří Vaněk, Veronika Zemanová, Jana Počtová

Česká premiéra: 14.07.2011

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Zapomeňte na drink Cosmopolitan a sexuální eskapády ve žlutém taxíku. Fiktivní vzory singlů jako emancipovaná právnička Ally McBeal nebo čtveřice kamarádek ze seriálu Sex ve městě tradičně představují jakousi výkladní skříň metropolitního singlovství. Režisérka Jana Počtová svůj dokument Generace singles pojala jako nehodnotící, ale empatický vhled do života šesti obyčejných českých singlů.
Nejprve definuje singles jako lidi ve věku 25-40 let, kteří (vlastní volbou i nedobrovolně) žijí bez partnera. V Česku se tento fenomén spolu s vysokou rozvodovostí, nízkou sňatečností a oslabením rodiny projevil se zpožděním až s pádem železné opony. Zhruba třetina lidí ve věku 25-40 let u nás žije bez partnera. Sociolog Zygmunt Bauman říká, že jsme se ocitli v postmoderní "tekuté" době, kterou charakterizuje množství příležitostí, ale velká proměnlivost a nejistota. Nejinak je tomu na poli partnerských vztahů, které už zpravidla nedrží pohromadě ekonomické tmelivo a jsou více řízeny konzumním vzorcem spotřeby. Když to nefunguje, tak proč to opravovat, když za rohem může číhat pan Božský?
Nejzásadnějším faktorem pro úspěch celého dokumentu byla rozhodně šťastná ruka při castingu. Podařilo se vybrat šestici lidí, kteří mají různé důvody, proč být sami, procházejí střídavými fázemi dobrovolné i nedobrovolné samoty a především jsou to profesně úspěšní třicátníci a čtyřicátníci, kteří umějí o svých pocitech a zkušenostech mluvit, nechybí jim sebereflexe a až na výjimku i smysl pro humor.
Počtová jim sice klade otázky stejným stylem jako sportovní komentátor, který se udýchaného útočníka bezprostředně po zápase zeptá, jak se cítil, když dal gól nebo když prohráli kvůli jeho neproměněné penaltě zápas, ale to paradoxně nevadí, protože jakmile je nechá volně mluvit, platí, že nejlepší příběhy píše sám život. V rámci časosběrné metody sleduje jednatřicetiletá režisérka, která má podle rozhovorů se singlovstvím osobní zkušenosti, své protagonisty v proměnách čtvera ročních období a prochází s nimi vztahovou sinusoidou. Provází je (nebo dokonce inscenuje) organizovaným seznamováním a nahlíží zvědavou kamerou do jejich příbytků.
Jiří, novinář a scenárista seriálu Comeback
Jiří je z dramaturgického hlediska nejvděčnější postava dokumentu. Rozvedený charismatický bohém hrající v kapele svou mluvou a hlasem připomíná kreace Jiřího Macháčka ze Samotářů a jde v náhledu na lásku a partnerský život doslova ode zdi ke zdi. S vizáží blonďatého věčného klučiny, tričkem Young primitive a uměleckou duší nemá jako prototyp úspěšného urban youth problém sehnat si dívku (ostatně úspěch na speeddatingu hovoří za vše, tedy za VŠE), zároveň mu často vztahy připadají banální a má přirozenou tendenci hledat si komplikované vztahy a komplikované osobnosti, které ho následně vyčerpávají, protože jeho život nesmí být žádná nuda.
Není úplně jasné, do jaké míry se jedná o pózu, momentální psychický stav nebo míru zkouřenosti, každopádně život kolem sebe umí vtipně a bystře komentovat, takže není divu, že na projekci se stalo tohle věčné dítě miláčkem publika. Režisérka mu k jeho exhibicionismu dala dostatečný prostor, mrazí jen z rozhovoru s jeho exmanželkou, když popisují rozpad svého manželství. Pozice dobrovolného a nedobrovolného singlovství se samozřejmostí sobě vlastní neustále střídá.
Honza, umělecký kovář
Ani pro sympatického a pohledného kováře Honzu není problém sehnat si partnerský vedlejšák, ale podle svých slov je už rozladěn z toho, že ve svých jednatřiceti není schopen mít dlouhodobý partnerský vztah, který by vyústil v založení rodiny. Působí váhavě, jako by potřeboval chytit příležitost za pačesy nebo popostrčit od protějšku. Pozice osamělého rytíře smutné postavy jej viditelně trápí a neví přesně, co dělá špatně. Domnívám se ale, že po odvysílání tohoto dokumentu se jeho šance na lásku (a taky na nakládačku od podváděných manželů) exponenciálně zvyšují.
Jan, investiční bankéř
Tento téměř čtyřicátník s dospělým sedmnáctiletým synem má podle vlastních slov "hodně co nabídnout, jako málokdo" a je obětí své vlastní vybíravosti, především tedy požadavky na kvalitní exteriér potenciální uchazečky, což se ukáže na seznamovacím kurzu vaření. Vztah by chtěl, ale ne za každou cenu, málokterá žena jej zaujme natolik, aby byl ochoten v čemkoliv slevit či udělat kompromis.
Za masku úspěšného macha nahlédneme vlastně jen jednou, když jej odzbrojí jeho vlastní syn, který se na procházce s vražednou upřímností teenagera vyjádří, že by nechtěl dopadnout jako jeho otec, skončit sám, bez lásky, bez partnera. Najednou působí smutně, bezradně, lidsky. Režisérka se ale právě v jeho segmentu dopustí poměrně závažného zásahu do soukromí úplně cizích starších žen, které se náhodou koupaly na protějším břehu řeky. Zbytečné a hloupé.
Veronika (povolání jsem nezaregistrovala)
Veronika má za sebou tragický příběh a jako jediná ze šestice působí se svým stavem relativně smířeně a upíná se na svého psa, protože vztahy nechce lámat přes koleno, její náhled na české muže je znatelně skeptický (ponožky v sandálech). Režisérka s ní především probírá onen inkriminovaný osudový vztah, který zásadně převrátil její život, a snaží se s ní hledat naději na postupnou změnu.
Zuzana, konzultantka evropských fondů
Zuzana je v lecčems učebnicový příklad emancipované městské ženy s úspěšnou kariérou, vysokými nároky na partnerský vztah a lehce feministickými názory. Její samostatnost nám dramaturgie demonstruje jednak tím, že si sama maluje byt a montuje dřez, jednak tím, že má kamarády gaye a kamarády s přidanou hodnotou (vtipný český překlad termínu friends with benefits - kamarádi na sex). Nicméně i tato jednolitá maska spokojeného singla se začne postupem času drolit.
Eva, vědkyně
Třicátnice Eva, kterou vidíme v laboratoři (ale nedozvíme se, co přesně tam dělá) a mezi koňmi, je mladá žena s porouchaným sebevědomím, nešťastným dětstvím a problematickou partnerskou minulostí. Žádný z jejích partnerů jí nedal to, co potřebovala, cítila se ve vztahu ještě víc sama než jako singl a její partneři se raději nezodpovědně bavili. Jinými slovy, jako partneři nestáli za nic. Tedy z jejího pohledu, perspektivu druhé strany nevidíme. Proto je Eva pochopitelně zahořklá, ale zároveň neztrácí naději na založení rodiny.
Na seznamovací party rádia Krokodýl, kam ji dotáhne režisérka, v doupěti skutečných nefalšovaných zoufalců a bizarně úchylných seznamovacích soutěží (varování: sledování soutěže med kolem huby poškozuje psychické zdraví), si uvědomí, že na tom není tak špatně a na partnera má stále určité nároky, ze kterých nesleví. Problematiku generace za zenitem pak sebeironicky komentuje v rozhovoru s kamarádkami.
Originální trailer filmu Generace singles
Od tohoto typu dokumentu nelze čekat překvapivou pointu ani závěrečné poselství, ale Generace singles nechce (a neumí) objevovat Ameriku, hledat širší souvislosti či kázat evangelium toho jediného správného stylu života. Příběhy jsou izolované a jednotliví aktéři se zjevně při natáčení společně nepotkali, takže celek působí roztříštěně, ale pestře a věrohodně. Na konci se v titulcích pouze rámcově dozvíme, jak to s nimi nakonec dopadlo, přičemž čekat můžete happyend, nedokončené příběhy i škodolibou režijní poznámku.
Jen je škoda, že se nepodařilo najít sedmého "čistého" dobrovolného singla, který si svůj život v jedné osobě náležitě užívá a nehodlá na něm nic měnit. Jakýsi kontrapunkt. Protože tato zprvu nesourodá šestice vlastně v závěru působí nečekaně kompaktně, všichni v důsledku naplňují roli samotářů nového tisíciletí. Generace singles není nic víc než zábavná, řemeslně vyspělá, epizodická sonda do života šesti českých singlů. Ale to vlastně není tak málo.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 51. týden
Top 20 ČR: Mufasa těsně porazil Vaianu Jen o necelou tisícovku lidí porazil Mufasa: Lví král konkurenční Disneyho Odvážnou Vaianu 2, ale skutečným vítězem jsou i nadále Mádlovy Vlny. čtěte zde
Vydáno: 24.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 51.víkend
Box Office: Sonic předběhl Mufasu Ježek Sonic 3 porazil v premiérovém víkendu Mufasu: Lvího krále a nebyl to vůbec těsný souboj. Sonic předběhl Mufasu na celé čáře. čtěte zde
Vydáno: 23.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 20. 12. 2024 - 26. 12. 2024
TV tipy: Edith a Marcel tasí všechny staré nože Asi nikoho nepřekvapí, že v klíčovém vánočním týdnu televize neexperimentují a spoléhají na každoroční ověřené záležitosti. Naše tipy jsou tedy hodně skromné, zároveň málo známé a slouží spíš k osvěžení v záplavě... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Lví král Mufasa je agentem štěstí Velmi jednoduchá je situace v kinech těsně před Vánoci. Ze tří novinek je totiž jedinou relevantní hraný prequel k legendárnímu Lvímu králi, jehož hrdinou je lev Mufasa. O zbylých dvou pak nemá smysl hovořit. čtěte zde
Vydáno: 18.12.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Vaiana stále v čele V domácích kinech stále vládne disneyovský sequel Odvážná Vaiana 2, zatímco novinky mají problém se výrazněji prosadit. Diváci také stále chodí na Vlny. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Sněhurka provedla poslední loupež a žije šťastně až na věky (09.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Ant-Manovi je ze sebe špatně, ale je šťastný až na věky (15.02.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Phantom Boy si četl kroniku rodu Spiderwicků a podepsal smlouvu s ďáblem (29.01.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Malá panda letí do vesmíru, kde hledá démona zatracení (29.07.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Prezident Blaník má čtyřicítku na krku, přichází o iluze a je u konce s dechem (06.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Kingsman a LEGO Ninjago prožívají zlaté časy ve zlatém kruhu (20.09.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Festivalové ozvěny: 18. týden (01.05.2012 22:46 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 43. týden (25.10.2011 19:00 v Články | Festivaly)
- Top 20 ČR: Potter má otvírák roku (20.07.2011 16:54 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: 28. týden (14.07.2011 17:01 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   49/2024

Čarodějka
6/10

Úspěšný broadwayský muzikál "Wicked" se dočkal filmové adaptace. Snímek Čarodějka ale vychází jen z jeho první poloviny. V listopadu 2025 by mělo do kin dorazit pokračování, které celý příběh zakončí.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe