© CinemArt
Manželé Stodolovi zabili v letech 2001 a 2002 osm lidí důchodového věku. V roce 2004 byli oba odsouzeni na doživotí. Film své vyprávění striktně omezuje pouze na toto období, začíná jen pár okamžiků před první vraždou. Tu spáchal Jaroslav Stodola na popud své partnerky (tehdy ještě ne manželky) Dany Bábikové z důvodu finanční tísně – původně měli v plánu „jen“ okrást osamělého souseda, leč situace se vyvinula tragicky. Další vraždu spáchali stejně jako tu první v lokaci malé vesničky, kde oba bydleli u Daniny nemocné matky. Snažili se zbavit nepohodlné svědkyně předchozího činu, kterou po jejím zabití také okradli. K dalším vraždám též docházelo často kvůli penězům, samotná Dana ale později zabíjela i z pouhého rozmaru bez Jaroslavovy přítomnosti.
© CinemArt
Film záměrně neposkytuje o svých postavách žádné informace ohledně jejich minulosti. Nezabývá se okamžikem jejich seznámení, schválně opomíjí to, jaký život předtím vedly a čím si musely projít. Nenechává je vracet se k vlastní minulosti ani v rámci dialogů. Z jedné scény v tanečním klubu si nikdo neodvodí, že Dana měla za sebou neúspěšnou zahraniční kariéru barové tanečnice. Zcela zamlčet veškerý kontext není chybný postup, naopak je poměrně přínosné, že snímek nejde cestou širšího pohledu na dvojici vrahů, jenž by je potenciálně mohl prezentovat jako oběti následků, které na ně mělo dětství, dospívání nebo život v určitém typu prostředí. Zároveň je to ale činní ploššími postavami, definovanými jen jednoduchou psychologií a toxickým závislostním vztahem.
© CinemArt
Struktura vyprávění podléhá tomu, že po přípravě na vraždu pochopitelně následuje vražda samotná, načež se manželé Stodolovi na střídačku hádají či ubezpečují o své lásce, než se na obzoru objeví nová příležitost k zabíjení, a tak stále dokola. Repetitivní schéma se z toho nestane díky tomu, že se významně liší způsoby zabití, vzhled jednotlivých lokací i důvody hádek, nehledě na další ozvláštňující momenty, jako je svatba nebo stěhování do nového bytu. Zobrazení jednotlivých vražd vychází ze skutečných faktů, byť na sto procent se snímek reality nedrží a zejména v detailech týkajících se soužití a soukromí manželů Stodolových se uchyluje k fabulaci (nejde ostatně o dokument).
© CinemArt
Vyjma hereckých výkonů a několika chvályhodných režijních voleb ale snímek nenabízí nic dalšího, čím by uspokojil jinak než jen jako ilustrace přes dvacet let starých událostí. Nezapůsobí vizuálním stylem, inovativním tvůrčím přístupem a až na výjimky ani intenzitou zobrazovaných situací. Postavy oproštěné od vlastní minulosti a hlubšího ponoru do jejich motivací vyznívají jednorozměrně, na vhled do duše či mysli sériových vrahů to nestačí. Snímku schází jakýkoli přesah – nepůsobí dojmem, že by se skrze příběh vraždících manželů snažil vyjadřovat ke stavu společnosti, a vzhledem k cílené absenci kriminální vyšetřovací linie nemíří ani ke kritice institucí či policie, která se v jejich případu dopustila značného množství pochybení. Je tak otázka, jestli si divák z filmu odnese něco víc než otřepané sdělení, že zlo dřímá i ve zdánlivě obyčejných lidech, a tudíž nikdy nemůžete věřit cizímu člověku (natož si ho naivně zvát k sobě domů za to, že vám pomohl odnosit nákup).
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]