Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Manželé Stodolovi

Recenze: Drama o sériových vrazích Manželé Stodolovi vypráví o primitivním zlu bez přesahu

Vydáno: 29.02.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Idnes

V příběhu o dvojici známých českých sériových vrahů, jenž nabyl podoby sociálního psychologického dramatu vyprávěného z perspektivy obou anti-hrdinů, ztvárnili titulní manžele Jan Hájek a Lucie Žáčková.

Manželé StodoloviRecenzoval/a Jan Varga dne 29.02.2024 07:30. V příběhu o dvojici známých českých sériových vrahů, jenž nabyl podoby sociálního psychologického dramatu vyprávěného z perspektivy obou anti-hrdinů, ztvárnili titulní manžele Jan Hájek a Lucie Žáčková. Hodnocení: 2.5

Manželé Stodolovi

Manželé Stodolovi
Drama
Česká republika, 2024 , 107 min.

Režie: Petr Hátle
Scénář: Petr Hátle, Tomáš Hrubý
Kamera: Prokop Souček
Hudba: Adam Levý
Herci: Jan Hájek, Lucie Žáčková, Jelena Juklova, Petr Motloch, Dana Syslová, Barbara Lukešová, Martina Jindrová, Martin Wox Musil, Radek Jiříček

Česká premiéra: 29.02.2024

Distributor: CinemArt

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Jan Hájek, Lucie Žáčková ve filmu  / Manželé Stodolovi
© CinemArt
Film Manželé Stodolovi natočil jako svůj celovečerní hraný debut zkušený dokumentarista Petr Hátle, jenž na jeho scénáři spolupracoval s Tomášem Hrubým, který je zároveň producentem filmu. Příběh dvojice známých českých sériových vrahů se v podání obou filmařů dočkal podoby sociálního psychologického dramatu, v němž titulní manžele ztvárnili Jan Hájek a Lucie Žáčková, kteří hráli manželský pár již v dramatu Kobry a Užovky.

Manželé Stodolovi zabili v letech 2001 a 2002 osm lidí důchodového věku. V roce 2004 byli oba odsouzeni na doživotí. Film své vyprávění striktně omezuje pouze na toto období, začíná jen pár okamžiků před první vraždou. Tu spáchal Jaroslav Stodola na popud své partnerky (tehdy ještě ne manželky) Dany Bábikové z důvodu finanční tísně – původně měli v plánu „jen“ okrást osamělého souseda, leč situace se vyvinula tragicky. Další vraždu spáchali stejně jako tu první v lokaci malé vesničky, kde oba bydleli u Daniny nemocné matky. Snažili se zbavit nepohodlné svědkyně předchozího činu, kterou po jejím zabití také okradli. K dalším vraždám též docházelo často kvůli penězům, samotná Dana ale později zabíjela i z pouhého rozmaru bez Jaroslavovy přítomnosti.

Lucie Žáčková ve filmu  / Manželé Stodolovi
© CinemArt
Film nahlíží na tyto události výhradně z perspektivy svých anti-hrdinů, přičemž hnací silou vyprávění je dynamika jejich vzájemného vztahu. Jaroslav je v příběhu vykreslen jako naivně zamilovaný a oddaný muž, jenž pro svou partnerku udělá cokoli, aby ji neztratil. Po dopadení policií se dokonce snaží Danu krýt a vzít vše na sebe. Dana ve filmu vystupuje naopak jako zdatná manipulátorka a sociopatka, která Jaroslava zneužívá k dosažení vlastních cílů a svou roli sériové vražedkyně unikající před spravedlností si vyloženě užívá. Ze snímku je znát záměr ukázat Danu jako osobu, která nalezne v likvidaci starších lidí vzrušení a uspokojení, nejen z lehce nabytých peněz či cenností uschovaných v jejich obydlích, ale i z pocitu moci nad bezbranným člověkem, jenž toho pro svou záchranu není schopen vykonat mnoho.

Film záměrně neposkytuje o svých postavách žádné informace ohledně jejich minulosti. Nezabývá se okamžikem jejich seznámení, schválně opomíjí to, jaký život předtím vedly a čím si musely projít. Nenechává je vracet se k vlastní minulosti ani v rámci dialogů. Z jedné scény v tanečním klubu si nikdo neodvodí, že Dana měla za sebou neúspěšnou zahraniční kariéru barové tanečnice. Zcela zamlčet veškerý kontext není chybný postup, naopak je poměrně přínosné, že snímek nejde cestou širšího pohledu na dvojici vrahů, jenž by je potenciálně mohl prezentovat jako oběti následků, které na ně mělo dětství, dospívání nebo život v určitém typu prostředí. Zároveň je to ale činní ploššími postavami, definovanými jen jednoduchou psychologií a toxickým závislostním vztahem.

Lucie Žáčková ve filmu  / Manželé Stodolovi
© CinemArt
Vykreslení obou manželů tak sklouzává ke stereotypům chladnokrevné mrchy, která prospěchářsky využívá slabosti ostatních, a prostoduchého submisivního muže, jenž ve jménu upřímných citů bezmyšlenkovitě naplňuje přání své milované partnerky. Přitom obraz čirého zla vyvěrajícího z primitivního uvažování a naprosté bezcitnosti by měli naplňovat oba manželé. Z postavy Jaroslava ale film de facto částečně smývá část viny tím, že v jeho příběhu vystupuje jako tupá loutka, co pouze plnila příkazy cílevědomější a o trochu bystřejší ženy. Oproti Daně mu je více lidskosti dopřáno i skrze občasné výčitky svědomí a projevy lítosti nad vlastními činy.

Struktura vyprávění podléhá tomu, že po přípravě na vraždu pochopitelně následuje vražda samotná, načež se manželé Stodolovi na střídačku hádají či ubezpečují o své lásce, než se na obzoru objeví nová příležitost k zabíjení, a tak stále dokola. Repetitivní schéma se z toho nestane díky tomu, že se významně liší způsoby zabití, vzhled jednotlivých lokací i důvody hádek, nehledě na další ozvláštňující momenty, jako je svatba nebo stěhování do nového bytu. Zobrazení jednotlivých vražd vychází ze skutečných faktů, byť na sto procent se snímek reality nedrží a zejména v detailech týkajících se soužití a soukromí manželů Stodolových se uchyluje k fabulaci (nejde ostatně o dokument).

Jan Hájek, Lucie Žáčková ve filmu  / Manželé Stodolovi
© CinemArt
Větší mrazení než samotné vraždy (natočené v podstatě decentně a neexplicitně) kupodivu způsobují scény následující těsně po nich, v nichž si manželé bez okolků snědí ještě teplou večeři svých obětí, nebo když se Dana uloží ke spánku v posteli, z jejíž mrtvé majitelky ve vedlejší místnosti vytéká krev. Filmové zpracování zaujme soustředěnou režií, která si zakládá na konzistentní chladné šedivé atmosféře plné bezútěšnosti, a hereckými výkony, kdy především Lucie Žáčková předvádí úctyhodně širokou paletu výrazů a vyniká jako na pohled obyčejná a mile vystupující žena, která se však umí proměnit v sadistickou a nelítostnou bestii. Manželé Stodolovi jsou nepříjemným filmem, na čemž má podíl jak jeho téma, tak divácky nevstřícné pojetí.

Vyjma hereckých výkonů a několika chvályhodných režijních voleb ale snímek nenabízí nic dalšího, čím by uspokojil jinak než jen jako ilustrace přes dvacet let starých událostí. Nezapůsobí vizuálním stylem, inovativním tvůrčím přístupem a až na výjimky ani intenzitou zobrazovaných situací. Postavy oproštěné od vlastní minulosti a hlubšího ponoru do jejich motivací vyznívají jednorozměrně, na vhled do duše či mysli sériových vrahů to nestačí. Snímku schází jakýkoli přesah – nepůsobí dojmem, že by se skrze příběh vraždících manželů snažil vyjadřovat ke stavu společnosti, a vzhledem k cílené absenci kriminální vyšetřovací linie nemíří ani ke kritice institucí či policie, která se v jejich případu dopustila značného množství pochybení. Je tak otázka, jestli si divák z filmu odnese něco víc než otřepané sdělení, že zlo dřímá i ve zdánlivě obyčejných lidech, a tudíž nikdy nemůžete věřit cizímu člověku (natož si ho naivně zvát k sobě domů za to, že vám pomohl odnosit nákup).

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Manželé Stodolovi

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
5/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 15. týden
Kinopremiéry: Nezlomní Krotitelé duchů v říši ledu sledují ohňostroje V tomto týdnu budou kinaři vyhlížet především premiéru dalších Krotitelů duchů, která by měla do sálů přivést milovníky nostalgie a oblíbené ságy. Zbytek novinek pak zůstává na okraji zájmu a je určen spíš pro klubová... čtěte zde
Vydáno: 10.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 14. týden
Top 20 ČR: Duna se vrací na první místo Na první místo se vrátila znovu Duna, zatímco minule první Gump se posunul na druhé místo. Vůbec se neprosadily novinky, i když na vině bude hlavně neobvykle teplé počasí. čtěte zde
Vydáno: 09.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
1
První znamení: Přichází Satan! 6/10
Recenze: První znamení: Přichází Satan! Americký horor je prequelem k filmu Přichází Satan! z roku 1976. V konkurenci jiných hororů s jeptiškami poslední doby vyniká znepokojivou retro atmosférou, citem pro práci s kamerou a světlem a intenzitou některých výjevů. čtěte zde
Vydáno: 08.04.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 14. víkend
Box office: Monstra znovu v akci Ani Opičí muž a prequel Satana dohromady nestačili na dvě legendární monstra, která tak znovu kralovala u pokladen amerických kin. čtěte zde
Vydáno: 08.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Top 20 ČR: Gump odsouvá Dunu (02.04.2024 15:21 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život (26.03.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Na Duně je Sladký život (19.03.2024 07:41 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Panda na Dunu nestačil (12.03.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Duna trhá rekordy (05.03.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Manželé Stodolovi zavalila Duna (28.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Judy nenosí kalhoty a hledá chlapa na střídačku (12.02.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Hastrman, Jackie a Viktor Frankenstein jsou zoufalci (13.09.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kobry a Užovky se v transu točí v kruhu světové války Z (11.03.2016 09:23 v Radar | TV tipy)
- Český lev 2016: Filmem roku Kobry a Užovky (06.03.2016 00:10 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Velký Birdman a Hitchcock míří do Babovřesk (21.01.2015 07:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Kobry a užovky jsou v prvním traileru příjemným překvapením (18.12.2014 17:11 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu