Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Manželé Stodolovi

Recenze: Drama o sériových vrazích Manželé Stodolovi vypráví o primitivním zlu bez přesahu

Vydáno: 29.02.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Idnes

V příběhu o dvojici známých českých sériových vrahů, jenž nabyl podoby sociálního psychologického dramatu vyprávěného z perspektivy obou anti-hrdinů, ztvárnili titulní manžele Jan Hájek a Lucie Žáčková.

Manželé StodoloviRecenzoval/a Jan Varga dne 29.02.2024 07:30. V příběhu o dvojici známých českých sériových vrahů, jenž nabyl podoby sociálního psychologického dramatu vyprávěného z perspektivy obou anti-hrdinů, ztvárnili titulní manžele Jan Hájek a Lucie Žáčková. Hodnocení: 2.5

Manželé Stodolovi

Manželé Stodolovi
Drama
Česká republika, 2024 , 107 min.

Režie: Petr Hátle
Scénář: Petr Hátle, Tomáš Hrubý
Kamera: Prokop Souček
Hudba: Adam Levý
Herci: Jan Hájek, Lucie Žáčková, Jelena Juklova, Petr Motloch, Dana Syslová, Barbara Lukešová, Martina Jindrová, Martin Wox Musil, Radek Jiříček

Česká premiéra: 29.02.2024

Distributor: CinemArt

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Jan Hájek, Lucie Žáčková ve filmu  / Manželé Stodolovi
© CinemArt
Film Manželé Stodolovi natočil jako svůj celovečerní hraný debut zkušený dokumentarista Petr Hátle, jenž na jeho scénáři spolupracoval s Tomášem Hrubým, který je zároveň producentem filmu. Příběh dvojice známých českých sériových vrahů se v podání obou filmařů dočkal podoby sociálního psychologického dramatu, v němž titulní manžele ztvárnili Jan Hájek a Lucie Žáčková, kteří hráli manželský pár již v dramatu Kobry a Užovky.

Manželé Stodolovi zabili v letech 2001 a 2002 osm lidí důchodového věku. V roce 2004 byli oba odsouzeni na doživotí. Film své vyprávění striktně omezuje pouze na toto období, začíná jen pár okamžiků před první vraždou. Tu spáchal Jaroslav Stodola na popud své partnerky (tehdy ještě ne manželky) Dany Bábikové z důvodu finanční tísně – původně měli v plánu „jen“ okrást osamělého souseda, leč situace se vyvinula tragicky. Další vraždu spáchali stejně jako tu první v lokaci malé vesničky, kde oba bydleli u Daniny nemocné matky. Snažili se zbavit nepohodlné svědkyně předchozího činu, kterou po jejím zabití také okradli. K dalším vraždám též docházelo často kvůli penězům, samotná Dana ale později zabíjela i z pouhého rozmaru bez Jaroslavovy přítomnosti.

Lucie Žáčková ve filmu  / Manželé Stodolovi
© CinemArt
Film nahlíží na tyto události výhradně z perspektivy svých anti-hrdinů, přičemž hnací silou vyprávění je dynamika jejich vzájemného vztahu. Jaroslav je v příběhu vykreslen jako naivně zamilovaný a oddaný muž, jenž pro svou partnerku udělá cokoli, aby ji neztratil. Po dopadení policií se dokonce snaží Danu krýt a vzít vše na sebe. Dana ve filmu vystupuje naopak jako zdatná manipulátorka a sociopatka, která Jaroslava zneužívá k dosažení vlastních cílů a svou roli sériové vražedkyně unikající před spravedlností si vyloženě užívá. Ze snímku je znát záměr ukázat Danu jako osobu, která nalezne v likvidaci starších lidí vzrušení a uspokojení, nejen z lehce nabytých peněz či cenností uschovaných v jejich obydlích, ale i z pocitu moci nad bezbranným člověkem, jenž toho pro svou záchranu není schopen vykonat mnoho.

Film záměrně neposkytuje o svých postavách žádné informace ohledně jejich minulosti. Nezabývá se okamžikem jejich seznámení, schválně opomíjí to, jaký život předtím vedly a čím si musely projít. Nenechává je vracet se k vlastní minulosti ani v rámci dialogů. Z jedné scény v tanečním klubu si nikdo neodvodí, že Dana měla za sebou neúspěšnou zahraniční kariéru barové tanečnice. Zcela zamlčet veškerý kontext není chybný postup, naopak je poměrně přínosné, že snímek nejde cestou širšího pohledu na dvojici vrahů, jenž by je potenciálně mohl prezentovat jako oběti následků, které na ně mělo dětství, dospívání nebo život v určitém typu prostředí. Zároveň je to ale činní ploššími postavami, definovanými jen jednoduchou psychologií a toxickým závislostním vztahem.

Lucie Žáčková ve filmu  / Manželé Stodolovi
© CinemArt
Vykreslení obou manželů tak sklouzává ke stereotypům chladnokrevné mrchy, která prospěchářsky využívá slabosti ostatních, a prostoduchého submisivního muže, jenž ve jménu upřímných citů bezmyšlenkovitě naplňuje přání své milované partnerky. Přitom obraz čirého zla vyvěrajícího z primitivního uvažování a naprosté bezcitnosti by měli naplňovat oba manželé. Z postavy Jaroslava ale film de facto částečně smývá část viny tím, že v jeho příběhu vystupuje jako tupá loutka, co pouze plnila příkazy cílevědomější a o trochu bystřejší ženy. Oproti Daně mu je více lidskosti dopřáno i skrze občasné výčitky svědomí a projevy lítosti nad vlastními činy.

Struktura vyprávění podléhá tomu, že po přípravě na vraždu pochopitelně následuje vražda samotná, načež se manželé Stodolovi na střídačku hádají či ubezpečují o své lásce, než se na obzoru objeví nová příležitost k zabíjení, a tak stále dokola. Repetitivní schéma se z toho nestane díky tomu, že se významně liší způsoby zabití, vzhled jednotlivých lokací i důvody hádek, nehledě na další ozvláštňující momenty, jako je svatba nebo stěhování do nového bytu. Zobrazení jednotlivých vražd vychází ze skutečných faktů, byť na sto procent se snímek reality nedrží a zejména v detailech týkajících se soužití a soukromí manželů Stodolových se uchyluje k fabulaci (nejde ostatně o dokument).

Jan Hájek, Lucie Žáčková ve filmu  / Manželé Stodolovi
© CinemArt
Větší mrazení než samotné vraždy (natočené v podstatě decentně a neexplicitně) kupodivu způsobují scény následující těsně po nich, v nichž si manželé bez okolků snědí ještě teplou večeři svých obětí, nebo když se Dana uloží ke spánku v posteli, z jejíž mrtvé majitelky ve vedlejší místnosti vytéká krev. Filmové zpracování zaujme soustředěnou režií, která si zakládá na konzistentní chladné šedivé atmosféře plné bezútěšnosti, a hereckými výkony, kdy především Lucie Žáčková předvádí úctyhodně širokou paletu výrazů a vyniká jako na pohled obyčejná a mile vystupující žena, která se však umí proměnit v sadistickou a nelítostnou bestii. Manželé Stodolovi jsou nepříjemným filmem, na čemž má podíl jak jeho téma, tak divácky nevstřícné pojetí.

Vyjma hereckých výkonů a několika chvályhodných režijních voleb ale snímek nenabízí nic dalšího, čím by uspokojil jinak než jen jako ilustrace přes dvacet let starých událostí. Nezapůsobí vizuálním stylem, inovativním tvůrčím přístupem a až na výjimky ani intenzitou zobrazovaných situací. Postavy oproštěné od vlastní minulosti a hlubšího ponoru do jejich motivací vyznívají jednorozměrně, na vhled do duše či mysli sériových vrahů to nestačí. Snímku schází jakýkoli přesah – nepůsobí dojmem, že by se skrze příběh vraždících manželů snažil vyjadřovat ke stavu společnosti, a vzhledem k cílené absenci kriminální vyšetřovací linie nemíří ani ke kritice institucí či policie, která se v jejich případu dopustila značného množství pochybení. Je tak otázka, jestli si divák z filmu odnese něco víc než otřepané sdělení, že zlo dřímá i ve zdánlivě obyčejných lidech, a tudíž nikdy nemůžete věřit cizímu člověku (natož si ho naivně zvát k sobě domů za to, že vám pomohl odnosit nákup).

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Manželé Stodolovi

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
5/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 41. týden
Kinopremiéry: Transformers si vyrobili substanci ze semínka posvátného fíkovníku Ačkoli v tomto týdnu obohatí programy kin celých dvanáct novinek, žádnou zásadní, která by měla zbořit jejich pokladny, v nich nehledejte. K těm nejzajímavějším se určitě řadí body horor Substance a animovaní Transformers. ... čtěte zde
Vydáno: 09.10.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 40. týden
Top 20 ČR: Joker sesadil Vlny Druhý díl Jokera ukončuje po sedmi týdnech kralování Vln a ocitá se na vrcholu domácího žebříčku tržeb. Jeho víkendová návštěvnost však byla jen průměrná. čtěte zde
Vydáno: 08.10.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office:40. víkend
Box office: Joker 2 má špatný otvírák Druhý díl Jokera, který přichází pět let po prvním filmu, nezopakoval hvězdný start svého předchůdce, a to i přesto, že se umístil na prvním místě. čtěte zde
Vydáno: 07.10.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Joker: Folie à Deux 3/10
Recenze: Muzikálové pokračování Joker: Folie à Deux selhává na mnoha úrovních Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý. čtěte zde
Vydáno: 04.10.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 4. 10. 2024 - 10. 10. 2024
TV tipy: Řezníci spáchali na panenské královně zločin v šantánu I další říjnový týden pokračuje v televizích v nastoleném trendu neustálých repríz. Náš výběr tak znovu tvoří pouhé čtyři filmy, které mají společné to, že se na ně víceméně zapomnělo a prakticky se nepřipomínají. čtěte zde
Vydáno: 04.10.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Amerikánka, Janžurka a Rozzum se ztratily v divočině (25.09.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Amerikánka míří do kin (29.08.2024 11:30 v Novinky | Trailery)
- Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí (16.04.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Duna se vrací na první místo (09.04.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Gump odsouvá Dunu (02.04.2024 15:21 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život (26.03.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Na Duně je Sladký život (19.03.2024 07:41 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Panda na Dunu nestačil (12.03.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Duna trhá rekordy (05.03.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Manželé Stodolovi zavalila Duna (28.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Judy nenosí kalhoty a hledá chlapa na střídačku (12.02.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Hastrman, Jackie a Viktor Frankenstein jsou zoufalci (13.09.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kobry a Užovky se v transu točí v kruhu světové války Z (11.03.2016 09:23 v Radar | TV tipy)
- Český lev 2016: Filmem roku Kobry a Užovky (06.03.2016 00:10 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Velký Birdman a Hitchcock míří do Babovřesk (21.01.2015 07:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Kobry a užovky jsou v prvním traileru příjemným překvapením (18.12.2014 17:11 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe