Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Byt

Stroj času: Byt

Vydáno: 30.06.2011 15:00 v sekci Recenze | Stroj času - Leoš Medřický | foto: United Artists

Na otázku, který svůj film má nejradši, Billy Wilder rezervovaně odpovídal, že "nejméně zjevných chyb má Byt." Melancholická komedie mravů byla jeho nejnavštěvovanějším filmem, posbírala pět Oscarů a pro Jacka Lemmona a Shirley MacLaine znamenala zásadní průlom v kariéře.

BytRecenzoval/a Leoš Medřický dne 30.06.2011 15:00. Na otázku, který svůj film má nejradši, Billy Wilder rezervovaně odpovídal, že "nejméně zjevných chyb má Byt." Melancholická komedie mravů byla jeho nejnavštěvovanějším filmem, posbírala pět Oscarů a pro Jacka Lemmona a Shirley MacLaine znamenala zásadní průlom v kariéře. Hodnocení: 0

Byt

The Apartment
Drama / Komedie / Romantický
USA, 1960 , 125 min.

Režie: Billy Wilder
Scénář: Billy Wilder, I.A.L. Diamond
Kamera: Joseph LaShelle
Hudba: Adolph Deutsch
Herci: Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray, Ray Walston, Jack Kruschen, David Lewis, Hope Holiday, Joan Shawlee, Johnny Seven, Joyce Jameson, Willard Waterman, David White, Edie Adams, Dorothy Abbott, Bill Baldwin

Česká premiéra: 15.06.1960

Distributor: United Artists

Byt hodnocení na Kinobox.cz: 80.64 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
C. C. Baxter (Jack Lemmon), zvaný Bud, je jedním z třiceti tisíc úředníků newyorské pojišťovny. Nemá vlastní rodinu, zato má vlastní byt a ten poslušně vyklidí, kdykoli jeden z jeho pěti šéfů hledá útočiště pro svá nemanželská rendez-vous. Podle přesného rozpisu v kalendáři putuje budovou pojišťovny klíč k Budově bytu i možnému kariérnímu postupu "za zásluhy". To neunikne pozornosti ředitele, pana Sheldrakea (Fred MacMurray). Kdyby Bud tušil, že milenkou ředitele je půvabná liftgirl Fran Kubelik (Shirley MacLaine), kterou tajně miluje, určitě by nesvolil k připojení pana Sheldrakea ke klíčové alianci. Teprve když Fran najde ve svém bytě předávkovanou prášky na spaní, Bud si uvědomí, že je nejvyšší čas narovnat pokorně ohnutou páteř.
Při sledování britského filmu Pouto nejsilnější (1945) zaujala Billyho Wildera scéna, v níž se milenci uchýlí do půjčeného bytu přítele hlavního hrdiny. Co je asi zač nepřítomný majitel, běželo mu hlavou, a s jakými pocity bude uléhat do postele, která je ještě teplá? Koncem 50. let se k této myšlence vrátil. Spoluscenárista I. A. L. Diamond mu tehdy vyprávěl svůj traumatický zážitek, kdy po rozchodu se svou slečnou zjistil, že se v jeho bytě pokusila o demonstrativní sebevraždu. Posledním semínkem inspirace se stala historka z hollywoodských kuloárů: asistent jistého producenta nedobrovolně půjčoval byt svému šéfovi a časem mu přebral jeho dívku. Výsledná fabule absorbovala prvky všech tří historek a stala se základem pro poněkud ožehavou látku. 50. léta byla silně prudérní a sexuální vykořisťování se nezdálo jako vhodné téma pro romantickou komedii. Režisér měl ostatně se zásahy cenzorů i producentů stejně bohaté zkušenosti jako s předsudky diváků.
Příkladně film Slaměný vdovec (1955) byl přepisem divadelní hry, v níž se spořádaný otec rodiny spustil s krásnou sousedkou a dvě hodiny panikařil z následků svého selhání. Ve filmu ale k jejich sblížení kvůli cenzuře nesmělo dojít. Hrdina se přesto potýkal se svým svědomím, a většina děje proto nedávala smysl. Něčemu podobnému chtěl Wilder rozhodně předejít, a snad proto se tematicky příbuzný Byt začal natáčet bez hotového scénáře. Podle vzpomínek Shirley MacLaine existovala jen devětadvacetistránková synopse a jednotlivé dialogy a další podrobnosti se zpřesňovaly až v průběhu natáčení. Scénář, který byl nakonec oceněn Oscarem, několikrát vyšel knižně a mnozí lektoři scenáristiky ho dodnes používají jako pomůcku při výuce, je ale příliš dokonalý, než aby se dalo věřit těmto legendám. Pravděpodobným vysvětlením tedy je, že režisér (proslulý detailní literární přípravou jako málokdo jiný) hotový scénář tajil před producenty a jeho ožehavější části strategicky zveřejňoval teprve ve chvíli, kdy nebylo možné je měnit.
Běžní diváci nepodléhají předsudkům o nic méně než úzkoprsí schvalovatelé. Ať si to připouštějí nebo ne, obvykle vyžadují jasně polarizované dobro a zlo. Jedna z nástrah příběhu proto spočívala v otázce, zda publikum akceptuje hlavní postavy i s jejich chybami a morálně diskutabilním jednáním. Jako varovně zdvižený prst se nad autory tyčil precedens, kdy publikum nepřijalo jejich starší romantickou komedii Odpolední láska (1957), v níž hrál nositel všech myslitelných tradičních hodnot Gary Cooper lehkomyslného děvkaře a nevinná Audrey Hepburn získala jeho srdce předstíranou promiskuitou. Fakt, že Fran i Bud poslušně tančí, jak pan Sheldrake píská, představoval podobné riziko. Co si běžný divák pomyslí o muži, který prodává vlastní důstojnost za příslib kariérního postupu? Bude takový divák sympatizovat s hrdinkou, která po první schůzce stráví noc se svým nadřízeným v cizím bytě? A nebude se oběma divit, že se bez námitek podrobují požadavkům muže, který je očividná krysa? Všechna tato sporná místa bylo třeba důkladně zatmelit neprůstřelnými důvody, proč se hrdinové nemohou zachovat jinak.
Vztah Fran a Sheldrakea musel mít delší historii, aby hrdinka divákům nepřipadala jako lehká dívka a aby měla k pokusu o sebevraždu pádnější důvody, než jaké jí mohla poskytnout jediná noc. Baxterovo půjčování bytu muselo mít původně jiný, nevinnější účel, který se časem zvrtnul, aby nebylo možné interpretovat hrdinu jako pouhého bezpáteřního oportunistu nebo dokonce kuplíře. A Sheldrake se rozhodně nesměl stát jednorozměrnou karikaturou panovačného magnáta, posedlého mocí, ale uvěřitelně charismatickým a šarmantním mužem.
Při sledování Bytu padesát let po jeho vzniku je užitečné všímat si těchto drobných nuancí. Wilderova znalost diváků a ambice nespokojit se s obkreslováním zažitých šablon dělají z filmu živoucí dílo i v době, kdy prakticky všechna filmová tabu padla. Zatímco ve své době byl snímek chválen především jako trefná satira na korporátní praktiky, troufám si tvrdit, že tou je až ve druhém plánu a pravděpodobně bychom našli nadčasovější filmy na stejné téma. Za hodnotu, která nepodléhá času, považuji Byt především v rovině romantické komedie, viděné realističtější optikou, než jakou nabízela konkurence. Stejnou zásluhu na uvěřitelnosti a trvanlivosti postav a jejich vzájemných vztahů můžeme přiznat jak vybroušenému scénáři, tak i velice šťastnému obsazení.
Po masovému úspěchu crazy komedie Někdo to rád horké měl Billy Wilder relativně volné ruce a mohl si dovolit odmítnout Marilyn Monroe jako navrhovanou představitelku Fran. Proti obsazení Shirley MacLaine a Jacka Lemmona do hlavních rolí nikdo nic nenamítal a Byt se stal pro oba zásadním mezníkem jejich další kariéry. Lemmon, kterého Wilder nazýval "kompromisem mezi Charliem Chaplinem a Carym Grantem", překvapil přesným citem pro balanc mezi komickou a tragickou stránkou příběhu a redefinoval své postavení v Hollywoodu, do té doby omezené výhradně na účast ve spotřebních komediích bez přívlastků. Shirley MacLaine vykreslila Fran jako pragmatickou dívku s oběma nohama na zemi a v její kreaci byste marně hledali sebemenší náznaky afektu nebo cukrkandlové naivity. Obě postavy hrají významnou úlohu ve vývoji žánru romantické komedie a v přiblížení jejích, do té doby idealizovaných, hrdinů reálným lidem.
V době natáčení byl nicméně největší hvězdou Fred MacMurray. Vysoký charismatický herec se objevoval převážně ve screwballových komediích a po kontraktu se studiem Walta Disneyho sehrál řadu laskavých otců v rodinných filmech. Z nabídek Billyho Wildera (nejprve na roli vraha a podvodníka v noiru Pojistka smrti a posléze Sheldrakea v Bytě) byl v rozpacích a přijímal je s obavami, zda ho tak amorální postavy nepřipraví o přízeň skalního publika. Většinu jeho rodinných filmů nicméně ohlodal zub času a filmová historie si Freda nejlépe pamatuje právě z atypických rolí ve Wilderových snímcích.
Jedna z mála kritičtějších recenzí nazvala film pohrdavě "necudnou pohádkou", což vzal Wilder jako kompliment a pyšně šířil mezi svými přáteli. Navzdory všem obavám z diváckého přijetí se ale Byt stal komerčně nejúspěšnějším filmem režisérovy kariéry a mezi jinými cenami posbíral pět Oscarů z celkových deseti nominací. Spolupráci s Lemmonem a MacLaine si Wilder zopakoval o tři roky později ve Sladké Irmě, která se dotýkala podobných témat, jen ve stylizaci do francouzské frašky. Byt se mimo jiné dočkal i broadwayské muzikálové adaptace Sliby chyby (Promises, Promises, 1968) s libretem Neila Simona a hudbou Burta Bacharacha nebo také bollywoodského remaku. Pravidelně se objevuje také v rozmanitých žebříčcích nejlepších filmů všech dob.

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Vaiana stále v čele V domácích kinech stále vládne disneyovský sequel Odvážná Vaiana 2, zatímco novinky mají problém se výrazněji prosadit. Diváci také stále chodí na Vlny. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Lovec Kraven propadl Superhrdinský spin-off Lovec Kraven nenašel publikum a propadl. Naopak studio Disney může slavit a Odvážná Vaiana 2 to jen potvrzuje. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 13. 12. 2024 - 19. 12. 2024
TV tipy: Černý Tulipán získal v pevnosti zatykač na královnu Adventní období už je v televizích naplno znát, takže v programech všechno ustupuje tradičním a očekávaným záležitostem. Do našeho výběru se tak dostala pouhá čtveřice filmů, z nichž hned tři jsou známé velmi málo. čtěte zde
Vydáno: 13.12.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Lovec Kraven strávil léto s Evženem a Aznavourem Vánoce jsou tu co nevidět, v kinech to ale tento týden nepoznáte, protože programy obohatí třeba ryze letní a tradičně nenáročná česká komedie Léto s Evženem. Největším tahákem by ale ráda byla komiksovka Lovec Kraven.... čtěte zde
Vydáno: 11.12.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 49. týden
Top 20 ČR: Na Vaianu nestačila Čarodějka V českých kinech dominuje kreslená disneyovka Odvážná Vaiana 2, na kterou si nepřišel ani muzikál Čarodějka slavící ohromný úspěch hlavně v zemi svého vzniku. čtěte zde
Vydáno: 10.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Generála Eisenhowera čeká na sv. Valentýna smrt ve tmě (10.02.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Slepý obhájce nevinných Zátopek je strážce majáku (30.12.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dillinger s Tonyou cestují na tajuplný ostrov, kde řeší trable o Vánocích (09.12.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Pan Včelka chytil druhou mízu a utekl z L.A. (02.09.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Muž v povětří Shazam prožívá tulipánovou horečku a čeká na tramvaj do stanice Touha (12.08.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Christoph Waltz si zahraje legendárního režiséra (08.06.2022 13:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Hamlet prožívá bouřlivé dny a srážku s láskou (11.02.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel herec Ravil Isyanov (01.10.2021 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: scenáristé s nejvíce Oscary (06.02.2021 09:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: režiséři s nejvíce Oscary (30.01.2021 09:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Top 10 herci, kteří byli nominováni, ale Oscara nezískali (03.10.2020 18:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Top 10: Hal Ashby (22.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Zemřel herec Wilford Brimley (02.08.2020 09:28 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Teroristka chodí na gympl, kde podstupuje souboj na slunci (03.04.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Jane Fonda: top 10 nezapomenutelných rolí (21.12.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- Noelle: Anna Kendrick a Bill Hader ve vánoční komedii (24.08.2019 16:25 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   49/2024

Čarodějka
6/10

Úspěšný broadwayský muzikál "Wicked" se dočkal filmové adaptace. Snímek Čarodějka ale vychází jen z jeho první poloviny. V listopadu 2025 by mělo do kin dorazit pokračování, které celý příběh zakončí.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe