Ďábelsky váš (
Diaboliquement vôtre) (pátek 17. 2., ČT2, 20.00 - 21.40)
© IMDb
Kriminální thriller z druhé poloviny šedesátých let není tolik známý a do programů televizí se skoro nedostává. Svým způsobem je to škoda, protože režírující
Julien Duvivier v něm potěší všechny milovníky staromilské a poctivé filmařiny. Adaptaci románu
Louise C. Thomase pojal jako hodně zajímavý a zneklidňující snímek, v němž kladl důraz na hutnou a lehce znepokojivou atmosféru a dobře napsanou zápletku, která si v začátku pohrává s divákem a posléze už jen s hlavním hrdinou a vrcholí strhující pointou. Pozitivem budiž i pomalé tempo, v němž je dost času na psychologizaci postav a budování zmíněné atmosféry, vše ještě dotváří solidní hudba. Titulní roli zahrál velmi dobrý
Alain Delon, jemuž sekundují třeba
Senta Berger,
Peter Mosbacher nebo
Claude Piéplu. Občas sice děj nedává smysl a některé zvraty jsou přece jen zvláštní a za vlasy přitažené, na celkově dobrých dojmech by to ale moc měnit nemělo. Zapomenutá záležitost.
Zajímavost: Ve Francii měl snímek premiéru 22. prosince 1967.
Originální trailer filmu Ďábelsky váš / Diaboliquement vôtre
Příchozí (
Arrival) (pátek 17. 2., ČT2, 21.40 - 23.35)
© Facebook tvůrce
Sedm let starý počin stále zůstává jednou z nejinteligentnějších a nejchytřejších sci-fi, jaká v poslední dekádě vznikla. Režírující a na Oscara nominovaný
Denis Villeneuve se v ní inspiroval těmi největšími autorskými klasiky, na něž často upomíná a důraz klade na dost ojedinělý styl vyprávění a obrazovou kompozici, která je do detailu promyšlená a nechává diváka záměrně na holičkách. K tomu připojuje i hutnou a působivou atmosféru a realističnost, která evokuje, k čemu by nejspíše při příletu mimozemšťanů došlo. Chybět nesmí ani minimalistická, ale extrémně fungující hudba
Jóhanna Jóhannssona, o níž se dá hovořit snad už spíše jako o směsici ruchů a hluků. Hlavní roli ztvárnila výborná
Amy Adams, vedle níž se objeví mimo jiné
Jeremy Renner nebo
Forest Whitaker, kteří už sice nemají tolik prostoru, dokáží ho ale využít na maximum. Možná je to sem tam příběhově ne úplně dotažené a na první zhlédnutí asi některé detaily divákovi uniknou, jinak ale jde o fantastickou záležitost. Tip týdne, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Tvůrci kvůli filmu vytvořili funkční vizuální mimozemský jazyk.
Český trailer filmu Příchozí / Arrival
Chobotnice (
Deep Rising) (pátek 17. 2., Prima Cool, 22.05 - 00.10 / sobota 18. 2., Prima Max, 22.25 - 00.25)
© IMDb
Akční snímek z druhé poloviny devadesátých let je přiznaným, o to však zábavnějším béčkem, které trochu degraduje brutálně spoileroidní český titul. Zase tolik to ale nevadí, protože režisér a scenárista
Stephen Sommers si v něm byl dobře vědom, že nemůže stát na příběhu, který je těžce předvídatelný a klišovitý, a očekávané pointě, proto se soustředil především na hodně odlehčenou a nenáročnou atmosféru, množství sebeironického humoru a hlášek a svižné tempo, v němž se neustále něco děje. Opřít se mohl i o solidní trikovou stránku, která víceméně obstojí i v jedenadvacátém století, a o parádní a místy dost brutální a nápaditou akci. V zajímavém obsazení se sešli
Treat Williams,
Famke Janssen,
Kevin J. O'Connor,
Djimon Hounsou nebo
Anthony Heald. Extrémně zábavný tip pro milovníky naivních béček.
Zajímavost: Postprodukce kvůli vyladění triků zabrala více než rok.
Originální trailer filmu Chobotnice / Deep Rising
Bitva u Thermopyl (
The 300 Spartans) (sobota 18. 2., ČT2, 20.00 - 21.55)
© IMDb
Dávno před stylizovanou komiksovou verzí známé antické bitvy vznikl klasický historický velkofilm, který je v tuzemsku zapomenutý a zařazení do vysílání je naprostá rarita. Režírující
Rudolph Maté v něm zůstal poplatný své době, což znamená, že příběh je tak trochu naivní, přímočarý a dává prostor několika zbytečným dialogům a tempo je dost utahané, takže je potřeba trocha divácké tolerance. Výprava překvapivě není tak opulentní a zejména armáda Peršanů působí dost skromně, to ale do značné míry kompenzuje akce, které sice chybí emoce, nicméně nepostrádá styl, určitou surovost a potřebnou atmosféru. K lepšímu vyznění pomáhá i nehvězdné obsazení, v němž se představí třeba
Richard Egan,
Ralph Richardson,
Diane Baker,
Barry Coe nebo
David Farrar. Opravdu škoda, že tu chybí jakákoli výraznější scéna.
Zajímavost: Natáčelo se skutečně v Athénách.
Originální trailer filmu Bitva u Thermopyl / The 300 Spartans
Alamo (
The Alamo) (neděle 19. 2., ČT2, 20.00 - 22.45)
© IMDb
Válečný western z raných šedesátých let je v tuzemsku skoro neznámý a oficiální cestou se nedá sehnat. Režisér a představitel hlavní role
John Wayne v něm zobrazil poměrně známou bitvu o mexickou pevnost, z dnešního pohledu je ale potřeba ho brát se značnou rezervou. Historie se totiž autor moc nedržel, některé události si dost upravil a Američané jsou pochopitelně jediní správní, takže Mexičané ani indiáni tu nejsou zobrazeni v tom nejlepším světle, což je pochopitelně problematické, přesto se výsledek nedá zcela odsoudit. Některé scény jsou hodně zdařilé a mají výbornou kompozici, zvuková stránka dokonce získala Oscara, dialogy jsou velmi dobře napsané, ačkoli trochu patetické a závěrečná bitva je potřebně velkolepá a celé to má výbornou atmosféru. Kromě hlavní hvězdy se objeví třeba na Oscara nominovaný
Chill Wills, dále pak
Richard Widmark,
Laurence R. Harvey nebo
Frankie Avalon. Smrtící je nicméně délka, která atakuje tři hodiny a je těžko obhajitelná, protože v některých chvílích se vkrádá nuda. Další zapomenutý tip.
Zajímavost: Natáčení trvalo osmdesát tři dní.
Oficiální trailer filmu Alamo / The Alamo
Bílá oblaka (pondělí 20. 2., ČT art, 22.20 - 00.00)
© Terryhoponozky
Československé drama z první poloviny šedesátých let patří k těm pozapomenutým a méně připomínaným, což je obrovská škoda. Režírující
Ladislav Helge v něm natočil křehkou a poetickou romanci, která uchvátí naprosto unikátní atmosférou slovenské horské vísky, jejíž genius loci tu hraje dost podstatnou roli. Neméně uchvacující je nádherná černobílá kamera
Josefa Vaniše, která vytváří velmi zvláštní melancholickou náladu a jen dokresluje citlivost celého příběhu. Ten tedy není nijak objevný, v milostné zápletce ale perfektně funguje, protože pracuje s náznaky a ty nejdůležitější věci a emoce zůstávají nevyřčené. Objeví se tu i trochu akce, která rozhodně není rušivá a příjemně oživuje jinak pomalejší tempo a praktickou bezdějovost. Hlavní úlohy sehráli výteční
Ivan Mistrík a
Viera Vajsová, mezi nimiž probíhá potřebná chemie a velmi specifická romance tak díky nim funguje. Nechybí ani úderná a hodně silná pointa. Unikátní tip.
Zajímavost: Scenárista
Juraj Špitzer na základě filmu napsal o rok později román.
Ukázka z filmu není dostupná.
Následník (
L’héritier) (úterý 21. 2., Prima Max, 15.10 - 17.35 / středa 22. 2., 10.15 - 12.45)
© CSFD
Ačkoli francouzsko-italské kriminální drama z první poloviny sedmdesátých let vyšlo v tuzemsku před třinácti lety na DVD, není příliš známé. A ono se není co divit, protože hlavní roli sice ztvárnil oblíbený
Jean-Paul Belmondo a synopse trošku svádí k tomu, že půjde o jeho další typický počin, v tomto případě tomu tak není, protože po humoru a hláškách tu není ani památky a zápletka je dost seriózní, propracovaná a koketuje s politickými motivy. Režisér a scenárista
Philippe Labro snímek navíc zabalil do temnější atmosféry, akce, které není tolik, je poměrně drsnější a taktéž hlavní hrdina se leckdy chová dost bezcitně a nesmlouvavě, což asi fanoušky herecké hvězdy překvapí. Kromě ní se v dalších rolích objeví například
Jean Rochefort,
Charles Denner,
Carla Gravina nebo
Jean Desailly. Dojem ovšem kazí nepochopitelně zmatené flashbackové scény, v nichž se těžko orientuje a nejsou úplně nejlépe sestříhané. Další zapomenutý počin.
Zajímavost: Labro ve scénáři zužitkoval novinářskou praxi, v jejímž průběhu se s podobnou kauzou setkal.
Originální trailer filmu Následník / L’héritier
Katka (úterý 21. 2., ČT2, 20.00 - 21.40)
© Terryhoponozky
Ze všech časosběrných dokumentů režisérky a scenáristky
Heleny Třeštíkové je ten o mladé narkomance nejznámější a asi i nejlepší, protože i po letech je naprosto strhující a nepříjemný. Autorka nemá potřebu někoho soudit a až na jeden jediný moment do filmu nikterak nevstupuje a nechává promlouvat jen a pouze silné obrazy, v nichž hlavní hrdinka až neskutečně změní svůj fyzický vzhled a nedokáže si uvědomit svou zoufalou realitu. Celé to navíc působí dost sugestivně a svým způsobem děsivě, což jen umocňuje koloběh života ústřední postavy, který se mění jen ve snahu získat peníze na další a další dávku drogy. To, že tu chybí jakákoli naděje, je realistické a zcela logické a je sympatické, že tvůrkyně se nepokoušela o nějaké rozhřešení nebo optimistické vyznění. Smutný, avšak velmi poučný dokument, který byl oceněn Českým lvem.
Zajímavost: Autorka už Katku představila v roce 2001 v rámci televizních krátkých dokumentů
V pasti.
Originální trailer filmu Katka
Leadbelly (
Leadbelly) (čtvrtek 23. 2., ČT art, 20.15 - 22.20)
© IMDb
Nejen u nás vesměs neznámé životopisné drama z druhé poloviny sedmdesátých let zachycuje osudy umělce, který za hranicemi domoviny zase tolik slavný není. Režírující
Gordon Parks v něm nepředvádí nic originálního, ale vystačí si s těžkými osudy hlavního hrdiny, k nimž ho předurčovaly barva pleti a doba, v níž žil. Spolehl se také na takřka autentickou atmosféru amerického Jihu a poměrně zajímavé scény z tamních věznic. Klíčovou úlohu pochopitelně hrály songy a hudba, kterou hlavní postava skládala, a ačkoli jde o country a blues, je v ní takový náboj, že je snesitelná i pro ty, kteří tomuto stylu nijak nefandí. Ústřední roli ztvárnil velmi dobrý
Roger E. Mosley, jemuž sekundují třeba
James Brodhead,
Ernie Hudson,
William Wintersole,
Paul Benjamin nebo
Lynn Hamilton. Nebýt dost pomalého tempa a zbytečně přetažené stopáže, během níž nepříjemně často přichází nuda, byly by dojmy ještě o něco lepší.
Zajímavost: Vokály za
Mosleyho nazpíval
Hitide Harris.
Ukázka z filmu Leadbelly / Leadbelly
Komedie není legrace - Jiří Menzel (
To Make a Comedy Is No Fun: Jirí Menzel) (čtvrtek 23. 2., ČT art, 22.20 - 23.40)
© IMDb
Sedm let starý švýcarský dokument představí tvorbu jednoho z nejslavnějších československých režisérů a scenáristů. Debutující režisér a scenárista
Robert Kolinsky v něm k němu přistupuje se vší pokorou a nabízí poměrně zajímavý a i pro ty, kteří tvorbu znají, v něčem nový portrét, který dá věci do souvislostí. Výsledku nejvíc prospívá mezinárodní pohled oprostěný od československých detailů, který filmy staví do trochu jiného světla a do evropského kontextu, a ohlasy slavných filmařů, mezi nimiž jsou třeba
Ken Loach,
István Szabó nebo
Emir Kusturica, kteří vyjadřují úctu a zůstávají věcní, nicméně nejvíce mluví sám sledovaný. Celková atmosféra a tak trochu lehké ladění celého snímku se perfektně hodí k filmografii československé legendy, takže žádných tragédií se divák nedočká. Lehce inovativní medailon jednoho z mála zdejších držitelů Oscara.
Zajímavost: V roce 2018 byl snímek k vidění na festivalu v Karlových Varech.
Ukázka z filmu neni dostupná.