Finney Shaw je úplně normální kluk, který žije se svou sestrou a násilnickým alkoholickým otcem a možná proto se všudypřítomnému násilí na škole, kam dochází, důsledně vyhýbá. Jenže v okolí Denveru řádí sadistický únosce a vrah dětí, kterému nikdo neřekne jinak než Drapák. A právě Finney se stane jeho další obětí a brzy pochopí, že se domů živý nejspíš nevrátí. Pak ale v jeho kobce zazvoní léta odpojený telefon, v němž jsou slyšet předchozí Drapákovy oběti, které se chlapci snaží poradit, jak se z celé situace dostat.
© Rolling Stone
Thrillerem
Černý telefon se k žánru, který mu sedí nejvíce, vrátil etablovaný
Scott Derrickson, který kvůli "tvůrčím neshodám" opustil natáčení nedávno uvedené marvelovky
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství, jejíž
první díl sám natočil. A na výsledku je znát, že finančně, logisticky a personálně mnohem méně nákladná produkce mu zcela sedla a velmi pravděpodobně v ní měl také mnohem více tvůrčí svobody. To ale neznamená, že výsledek je bezchybný a uspokojí úplně všechny fanoušky.
Snímek vychází z povídky
Joea Hilla, což je syn
Stephena Kinga, a na konečné podobě je jednak znát, že jde o původně krátký příběh, a také to, že to celé musí mít něco společného s králem hororu, protože námět je opravdu ryze kingovský. A i když tu nejsou nijak originální prvky (inspirace klasikou
To je viditelná), ve své podstatě to nevadí, protože, upřímně řečeno, ty od většiny hororů ani nikdo nečeká. I proto je paradoxní, že snímek nejvíc funguje právě, když se o horor nijak nesnaží.
© iNews
Scott Derrickson rozhodně nemá problémy s atmosférou a dokud se pohybuje v mezích dobového thrilleru, není mu co vytknout. Zasazení do sedmdesátých let funguje naprosto perfektně, a to i po vizuální stránce, která upomíná na tuto dobu, což dokládají i stylové úvodní titulky. Tempo je potřebně svižné, hrdinové vesměs sympatičtí a náhled do fungování místní školy, v níž krvavé bitky nejsou ničím neobvyklým, je také naprosto báječný. Nad vším se navíc vznáší děsivý opar únosce, před nímž si nemůže být nikdo jist. Pochvalu zaslouží i část, kdy se po onom vrahovi bezvýsledně pátrá a nejen ona je doplněna výborným soundtrackem, který si pomáhá několika písněmi své doby.
V poslední třetině ale jako by si tvůrce uvědomil, že diváky lákal na horor a snaží se to napravit. A i přes dvě výborně zrealizované lekačky se mu to příliš nedaří a výsledek se mění v naprosto tuctovou žánrovku, která postrádá logiku a není moc zajímavá. To ale může být dáno i tím, že původně povídka musí být natažena na celovečerní stopáž a autoři jsou tak nuceni vymýšlet různé podzápletky, které děj jen zdržují, nikam ho moc neposouvají a jen odkrývají určitou tvůrčí bezradnost.
© Digital Spy
Nad vodou nicméně po celou naštěstí nedlouhou stopáž drží snímek fenomenální
Ethan Hawke, který si svou první vyloženě zápornou roli kariéry viditelně užívá a je potřebně děsivý, navíc je nucen hrát trošku explicitněji, protože mu část obličeje vždy zakrývá maska. O to větší je škoda, že tu je relativně málo a jeho postava nemá žádné pozadí, které by objasnilo její motivaci, ta tak zůstává zahalena tajemstvím. Krok s ním ale drží i
Mason Thames a spontánní
Madeleine McGraw v roli sestry hlavního hrdiny, která si všechny scény krade pro sebe a dodává celku trochu vtipu a nadsázky, která tu jinak chybí.
Z diváckého hlediska je ovšem nutné přijmout naraci filmu, která je tzv. na vodě, protože celý případ je vyřešen v podstatě na základě snu a samotným policistům na tom nepřijde nic divného. Podobné je to i s vysvětlením toho, proč zrovna Finney slyší na druhém konci telefonu hlasy obětí a je jediným, kdo je schopen s nimi komunikovat. Nijak objasněno není ani to, jak je možné, že telefonující děti si nepamatují své jméno, ale dobře si pamatují, co kde ukryly a jak se snažily utéct ze zvukotěsného vězení.
Černý telefon je přes všechny výtky velmi dobrý počin, který po prvních dvou třetinách vypadá na silně nadprůměrnou záležitost, v závěru se ale rozpadne a nedokáže si udržet nastavenou laťku a stane se zaměnitelnou duchařinou, u níž není radno moc přemýšlet. Zda je to škoda, si musí vyhodnotit každý sám.
Oficiální český trailer filmu Černý telefon / The Black Phone