Bluray recenze: Princezna zakletá v čase

Bluray recenze: Princezna zakletá v čase disponuje bohatou bonusovou výbavou

Vydáno: 03.08.2021 12:30 v sekci Recenze | Blu-ray - Jan Varga | foto: Bohemia MP

Česká pohádka Princezna zakletá v čase vyšla na DVD a na Blu-Ray, přičemž kromě bonusů ji jako doplněk ještě doprovází na samostatném DVD uvedené Povídky ze světa filmu, které se prodávají zvlášť.

Princezna zakletá v časeRecenzoval/a Jan Varga dne 03.08.2021 12:30. Česká pohádka Princezna zakletá v čase vyšla na DVD a na Blu-Ray, přičemž kromě bonusů ji jako doplněk ještě doprovází na samostatném DVD uvedené Povídky ze světa filmu, které se prodávají zvlášť. Hodnocení: 3.5

Princezna zakletá v čase

Princezna zakletá v čase
Fantazie / pohádka
Česká republika, 2020 , 100 min.

Režie: Petr Kubík
Scénář: Petr Kubík, Lukáš Daniel Pařík
Kamera: Pavel Kopp
Hudba: Lukáš Daniel Pařík
Herci: Natalia Germani, Eliška Křenková, Marek Lambora, Simona Zmrzlá, Martin Dejdar, Martin Pisařík, Jan Révai, Terezie Holá, Veronika Freimanová, Roman Zach

Česká premiéra: 17.09.2020

Marek Lambora, Natalia Germani ve filmu  / Princezna zakletá v čase
© Bohemia Motion Pictures
Pohádkový film Princezna zakletá v čase umně kombinuje tradiční prvky českých pohádek s moderními motivy a žánrovými schématy současné zahraniční fantasy tvorby, což mu výrazně přidává na atraktivitě a zajímavosti, nehledě na to, že je i velmi slušně napsaný a natočený. Režisér Petr Kubík, pro nějž je Princezna zakletá v čase druhým celovečerním režijním počinem, ji natočil a se svými dvěma kolegy Lukášem Danielem Paříkem a Viktorem Krištofem i spolu-napsal velmi vkusně a dokázal jejímu vyprávění vtisknout relativně svižné tempo a pojmout ji tak, aby bavila nejen děti, ale i dospělé nebo odrostlejší mládež.

Základ je ještě v podstatě klasický – na hlavní hrdinku, princeznu Ellenu (slovenská herečka Natalia Germani), je krátce po jejím narození seslána zlou čarodějnicí kletba, která má být naplněna v den princezniných dvacátých narozenin. A jako jediná naděje na prolomení zlého zaklínadla se od začátku jeví princ Jan (Marek Lambora), jenž se zná s Ellenou od dětství. Co však tento mustr inovativně ozvláštňuje, je podoba zvláštního obranného kouzla, které Ellenu před naplněním kletby chrání. Princ Jan je totiž na oslavě princezniných dvacetin ve snaze o získání jejího srdce neúspěšný, načež do království dorazí ničivá bouře, hrozící jeho absolutní zkázou. Avšak těsně předtím je princezna uvržena do časové smyčky, která ji následně nutí prožívat den svých narozenin i s jeho tragickým vyústěním neustále dokola (což jí dává neomezené množství pokusů přijít na to, jak nad kletbou a zlou čarodějnicí vyzrát).

Natalia Germani ve filmu  / Princezna zakletá v čase
© Magic Box
Film Princezna zakletá v čase využívá stejný koncept jako třeba snímky Na Hromnice o den více, Na hraně zítřka, Všechno nejhorší nebo třeba nedávné Palm Springs, jejichž hrdinové byli také rukojmími cyklického časoprostoru, opakovaně řešili ty samé situace a snažili se ze svého zajetí vymanit, případně pokusit se dosáhnout nějakého předem definovaného cíle zkoušením mnoha různých postupů. V případě princezny Elleny slouží časová smyčka hlavně k tomu, aby se oprostila od role pasivní krásky v nesnázích, kterou je potřeba zachraňovat prostřednictvím chrabrých jinochů, a sama se ujala aktivní role a naučila se spoléhat především sama na sebe. Což samo o sobě působí v rámci českých pohádek jako značná změna oproti standardu. Podobně jako ve filmu Na Hromnice o den více si navíc i zde hlavní hrdinka projde proměnou, během níž se stane lepším člověkem – a vyléčí se tak ze své namyšlenosti.

Snímek působí od začátku do konce dostatečně zábavně, svěže a napínavě, jeho fikční svět dává smysl, a navíc se i dokázal oprostit od archetypů svých předchůdců, třeba už jen tím, že v něm namísto silných mužských postav hrají zcela přirozeně prim silné ženské postavy, které obstojí i jako věrohodné akční hrdinky. I přes řadu zaškobrtnutí je Princezna zakletá v čase jednou z nejlepších českých porevolučních pohádek a zároveň jednou z mála funkčních českých fantasy, jíž bohužel výrazně uškodilo uzavření kin na začátku loňského října (tedy krátce po její premiéře), protože by si zasloužila mnohem větší pozornost, než jaké se jí dostalo.

BD obal filmu  / Princezna zakletá v čase
© Magic Box
Blu-Ray:

Princezna zakletá v čase vyšla na DVD a na Blu-Ray, přičemž jako doplněk ji ještě doprovází zvlášť uvedená série Povídek ze světa filmu, v nichž jednotlivé postavy předčítají z pohádkové knihy o svých předchozích osudech. Na poli více než dvou hodin se tak dozvíte např. to, jak princ Jan přišel ke svému meči, jak a proč se princeznina kamarádka Amélie začala učit čarovnou alchymii, nebo odkud se vzala čarodějnice Murien a jak přišla ke své moci. Tyto povídky se prodávají samostatně na zvláštním disku (takže nejsou součástí bonusové výbavy filmu) a bohužel jsou k mání pouze na nosiči DVD.

Jinak co se klasických bonusů týče, tak ty naleznete spolu s filmem v hlavním menu hned vedle výběru kapitol a nastavení. Jádrem bonusové výbavy je zhruba hodinu a třičtvrtě dlouhý pětidílný film o filmu s názvem Jak se točí pohádka, který si můžete přehrát buď celý najednou, nebo každou jeho dílčí část zvlášť. Pojatý je rozhodně netradičně – vystupuje v něm totiž v roli průvodkyně moderátorka a herečka Elizabeth Drobotová, která ve filmu Princezna zakletá v čase ztvárnila malou roli venkovanky. Ta diváky celým filmem o filmu provází ve formě reportáže, kdy obchází herce a členy štábu s mikrofonem v ruce a provádí s nimi rozhovory. Seznamuje tak diváky s různými filmovými profesemi i s tím, jak dlouho vzniká filmový scénář, jak se vybírají lokace, jak se vyrábějí nebo shánějí rekvizity a také co dělají na place herci, když se zrovna netočí. Dokument tudíž obsahuje značné množství záběrů z natáčení, dojde však i na animované vsuvky.

Jan Révai ve filmu  / Princezna zakletá v čase
© Bohemia Motion Pictures
Každá z oněch pěti kapitol má něco málo přes dvacet minut a každá je při selektivním přehrávání zahájena pokaždé stejným úvodem, jímž se budete muset chtě nechtě prokousat. První kapitola je zaměřená na lokace, druhá se zabývá filmovým zákulisím se zaměřením na kaskadéry, rekvizity a masky, třetí pojednává o tom, jak celé natáčení a psaní scénáře začalo, což je doplněno o rozhovory s herci a tvůrci, čtvrtá se zabývá technickými aspekty natáčení, jako jsou catering, ubytování či pojištění pro film, herce a kaskadéry, a pátá líčí post-produkční záležitosti, kupříkladu vizuální efekty, hudbu nebo pořádání kontrolních projekcí.

© Bohemia Motion Pictures
Dalším bonusem jsou dva úryvky ze zmíněných Povídek – konkrétně jde o úvody ze segmentů „Jan z Calderonu“, v němž Marek Lambora čte o životě prince, jehož si ve filmu zahrál (asi dvě a půl minuty), a „Strážní historie Oberonu“, kde na toto téma předčítají představitelé postav hradní stráže (asi deset minut). Následující, necelé tři minuty trvající video, je pásmem trikových záběrů z filmu, na nichž je ukázáno, z kolika digitálních vrstev a jednotlivostí byly v počítačích seskládány některé trikově náročné scény. Nabídku bonusů pak uzavírá dvojice trailerů (z toho jeden je v angličtině) a také krátký reklamní spot generálního partnera filmu v podobě nejmenované pojišťovny, která v něm použila přímo záběry z filmu.

Bonusovou výbavu lze tudíž označit vzhledem k množství obsahu za nadstandardní a z informačního hlediska mimořádně naditou a pokrývající vše zásadní, co by fanoušci filmu mohli chtít vědět. Zvolená forma obsáhlého filmu o filmu patrně nebude každému po chuti, na druhou stranu ale bude dost možná v této stylizované podobě bavit dětské diváky více, než kdyby šlo o dokument z natáčení klasického střihu. Ukázky z Povídek také nejsou na škodu, neb jde o takovou ochutnávku, z níž se alespoň dozvíte, co by vás na onom zvláštním DVD s Povídkami případně čekalo.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 5.1 česky

Titulky: české pro neslyšící, anglické

Obrazové formáty: 16:9 / 2,39:1

V prodeji od 5. 5. 2021

Česká republika, 2020, 115 minut

Originální trailer k filmu Princezna zakletá v čase

7/10
0,0

Box office: 11. víkend
Box office: Kung Fu Panda a Duna vládnou V kinech vládnou Kung Fu Panda 4 a Duna. Tento blockbuster bude letos prvním snímkem, který pokoří magickou hranici půl miliardy. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Bruce Willis
Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat Bruce Willis brzy oslaví narozeniny. Kariéru herce, který patří k největším hvězdám stříbrného plátna, ukončila před dvěma roky nemoc. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2024 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Sladký život 3/10
Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce Profesionální hokejista musí po infarktu ukončit sportovní kariéru. Rozhodne se vypátrat identitu dárkyně srdce, které mu bylo transplantováno, a zamiluje se do doktorky, jenž onu transplantaci provedla. čtěte zde
Vydáno: 16.03.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 3. 2024 - 21. 3. 2024
TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem Druhá polovina března začíná v televizích poměrně zajímavě, protože nabízí hned několik premiér. K těm nejlepším patří thriller Rozpolcený, své diváky si ale určitě najde i ne tak chválený souboj monster Godzilla vs. Kong.... čtěte zde
Vydáno: 15.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 11. týden
Kinopremiéry: Sladký život Monty Pythonů narušilo neviditelné zlo Největším hitem v první polovině března v kinech nepochybně bude česká komedie Sladký život, která bude útočit na dlouhodobě vysokou návštěvnost. V tomto týdnu to má usnadněné v tom, že srovnatelnou komerční konkurenci nemá.... čtěte zde
Vydáno: 13.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0