TOPlist

Soundtrack: Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna

Vydáno: 01.06.2011 10:30 - Amaya Tomanová | foto: Falcon

Oscarový Hans Zimmer má letos napilno a jeho jméno se nejspíš opět začne skloňovat ve všech pádech. Soundtrack k nejnovějším Pirátům vznikl za spolupráce s mexickým duem Rodrigo y Gabriela, tudíž zní - podobně jako nedávný Rango - převážně kytarově.
Hans Zimmer & Rodrigo y Gabriela - Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides OSTCelé album čítá osmnáct skladeb, z toho sedm remixů. Fragmenty známé ústřední pirátské melodie prosakují téměř všemi skladbami. A na první poslech se může zdát, že i album se v duchu českého překladu názvu filmu veze na vlnách podivna.
Na vlnách rozhodně... ale jakých? U čtvrtého pirátského soundtracku je zapotřebí trpělivosti, otevřenosti a především opakovaného poslechu, abychom se přesvědčili, že se nese na vlnách invence a upřímné snahy o hudbu k filmu, který již počtvrté pojednává o jednom a tomtéž. Na vlnách snahy udělat tematicky stejnou muziku tak, aby zároveň nesplývala s předchozími třemi alby v jeden jednolitý, dlouhý a nepřehledný celek. A chvílemi se zdá, že i - bohužel - na vlnách setrvačnosti...
Rodrigo Sanchez se sólovou a Gabriela Quintero s doprovodnou, rytmus dodávající kytarou jsou perfektně sehraným týmem, jehož hra vám vyrazí dech. Divoké, místy až agresivní drnčení strun, typicky flamencové údery - to vše dodává albu zvláštní nádech. Typického ryzího Zimmera & Co. si užijeme jen v několika málo skladbách a jednou z nich je úvodní Guilty Of Being Innocent Of Being Jack Sparrow.
V následující Angelica to již naplno rozjede Rodrigo a Gabriela. Skladba drnčí zvukem akustických kytar, který se houpe na vlnách (ano, o vlnách bude v této recenzi řeč hned několikrát) v rytmu flamenca, přidává na výrazu i tempu a víceméně plynule na ni navazuje Mutiny. Dramatická, zvukově bohatá, ozvláštněná hluboko posazenými vokály s velice příjemným orchestrálním závěrem.
V The Pirate That Should Not Be slyšíte neúnavné, vytrvalé tepání do strun, kytary se vzájemně předhánějí a zrychlují až k ráznému, údernému konci. Následuje Mermaids, od dosavadních skladeb naprosto odlišná. Neartikulované ženské vokály, vzrušující i znepokojující, se spíše podprahovým hudebním doprovodem a zdůrazněnými basy. Orchestr ve druhé polovině na chvíli přebírá hlavní slovo, vokály ustupují do pozadí před vibrujícím zvukem smyčců, skladba nabírá na dramatičnosti a tempu.
Při South Of Heaven's Chanting Mermaids album ubírá na tempu, skladbu otevírá až nezvykle jemné kytarové vybrnkávání. Následující Palm Tree Escape je velmi zdařilým duelem kytar a orchestru, v posledních dvou minutách se zdá, že neustále graduje. Rytmická, nepřekombinovaná, zábavná, melodická. Kytary i orchestr jsou zde v naprosté rovnováze a souladu. Tento tříminutový kousek je bezesporu jedním z nejzdařilejších na celém albu.
Podobně zní i ponurá, dramatická, temná Blackbeard, která zvuk kytar naprosto postrádá. Ke konci krátce zazní netradiční, ale vkusně použité vokály, skladba končí a zvuk zvonů zahajuje devátou Angry And Dead Again. A zde se opět dostávají ke slovu struny. Jejich zvuk je místy až syrový, jinde zase v náznacích proslulého pirátského hudebního motivu zkoušejí alespoň trošičku pohladit po duši.
On Stranger Tides je opět převážně smyčcová, rytmus zde udávají perkuse, melodii vykreslují smíšené vokály, jejichž vyzněním do ztracena skladba pomalu končí. K jedenáctému kousku není co dodat. End Credits. Piráti. Zimmer. Závěrečné titulky. Film končí, diváci opouštějí kino, oči jim slzí z nyní tak moderní 3D projekce a všichni jsou čím dál skeptičtější vůči pátému a šestému pokračování, o kterém se už teď nesou zvěsti.
V tuto chvíli by měl logicky končit i soundtrack, leč nekončí. Následují remixy, které se velmi těžce hodnotí. O to víc, že nejsem znalcem soudobé elektronické muziky a podrobněji znám akorát veterána lámaných beatů Adama Freelanda, který si s Palm Tree Escape poradil vskutku výtečně. Dále bych z remixů vyzdvihla skladby Angelica a The Pirate That Should Not Be, naopak South Of Heaven's Chanting Mermaids zní od originálu naprosto odlišně, místy vyloženě protivně a i necelé čtyři minuty této skladby jsou jednoduše příliš.
Celému albu (až na nešťastnou volbu remixů) vlastně není co vytknout. Nabízela by se překombinovanost, ale při bedlivém poslechu si uvědomíte, že i kytary jsou zde použity poměrně citlivě a v rozumné míře, skladby ani jednou nesklouznou do kakofonie nebo přezvučenosti. Něco ale jako by mu chybělo. Do playlistu na poklidný poslechový večer byste jej asi nezařadili, ale rozhodně by tento bezesporu kvalitní, i když pro někoho možná složitější a hůře zkousnutelný kousek neměl vaší pozornosti uniknout.



Pirates Of The Caribbean: On Stranger Tides OST - Palm Tree Escape

Album: Hans Zimmer & Rodrigo y Gabriela - Pirates Of The Caribbean: On Stranger Tides OST
Celkový čas: 1:17:36
Skladby: Guilty Of Being Innocent Of Being Jack Sparrow // Angelica // Mutiny // The Pirate That Should Not Be // Mermaids // South Of Heaven’s Chanting Mermaids // Palm Tree Escape // Blackbeard // Angry And Dead Again // On Stranger Tides // End Credits // Guilty Of Being Innocent Of Being Jack Sparrow DR Earwax Remix // Angelica (Grant Us Peace Remix) // The Pirate That Should Not Be (Remixed By Photek) // Blackbeard (Remixed By Super Mash Bros & Thieves) // South Of Heaven’s Chanting Mermaids(Remixed By Paper Diamond) // Palm Tree Escape (Remixed By Adam Freeland) // Angry And Dead Again (Remixed By Static Revenger).


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím