Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Poslední aristokratka

Recenze: Komedii Jiřího Vejdělka Poslední aristokratka zachraňují herci a kamera

Vydáno: 24.10.2019 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Nové komedii Jiřího Vejdělka nechybí vánoční atmosféra, hvězdné obsazení, populární knižní předloha a kamera Vladimíra Smutného. Zároveň jde ale o film s vyloženě otřesným scénářem, nulovým dějem a nízkou úrovní vtipů.

Poslední aristokratkaRecenzoval/a Jan Varga dne 24.10.2019 12:00. Nové komedii Jiřího Vejdělka nechybí vánoční atmosféra, hvězdné obsazení, populární knižní předloha a kamera Vladimíra Smutného. Zároveň jde ale o film s vyloženě otřesným scénářem, nulovým dějem a nízkou úrovní vtipů. Hodnocení: 2

Poslední aristokratka

Poslední aristokratka
Česká republika, 2019 , 110 min.

Režie: Jiří Vejdělek
Scénář: Jiří Vejdělek
Kamera: Vladimír Smutný
Hudba: Michal Novinski
Herci: Hynek Čermák, Yvona Stolařová, Tatiana Dyková, Vojtěch Kotek, Martin Pechlát, Eliška Balzerová, Pavel Liška, Zdeněk Piškula, Tatiana Pauhofová, Zdenka Procházková

Česká premiéra: 24.10.2019

Distributor: Falcon

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Hynek Čermák ve filmu  / Poslední aristokratkaČeská komedie Poslední aristokratka, natočená a napsaná Jiřím Vejdělkem podle stejnojmenného humoristického románu spisovatele a kastelána Evžena Bočka, vypráví o rodince amerických potomků českých emigrantů, kteří po svých aristokratických předcích dostanou v rámci porevolučních restitucí (na začátku devadesátých let) zpět do vlastnictví rodový zámek a přijedou si jej do Čech v období adventu převzít. Sami jsou ale nemajetní a většinu úspor dali do letenek, načež jsou konfrontováni nejen s trojicí poděděných zaměstnanců (a s českou pálenkou, koblihami a s knedlíky se zelím), ale i s chladnou a zpustlou budovou, jejíž provoz bude vyžadovat značné náklady.

Onu rodinu tvoří především otec Frank (Hynek Čermák), jenž se k odkazu předků staví silně sentimentálně (mimo jiné chce u zámku pohřbít své mrtvé příbuzné, jejichž popel měl doposud v USA) a poněkud naivně si představuje, že naváže na tradici a vybuduje ze zámku nový rodinný domov. Dále jeho poněkud prostoduchá žena Vivien (Tatiana Dyková, dříve Vilhelmová), která si rychle přivykne na velkopanský životní styl, ale přitom všechny znalosti o evropské aristokracii čerpá jen z životopisu princezny Diany, a jejich dospívající dcera Marie (Yvona Stolařová). Přibližně polovina gagů je následně věnovaná reakcím ignorantní Vivien na české zvyklosti a pokrmy a jejímu stereotypně americkému chování, zatímco druhá polovina je vynaložena na střetávání rodiny s personálem, tj. s bodrou hospodyní (Eliška Balzerová), nerudným kastelánem (Martin Pechlát) a hypochondrickým údržbářem (Pavel Liška). 
 
Pavel Liška, Martin Pechlát, Eliška Balzerová ve filmu  / Poslední aristokratkaPotíž je v tom, že Poslední aristokratka prakticky nemá žádný příběh, pokud za příběh nepovažujete romantickou linii s Marií a pohledným mládencem ze sousedního hrabství (Zdeněk Piškula), jejíž vývoj je však průzračně jasný už od záběru, v němž Marie mladíka poprvé spatří, jak cválá sněhem na bílém koni. Po příjezdu rodinky na zámek každopádně následuje už jen pásmo sitcomových scének proměnlivé úrovně, v nichž si hrdinové postupně zvykají na nové prostředí a hrají si na pokračovatele české šlechty, přičemž ale děj přešlapuje na místě. Půlka je ho totiž spálená na Frankovu dilematu, při jaké příležitosti oznámit manželce, že musel kvůli nákladům na život na zámku zastavit jejich byt v New Yorku, a druhá půlka se točí kolem rozhodnutí, zda se raději vrátit do Ameriky, nebo se pokusit ze zámku udělat turisticky atraktivní destinaci.
 
Nad epizodickou strukturou vyprávění a absentující zápletkou lze přitom ještě částečně přimhouřit oko s přihlédnutím ke stejným způsobem pojaté knižní předloze. Co už ale omluvit nelze, je to, jak se motivace a chování postav náhodně mění podle toho, co od nich scénář zrovna v tu chvíli vyžaduje, jak zbytečně film zahazuje mnohé nakousnuté motivy (ztracený kufr s ostatky, zmíněná abstinence hlavních hrdinů…), aniž by je jakkoli komediálně využil, a že většina filmu je vtipná pouze sporadicky a navíc výhradně jen díky hercům, kteří dokáží i podprůměrné či otřepané gagy na pár místech dostatečně prodat pomocí správně zvolené kombinace obličejových grimas, fyzického herectví a intonace.
 
Tatiana Dyková ve filmu  / Poslední aristokratkaKromě toho je rozhodně potřeba plout s filmem na jedné vlně a příliš se nerýpat v otázkách, proč v něm například nijak nefiguruje angličtina (hlavní hrdinové jsou všichni rodilí Newyorčané, leč mezi sebou i se všemi ostatními hovoří perfektní češtinou, včetně personálu na letišti v New Yorku), z čeho jsou živi kastelán s hospodyní a údržbářem, když zjevně nejsou placeni, a proč se jich hrdinové nezbaví, když jsou zjevně neschopní a akorát je táhnou ke dnu (kromě hospodyně, která alespoň dobře vaří). Proč nikoho nenapadne alespoň trochu vylepšit svízelnou finanční situaci prodejem zlatého záchodového prkénka, nacházejícího se v jedné ze zámeckých koupelen, a proč postavy ve filmu mluví o tom, že zámek má jen jednu věž, když jich má evidentně víc. Nebo jaký smysl má půjčit newyorský byt kamarádce (Tatiana Pauhofová) a současně i rodinnému právníkovi (Vojtěch Kotek) a ani jednomu z nich neříct o tom druhém? Mimo jiné.

Yvona Stolařová ve filmu  / Poslední aristokratkaJednou z mála příjemných věcí na filmu je tak akorát kamera Vladimíra Smutného, který dostatečně využil prostředí zámku i jeho fotogenický vnějšek a zkušeně pracuje s kompozicemi záběrů (nicméně jinak film vizuálně zajímavý není). Dost otravná je naopak hudba, znějící téměř nepřetržitě (bez ohledu na to, jestli se do dané scény hodí) a podbízivě napovídající divákům, jestli se mají v tu chvíli smát nebo dojímat. Režie Jiřího Vejdělka je ucházející alespoň po technické stránce (ačkoli jisté rezervy by se našly – třeba pasáž, v níž se někdo pokusí někoho vystrašit pomocí umělého kostlivce, je realizována vážně příšerně), jeho adaptovaný scénář je však otřesný, nekonzistentní a plný do očí bijících nesmyslů.
 
Poslední aristokratka je komedií, jejíž mírně nadprůměrné aspekty (herci, kamera) bohužel přebíjejí aspekty silně podprůměrné (scénář, hudba) a výsledkem je jakžtakž snesitelná a jen na pár místech zdařile legrační věc, u níž je však třeba překousnout velkou spoustu nedostatků, abyste si ji mohli užít. O diváky mít nouzi každopádně nebude – kombinace Jiřího Vejdělka coby režiséra a scenáristy, hvězdného hereckého obsazení, populární knižní předlohy a vánoční atmosféry pravděpodobně navnadí leckoho.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Poslední aristokratka

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
4/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Role prostoduché ženy nemohla být obsazena nik?... (Anonym, 26.10.2019 13:51) Reagovat

    Role prostoduché ženy nemohla být obsazena nikým vhodnějším.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Le Mans '66 8/10
Recenze: Film Le Mans '66 prokládá závodní drama humorem a radost hořkostí Závodní drama o tom, jak se v roce 1966 automobilka Ford pokusila sesadit Ferrari, vítězný vůz vytrvalostního závodního okruhu Le Mans. Christian Bale a Matt Damon excelují v rolích závodníků a konstruktérů legendárního Fordu GT40. čtěte zde
Vydáno: 14.11.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Pardon, nezastihli jsme vás 8/10
Recenze: Sociální drama Pardon, nezastihli jsme vás kritizuje prekarizované práce V novém sociálním dramatu Kena Loache jsou prostřednictvím příběhu o snaživé proletářské rodině kritizovány prekarizované práce, při nichž jsou zaměstnanci vykořisťováni a nuceni pracovat za útrpných podmínek. čtěte zde
Vydáno: 13.11.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 46. týden
Kinopremiéry: Doktor Spánek závodí v Le Mans a bojuje za amnestii V aktuálním týdnu obohatí program kin osm novinek, většinového diváka ale nejspíš upoutají zejména dvě. Tou první je chválené závodnické drama Le Mans ’66, druhou pak Doktor Spánek, pokračování legendárního Osvícení. ... čtěte zde
Vydáno: 13.11.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 45. týden
Top 20 ČR: Ženská na vrcholu je na vrcholu žebříčku Česká romantická skoro vánoční komedie Ženská na vrcholu se umístila na prvním místě domácího žebříčku návštěvnosti. Čekal snad někdo něco jiného? čtěte zde
Vydáno: 12.11.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Bitva u Midway 6/10
Recenze: Bitva u Midway je staromilský válečný film připomínající žánrovou klasiku Ve válečném filmu Rolanda Emmericha, který se k titulní bitvě u Midway dopracuje přes útok na Pearl Harbor a bombardování Tokia, hrají mimo jiné Ed Skrein, Luke Evans, Patrick Wilson a Woody Harrelson. čtěte zde
Vydáno: 11.11.2019 12:15 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Top 20 ČR: Terminátor na aristokratku nestačil (05.11.2019 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Poslední aristokratka porazila konkurenci (29.10.2019 15:21 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Poslední aristokratka a mladý Ahmed putují do Zombielandu (23.10.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: České drama Národní třída dělá z frustrovaného rváče cool postavu (02.10.2019 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Princ Krasoň Jiří Suchý prožívá deštivý den v New Yorku (25.09.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? (16.09.2019 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Poslední aristokratka: první trailer nové komedie Jiřího Vejdělka (08.08.2019 12:46 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   43/2019

Terminátor: Temný osud
6/10

Děj filmu navazuje na první dva Terminátory (a ignoruje ty ostatní), přičemž jeho podstatná část se odehrává v Mexiku, je v něm představen nový typ Terminátora a vrací se v něm ve svých rolích Linda Hamilton i Arnold Schwarzenegger.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver