Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Hra o trůny S08E06

Hra o trůny S08E06: Železný trůn – ohlédnutí za osmou řadou i za seriálem

Vydáno: 20.05.2019 15:30 v sekci Články | Televize - Pavel Klimeš

Po devíti letech a osmi řadách je seriál Hra o trůny u konce a nezbývá než se ohlédnout za posledním dílem, poslední řadou i celým seriálem. TENTO ČLÁNEK NEOBSAHUJE SPOILERY K POSLEDNÍ EPIZODĚ.

Hra o trůnyRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 20.05.2019 15:30. Po devíti letech a osmi řadách je seriál Hra o trůny u konce a nezbývá než se ohlédnout za posledním dílem, poslední řadou i celým seriálem. TENTO ČLÁNEK NEOBSAHUJE SPOILERY K POSLEDNÍ EPIZODĚ. Hodnocení: 4.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Výpravný fantasy seriál Hra o trůny, který je volnou adaptací knižní série Píseň ledu a ohně od George R.R. Martina, asi není třeba představovat. Dětem zásadně nepřístupná, ale také velmi dějově bohatá, zábavná a napínavá – taková je vlajková loď televize HBO od tvůrčí dvojice David BenioffD.B. Weiss (neboli „D&D”). Od počátku je tu hodně krve, nahých (ženských i mužských) těl, a hlavně syrový pohled do bezútěšného světa, v němž by asi nikdo sám dobrovolně žít nechtěl. V pozdějších sériích pak výpravnost navíc dospěla prakticky k vrcholu. Dokonce tak moc, že by mohla konkurovat nejednomu celovečernímu snímku.

Emilia Clarke, Kit Harington ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesPoslední epizoda, napsaná i režírovaná ústřední autorskou dvojicí a pojmenovaná vcelku logicky Železný trůn, se zaobírá hlavně dohrou po šokujícím Daenerysině (Emilia Clarke) vypálení Králova přístaviště v minulém díle, smrti Cersei a Jaimeho a zradě Tyriona (Peter Dinklage). Dany je nyní veřejným nebezpečím číslo jedna, nejen kvůli draku Drogonovi, ale především kvůli děsivě loajální armádě Neposkvrněných pod vedením Šedého červa (Jacob Anderson) zdrceného po popravě Missandei; a také hordě Dothraků. Jon (Kit Harington) se musí rozhodnout, na čí stranu se přikloní a zda láska zvítězí nad rozumem. Rovněž na nastalou situaci musí zareagovat zbytek představitelů vládnoucích rodů Západozemí.

Možná to bude znít jako samozřejmost, ale na tento díl a potažmo celou osmou řadu se nemá cenu dívat bez znalosti předcházejícího děje. Seriál byl dost složitý už v první sezóně a s přibývajícím časem se nijak neulehčoval. Spíše naopak. Pokud tedy u nějakého seriálu platí, že je dobré se preventivně podívat alespoň na předcházející sérii, je to právě Hra o trůny. Jistě, určité diskutabilní scenáristické praktiky autorské dvojice D&D svou zkratkovitostí (o tom ještě níže) zavdávají sice důvod domnívat se, že jde i o úlitbu novým divákům a snahu o zvýšení sledovanosti (nechtěl jsem tomu věřit, ale opravdu jsou i lidé, kteří se dívají na poslední řady seriálů), avšak stojím si za tím, že skutečné působivosti poslední řada pro nové diváky nikdy nedosáhne.

Peter Dinklage ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesPrvní řada seriálu byla knižní sérii G. R. R. Martina nejpodobnější, jmenovitě šlo o téměř přesnou adaptaci první knihy. S přibývajícími řadami seriálu se však rozdíly mezi knihami a seriály prohlubovaly, přičemž řada postav byla z úsporných důvodů sloučena či byla „odpravena“ daleko dříve než v knihách. Teprve v šesté sérii došlo k tomu, že seriál předběhl knižní předlohu, jelikož šestá kniha Vichry zimy nebyla dosud vydána. D&D dostali sice od Martina synopsi, co se má stát ve zbývajících dvou dílech, ale nemohli již čerpat ze stovek stran materiálu, využívat dialogy z knihy atd. Produkce seriálu se tedy stávala daleko ambicióznějším projektem a bylo jen otázkou, jakým způsobem se ještě bude moct čerpat ze zdrojového materiálu.

Nejprve nešlo zase o takový problém. Jelikož však pátá sezóna seriálu byla z hlediska knih velice zhuštěna, mohlo se řešit i mnoho pokračujících motivů z knihy páté (Tanec s draky) a dokonce i čtvrté (Hostina pro vrány) – ty se odehrávaly paralelně s důrazem na jiné hrdiny. Příkladem takového motivu může být dění okolo rodu Greyjoyů, Martellů, putování Sama na jih do Citadely, nebo Branův (Isaac Hempstead Wright) výcvik na Tříokou vránu na dálném severu. Řada linií byla oproti knihám posunuta a některé byly velmi zhuštěny, takže analýzy procesu adaptace jsou složité asi jako pověstný manuál k japonskému videu.

Fotografie z filmu Hra o trůny / Game of ThronesPostupem doby se však objevila potřeba seriál, který již nemohl přímo vycházet z knižní předlohy, co možná nejrychleji a nejelegantněji ukončit. Rychlejší tempo celého vyprávění se pak často projevovalo, a to zkratkovitostí a až příliš úporným střihem a děj epizod seriálu přinášel celou řadu momentů, které by se daly označit za děravý scénář. Rychlost cestování (a to nejen draků, ale i pěších lidí! – viz Gendry) byla už prostě nerealistická a nelze ji vysvětlit prostým skokem v čase.  

Později docházelo k tomu, že ony zkratky a „zmenšování“ fiktivního světa už prostě neunesl děj a drama se začínalo sypat jako domeček z karet. Byla to pouze otázka času, kdy se něco takového dostaví, nižší počet dílů posledních dvou řad tomu koneckonců nahrával už od počátku. V zásadě (a při troše nadsázky) by jisté epizody posledních dvou řad při řádném rozpracování vydaly na celé normálně dlouhé řady řady v tempu prvních sezón. Tento aspekt je určitě negativním jevem, dal by se však omluvit, pokud by šlo jen o jednu vadu na kráse. Což bohužel není.

Aidan Gillen ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesS výše popsaným se bohužel snoubí i zdánlivá hloupost postav. Zejména střety s armádou mrtvých jsou jedna velká zmatená (ve smyslu optické i faktické nepřehlednosti) změť pokusů o hrdinství, útěku a také smrti. Jde sice o zásadní události, ale události jsou podávány tak hekticky, že prakticky žádná nemá šanci doznít a působit. Jednání Jona je pak téměř pomatené, což koneckonců v reakci na celý tento nápad přiznává i on sám. Řada prvků v bitvách je udělána pouze pro větší efekt, než aby to mělo nějaký smysl (a to na obou stranách). O tom, že z celé slavné hrozby Bílých chodců a Nočního krále, na kterou jsme byli upozorňováni od samého počátku, se nakonec vyklubal jen pouhopouhý nástroj zápletky, ani nemluvě.

Všechny tyto popsané neduhy jsou nepříjemné o to víc, že podrývají ostatní aspekty seriálu. Celá produkce, výprava (kostýmy a rekvizity), speciální CGI efekty a naprosto božská hudba Ramina Djawadiho, to vše dělalo z Hry o trůny nejdražší a nejambicióznější televizní projekt všech dob. V prvních řadách je vidět vyhýbání se velkým vojenským střetům. V pozdních řadách už jsou pak střety obrovské. Dokonce tak moc, že by mohla konkurovat nejednomu velkorozpočtovému filmovému trháku. Speciálně Pán prstenů se mi na mysli objevil hned několikrát. Navíc je však i velice detailně prokreslená, že se člověk cítí, jako by byl v ní, a to včetně klaustrofobického pocitu (například masy těl v Bitvě bastardů). Opravdu lze pouze obdivovat, kolik toho celý tvůrčí tým dokázal s přece jen omezeným rozpočtem. Práce kaskadérů, choreografů, kamery a celá postprodukce je v tomto díle excelentní. Režiséři nás pak většinou drtili obrovským napětím, kdy jsme věděli, že smrt si může vybrat kohokoli, ať mu už fandíme, nebo ne.

Richard Dormer ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesČímž se dostáváme k poslední epizodě. Po zběsilých třech dílech se kupodivu jeví téměř poklidným dojmem. Hodně se tu hovoří o přítomnosti a budoucnosti, ale najde se tu překvapivě i dost odkazů na věci minulé, některé důležité věci i z první a druhé řady. Mezi tím vším se dokonce najde i prostor na nějaký ten vtípek (i když v jednom případě mi přišel přinejmenším nemístný). Jinak jde o to, co bychom asi čekali: závěr. Na to, jak byly zejména 3. a 4. epizoda osmé řady pranýřovány, tak 5. díl dával i při vší uspěchanosti a nelogičnostem smysl. Šílenství Daenerys v průběhu seriálu napovídala celá řada věcí a podle mě nešlo o ten „blesk z čistého nebe“, o kterém mluví někteří internetoví diskutéři.

Stejně tak je logická i poslední epizoda. Není jako celek v žádném případě předvídatelná, minimálně ne ústřední téma celého seriálu, tj. kdo a za jakých okolností dosedne na Železný trůn. Ale zase kdo by čekal na úplném konci nějakou šokující scénu, zásadní zvrat nebo třeba přímou upoutávku na další pokračování, nemůže být s touto epizodou spokojen. To však přitom neznamená, že by si tvůrci ohledně dalšího pokračování zcela zavřeli cestu. Ano, příštími projekty budou prequelové seriály odehrávající se mnoho let před tímto seriálem, ale nikdy neříkejme nikdy, že... V celkovém zhodnocení musím tuto epizodu, jakožto konec celého seriálu jednoznačně pochválit a poděkovat HBO i všem tvůrcům za devět báječných let ve výborné společnosti pořadu, který se stal společenským fenoménem, na který se v dějinách kinematografie rozhodně nezapomene.

Ukázka z dílu Železný trůn

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 24. 1. 2020 - 30. 1. 2020
TV tipy: Zpívající smrtihlav zjišťuje, že zlo nikdy nespí Televizní nabídka konce ledna je spíše průměrná a prim v ní hrají především snímky uváděné jen velmi málo. Z premiér nejvíc zaujmou animovaný snímek Zpívej a hollywoodská verze japonského anime Ghost in the Shell.... čtěte zde
Vydáno: 24.01.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Top 20 ČR: 2019
Top 20 ČR: Nejúspěšnějším filmem roku 2019 byla česká komedie Ženy v běhu České komedii Ženy v běhu se minulý rok podařilo překročit hranici jednoho a půl milionu diváků, čímž se suverénně stala nejúspěšnějším filmem roku 2019. čtěte zde
Vydáno: 23.01.2020 12:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Příliš osobní známost 2/10
Recenze: Obskurní vztahové drama Příliš osobní známost nespasí ani schopné herečky Na první pohled jde o komediální romantické drama ze života se spoustou emocí a humoru, leč to by za ním nesměli stát tvůrci, v jejichž podání působí věci jako „emoce“, „humor“ nebo „ze života“ jako cosi bizarního z... čtěte zde
Vydáno: 23.01.2020 08:00 v sekci Recenze | Premiéry
5
Králíček Jojo 6/10
Recenze: Komedie Králíček Jojo je náladově roztříštěná anti-nacistická satira Snímek se Scarlett Johansson a zářícími dětskými hvězdami má pověst hravého a vtipného crowd-pleaseru, avšak způsob, jakým kombinuje dramatický příběh a různé komediální styly, je značně nevyrovnaný. čtěte zde
Vydáno: 22.01.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 4. týden
Kinopremiéry: Králíček Jojo prožívá extázi daleko od Reykjavíku Satirická dramedie Taiky Waititiho Králíček Jojo je jasnou jedničkou mezi aktuálními novinkami, které vstupují do tuzemských kin. Jejím největším konkurentem bude zřejmě dost pochybná romantická komedie Příliš osobní známost. ... čtěte zde
Vydáno: 22.01.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Tvůrci Hry o trůny chystají thriller Lovecraft (13.12.2019 09:31 v Novinky | Zprávy)
- 10 nejlepších filmů roku 2019 je... (05.12.2019 07:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Fanaticky zamilovaný Lego Batman zažívá v roce 1984 svůj první střet (29.11.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Výjimeční se o Vánocích ocitají v říši bohů (27.11.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Richard Gere vyšetřuje případ Three Christs (26.11.2019 10:11 v Novinky | Trailery)
- HBO zrušilo prequel Hry o trůny (30.10.2019 07:00 v Novinky | Zprávy)
- Ceny Emmy ovládla Potvora a Černobyl (23.09.2019 12:30 v Novinky | Zprávy)
- V plánu je nový prequel Hry o trůny (13.09.2019 08:03 v Novinky | Zprávy)
- Emilia Clarke v novém traileru vánoční komedie Last Christmas (12.09.2019 16:16 v Novinky | Trailery)
- Kit Harrington míří do Eternals (26.08.2019 10:45 v Novinky | Zprávy)
- Emilia Clarke v traileru vánoční komedie Last Christmas (14.08.2019 09:50 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   03/2020

Králíček Jojo
6/10

Snímek se Scarlett Johansson a zářícími dětskými hvězdami má pověst hravého a vtipného crowd-pleaseru, avšak způsob, jakým kombinuje dramatický příběh a různé komediální styly, je značně nevyrovnaný.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver