V závěru ledna jsou v televizních programech nejzajímavější premiéry dvou hororů, které se v žánru trochu vymykají. Tím prvním je černohumorná Krvavá nevěsta, druhým pak temné Tajemství smrti slečny Neznámé.
Pravá blondýnka (
Legally Blonde) (sobota 22. 1., Prima, 16.55 - 18.52 / neděle 23. 1., Prima Max, 11.55 - 13.40 / středa 26. 1., 11.45 - 13.45)
© IMDb
Více než dvě dekády stará romantická komedie je i přes svou tematiku poměrně příjemnou záležitostí a hodnocena je velmi smířlivě. Tehdy debutující režisér
Robert Luketic velmi dobře pochopil, že snaha o sofistikovanost a serióznost by byla cesta do pekel, proto se od úvodních minut nebere vůbec vážně, nastoluje svěží a velice lehké tempo a pohodovou atmosféru, z níž je znát obrovská nadsázka. Potěší i to, že záměrná kýčovitost a přepálená barevnost kostýmů je poměrně vtipná a nepůsobí trapně, jednoduchý a klišovitý příběh si navíc tak trochu dělá legraci z různých vtipů o blondýnách. Stopáž je také hodně střídmá, takže ani v tomto směru není nač si stěžovat. V titulní roli exceluje okouzlující
Reese Witherspoon, které dělají společnost třeba
Luke Wilson,
Selma Blair,
Jennifer Coolidge nebo
Matthew Davis. Samozřejmě to celé mohlo být originálnější, invenčnější a možná o něco střídmější, to ale zase tolik nevadí. Nenáročná zábava na víkendový podvečer.
Zajímavost: Podle filmu vznikl muzikál, který se dočkal pěti set sedmdesáti devíti repríz.
Oficiální trailer filmu Pravá blondýnka / Legally Blonde
Pixely (
Pixels) (sobota 22. 1., Nova, 17.25 - 19.30 / pondělí 24. 1., Nova Cinema, 18.00 - 20.00 / úterý 25. 1., 14.05 - 16.05)
© Facebook tvůrce
I v našich kinech se před sedmi lety objevila komedie, která je v tuzemsku hodnocena o něco lépe než v zámoří. Dáno to může být celkovou nostalgií a oblíbeností videoher z osmdesátých let, k nimž se snímek vrací. Režírující
Chris Columbus v něm de facto nespoléhal na nic jiného, protože od počátku upoutá odlehčenou atmosférou, svižným tempem a vizuální stránkou, v níž připomíná již zmíněné videohry. Jinak ale nemá moc co nabídnout, protože příběh nedává moc smysl a je jen sledem jednotlivých epizod, humor je dost očekávaný, nenápaditý a prostinký, většina odkazů moc nefunguje a chvílemi je to zbytečně dlouhé. Výsledek pak zachraňuje obsazení, v němž hrají prim
Adam Sandler,
Peter Dinklage,
Josh Gad,
Kevin James a
Michelle Monaghan. Tip spíše pro dětského diváka, o němž se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: V závěrečných titulcích je možné film vidět v osmibitové grafice.
Český trailer filmu Pixely / Pixels
Panství Downton (
Downton Abbey) (sobota 22. 1., Nova Cinema, 20.00 - 22.25 / neděle 23. 1., 13.00 - 15.20 / úterý 25. 1., Nova Lady, 20.30 - 22.30)
© Facebook tvůrce
Britské drama navazuje na velmi populární seriál, který vesměs uzavírá a je třešínkou na dortu pro jeho fanoušky. Režírující
Michael Engler měl výhodu v tom, že žádná z linií nezůstala v celé sérii otevřená a mohl tedy pracovat s trochu jiným příběhem a nemusel klást důraz na jednotlivé postavy. To je na jednu stranu dobře, protože tím pádem do značné míry uspokojí i ty, kteří předlohu vůbec neznají, na druhou ale trochu zklame příznivce, protože logicky pak děj působí zkratkovitě, moc útržkovitě a trochu povrchně. Všichni se nicméně shodují na tom, že výprava a dobová atmosféra jsou naprosto špičkové, kamera krásná, pomalejší tempo prospívá a taktéž dialogy jsou výborně napsané. Spolehlivé je i obsazení, v němž se objeví
Stephen Campbell Moore,
Michelle Dockery,
Maggie Smith,
Elizabeth McGovern,
Hugh Bonneville nebo
Laura Carmichael. Jen to možná nemuselo být tak dlouhé a té vyšší společnosti mohlo být o něco méně. Pro někoho možná tip týdne.
Zajímavost: Služebnictvo se schází v jednom ze sklepů plném železných mříží, který v seriálu nikdy nebyl vidět.
Oficiální český trailer filmu Panství Downton / Downton Abbey
Made in America (
Made in America) (neděle 23. 1., Nova, 13.20 - 15.20 / pondělí 24. 1., 00.40 - 02.20 / středa 26. 1., Nova Cinema, 15.20 - 17.20)
© Walmart
Komedie z první poloviny devadesátých let v našich končinách není příliš známá a je i o něco lépe přijímána než na zahraničních databázích, kde je ale zase mnohem více hodnocení. Režírující
Richard Benjamin se v ní zřejmě o moc nesnažil, protože spoléhal jen a pouze na absolutní rutinu sestávající z relativně slušně sestříhaných vtipů, které jsou někdy i dobře vypointované a naprosto klišovitý a předvídatelný příběh, který stojí na nadčasové tematice multirasového soužití, která tu ale bohužel není zcela využitá. Ústřední pár si zahráli
Whoopi Goldberg a
Ted Danson, kteří jsou samostatně výborní, společně mezi nimi ale moc nefunguje chemie a jejich vzájemné špičkování působí zvláštně. Vedle nich se pak objeví ještě třeba
Will Smith,
Nia Long,
Paul Rodríguez nebo
Shawn Levy. O pár minut kratší stopáž by rozhodně nevadila, nejvíc ale snímku škodí absolutní nenápaditost, neoriginalita a zoufalá nevýraznost. Oddechovka po nedělním obědě.
Zajímavost: Oba hlavní představitelé spolu po natáčení začali chodit, jejich vztah ale vydržel jen něco přes rok.
Originální trailer filmu Made in America / Made in America
Orange County (
Orange County) (pondělí 24. 1., Paramount Network, 18.00 - 20.00)
© CSFD
Přesně dvě desetiletí stará dramedie je dnes tak trochu zapomenutá a moc se nepřipomíná. Režírující
Jake Kasdan v ní natočil typickou žánrovku své doby, v níž řeší dospívání, první lásky a různé teenagerské starosti. Jelikož se snímek odehrává na univerzitě, je plný svébytných figurek a postaviček, které jsou o něco výraznější a zapamatovatelnější než samotný příběh, který nedrží u sebe, je jen sledem různých epizod a snaží se být především vtipný, což se mu po většinu střídmé stopáže víceméně daří. Pozitivy budiž i to, že humor nikdy nesklouzne k vysloveným trapnostem a vulgárnostem a také to, že výsledek funguje i v několika málo vážných momentech, které by měly přinášet nějaké poselství. Hlavním lákadlem nicméně zůstává obsazení, v němž titulní role sehráli trochu málo výrazný
Colin Hanks a naprosto výborný
Jack Black, vedle nichž se v menších, nebo dokonce i cameo rolích objeví
Chevy Chase,
Harold Ramis,
Kevin Kline,
John Lithgow nebo
Lily Tomlin. Příjemný, avšak snadno přehlédnutelný počin.
Zajímavost: Navzdory svému názvu se snímek ve skutečném Orange County nenatáčel.
Oficiální trailer filmu Orange County / Orange County
Statočný zlodej (pondělí 24. 1., ČT art, 23.25 - 00.40)
© CSFD
Československá komedie z druhé poloviny padesátých let je zcela neznámá a vysílá se jen velmi výjimečně. Režírující
Ján Lacko v ní vychází z divadelní hry Ivana Stodoly a velmi překvapivě rezignuje na jakékoli politické zabarvení, ba naopak se pokouší o jakousi velmi decentní společenskou satiru, což se mu chvílemi i daří. Stěžejní jsou samozřejmě dialogy, které jsou dobře napsané, vypointované, nápadité a nechybí v nich onen jemný slovní a situační humor, který nikoho neuráží a je poměrně chytrý. Za zmínku stojí i nádherně nasnímané bratislavské exteriéry, výborná a odlehčená atmosféra, poměrně svižné tempo a vskutku vstřícná a střídmá stopáž, v níž je naštěstí prostor jen na to nejpodstatnější. V hlavní roli exceluje fenomenální
Jozef Kroner, který zcela zastiňuje všechny ostatní, mezi kterými jsou kupříkladu
Martin Gregor,
Eva Krížiková,
Ondrej Jariabek nebo
Tibor Bogdan. První polovina možná mohla být ještě o něco méně roztahaná, to ale nijak zásadně nevadí. Raritní tip.
Zajímavost: Divadelní hra, která se stala předlohou filmu, se jmenuje
Jožko Púčik a jeho kariéra.
Televizní spot filmu Statočný zlodej
Dáma na kolejích (úterý 25. 1., Televize Seznam, 20.00 - 21.55 / čtvrtek 27. 1., 21.30 - 23.30)
© s-antikvariat.cz
Muzikálová komedie ze druhé poloviny šedesátých let je možná lehce podhodnocená, pravda ale je, že se zase tolik nepřipomíná. Z dnešního pohledu upoutá jednoznačně nejvíc to, že režírující
Ladislav Rychman v ní kladl velký důraz na feministickou linii, která byla ve své době hodně odvážná a dodnes funguje, ačkoli někdy může být nechtěně směšná. Někdo si může najít i určitou sžíravou satiru na tehdejší režim, té tu ale tolik není. Tvůrci se jinak opírali o velmi dobrou výpravu a kostýmy, výbornou atmosféru pražských ulic a tramvají a pochopitelně i o hudbu a písně, na nichž jsou nejzajímavější nápadité a někdy i lehce sarkastické texty. V kombinaci s opravdu krátkou stopáží naštěstí není prostor pro dějovou vatu a nudu. V hlavní roli se objeví standardně spolehlivá
Jiřina Bohdalová, které tedy zpěv moc nejde, nicméně vše je jí uzpůsobeno na míru, ve vedlejších úlohách pak upoutají hlavně
Radoslav Brzobohatý,
František Peterka a
Libuše Geprtová. Ne úplně výrazná záležitost.
Zajímavost: Na snímku se podílela i Olga Knoblochová, která se spolupodílela na vzniku slavné kosmetické značky Dermacol.
Originální trailer filmu Dáma na kolejích
Krvavá nevěsta (
Ready or Not) (úterý 25. 1., Prima Max, 22.05 - 00.15 / čtvrtek 27. 1., 00.30 - 02.35)
© Facebook tvůrce
Tři roky starý snímek se poměrně vymyká, protože dokázal vybalancovat horor a komedii, aniž by jeden žánr převažoval, a stejně většinu fanoušků uspokojil. Režírující duo
Matt Bettinelli-Olpin a
Tyler Gillett se od úvodních minut nebere moc vážně a vytváří na jednu stranu velmi hutnou a potemnělou atmosféru viktoriánského sídla, do které ale pravidelně zakomponovává dost černý a místy hodně cynický humor. Díky této kombinaci pak funguje i značně klišovitý a nepřekvapivý děj, který je poměrně napínavý, opět si ale z typicky žánrových postupů dělá tak trochu legraci. I když je ale vše do značné míry odlehčené, nebojí se tvůrci přitvrdit a některé scény jsou ryze brutální, krvavé a jako vystřižené z goreové čítanky. Hlavní roli si zahrála výborná
Samara Weaving, které sekundují třeba
Adam Brody,
Andie MacDowell,
Mark O'Brien nebo
Henry Czerny. Jen škoda, že se autoři trochu zalekli přílišné nekompromisnosti a v určitých momentech nepřitvrdili jak v brutalitě, tak v drsném humoru. Jeden z tipů týdne, o němž se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Weaving vystřídá v průběhu filmu sedmnáct verzí svatebních šatů.
Oficiální český trailer filmu Krvavá nevěsta / Ready or Not
Základ rodiny (
The Family Stone) (středa 26. 1., Prima Max, 09.40 - 11.45)
© FilmAffinity
Romantické komediální drama z první poloviny nového milénia s trochu zaměnitelným českým názvem doplácí na nevyrovnanost a velkou žánrovou rozkročenost. Režisér a scenárista
Thomas Bezucha se v něm nedokáže rozhodnout, co vlastně točí a výsledek je tím pádem polovičatý. Od počátku láká na klasické vztahové rodinné drama a opírá se o nostalgii a ryze vánoční atmosféru, postupem času ale zvolňuje a jako by si vzpomněl, že má být i vtipný, v závěru překlopí vše do komediální roviny a končí až groteskními scénami, které ale v kontextu předchozího děje tolik nefungují. Navíc v dost překombinovaném příběhu řeší spousty témat, z nichž některá jsou opravdu závažná, jenže klouže po povrchu, nenabídne žádné východisko a většina jich vyšumí. Výsledek ale krom svižného tempa, střídmé stopáže a příjemné hudby
Michaela Giacchina zachraňuje výborné obsazení, v němž se sešli
Claire Danes,
Diane Keaton,
Rachel McAdams,
Dermot Mulroney,
Luke Wilson nebo
Sarah Jessica Parker. Lehce nedotažená záležitost.
Zajímavost: Wilson si během natáčení zlomil zub a požádal
Keaton o kontakt na nějakého zubaře. Když zavolal na číslo, které mu dala, dovolal se psychologovi.
Originální trailer filmu Základ rodiny / The Family Stone
Tajemství smrti slečny Neznámé (
The Autopsy of Jane Doe) (středa 26. 1., Prima Max, 22.50 - 00.30 / pátek 28. 1., 00.55 - 02.35)
© Amazon
Šest let starý britský horor tuzemská kina zcela minul, což je obrovská škoda, protože se ve změti jemu podobných dost vymyká. Režírující
André Øvredal zaujme atraktivním, ale hodně depresivním komorním prostředím pitevny, v němž se vše odehrává, které využívá na maximum. Opírá se tak o hodně hutnou a nepříjemnou atmosféru, která postupem času ještě houstne a v kombinaci s nečekanými a fungujícími lekačkami jsou minimálně první dvě třetiny nápadité a neotřelé. Vše pak dotváří vynikající práce s ruchy a zvuky a některými zcela realistickými výjevy, které právě vychází z morbidního prostředí. Hlavní role skvěle zahráli
Brian Cox a
Emile Hirsch, jejichž přerod z cyniků v absolutní trosky je radost sledovat. O to víc mrzí samotný závěr, který je až moc banální a spoléhá na příliš klišé, tím pádem není tak úderný, jak by měl být. Ideální a strašidelná noční podívaná.
Zajímavost: Olwen Catherine Kelly, která hraje mrtvou dívku, trávila pět týdnů natáčení výhradně v nehybné ležící poloze.
Oficiální trailer filmu Tajemství smrti slečny Neznámé / The Autopsy of Jane Doe