Dan Gilroy začínal nejdříve jako scenárista. Je podepsán pod akční sci-fi
Freejack, komedií
Námořní policie nebo pod thrillerem
Maximální limit. Potom konečně v roce 2014 debutoval i jako režisér temně laděným thrillerem ze současného Los Angeles
Slídil, k němuž si zároveň jako povoláním scenárista napsal sám i scénář. Za ten si vysloužil oscarovou nominaci.
Slídil byl brilantní a udělal z Gilroye rázem filmaře, jehož tvorbu se vyplatí sledovat.
![Jake Gyllenhaal, Toni Collette ve filmu / Velvet Buzzsaw](/img/59157.jpg)
Jeho dalším autorským kouskem bylo právnické drama
Roman J. Israel, Esq.. To sice nevzbudilo stejné nadšení jako
Slídil, ale přineslo oscarovou nominaci herci
Denzelu Washingtonovi, který byl v roli pečlivého a poctivého právníka skvělý a nominaci si právem zasloužil. Třetím Gilroyovým autorským počinem je satiricky laděný "art horor", jinak spíše thriller z prostředí uměleckého světa moderního LA s názvem
Velvet Buzzsaw (Sametová cirkulárka).
Hlavní postavou je tu obávány umělecký kritik
Morf Vandewalt (Jake Gyllenhaal), který se nenechá nikým koupit a oceňuje jen skutečné umění. Na druhé straně je také povýšený a ve svých kritikách si nebere servítky. Jeho protipólem je cynická, světem protřelá majitelka galerie Rhodora Haze (Rene Russo), která kdysi bývala členkou punkové kapely Velvet Buzzsaw, ale nyní ji zajímá jen obchod a vydělávání peněz.
Na její minulost upomíná jen malé tetování na krku s obrázkem ozubeného kola cirkulárky a nápisem Velvet Buzzsaw. Zápletka se točí kolem obrazů nalezených mladou Josephinou (Zawe Ashton) v bytě zemřelého neznámého umělce, jenž si přál, aby byly po jeho smrti obrazy zničeny. Když se to donese k Rhodoze, technikovi Brysonovi (Billy Magnussen) a kurátorce Gretchen (Toni Collette), otevře se pro všechny možnost jak zbohatnout. Kolem obrazů se postupně začnou hromadit nevysvětlitelná úmrtí.
Velvet Buzzsaw není ani tak horor jako satirický thriller, který je snadno čitelnou metaforou na konflikt umění a komerce. Gilroyův postoj je zde jasně patrný a není těžké ho uhádnout. Ne náhodou si tu Gilroy jako svůj filmový vzor vybral satirický pohled do komercí stiženého světa Hollywoodu v Hráčovi.
Tam, kde Gilroyův "Hráč s uměním" pokulhává za Hráčem Altmanovým v jízlivosti, dohání to thrillerovou atmosférou a kvalitní obrazovou a hudební stránkou. Umělecký svět galerií vytvořil výbornou kulisu pro temně laděný thriller, který nasnímal přední americký kameraman Robert Elswit, s nímž Gilroy spolupracuje už od Slídila. Nováčkem v jeho týmu je pouze hudební skladatel Marco Beltrami, který v tomto případě nahradil Jamese Newtona Howarda, s nímž Gilroy spolupracoval na obou svých předchozích filmech. Spolehliví a kvalitní jsou také všichni herci v čele s charismatickým Jakem Gyllenhaalem.
Velvet Buzzsaw, který vzdáleně nechá vzpomenout na umělecká podobenství typu Obraz Doriana Graye, není takovou peckou, jakou byl před pěti lety Slídil, ale díky vysoké filmařské úrovni je stále nadstandardním filmovým kouskem, který bohužel nešel do kin, ale jehož - příznačně - "schramstnul požírač umění" - streamovací gigant Netflix. Velké filmové plátno by mu určitě slušelo více. Na druhé straně díky Netflixu je zase přístupný doslova všem, ačkoliv tento film není rozhodně pro masy.
![](//img.youtube.com/vi/XdAR-lK43YU/0.jpg)
Originální trailer filmu Velvet Buzzsaw