Poněkud neučesaně v jinak velice promyšleném a pevně uchopeném filmu působí akorát linie věnovaná vztahovému trojúhelníku mezi Palachem, jeho přítelkyní Helenou a její spolužačkou a nejlepší kamarádkou Evou, která představuje vyzývavou vášnivou fyzičnost, jíž se dlouholetému (a spíš ochranitelskému než milostnému) vztahu Palacha k jemné a křehké Heleně, chodící v rámci dlouhodobé rekonvalescence o berlích, prakticky nedostává. Tato linie je sice příjemně citlivě rozehraná a v příběhu hraje důležitou roli, ale ve finále zůstává nedořečená a neukončená. O něco uspokojivější je v tomto směru věrohodněji vybudovaná vazba mezi Janem Palachem a jeho matkou v podání
Herecké výkony jsou jinak veskrze prvotřídní, přičemž ten nejzásadnější předvedl v hlavní roli
Viktor Zavadil, jemuž se podařilo s překvapivou úsporností a přirozeností ztvárnit vše podstatné, včetně těch nejmenších výrazových nuancí. Vůbec sázet na málo známé tváře se vyplatilo a Viktora Zavadila tudíž zdárně a podobně úsporně doplňuje i
Denisa Barešová coby Helena,
Kristína Kanátová v roli Evy a další herci v menších rolích. Zuzana Bydžovská je z celého obsazení zdaleka nejznámější a herecky nejexpresivnější a předvádí svůj konzistentně vysoký standard (s věčně vlhkýma očima).
Leckteré scény jsou přitom velice návodné a polopatické, což lze přičíst na vrub nejen Sedláčkově režii, ale hlavně mimořádně konzervativnímu scénáři, s nímž režisér zjevně trochu bojoval, a který ho nutil ke kompromisům a opatrnosti. Autorka scénáře, osmaosmdesátiletá Eva Kantůrková, je kromě své záslužné publicistické činnosti známá i jako bývalým režimem zakazovaná a dokonce i vězněná spisovatelka, mluvčí Charty 77 a mimo jiné i spoluzakladatelka Občanského fóra. Na jejím příběhu o Janu Palachovi, k jehož napsání ji inspiroval
Hořící keř (který Palachovou smrtí začíná), je sice znát, že za ním stojí osoba úctyhodného věku, ovšem jen ve smyslu přístupu k tradiční struktuře vyprávění a k uchopení historické látky a konkrétních scén. Samotné vyprávění je pak překvapivě nesmírně celistvé a stojí oběma nohama pevně na zemi, byť spadá do určité schematičnosti a šablonovitosti.
S přílišnou konzervativností se pojí i režie Roberta Sedláčka, která sice podléhá scénáři a poslušně jej naplňuje bez jediného náznaku snahy čímkoli formálně vybočit (a to se přitom Robert Sedláček ve svých starších autorských filmech snažil formálně vybočovat docela dost), ale na druhou stranu onen scénář naplňuje s nesmírnou precizností, filmařskou zručností a přemýšlivostí a především s univerzální srozumitelností. Robert Sedláček si vyzkoušel filmařskou tvorbu spjatou s československými dějinami už při natáčení televizních seriálů
České století a
Bohéma a tyto zkušenosti bohatě využil, včetně práce s přesnou dobovou stylizací, využíváním digitálních dokreslovaček (tramvaje na vršku Václavského náměstí) a režírováním davových scén (příjezd těžké vojenské techniky do Prahy). Skvěle a chytře pracuje s jednotlivými motivy, dokáže navodit značné napětí, i když je předem jasné, jak film skončí, a umí vytvořit emocionálně silné scény, aniž by musel moc tlačit na pilu (možná až na trochu patetickou, leč i tak dost působivou pasáž, v níž si davy lidí lehají do cesty tankům).
Jan Palach je (obzvlášť na české poměry) nebývale dobrý a působivý film, který drží pohromadě z hlediska příběhu, jednotlivých postav i stylu vyprávění, což v rámci české kinematografie není vůbec samozřejmé, a kromě toho překvapuje i úrovní kvality v jiných aspektech od hereckých výkonů až po uchopení jednotlivých scén. Robert Sedláček bravurně zvládl patrně velice technicky i psychicky náročné natáčení, a to i ve spolupráci s paní Kantůrkovou, která jistě měla vlastní vizi toho, jak dílo uchopit, a potvrdil tak svou pozici výjimečně schopného režiséra, jehož filmařina je čistá a poctivá bez ohledu na dostatek, či nedostatek tvůrčí invence. Starší Sedláčkovy filmy, byť často silně ceněny kritikou, se obvykle nedočkaly valného finančního ohlasu u diváků, tak snad bude Jan Palach konečně průlomem. Zasloužil by si totiž úspěch nejen u nás, ale i v zahraničí.