Možná jste před prvním kolem letošních prezidentských voleb zaznamenali ve svém okolí i kandidátskou kampaň lobbisty Tondy Blaníka, který sliboval důchody srovnatelné s Německem, dostatek másla pro všechny a lithium do každé rodiny. Ve skutečnosti je Tonda Blaník hlavním hrdinou populárního internetového politicky-satirického seriálu Kancelář Blaník (od roku 2014 bylo natočeno již pět řad), jehož tvůrcům poskytly prezidentské volby dostatečnou záminku pro nakročení do celovečerního formátu. Film Prezident Blaník tak vypráví o tom, jak se Tonda rozhodl stát prezidentem, jak mu to nevyšlo a co bylo pak.
Z hlediska vtipnosti se politická satira Prezidenta Blaníka většinou pohybuje okolo úsměvného průměru až mírného nadprůměru (k něčemu skutečně geniálnímu či naopak vyloženě slabému dojde jen málokdy), přičemž dost záleží na inteligenci, sofistikovanosti, vynalézavosti a celkovém provedení jednotlivých vtipů. Humor je pochopitelně subjektivní, tudíž se nedá vyloučit, že někdo bude třeba z vtipů ve filmu nadšen, zatímco někdo jiný naopak vůbec. Každopádně být jenom vulgární, pokřikovat do telefonu a předstírat, že na druhé straně hovoru je Jiří Drahoš, nebo natočit Tondu Blaníka, jak si podává ruku s Andrejem Babišem (a nic dalšího), to samo o sobě k dobré zábavě nestačí, pokud máte na zábavu alespoň minimální nároky.
Úplně nejlepší a nejvtipnější je Prezident Blaník v těch scénách, v nichž se odváží opustit pouhé komentování a ohýbání reality a nápaditě místo toho začne vytvářet vlastní realitu – třeba když začlení do natáčení volebního klipu i zpěváka Tomáše Kluse nebo když povýší teoretický pojem Pražské kavárny na existující tajný mafiánský spolek (škoda, že se tomuto úžasnému tématu snímek nevěnuje podstatně víc). Podobné sekvence skutečně vyvolávají záchvaty smíchu zcela přirozeně. Sem tam však dojde i na mnohem topornější pokusy o humor – například scény, v nichž se Marek Daniel marně a v trapném převleku snaží imitovat Václava Havla v roli jeho ducha, který se Tondovi Blaníkovi občas zjevuje, jsou hodně za hranicí nevtipné upocenosti.
Každá taková razantní změna názoru se okamžitě podepisuje i na obsahu, vyznění a struktuře filmu, strašlivě těkajícímu mezi jednotlivými motivy a bezcílně bloudícímu všemi možnými směry, podobně jako sám Tonda Blaník. Celé to směřuje k nejasnému a na předchozí dění příliš nenavazujícímu finále, nepřesvědčivě kulminujícímu situací, která je už vyloženě zmatená a nepochopitelná (figuruje v ní mimo jiné pašování kradených korunovačních klenotů přes hranice). Velmi zvláštně tudíž působí dramatický záměr prokládat film na různých místech záběry na postavy běžící lesem, jimiž je předznamenáváno právě dění v závěru filmu, což se však z mnoha důvodů zásadně míjí účinkem.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










