V tomto týdnu si v televizi přijdou na své zejména příznivci evropské kinematografie, neboť do programu se dostalo hned několik nových, případně zapomenutých kvalitních žánrovek. Pro ty ostatní je pak určen třeba nový RoboCop.
RoboCop (
RoboCop) (sobota 7. 10., Prima Cool, 20.00 - 22.30 / neděle 8. 10., 15.40 - 17.55)
Spíše než remakem by se nová podoba klasického akčního sci-fi dala nazvat alternativní verzí původního námětu. Režírující
José Padilha v ní notně obrousil satirické hrany a limitován studiovými požadavky natočil vlastně slušnou, i když ne úplně výraznou žánrovku, v níž snahy o jakýkoli přesah vyznívají naprázdno. Potěší ale to, že se mu do ní podařilo propašovat určitý ironický nádech a decentní zamyšlení nad moderní lidskou morálkou. Poměrně nápaditá je i akce, které tu ovšem není tolik, jak by divák očekával. V hlavní roli se sice objeví
Joel Kinnaman, mnohem výraznější jsou nicméně
Gary Oldman a
Michael Keaton, dále pak všechny doplňují třeba
Jay Baruchel,
Abbie Cornish nebo
Samuel L. Jackson. Nejvíc pak zamrzí fakt, že tempo je dost pomalé a zejména první polovina je hodně zdlouhavá, nepřesvědčí ani atmosféra. Více se dočtete v naší
recenzi. Oddechovka, která doplácí na svůj název.
Zajímavost: Značná část obleku Robocopa byla vytištěna na 3D tiskárně.
Český trailer filmu RoboCop / RoboCop
Takovej barevnej vocas letící komety (sobota 7. 10., ČT art, 20.20 - 22.00 / úterý 10. 10., 23.55 - 01.35)
Tuzemský dokument se věnuje osobnosti předčasně zesnulého básníka, interpreta a lídra hudební skupiny
Psí vojáci Filipu Topolovi. Režisér a scenárista
Václav Kučera v něm skládá pietní portrét a snaží se nahlédnout do jeho rozervané duše, přičemž dává pochopitelně slovo i těm, kteří mu byli nejblíž. Filmařsky tak nejde o nic převratného, snímek má ale slušný spád a nabízí několik zajímavých pohledů na složitou osobnost nedoceněného umělce. Platí také to, že ti, kteří o něm dost vědí, tu nezískají žádné nové informace, spokojenější tak budou hlavně ti neznalí. Největší škoda ale je, že autor upozadil a takřka zcela eliminoval jeho temnou stránku, takže výsledek působí neúplně a zbytečně uhlazeně. Trošku umění na sobotní večer.
Zajímavost: Část nákladů na výrobu filmu se vybrala pomocí crowdfundingu.
Originální trailer filmu Takovej barevnej vocas letící komety
Skandální život Lady Worsley (
The Scandalous Lady W) (sobota 7. 10., Nova Cinema, 21.55 - 23.45 / úterý 10. 10., 03.00 - 05.35)
Nenápadné britské historické drama u nás patří k těm víceméně neznámým a potěší zejména ty, kteří podobný žánr vyhledávají. Režírující
Sheree Folkson ohromí na televizní poměry hodně slušnou a bohatou výpravou, nádhernými kostýmy, typicky britskou atmosférou a atraktivním a nadčasovým příběhem, který se dá bez problémů aplikovat i na současnou dobu. V hlavní roli exceluje charismatická
Natalie Dormer, kterou doplňují třeba
Shaun Evans nebo
Aneurin Barnard. I přes krátkou stopáž může odradit první polovina, která se hodně táhne a chvílemi není vůbec zajímavá, ta druhá, která má spád, by to ovšem měla do značné míry vykompenzovat. Někoho asi zklame i to, že navzdory názvu není film nikterak skandální a kontroverzní. Trochu netradiční tip na sobotní večer.
Zajímavost: Vzhledem k malému rozpočtu byla režisérka nucena všechny milostné scény natočit v jediný den.
Televizní spot filmu Skandální život Lady Worsley / The Scandalous Lady W
Ztracená čest Kateřiny Blumové (
Die verlorene Ehre der Katharina Blum) (sobota 7. 10., ČT art, 22.00 - 23.45)
Západoněmecké společensko-kritické drama z poloviny sedmdesátých let nepatří u nás k těm nejznámějším a nejvysílanějším, což může být dáno jeho značnou kontroverzností. Režírující manželská dvojice
Margarethe von Trotta a
Volker Schlöndorff si v něm totiž nebere servítky a dost nekompromisním způsobem zfilmovala literární předlohu
Heinricha Bölla, který v ní reflektoval své špatné zkušenosti s mediálním světem. Právě nadčasové téma, které je dnes možná ještě aktuálnější než v době vzniku filmu, může moderního diváka zaujmout asi nejvíc, protože tvůrci v něm až chrirugicky přesně popsali hon na člověka, který se ocitne ve vleku událostí a mnohdy ani ne vlastní vinou. Mimo atmosféry a pomalého tempa pak důraz kladou na herecké výkony, které obstarávají
Angela Winkler,
Mario Adorf,
Dieter Laser nebo
Jürgen Prochnow. To, co ale někomu může zcela zásadně zkazit jinak velmi dobrý dojem, je jednoznačné a odsuzující vyznění, které absolutně nereflektuje realitu a až příliš otevřeně se staví na jednu stranu. Zapomenutá evropská klasika.
Zajímavost: Povídka, z níž film vychází, vyšla pouhý rok před jeho natočením, čili roku 1974.
Originální trailer filmu Ztracená čest Kateřiny Blumové / Die verlorene Ehre der Katharina Blum
22 výstřelů (
L’immortel) (neděle 8. 10., Prima, 22.15 - 00.40 / pondělí 9. 10., Prima Max, 00.50 - 07.40)
Ačkoli se francouzský kriminální thriller těší celkově hodně solidnímu hodnocení, nemálo diváků ho sestřelilo. Může za to především režírující
Richard Berry, který si v něm vypomohl roztřesenou ruční kamerou, kterou používá skoro celou dobu, což není úplně příjemné a působí to kontraproduktivně. Opřít se nemohl ani o ústřední příběh, který je tuctový a typicky béčkový, tudíž dost předvídatelný a postrádající moment překvapení. Hodně toho ale zachraňuje drsnou a krvavou akcí, která nepostrádá adrenalin, svižným tempem a celkovou atmosférou. V hlavní roli se objevuje spolehlivý, ale už poněkud unavený
Jean Reno, jemuž dělají společnost třeba
Kad Merad,
Jean-Pierre Darroussin nebo
Marina Fois. Více se dočtete v naší
DVD recenzi. Oddechovka na konec týdne.
Zajímavost: Film se natáčel čtrnáct týdnů.
Český trailer filmu 22 výstřelů / L’immortel
Policejní kolt vzor 357 (
Police Python 357) (pondělí 9. 10., ČT2, 21.50 - 23.55)
Francouzsko-západoněmecký thriller z druhé poloviny sedmdesátých let u nás zapadl a nepatří k těm nejpřipomínanějším. Asi se ale zase není tolik co divit, protože byl zastíněn mnoha slavnými a ve výsledku i lepšími žánrovkami, přesto by mimo pozornost zůstat úplně neměl. Režírující
Alain Corneau v něm spoléhá hlavně na až moc pomalé a utahané tempo, v němž precizně buduje napětí, syrovou a realistickou atmosféru a několik zajímavých a nečekaných příběhových zvratů. Jinak mu ale scénář moc nepomáhá, protože i přes originální námět je plný mnoha zbytečných dialogů a nudných scén. Titulní role získali
Yves Montand,
François Périer a
Simone Signoret, kteří i přes drobné výkyvy drží film nad vodou. Další opomíjená klasika.
Zajímavost: Snímek je adaptací románu
Kennetha Fearinga.
Originální trailer filmu Policejní kolt vzor 357 / Police Python 357
Běž, chlapče, běž (
Lauf Junge lauf) (úterý 10. 10., Prima Max, 20.00 - 22.25 / středa 11. 10., 15.15 - 17.40)
Největším problémem francouzsko-německo-polského válečného dramatu je jeho zaměnitelnost, neboť do trochu ohraného tématu holocaustu nepřináší nic objevného. Jinak ale režírující
Pepe Danquart nedělá vůbec nic špatně, protože kamera, která je chvílemi i ruční, je v rámci možností nádherná a záběry některých scenérií jsou vskutku fascinující, hudba je příjemně tklivá a celý příběh je tradičně hodně silný. Ocenit je třeba i to, že autor se vyhýbá prvoplánovému tlačení na emoce a nesnaží se lacině dojímat, vše naopak točí citlivě a nemá potřebu scény jakkoli protahovat. Podařilo se mu i obsazení, které je tvořeno neznámými tvářemi, mezi nimiž ovšem vynikají dvojčata
Kamil a
Andrzej Tkaczové, kteří se podělili o hlavní roli. Kdyby to celé mělo o pár desítek minut méně, bylo to trochu svižnější a prolínání snů s realitou bylo o něco jasnější, mohl být dojem ještě lepší. Vše výše zmíněné potvrzuje i naše
recenze.
Zajímavost: Film se natáčel čtyřicet sedm dní.
Originální trailer filmu Běž, chlapče, běž / Lauf Junge lauf
Normální autistický film (úterý 10. 10., ČT2, 21.00 - 22.35 / středa 11. 10., 15.35 - 17.05)
Necelý rok po premiéře v kinech se do televize dostává tuzemský dokument, v němž režisér, scenárista a kameraman
Miroslav Janek sledoval několik lidí postižených různými formami autismu. Největší přínos je v tom, že autor všechny účastníky bere za sobě rovné, nechává je dělat, co chtějí a „nezatěžuje“ děj výpověďmi odborníků, kteří by celou věc trochu ujasnili, což je v tomto případě jen a jen dobře. Navíc se mu povedlo vybrat i hodně zajímavé objekty, neboť všichni jsou dost osobití, svéhlaví a jedineční, takže se nemůže stát, že by se divák vysloveně nudil. Pomáhá si i nápaditým střihem, díky kterému vznikají netradiční obrazové i slovní metafory. Někteří mu vytýkají, že v rámci celého postižení sehnal ještě „normální“ jedince, to už je ale věc názoru. Poučný snímek, který, ač se to nezdá, hodně vypovídá o naší společnosti.
Zajímavost: Ve své kategorii získal snímek shodně Českého lva i Cenu české filmové kritiky.
Oficiální trailer filmu Normální autistický film
Děvče ze sirkárny (
Tulitikkutehtaan tyttö) (úterý 10. 10., ČT art, 21.05 - 22.15)
Finsko-švédské drama z počátku devadesátých let je naprostou esencí toho nejlepšího, co nabízí oblíbený režisér a scenárista
Aki Kaurismäki a je ideálním dílem, s nímž začít při poznávání tohoto filmařského svéráze. Přes velice krátkou stopáž o málo přesahující jednu hodinu je v něm vše, co chce tvůrce říci. Opět tak spoléhá na v tomto případě až kafkovsky temnou atmosféru, minimum dialogů, syrové vyprávění a výbornou kameru, která klade důraz na detaily. Zcela pak rezignuje i na humor, který se tu objeví jen v minimálních náznacích, prim tak hraje naprostá bezvýchodnost. Hodně zajímavě si pohrává i s žánrem, kdy vedle sebe staví zdánlivě nespojitelné melodrama a harlekýnovou romanci a celek funguje naprosto bravurně. V titulní roli exceluje
Kati Outinen, jejíž minimalismus je až geniální. Vytýkat prakticky není co, i když na každého bude film působit jinak. Něco náročnějšího na úterní večer.
Zajímavost: První slovo ve filmu zazní až po devíti minutách.
Ukázka z filmu Děvče ze sirkárny / Tulitikkutehtaan tyttö
McFarland: Útěk před chudobou (
McFarland, USA) (čtvrtek 12. 10., Nova Cinema, 17.30 - 20.00 / pátek 13. 10., 05.50 - 08.05)
Tři roky staré sportovní drama se našim kinům vyhnulo a ani se není co divit, neboť je typicky americké a potěší hlavně milovníky podobného žánru. Režírující
Niki Caro se v něm rozhodně nevyhýbá klišé a pracuje s předvídatelným příběhem, jemuž chybí moment překvapení, dělá to ale natolik vkusně, že to tentokrát moc nevadí. Vzhledem k tomu, že točila pod záštitou studia Disney, nedají se očekávat ani žádné drsnější scény nebo vyhrocenější konflikt, vše tak hraje na klidnou a pozitivní rodinnou notu. Originální je naopak zasazení děje do hispánského prostředí a také to, že v centru dění není tradiční a očekávaný americký fotbal nebo baseball, ale obyčejný běh. Body pak přidává i krásná kamera zabírající nádherná panoramata. Ústřední roli perfektně ztvárnil
Kevin Costner, jehož z povědomějších tváří doplňují jen
Maria Bello a
John Ortiz. Zásadně tak vadí jen přetažená stopáž a trochu „přeslazený“ děj. Příjemná žánrovka.
Zajímavost: Snímek vychází ze skutečných událostí, které se odehrály v roce 1987 na střední škole v McFarlandu.
Oficiální trailer filmu McFarland: Útěk před chudobou / McFarland, USA