Svět podle Daliborka je český dokument režiséra Víta Klusáka (Český sen, Dobrý řidič Smetana), jehož předmětem zájmu je zhruba pětatřicátník Daliborek, který žije u své maminky v Prostějově, pracuje ve fabrice jako lakýrník a věnuje se řadě koníčků. A je to dokument, který budí velkou kontroverzi a nejrůznější divácké reakce a zároveň vybízí k bohatým diskuzím.
Svět podle Daliborka není dokument, který by skrze postavu Dalibora komentoval neonacistickou komunitu obecně, na to je totiž Dalibor až příliš unikátní. Dost pravděpodobně se s ním a s jeho názory neztotožní ani neonacisté, ani kdokoli jiný, a spíš bude před diváky za pošuka, jemuž se budou moci smát. Daliborovi a jeho činům je totiž snadné se smát, přičemž někdo se možná bude smát i povýšeně, pro někoho to bude přirozená reakce na to, jaké bizarnosti na plátně uvidí, ale v každém případě v tom smíchu bude i nemálo soucitu a snad i lítosti.
Na druhou stranu by možná „tradičnější“ zástupce neonacistické skupiny postrádal onu svébytnost, díky níž je Svět podle Daliborka tak výjimečný. Sledovat Dalibora a jeho realitu je nejen výjimečným náhledem do jistého výseku společnosti, ale zároveň je to místy nehorázná sranda. Co scéna, to perla, ale také mrazení v zádech. Přitom všechno, co Dalibor říká nebo dělá, má nějaký společensko-sociálně-psychologický důvod. Pozoruhodné je např. i to, jak často Dalibor mluví o násilí, ale sám ho nepraktikuje, maximálně ho hraje na kameru. Na demonstrace také nechodí, protože odmítá vytáhnout paty z Prostějova. Podobný případ je i přítel jeho matky, u nějž není poznat, jestli je o svých extrémistických názorech skutečně přesvědčený, nebo je jen po někom papouškuje, aby se Daliborovi zalíbil – častokrát si totiž protiřečí, nebo rovnou bere svá slova zpět a vyvrací je. Spíš jde tedy o takové neonacisty-pacifisty a pecivály, mnohem nebezpečněji v tomto ohledu vyhlížejí v dokumentu účinkující návštěvníci koncertu skupiny Ortel.
Problematický je akorát závěr, kdy Dalibor a jeho blízcí jedou na výlet do Osvětimi, kde jsou konfrontováni s krutou historickou realitou i návštěvou přeživší pamětnice, takže Daliborova snaha popírat holokaust pochopitelně nepadne na úrodnou půdu. Na snaze Víta Klusáka ukázat Daliborovi i jinou pravdu, než jakou zná z internetových stránek s konspiračními teoriemi, a nechat ho pak na ni reagovat, přitom není nic špatného, a je to dokonce velmi dobrý způsob, jak zajistit filmu finální vygradování. Potíž je nicméně v tom, že režisér v jistém okamžiku sám vstoupí do záběru a Daliborovi za jeho neomalené vyjadřování vynadá, což nikdy předtím neudělal a byl do té doby pouhým mlčícím pozorovatelem.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











