Recenze: Dokument Svět podle Daliborka je víc o psychologii než o nacismu

Vydáno: 10.07.2017 13:04 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Snímek Svět podle Daliborka, jenž je inzerován jako dokument o něžném neonacistovi, byl promítán již na festivalu v Karlových Varech, kde soutěžil v kategorii dokumentárních filmů. Tento týden vstoupí i do kin,

Svět podle DaliborkaRecenzoval/a Jan Varga dne 10.07.2017 13:04. Snímek Svět podle Daliborka, jenž je inzerován jako dokument o něžném neonacistovi, byl promítán již na festivalu v Karlových Varech, kde soutěžil v kategorii dokumentárních filmů. Tento týden vstoupí i do kin, Hodnocení: 3.5
Svět podle Daliborka
Svět podle Daliborka
Dokumentární
Česká republika, 2017 , 105 min.

Režie: Vít Klusák
Scénář: Vít Klusák, Marianna Stránská, Adéla Elbel
Kamera: Adam Kruliš

Česká premiéra: 13.07.2017

Distributor: Bontonfilm

Fotografie z filmu  / Svět podle DaliborkaSvět podle Daliborka je český dokument režiséra Víta Klusáka (Český senDobrý řidič Smetana), jehož předmětem zájmu je zhruba pětatřicátník Daliborek, který žije u své maminky v Prostějově, pracuje ve fabrice jako lakýrník a věnuje se řadě koníčků. A je to dokument, který budí velkou kontroverzi a nejrůznější divácké reakce a zároveň vybízí k bohatým diskuzím.

Ono jde totiž o to, že Dalibor je neonacista. Obdivuje Adolfa Hitlera a jeho politiku, ztotožňuje se s nacistickými názory na svět, je vlastenec, nemá rád lidi odlišných ras, barvy pleti a náboženského vyznání, a jak to vypadá u něj v pokoji, to si asi umíte představit. Zároveň je však Dalibor člověkem citlivým a tvořivým – miluje přírodu, se svou přítelkyní chodí na pikniky, ani mouše by neublížil a také natáčí poetická videa na YouTube, v nichž třeba skotačí na louce nebo básní na hřbitově, kde něžně hladí náhrobky. Součástí jeho tvorby jsou ovšem i videa, v nichž například mlátí baseballovou pálkou cikány (a cikány hrají jeho maminka s přítelem, kteří mají obličeje pomazané čokoládou), případně v nich vyřvává nějaké nenávistné texty.

Fotografie z filmu  / Svět podle DaliborkaSvět podle Daliborka není dokument, který by skrze postavu Dalibora komentoval neonacistickou komunitu obecně, na to je totiž Dalibor až příliš unikátní. Dost pravděpodobně se s ním a s jeho názory neztotožní ani neonacisté, ani kdokoli jiný, a spíš bude před diváky za pošuka, jemuž se budou moci smát. Daliborovi a jeho činům je totiž snadné se smát, přičemž někdo se možná bude smát i povýšeně, pro někoho to bude přirozená reakce na to, jaké bizarnosti na plátně uvidí, ale v každém případě v tom smíchu bude i nemálo soucitu a snad i lítosti.

Není totiž možné ukázat si na Dalibora prstem a označit jej za náckovskou xenofobní svini, která by zasloužila zkopat, a které se člověk smát musí, aby tím dokázal, že ho nehodlá brát vážně. Právě naopak – Dalibora je potřeba brát vážně, neb kromě jeho nenávistných a rasistických hesel a ujeté video-produkce snímek odhaluje i mnoho informací z jeho soukromí, přičemž prostřednictvím jeho upřímných a až překvapivě uvědomělých výpovědí postupně odkrývá to, o čem vypráví ve velké míře doopravdy. O zamindrákovaných a vnitřně nešťastných lidech, kteří nejsou spokojeni se svým životem, se svou prací a se svým zázemím, cítí se osaměle, ale zoufale chtějí někam patřit, a tak se nebrání uchýlit i ke skupinkám zastávajícím názory poněkud extrémnější. Názory, které obvykle získali z "alternativních" online médií a od jiných, podobně smýšlejících jedinců, existenčně závislých na televizi a sociálních sítích jako na jediné dostupné formě zábavy. A takových lidí je v české a slovenské společnosti patrně hodně, akorát zrovna Dalibor má tu smůlu, že mezi nimi možná vyčuhuje až příliš.

Fotografie z filmu  / Svět podle DaliborkaNa druhou stranu by možná „tradičnější“ zástupce neonacistické skupiny postrádal onu svébytnost, díky níž je Svět podle Daliborka tak výjimečný. Sledovat Dalibora a jeho realitu je nejen výjimečným náhledem do jistého výseku společnosti, ale zároveň je to místy nehorázná sranda. Co scéna, to perla, ale také mrazení v zádech. Přitom všechno, co Dalibor říká nebo dělá, má nějaký společensko-sociálně-psychologický důvod. Pozoruhodné je např. i to, jak často Dalibor mluví o násilí, ale sám ho nepraktikuje, maximálně ho hraje na kameru. Na demonstrace také nechodí, protože odmítá vytáhnout paty z Prostějova. Podobný případ je i přítel jeho matky, u nějž není poznat, jestli je o svých extrémistických názorech skutečně přesvědčený, nebo je jen po někom papouškuje, aby se Daliborovi zalíbil – častokrát si totiž protiřečí, nebo rovnou bere svá slova zpět a vyvrací je. Spíš jde tedy o takové neonacisty-pacifisty a pecivály, mnohem nebezpečněji v tomto ohledu vyhlížejí v dokumentu účinkující návštěvníci koncertu skupiny Ortel.

Fotografie z filmu  / Svět podle DaliborkaProblematický je akorát závěr, kdy Dalibor a jeho blízcí jedou na výlet do Osvětimi, kde jsou konfrontováni s krutou historickou realitou i návštěvou přeživší pamětnice, takže Daliborova snaha popírat holokaust pochopitelně nepadne na úrodnou půdu. Na snaze Víta Klusáka ukázat Daliborovi i jinou pravdu, než jakou zná z internetových stránek s konspiračními teoriemi, a nechat ho pak na ni reagovat, přitom není nic špatného, a je to dokonce velmi dobrý způsob, jak zajistit filmu finální vygradování. Potíž je nicméně v tom, že režisér v jistém okamžiku sám vstoupí do záběru a Daliborovi za jeho neomalené vyjadřování vynadá, což nikdy předtím neudělal a byl do té doby pouhým mlčícím pozorovatelem.

Namísto případných protireakcí od ostatních turistů ve výletní skupince tak dojde k tomu, že Daliborovi srazí hřebínek sám režisér, čehož se může kdokoli chytit a diskutovat o tom, nakolik je Dalibor inscenovaný a manipulovaný Vítem Klusákem, a jestli si z něj dotyčný náhodou celou dobu jen nedělal drzou legraci, aby ho pak mohl na závěr morálně zpražit. Tomu by nahrávaly i pasáže, v nichž Dalibor coby herec „rekonstruuje“ svá videa, a která jsou inscenovaná již přiznaně. Přesto se domnívám, že Dalibor není žádný falešný hypermarket, ale autentický člověk z masa a kostí, možná jen trochu zmatený a nejistý, leč na sto procent reálný. Do hospody pokecat byste s ním asi nešli, ale vstoupit na hodinu a půl do jeho světa je fascinující.

Originální trailer k filmu Svět podle Daliborka