

Film je ovšem pozoruhodný i nehledě na to, jak se vztahuje k minulosti a možné budoucnosti série. Vyprávění klame tělem, že postupuje vpřed, ale přitom jsou veškeré otázky a dialogové výměny navázány na minulost. Kupříkladu předtitulková akční scéna je přerámována jako poslední mise zadaná posmrtně původní M, odhalování chapadel organizace vede až k určující události z Bondova dětství. Takto vertikálně organizovaný (směrem do minulosti) narativ s okázalými informačními mezerami velmi opojným způsobem pracuje s hloubkou ostrosti odvisle od míry vědění postav. S výjimkou wellesovské mexické pasáže (Bond ví víc než my) zůstává zaostřený převážně jenom první plán (včetně scén, kdy se změní hledisko, např. když Lucia po pohřbu přichází domů a za ní stojí zabijáci).

Navdzory oslavě výše je SPECTRE přijímáno skoro jako jedna z nejhorších bondovek. Veskrze odmítavá anebo zklamaná reakce vynikne o to víc, že přichází po převážně nadšeně přijatém Skyfall, za kterým stál víceméně stejný tým. Důvody odmítnutí snímku jsou dle mého dány jednak tím, že míra požitku této bondovské uvědomělé nápodoby a komentáře vlastních kořenů je odvislá od povědomí o bondovském universu, aniž by SPECTRE skončilo jako filmová obdoba Bond Movie Connections z IMDB ala Dnes neumírej. Jednak je určována tím, že se naplňují představy o podobě snímků o agentovi s povolením zabíjet, ale přitom se ze vzorce vybočuje poukázáním na agentovu možnost volby ("nezabíjet"), a tím, že tento psychologický thriller stojí svou záměrnou jednoduchostí v opozici ke komplikovaným vyprávěním adaptací Larsona či Carrého. Pro mě je však tento příspěvek nejenom nejlepší bondovkou s Craigem, ale i jednou z nejlepších bondovek vůbec, a to i proto, že - navzdory neinformovaným soudům o dekonstrukci - se vrací ke svému literárnímu a raně filmovému předobrazu." (MS: 10/10)

Sběratelé a sběratelky netoužící po v podstatě přehledových bonusech (navíc s celkovou stopáží pouze dvacet minut) se jistě ohlédnou po BD ve steelbooku. Ne každý asi bude spokojen s minimalistickým provedením tmavého obalu s názvem a "prostřeleným sklem", zvlášť když nekoresponduje s grafikou předchozích steelbookových bondovek vycházejících z úvodních titulků toho kterého dílu. A pro ty, kteří/které nevlastní předchozí bondovky s Craigem a chtějí mít tetralogii kompletní, je připraveno souborné papírové balení, do kterého jsou umístěny disky v amaray (plastových) krabičkách.
OBRAZ A ZVUK:

BONUSY:

I zde platí, že víc než "to, co sdělují", je ve výsledku pozoruhodnější ono "jak". Videoblogy i tematický dokument sdílí stejný rejstřík vypovídání: na jedné straně se prezentuje návrat k Bondovi, jak ho známe, na druhé vlastní pojetí. V krátkých blozích se dozvídáme, že byli na scénu znovu uvedeni tradiční pomocníci (M, Q, Moneypenny), ale nově jsou zapojeni jako tým. Navrací se staronová zločinecká organizace, ale díky ní zjišťujeme nové informace o Bondově dětství. Samozřejmostí jsou bondgirl navazující na tradici Bondových žen, ale jedna je nezvykle starší, druhá je osudovější, mezi oběma jsou určité paralely. Nechybí bondovské auto Aston Martin, ale v novém provedení, zato v typicky bondovské akci. A akce je vůbec bondovská, protože v reálu natáčená, ale do knihy rekordů zapsaná, protože obsahuje největší výbuch v historii kinematografie.

ZÁVĚR:
