Nene

Recenze: Mysteriózní sci-fi western Nene je ambiciózním anti-blockbusterem

Vydáno: 19.08.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Movie Content Plus

Nový film Jordana Peeleho si pohrává s konvencemi velkofilmů, vydává se směle proti proudu a obaluje svůj příběh četnými metaforami, netriviální symbolikou, biblickými citacemi i cinefilními odkazy.

NeneRecenzoval/a Jan Varga dne 19.08.2022 12:30. Nový film Jordana Peeleho si pohrává s konvencemi velkofilmů, vydává se směle proti proudu a obaluje svůj příběh četnými metaforami, netriviální symbolikou, biblickými citacemi i cinefilními odkazy. Hodnocení: 3

Nene

Nope
Horror / Tajemný / Thriller / Sci-Fi
Japonsko, 2022 , 130 min.

Režie: Jordan Peele
Scénář: Jordan Peele
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Michael Abels
Herci: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Steven Yeun, Brandon Perea, Michael Wincott, Wrenn Schmidt, Keith David, Devon Graye, Terry Notary, Barbie Ferreira, Donna Mills, Oz Perkins, Eddie Jemison, Jacob Kim, Sophia Coto

Česká premiéra: 18.08.2022

Nene hodnocení na Kinobox.cz: 72.06 %
Daniel Kaluuya ve filmu Nene / Nope
© CinemArt
První dva filmy režiséra, scenáristy, producenta a bývalého komika Jordana Peeleho byly výraznými společensky kritickými satirami. Znepokojivý oscarový thriller Uteč (2017) pracoval s motivy rasismu a rasových předsudků, zatímco metaforický hororový thriller My (2019) se zas zabýval odvrácenou tváří současné Ameriky, snažící se zamést pod koberec staletí své krvavé historie.

Jeho třetí snímek s názvem Nene (anglické „Nope“ je hovorovým vyjádřením nesouhlasu, avšak ve vztahu k filmu samotnému jde potenciálně i o zkratku „Not of Planet Earth“) je pro změnu žánrovou kombinací westernu a sci-fi s hororovými prvky (nicméně hororem bych jej rozhodně nenazýval). Film Nene sice též oplývá několika odkazy na úlohu černochů v americké společnosti (v tomto případě zejména v historii americké kinematografie), avšak jeho těžiště leží tentokrát někde jinde.

Daniel Kaluuya, Brandon Perea, Keke Palmer ve filmu Nene / Nope
© CinemArt
Nene je totiž anti-blockbuster, jenž sice naplňuje určité trendy, které jsou pro blockbustery typické, ale zároveň je svým pojetím podkopává a sebe-reflexivně tematizuje. Uvědoměle si pohrává se žánrovými konvencemi, vydává se směle proti proudu, obaluje svůj příběh četnými metaforami, netriviální symbolikou i biblickými citacemi a poučeně odkazuje k mnoha známým kinematografickým dílům, a to zejména k prvnímu blockbusteru všech dob – k Čelistem od Stevena Spielberga – a také k jeho Blízkým setkáním třetího druhu. Očekávat však něco na způsob Války světů nebo Dne nezávislosti není na místě.

Nene je spíš meta-podívanou určenou pro přemýšlivé cinefily, protože kdo nebude ochoten číst mezi řádky a analyzovat jeho podtext, hravé filmové citace a možné interpretace, pro toho bude Nene jen trochu umělečtější žánrovou hříčkou, kterou kvůli značně pozvolnému tempu vyprávění, minimu akce a relativně přímočarému příběhu z větší části prozívá.

Hlavními hrdiny jsou povahově odlišní sourozenci OJ (Daniel Kaluuya) a Emerald (Keke Palmer), kteří se po náhlé záhadné smrti jejich otce snaží na svém odlehlém kalifornském ranči udržet nad vodou rodinný podnik, jenž stojí na mnohogenerační historii chovu a tréninku koní pro potřeby filmařů a reklamních agentur. Kšeftů však ubývá, a tak je OJ nucen postupně prodávat koně do nedalekého westernového městečka, které slouží jako atrakce pro turisty stylizovaná do dob Divokého západu. Život jim navíc začnou komplikovat podivné úkazy související s tím, že se v blízkosti jejich ranče začne objevovat UFO v podobě velkého létajícího talíře, který do sebe nasaje každého, kdo si nedá dostatečný pozor.

Steven Yeun ve filmu Nene / Nope
© CinemArt
Blízká setkání třetího druhu tak film Nene připomíná především v prvních dvou třetinách, zatímco v poslední třetině se znatelně přikloní ke zmíněným Čelistem – ve chvíli, kdy jeho hrdinům přestane stačit létající talíř pasivně pozorovat a snažit se jej zachytit na fotografii či na videu. Snímek tím tematizuje nejen posedlost společnosti po pátrání po důkazech o existenci mimozemského života, ale i obecnou snahu chytit se každé neotřelé události a zneužít ji k jejímu přetvoření ve výdělečnou atrakci, na kterou lze lákat platící davy. Nejprve se oba sourozenci pokoušejí o pořízení videozáznamu, jenž by je proslavil a učinil bohatými (a nejsou sami), a s podobně slibnou vidinou finančního profitu přijde i majitel onoho westernového městečka, když opakovaná zjevení létajícího talíře použije jako hlavní náplň nové divácké show.

Tentýž majitel mimochodem vydělává i na výstavě upomínkových předmětů, které se vztahují k tragické události z devadesátých let, jíž byl sám účasten coby dětská hvězda (fiktivního) komediálního televizního sitkomu o rodince s šimpanzem, během jehož živého natáčení dotyčný šimpanz jednoho dne zdivočel a krvavě zabil či zranil několik lidí. Tato pasáž, k níž se děj opakovaně vrací, a která se zbytkem příběhu zdánlivě příliš nesouvisí, je ve skutečnosti pro film klíčová, neb jeho příběh obohacuje o podstatný myšlenkový kontext, a hlavně v sobě propojuje hned několik zásadních motivů, které prostupují celým filmem.

Keke Palmer ve filmu Nene / Nope
© CinemArt
Jedním z nich je divoká podstata zvířat, u nichž snaha použít je coby součást zábavního produktu může snadno vést ke katastrofě, což se ke zbylému obsahu filmu váže hned v několika rovinách (včetně plašících se koní). Druhým je výrazný motiv odvracení zraku a snahy vyvarovat se očnímu kontaktu, což může v případě ohrožení člověku zachránit život. Oba tyto motivy pak lze vztáhnout na kritický obraz zábavního průmyslu, který dělá atrakce z lecčeho, a z nějž vyplývá hlavní možná myšlenka filmu – té zábavní produkce je obrovské množství, a přestože je těžké směřovat zrak jinam, tak je třeba se to naučit, pokud nechceme být zcela pohlceni (což v tomto filmu platí doslova).

Na významové a interpretační rovině toho snímek Nene nabízí ještě podstatně víc, avšak jeho metaforická bohatost, značné množství filmových referencí a důmyslně provázaná symbolika sotva uživí 130 minut stopáže, která je na daný typ námětu i vzhledem k jinak poměrně jednoduchému příběhu o napravování vztahu mezi dvěma sourozenci a o jejich zápolení s čímsi nepozemským až příliš rozmáchlá. Pomalé a místy i eliptické vyprávění řazené do kapitol (pojmenovaných podle koní) se často povážlivě vleče, mimo jiné i kvůli tomu, že Jordanu Peeleovi se vyloženě nedaří budovat napětí ani hutnou atmosféru, přestože by zjevně chtěl. Stejně jako v případě jeho předešlých filmů je opět trochu problematická i jeho snaha zakomponovat do veskrze vážného filmu stopy humoru. Herce, kteří předvádějí velmi dobré a přesvědčivé výkony, však vede skvěle.

Keke Palmer ve filmu Nene / Nope
© CinemArt
Svůj osobitý přístup pak Jordan Peele otiskl i do cíle natočit opravdový velkofilm pro velká plátna, k čemuž si dopomohl nejen tématem mimozemské návštěvy a výrazným zvukovým designem, ale i angažováním IMAX kamer a kameramana Hoyteho van Hoytema, který předtím spolupracoval kupříkladu s Christopherem Nolanem na filmech TenetDunkerk Interstellar. Potenciál audiovizuální majestátnosti se však příliš nepotkává s výsledným zpracováním, které se kvůli kladení důrazu na kritiku spektáklů a záměru ukazovat řadu věcí pouze v náznacích drží značně zpátky a působí silně minimalisticky, přestože to, co se ve filmu odehrává, je svým způsobem vlastně velkolepé. Mnohem víc než velkofilm tak Nene vyznívá jako konceptuální film, který si s konvencemi velkofilmů pouze pohrává a namísto snahy oslnit diváky epickými scénami nachází potěšení ve vyvolávání diskuze a polemiky.

Žánrový mix sci-fi a westernu, obohacený o motiv střetu s mimozemskou entitou, nabídl před lety již snímek Kovbojové a vetřelci (2011), což byla popcornová blbina natočená čistě pro efekt a pro povrchní zábavu. Přestože s ním film Nene sdílí některé dílčí elementy, tak je jeho přesným opakem. Je přemýšlivý a sofistikovaný, efektnosti vůbec nejde naproti a raději se noří do metaforických sdělení, vizuálních i verbálních jinotajů a cinefilního odkazování na jiné filmy, ať už žánrově spřízněné, či nikoli. Netřeba pochybovat o tom, že intelektuál a filmový znalec Jordan Peele měl každý aspekt svého snímku a každé tvůrčí rozhodnutí pečlivě promyšlené, díky čemuž je radost rozkrývat myšlenkové přesahy, které do filmu zakomponoval. Ale také je to tentokrát bohužel to jediné, z čeho ten divácký požitek plyne.

Český trailer k filmu Nene

0,0

0
0
0
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0