Adaptace populární počítačové hry Warcraft konečně v kinech aneb jak se povedlo jedno z nejočekávanějších fantasy roku? Zahraniční kritický ohlas nevábný, u nás je Warcraft: První střet přijímán o poznání lépe.
![Fotografie z filmu Warcraft: První střet / Warcraft](/img/50408.jpg)
Dost možná nejočekávanější fantasy roku je adaptací populární počítačové hry
Warcraft, která má po celém světě miliony příznivců. Snímek natočil
Duncan Jones, režisér chytrých a překvapivě levných sci-fi
Moon a
Zdrojový kód, který na
Warcraft: První střet dostal štědrých 160 milionů a mohl se tudíž pořádně rozjet a pokud možno se pokusit překonat prokletí hollywoodských adaptací počítačových her, o nichž se už dlouho traduje, že nedopadají dobře jak kvalitativně, tak mnohdy i z hlediska tržeb.
Jones docílil toho, že
Warcraft je skutečně v mnoha ohledech příliš kvalitní na to, aby zmizel v propadlišti filmových dějin po boku dalších filmově-videoherních slátanin jako třeba
Doom,
Max Payne či série
Resident Evil, a ani toho komerčního neúspěchu se evidentně nikdo bát nemusí. Pokud jste fanoušci původní hry, představuje pro vás
Warcraft jistě must-see záležitost, na kterou se těšíte už několik let, takže vězte, že můžete být klidní, protože z kina budete odcházet spokojení, ne-li přímo nadšení, neb jako adaptace hry je snímek rozhodně postačující a dostatečně věrný své předloze, ať už vzhledem postav a prostředí, barevnou křiklavostí či začleněním mnoha ze hry známých prvků.
![Fotografie z filmu Warcraft: První střet / Warcraft](/img/47998.jpg)
Na druhou stranu, pokud jste hrou nepolíbení a jen si chcete zajít do kina na nějaké slušné fantasy, tak budete muset čelit faktu, že
Warcraft vypadá jako starší bratříček
Letopisů Narnie křížený s
Eragonem a říznutý estetikou fantasy filmů z osmdesátých let, jehož vyprávěčská a emocionální výpovědní hodnota je poměrně omezená právě proto, že jde o adaptaci hry, čemuž bylo ve snaze zavděčit se převážně jejím fanouškům ledacos podřízeno.
Film např. obsahuje značně velké množství důležitých postav, z nichž mnozí jsou válečníci či čarodějové různých schopností, odehrává se v úžasném světě plném fantaskních prostředí, přírodních scenérií, mýtických zvířat a nezvyklých zákonitostí, leč všechno je to sotva jakžtakž představeno, neb film je spletitý a na nějaké vysvětlování není čas (film byl údajně těsně před premiérou zkrácen na dvě hodiny, režisérská verze na blu-ray bude o čtyřicet minut delší), takže mnoho událostí je poněkud zkratkovitých a nahodilých a řada zvratů působí jako vycucaná z prstu, přičemž v mnoha případech jde jistě o nějakou citaci ze hry.
![Fotografie z filmu Warcraft: První střet / Warcraft](/img/47996.jpg)
V onom světě žijí lidé v jakémsi naleštěném a nablýskaném fantasy středověku pod vládou krále a spolu s nimi trpaslíci a elfové (ale ti jsou tam tak minutu celkem) relativně v míru, když v tom se k nim přiřítí přes magický portál Horda orků (macatí obři s velkými zuby, velkýma rukama a velkými kladivy) se záměrem svět vydobýt a obsadit, neboť jejich původní svět následkem zlé magie vymřel. Dojde k několika šarvátkám a k pokusu o vyjednávání, k rozkolu ve vztazích v táboře lidí i na straně orků a pochopitelně se schyluje k velké bitvě.
Zajímavé je, že na střídačku sledujeme jak události mezi lidmi, tak mezi orky, kteří v žádném případě nejsou nějakou anonymní digitální armádou nepřátel – naopak jsou vylíčeni jako chrabří bojovníci, co akorát touží po bezpečném domově, a film na ty zásadnější z nich nahlíží jako na svéhlavé jedince s plnohodnotnými emocemi a charakterovými vlastnostmi, čemuž podstatně pomáhá jejich dokonalé technické počítačové zpracování a obzvlášť pak mimika obličeje. Kladné i záporné postavy jsou na obou stranách. Skoro jako byste si mohli sami vybrat, komu fandit víc (stejně jako si můžete ve hře vybrat, za koho budete hrát).
![Fotografie z filmu Warcraft: První střet / Warcraft](/img/47992.jpg)
Akční scény jsou tak moc drsné, jak jen mohou být v mládeži přístupném filmu, takže dojde i na nějaké ty krvavé šrámy a lámání vazů, což je prima. Vizuálně je film skvostný, úroveň triků je silně na výši, vzhled kouzel je úžasný, společenství orků a jejich obydlí pozoruhodné, stylizace do výrazných pastelových barev jde ruku v ruce s barevnou škálou herní předlohy a některé ze hry převzaté prvky jsou zas roztomilé ve své bizarnosti (třeba masivní brnění a zbraně válečníků).
Podstatně méně zajímavé jsou různé cestičky, jimiž se příběh ubírá k oné závěrečné bitvě. Neustále se řeší, jestli je někdo zrádce, jestli je vůbec zrádce a proč, do toho je ještě přidán naznačený románek mezi hlavním lidským vojevůdcem a orkyní-míšenkou (který je nedostatečně motivovaný – prostě k němu v jednu chvíli bezprostředně dojde, ale ani poté mu není věnováno dost času, nanejvýš tak dvě minuty), emocionálně přitom snímek nefunguje v podstatě vůbec a dokonce ani není napínavý – jakmile to jde s hrdiny do tuhého, tak se odněkud vyloupne čaroděj a všemocnou magií zasáhne tam, kde je ho třeba. Závěr pochopitelně není žádný závěr, nýbrž smělé nakročení vstříc dalším dílům, kdy film skončí v jisté fázi rozdělanosti rovnou několika paralelních linií.
Warcraft má tu výhodu, že byl fenoménem už dlouho před svým vznikem, a že vznikl až v době, kdy digitální technologie pokročily do té fáze, kdy se není třeba obávat toho, že by počítačové triky v drahém hollywoodském filmu vypadaly trapně. Vizuální stránka a um režiséra jsou jeho největšími klady, množství much zejména ve vyprávění mu zas podráží nohy. Není však třeba pochybovat o tom, že jde o komerční produkt cílený na fanoušky herní předlohy, stvořený de facto v rámci reklamní kampaně na onu hru samotnou. Ale aspoň je potěšitelné, že na něm dělali schopní tvůrci, takže výsledek je nadprůměrnou a poměrně zábavnou podívanou, ze které se ale krom těch fanoušků při jejím sledování nikdo chvět blahem nebude.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer filmu Warcraft: První střet