Blu-ray recenze: Tenkrát v Americe

Blu-ray recenze: Tenkrát v Americe - mistrovské dílo v prodloužené verzi

Vydáno: 22.10.2014 17:30 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Tenkrát v Americe se při svém uvedení do kin dočkalo odmítavých reakcí. Vše změnila skoro dvakrát tak dlouhá "režisérská verze" s původní časovou posloupností. Na blu-ray se nyní dostává nový, o 22 minut delší sestřih.

Tenkrát v AmericeRecenzoval/a Marek Slovák dne 22.10.2014 17:30. Tenkrát v Americe se při svém uvedení do kin dočkalo odmítavých reakcí. Vše změnila skoro dvakrát tak dlouhá "režisérská verze" s původní časovou posloupností. Na blu-ray se nyní dostává nový, o 22 minut delší sestřih. Hodnocení: 5
Fotografie z filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in AmericaUjasněme si jednu věc: Tenkrát v Americe je jeden z nejlepších filmů světové kinematografie, jaký byl kdy natočen. Nejde o pouhý gangsterský příběh, ale o vyprávění o střetu mikro a makro historie a o úloze paměti. K uvedenému hodnocení se ale mnozí museli teprve dopracovat s každou novou zveřejněnou verzí, protože byl snímek uveden do kin v drasticky zkrácené dvouhodinové verzi, ve které byly události prezentovány v chronologickém řádu.

Po dlouhých letech byla na VHS a později na DVD zpřístupněna prodloužená - bez jedenácti minut skoro čtyři hodiny dlouhá (!) - verze, která odpovídala původnímu režisérskému sestřihu. Důraz na vztahy mezi postavami, nechronologické vyprávění a nejednoznačnost vybízející k interpretaci, jestli velká část dění není pouze Noodlesovou představou, zatímco je ve stavu rauše. Stále ale chyběla cirka půlhodina stopáže, která byla považována za ztracenou.

Robert De Niro ve filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in AmericaL´Immagine Ritrovata a Cineteca di Blogna se spolu s Warner Bros. snažili a při příležitosti 30. výročí od uvedení vyšla prodloužená režisérská verze Tenkrát v Americe na Blu-rayi. Čím se od předchozí liší? Dvaadvaceti minutami navíc, díky kterým je vyprávění soudržnější, dává vyniknout vedlejším postavám a mnohem lépe napříč celou minutáží rozvádí některé motivy. Zdařileji také propojuje jednotlivé roviny, a to nejenom na základě zvukového můstku (úvodní pasáž s telefonem), ale i různých typů obrazových návazností.

Ani s jednou scénou, která byla přidána, Leone údajně nepočítal do svého sestřihu, ale jejich zařazením snímek spíše získává, než aby ztrácel. Paradoxně film delší o skoro celý jeden akt působí subjektivně kratším dojmem než předchozí "režisérská" verze, protože je zdařileji rytmizován a spojení různých časových a prostorových rovin vyprávění je plynulejší.

Robert De Niro ve filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in AmericaA emocionálně působivější. Dříve jsme viděli na začátku smrt Eve, která nemá později příliš prostoru, ale tentokrát vidíme víc interakce mezi ní a Noodlesem. Více prostoru má i Bailey, jehož postava je více nejednoznačná. Nejzdařilejší je ale předjímání určitých motivů (kontejner), které směřují divákovu pozornost vpřed a ten tak neztrácí zájem navzdory více než čtyřhodinové stopáži, a uvozování scén (zhlédnutí Debory v divadle), které osvětlují, jak která postava dospěla k některým závěrům.

Pokud si někdo myslel, že dokonalost nemůže být dokonalejší, neviděl režisérskou (ehm) prodlouženou verzi Tenkrát v Americe. Jenom škoda, že jsme se nedočkali (znovu)uvedení v kinech a že nový materiál je především po obrazové stránce slabší a zvukové výpadky dovedou vytrhnout ze sledování. Nejde ale o chybu filmu, ať už se jeho spletitou strukturu rozhodnete interpretovat, jak uznáte za vhodné. Stejně na konci každý skončí s výrazem tváře, jaký má ústřední postava v posledním záběru.

Restaurovaná scéna č. 1 z filmu Tenkrát v Americe

BD obal filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in AmericaTenkrát v Americe u nás bohužel vychází pouze v jednodiskové edici, na které je film v režisérské prodloužené verzi a dvojice bonusů (výňatek z celovečerního dokumentu o režisérovi a upoutávky). V zahraničí ovšem bude dostupná dvoudisková edice, jejíž součástí bude již dříve vydaná režisérská verze, u které nechybí audiokomentář Richarda Schickela, prodloužená režisérská verze a více než třicetistránková kniha o vzniku filmu s raritními fotografiemi. Podobně jako v případě Vymítače ďábla či Doteku zla se k nám na trh dostává klasické (pro někoho ovšem nepochybně kultovní) dílo světové kinematografie v ochuzené podobě. Jak by ale tvrdili prodejci z e-shopů, můžeme být vůbec rádi, že u nás Tenkrát v Americe vyšlo (což je samo o sobě důvod k zakoupení, že?).

Restaurovaná scéna č. 2 z filmu Tenkrát v Americe

Robert De Niro ve filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in America"Největší výzva této práce bylo navracení vystříhaných scén zpátky do filmu.Záběry, které Sergio Leone musel vystříhat a které byly považovány za ztracené, jsme vrátili do této prodloužené verze, jak nejopatrněji bylo možno. Bohužel jsme měli k dispozici jen vyřazené kusy pracovních pozitivů, které byly určeny pro porovnání. Část restaurovacích prací tak měla zajistit obnovování kvality materiálu, aby mohl být do filmu zařazen co nejsouvisleji. Výsledná verze nám přiblíží režisérovu původní vizi filmu. Dokumenty a svědectví rodiny a spolupracovníků Sergia Leonea byly neodmyslitelné pro rekonstrukci této prodloužené verze," je upozorněn divák po spuštění Tenkrát v Americe.

Kdo nezná Leoneho opus magnum až tak dobře a rád by věděl, co bylo přidáno, nebude mít problém rozpoznat nové scény. Při restaurování sice byly odstraněny skoro všechny škrábance a nečistoty, ale rozdíl je stále znatelný. Na dvacet dva minut přidaných scén nelze klást nároky, jaké máme po HD obrazu, protože o barevném kontrastu nemůže být řeč (často má pasáž stejné tónování), v tmavých pasážích se detaily ztrácí natolik, že jsme rádi za rozpoznání objektů. Je ale třeba si uvědomit, že k dispozici byl pouze pozitiv, nikoliv negativ, a tak nelze očekávat zázraky. Disk si s největší pravděpodobností pořídí ti, kdo chtějí strávit delší dobu v Americe - a budou vůbec rádi, že se materiál objevil a byl začleněn do filmu.

Robert De Niro ve filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in AmericaZvuk je na tom výrazně lépe, i když puristé mohou namítat, že namísto původního mona je na blu-ray 5.1 upmix. Lidé zodpovědní za restaurování s ním konzultovali i nově nalezené sekvence a na rozdíl od obrazu při poslechu člověk nezjistí kvalitativní rozdíl mezi režisérskou a režisérskou prodlouženou verzí. Poznat to je pouze kvůli některým asynchronizovaným momentům, kdy postavám nesedí do úst, co říkají. Samostatnou kapitolou pak je český dabing, jehož přítomnost možná někdo uvítá, ale už nebylo dodatečně dodabováno 22 přidaných minut, které zde jsou pouze s titulky.

Restaurovaná scéna č. 3 z filmu Tenkrát v Americe

BONUS:
BD obal filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in AmericaBonusová nabídka představuje jednoznačné zklamání. Přitom by se při příležitosti uvedení téměř kompletní verze na nosiče pro domácí kina slušelo přizvat historiky a filmaře, kteří by namluvili audiokomentář, a vyprodukovat dokument, který by mapoval zajímavý život filmu existujícího v různých sestřizích. Nic z toho ale u Warner Bros. neudělali, protože nejspíš usoudili, že obal prodává (a proto má zahraniční sběratelské vydání knihu) a jako hlavní důvod k zakoupení postačí o dvacet dva minut delší sestřih.

Nejspíš měli pravdu, ale i tak to zamrzí. Zvlášť když lze srovnávat, jaká péče byla - alespoň v zahraničí - věnována jednomu z posledních noirů Dotek zla, melodramatickému hororu Vymítač ďábla či dystopické sci-fi Blade Runner. Všechny měly veškeré dosavadní sestřihy, které doprovázel audiokomentář, vyčerpávající dokumenty, z nichž se cinefil dozvěděl první poslední, a balení s pamětihodnostmi.

Fotografie z filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in AmericaA i kdyby nebylo Tenkrát v Americe srovnáváno s filmy, které měly podobný distribuční osud a které se později staly klasikou/kultem, stále by se po bonusové stránce jednalo o nejslabší leonovku. Oproti předchozímu - kratšímu - sestřihu jsme přišli o velmi zajímavý, i když mlčením docela často vyplněný audiokomentář filmového historika Richarda Schickela. Zůstala pouze dvojice upoutávek a cca dvacetiminutová část z dokumentu Once Upon a Time: Sergio Leone, která je věnována recenzovanému titulu. A vše je k vidění na netu a bylo součástí předchozích DVD a blu-ray vydání. Opravdu by byl takový problém umístit dokument v jeho plné délce, ideálně na samostatný disk?

Restaurovaná scéna č. 4 z filmu Tenkrát v Americe

Robert De Niro ve filmu Tenkrát v Americe / Once Upon a Time in AmericaHodnocení, které vidíte níže, se vztahuje výhradně k filmu samotnému (v jeho posledních dvou sestřizích, tj. prodlouženému režisérskému a režisérskému, nikoliv k dvouhodinové a chronologické kinoverzi.) Blu-ray představuje zklamání, protože bonusů ubylo, než abychom se dočkali nových (pokud nepočítáme knížku, která je součástí zahraniční edice). Několik let čekání než se nashromáždí finance na restaurování, taktéž pozbývalo smyslu, když technická kvalita nově nalezených scén je rozpoznatelně slabší (zrnitý obraz, asynchronní zvuk). Tenkrát v Americe je jeden z nejlepších filmů světové kinematografie, který má smysl si pořídit nehledě na to, jestli vlastníte předchozí edice, ale zklamání až naštvanosti se nevyhnete.

10/10
0,0

Box Office: 42. víkend
Box Office: Boo 2! A Madea Halloween ovládl předhalloweenský víkend Bláznivá skoro halloweenská komedie Boo 2! A Madea Halloween černošského komika Tylera Perryho ovládla právě uplynulý víkend, v němž propadlo severské krimi Sněhulák. čtěte zde
Vydáno: 23.10.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Killing Gunther 2/10
Za horizontem: Killing Gunther je crazy komedie, která není vtipná Arnold Schwarzenegger si zahrál v bláznivé akční komedii Tarana Killama Killing Gunther nejlepšího světového zabijáka, jehož žárliví kolegové ho touží sesadit z trůnu. čtěte zde
Vydáno: 22.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Za horizontem
2
TV tipy: 20. 10. 2017 - 26. 10. 2017
TV tipy: Šílený Max, Luther, Jindřich IV. a Méďa Béďa se vydávají na zběsilou cestu Tento týden je v televizi dosti specifický, protože se v něm sešlo hned několik méně známých a mnohdy i docela povedených žánrovek. Největším tahákem je ale premiéra vychvalovaného sci-fi Šílený Max: Zběsilá cesta. čtěte zde
Vydáno: 20.10.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bajkeři 3/10
Recenze: Bajkeři mají Snowboarďáky a Rafťáky jako nedostižný vzor Česká teenagerská komedie Bajkeři vypráví o tom, jak tři kluci, závislí na internetu, počítači a mobilu, vyrazí proti své vůli na kolech do přírody a zjistí, že se s holkama dá bavit i jinak než jen přes sociální sítě.... čtěte zde
Vydáno: 19.10.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
matka! 5/10
Recenze: Aronofskyho matka! dělí diváky na dva tábory a děsí biblickými vizemi Drama/horor/podobenství matka! začíná jako intenzivní psychologicky-vztahové dusno, které se ovšem postupně překlápí do krvavých a brutálních biblických alegorií. Těžkopádný blábol, nebo mistrovské, originální a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0