Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Neill Blomkamp - od kráťasů k celovečerákům

Téma: Neill Blomkamp - od kráťasů k celovečerákům

Vydáno: 01.09.2013 19:36 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

Blomkamp se dostal do širšího diváckého povědomí, když byl ohlášen jako režisér filmové adaptace herní série Halo. Producent Peter Jackson si ho vybral na základě showreelu jeho krátkometrážní tvorby, které se věnujeme v článku.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Obrázek hry Halo 4Halo nakonec z finančních důvodů nevzniklo. Jediné, co z projektu zůstalo, je série tří snímků, které byly spojeny do jednoho pod souhrnným názvem Halo 3: Landfall. Zdroje se rozcházejí v tom, jestli na základě těchto videií byla Neillu Blomkampovi nabídnuta režie dlouhometrážní verze, nebo zda-li se již jednalo o test během předprodukčních fází, či šlo o pouhé webové promo k příležitosti vydání třetího dílu videohry, které bylo natočeno po stopnutí celovečerní adaptace.

Na třech segmentech, z nichž první získal Grand Prix na Cannes Lions - Mezinárodním filmovém festivalu kreativity, je nejpozoruhodnější jejich rozmanitost na rovině stylu. První má podobu montáže, v níž vidíme přípravu lidí i techniky na nadcházející boj. Promyšlenost díla je téměř nenápadná: mezi začátkem a koncem, u nichž dominují celkové záběry, se v průběhu necelých dvou minut střídají statické záběry s jízdami. Druhý přejímá styl válečných dokumentů s roztřesenou kamerou, přičemž autenticitu umocňuje ještě záběry z kamer umístěných na helmách vojáků, do vozů i letadel. Třetí se nejvíc blíží in-game sekvencím z videoher svým použitím hudby, která není součástí fikčního světa, záměrně neostrými záběry z pohledu první či třetí osoby a ikonickými výjevy z akčních sekvencí.

Prezentace filmu na Comic-conuPeter Jackson ale stále chtěl produkovat celovečerní debut jihoafrického rodáka a jako dobrý nápad mu přišlo do dlouhometrážní stopáže převést krátkometrážní snímek Alive in Joburg, který byl spolu s Tetra Vaal, Tempbot i reklamy Yellow součástí zmíněného showreelu. Všichni vědí, že z toho byl na čtyři Oscary nominovaný District 9, který je výjimečný nejenom v rámci subžánru kyberpunku (biologická změna na místo "technologické", sebestředný protagonista snažící se o udržení statutu quo systému na místo jeho narušení), ale i pro svou originalitu spočívající v bezešvém spojení několika různých poetik (fikční, dokumentární, videoherní) do soudržného celku. Málokdo nejspíš ale ví, že Blomkamp pomáhal Jacksonovi s režií patnáctiminutového válečného kraťasu Crossing the Line, který byl natočen pro vyzkoušení digitálních RED kamer, pročež nemá typicky blomkampovskou extrémně nízkou hloubku pole a až splatterové násilí nahrazuje eufemizujícími detaily (záběr na medvídka na místo na rozstřeleného vojáka).

Alive in Joburg ovšem vynechává onu narativně-fikční část, jelikož nevypráví příběh, ale má podobu persvazivního - tj. na přesvědčování založeného, o změnu názoru diváka na danou problematiku se snažícího - dokumentu, který je rytmizován promluvami postaršího muže. Zvolenou stylizaci narušuje pouze akční scéna z počátku, u které je důvěra v předkládané narušována tím, že některé záběry by se dokumentaristova kamera pořídit nemohla. Nedostatek ale nakonec přebije otevřená kritika systému umožňujícího apertheid, protože snímek není náhodou zasazen do Johannesburgu na počátek 90. let minulého století. Jeho výhodou oproti mnohem známější delší verzi je, že rozhovory, v nichž nejsou zmíněni mimozemšťané, jsou autentické záznamy vyjádření Afričanů k uprchlíkům ze Zimbabwe.

Sharlto Copley ve filmu District 9 / District 9V malé úloze policisty se objevil Sharlto Copley, jenž si zahrál hlavní roli v District 9 a jeho postava psychopata Krugera v Elysium má naběh na zkultovnění. Blomkamp se s Copleym potkal na redhillské střední, kam oba chodili - a stali se velmi dobrými kamarády. Blomkamp měl díky Copleyho produkční společnosti přístup k počítačům, na kterých mohl animovat, a na oplátku vytvářel trojrozměrné objekty pro různé projekty firmy. Ve svých reklamách tuto zkušenost zužitkoval stejně jako znalosti z fimové školy ve Vencouveru, kde navštěvoval vysokou, a praktické dovednosti z prací na efektech u The Embassy Visual Effects a Rainmaker Digital Effects. V jednom půlminutovém spotu pro Nike nechal dva robotické krabi hrát fotbal, v druhém časosběrnou metodou zachytil vývoj bot, které směřují vždy k novému a lepšímu. V reklamě pro Citroën s nově zabudovanou technologií nechal roztančit jedno z jejich aut a získal za to cenu, v sérii pro nápoj Getorade Rain nechal zrodit fotbalovou/basketballovou/ragbyovou hvězdu z toho, s čím při svém sportu hrají, zatímco evokoval dvě kultovní sci-fi (Terminátor, Matrix).

V Yellow kombinoval animatronické a počítačové efekty, o které se postarala jím vlastněná triková společnost Ratel. Adidas přišla s novou řadou bot, odlišenou barevně, a oslovila sedm režisérů, kteří na základě reakce na zvolenou barvu měli natočit krátké promo. Scenář napsala Blomkampova žena Terri Tatchellová, která je podepsána i pod District 9, a kameramanem byl Trent Opaloch, který se za kameru postavil u všech dosavadních Blomkampových celovečerních počinů i u patnáctiminutové robotické romance Tempbot. Žánrově je Yellow stejně jako Alive in Joburg mockument, tj. falešný dokument, o soužití a vlivu represivního státního aparátu, ale na místo společenské kritiky se do popředí dostává snaha prodat výrobek, který je prezentován jako něco jedinečného (inteligentní robot se schopností adaptace - přizpůsobivé boty), představujícího konec jedné éry (nová řada barev).

Fotografie z filmu District 9 / District 9Oproti tomu necelou minutu a půl trvající Tetra Vaal působí jako reklama, ale ve skutečnosti jde o společenskou satiru se značně sebeuvědomělými a parodickými titulky. Pro Blomkampa je zde příznačné zasazení do jihoafrického prostředí a přítomnost policejního robota, který byl později zužitkován v Elysiu a který se dočká vlastního filmu, sci-fi komedie Chappie, ve kterém ho unese dvojice hlavních hrdinů. Umělá inteligence hraje prim i v patnáctiminutové romanci Tempbot o odcizenosti a odlišnosti. V ní robot nahradí odcházející zaměstnankyni, sleduje své nemotivované a neupřímné spolupracovníky, mezi které se snaží zapadnout, a pocítí něco k HR manažerce. Pro Blomkampa nezvyklé umístění (interiér hospod a pracovních kójí, nikoliv jihoafrické exteriéry) i práce s písněmi dala vzniknout jeho dosud nejméně tradičnímu kraťasu.

Má ale tvorba Neilla Blomkampa nějakou jednotnou poetiku? Pomineme-li jeho reklamní (a v článku nerozebíranou menšinovou videoklipovou) přírůstky ve filmografii, poetikou by se mohly myslet stylisticky nejednotné, nejčastěji ze žánrových vzorců romantiky i sci-fi čerpající a různé tradice (fikce, dokument, reklama) do jednoho míchající alegorie o vyloučenosti ze společnosti.

Názor si můžete udělat sami zhlédnutím režisérových krátkometrážních snímků dole pod textem - a jako bonus nechybí videoklipy. 

Krátkometrážní Tetra Vaal.

Krátkometrážní Alive in Joburg.

Krátkometrážní Tempbot.

Reklama Yellow.

Reklama Nike Crab.

Reklama Nike Evolution. 

Reklama Citroën C4.

Reklama Getorade Rain - Peyton.

Reklama Getorade Rain - Kevin Garnett.

Reklama/krátkometrážní Halo 3: Landfall.

Upoutávka na Crosing the Line.

Videoklip Mythos - New Day.

Videoklip Janet Panic - I miss my sweet embrace.




NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 44. týden
Kinopremiéry: Anora a Trump se zúčastnili konkláve, kde objevili tajemství smrti Poslední říjnový den rozšíří programy kin kromě krátké přehlídky němých filmů plejáda novinek, z nichž rozhodně za největší pozornost stojí všude chválené a v Cannes oceněné drama Anora a atraktivní náboženský thriller... čtěte zde
Vydáno: 30.10.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 43. týden
Top 20 ČR: Venom zvítězil na celé čáře Třetí díl spider-manovského spin-offu Venom: Poslední tanec smetl veškerou konkurenci a v českých kinech mu patří první místo. čtěte zde
Vydáno: 29.10.2024 11:44 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 43. víkend
Box office: Venom zklamal Třetí díl spider-manovského spin-offu Venom s podtitulem Poslední tanec měl slabý otvírák, který odráží upadající popularitu této série. čtěte zde
Vydáno: 28.10.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Poklad 4/10
Recenze: Český film Poklad láká na potápěčské scény, ale slabým dějem neoslní Nový film režiséra a scenáristy Rudolfa Havlíka je dramatem o vztahu otce a dcery, které se natáčelo na indonéském ostrově Bali. A jelikož v něm jde i o hledání pokladu, tak se snímek otírá i o žánr dobrodružné komedie. čtěte zde
Vydáno: 26.10.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 25. 10. 2024 - 31. 10. 2024
TV tipy: V západním světě útočí samurajové, ale jsou zproštěni viny Asi nikoho nepřekvapí, že také na konci října se diváci v televizích zásadní premiéry nedočkají. Tento týden by ale měli zbystřit milovníci raritních a nesehnatelných filmů, protože těch je v naší nabídce úplně nejvíc. čtěte zde
Vydáno: 25.10.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Liam Hemsworth jako Zaklínač (23.05.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- Hrdinou nového Pána prstenů bude Glum (14.05.2024 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta (24.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Audiovizuálně uchvacující Opičí muž je nadějnou režijní prvotinou (06.04.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Nežádoucí opičí muž se vydává za hranice Evropy (03.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Český fantasy horor Krvavý Johann je laciným brakem od fanoušků žánru (13.01.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Recenze: Vizuálně opojná sci-fi Stvořitel obstojí jedině jako kritika americké válečné politiky (04.10.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Rambo uvízl v pavučině Gran Turisma (09.08.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Stroj času: Sylvester Stallone versus Wesley Snipes ve filmu Demolition Man (21.05.2023 10:30 v Recenze | Stroj času)
- Top 10: písničkové soundtracky 90. let (30.04.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Téma: 10+1 nejočekávanějších filmů roku 2023 (20.04.2023 15:00 v Články | Publicistika)
- Čeká nás návrat do Středozemě (24.02.2023 12:30 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 1. část (18.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Zemřel Earl Boen (07.01.2023 09:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Old Shatterhand bojuje s prázdnotou a kreslí portrét dívky v plamenech (06.01.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Jodie Foster slaví 60 (19.11.2022 09:00 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe