Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Vražda v Orient Expresu

Stroj času: Vražda v Orient Expresu

Vydáno: 18.06.2012 15:40 v sekci Recenze | Stroj času - Natálie Bergerová | foto: Paramount Pictures

Nejluxusnější vlak světa, jedna mrtvola, dvanáct podezřelých a šokující pointa. Případ pro Hercula Poirota pod taktovkou režisérského chameleona Sidneyho Lumeta klade nelehké otázky o spravedlnosti, vině a morálce.

Vražda v Orient-ExpressuRecenzoval/a Natálie Bergerová dne 18.06.2012 15:40. Nejluxusnější vlak světa, jedna mrtvola, dvanáct podezřelých a šokující pointa. Případ pro Hercula Poirota pod taktovkou režisérského chameleona Sidneyho Lumeta klade nelehké otázky o spravedlnosti, vině a morálce. Hodnocení: 0
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Královna zločinu Agatha Christie a Sidney Lumet měli jednu společnou vášeň. Spravedlnost. Spravedlnost, která nebývá bezchybná, spravedlnost, platónský ideál v rukou omylného lidského soudního systému. Ve svém fenomenálním debutu Dvanáct rozhněvaných mužů Sidney Lumet rozehrál šachovou partii o dvanácti figurkách porotního systému, kdy i o vině a nevině rozhoduje dvanáct rozumných občanů, právních laiků. A i když divákovi házím jemnou indicii, právě specifický případ porotního systému se ve filmu podle předlohy Agathy Christie objeví.
Podobně jako celá řada dalších detektivních příběhů, i zápletka vraždy v proslulém luxusním vlaku se zakládala na skutečném případu Charlese Lindbergha, světoznámého letce, který jako první pokořil Atlantik. Únos a posléze smrt jeho prvorozeného syna vzbudily v roce 1932 obrovský mediální ohlas a proces s únoscem Hauptmannem, který byl nakonec popraven, se stal jedním z nejsledovanějších případů své doby. Ale ani prostředí legendárního vlaku, který spojoval civilizovanou Evropu a divoké dálavy Asie, nebylo královně zločinu neznámé. Jako velká cestovatelka s ním několikrát jela při svých cestách za archeologickými vykopávkami na východ.
Právě do prostředí exotického luxusu a oslnivých cinkrlátek zasadila příběh o milionáři Ratchettovi (Richard Widmark), který podle všeho stál za únosem a vraždou malé holčičky známého letce. Když je tedy posléze prohnilý milionář nalezen ve svém kupé rituálně zavražděn, každý ze sympatických cestujících je rázem podezřelý. Ve vlaku jako na zavolanou cestuje i geniální belgický detektiv s vejčitou hlavou Hercule Poirot (k nepoznání změněný Albert Finney) a jeho neomylné malé šedé buňky, které dokážou odhalit i to nejspletitější spiknutí. Jenže na kolejích z Istanbulu přes Balkán do Calais je podezřelý úplně každý a i Poirot, uvyklý louskat chladnokrevné vraždy jako oříšky, se na chvíli ocitá v koncích. V osazenstvu defiluje anglický komorník, americký detektiv, ctihodný plukovník, italský řidič, britská guvernérka, maďarští manželé s modrou krví, švédská misionářka, podezřelý francouzský průvodčí, německá komorná, přátelská Američanka paní Hubbardová a další. Dvanáct lidí s motivem, dvanáct lidí s příležitostí. Kdo z nich to byl? Tato vražedná kombinatorika unáší publikum na vlnách protichůdných výpovědí, falešných stop a mamutích pastí, aby přišlo překvapivé rozuzlení. To šokuje i věrné čtenáře, kteří dobře vědí, jak sama královna Christie s oblibou porušovala železný protokol detektivního žánru.
Fascinující vražedné bludiště navíc kromě atmosféry, která by se dala krájet, provázejí především nezapomenutelné výkony hollywoodských i evropských hvězd, kromě Alberta Finneyho tu exceluje Lauren Bacall, Martin Balsam, Jacqueline Bisset, Sean Connery, Vanessa Redgrave, Michael York nebo Ingrid Bergman, která oprášila svou mateřštinu a za part švédské chuděry získala Oscara za vedlejší ženskou roli. Finální scéna, kdy Poirot ve svém tradičním monologu osvětlí všechny své teorie o případu, aby poté triumfálně předložil zkoprnělým pasažérům pravdu pravdoucí, bere dech. Pro Alberta Finneyho je to dost možná jeho životní scéna. A možná právě díky práci s herci poznáte Sidneyho Lumeta, u něhož je jinak vcelku obtížné rozpoznat čitelný a jasný rukopis. Patří do onoho rodu humanistických tvůrců, kterým jsou režijní a vizuální hrátky spíše autorskou oporou než svébytným vyjádřením, i filmová řeč plná typických dlouhých záběrů je spíše prostředkem než cílem. Jinými slovy, Lumet byl vždy spíše zaujat tím, co říká, než způsobem, kterým to vyjadřuje, takže jsem z něj vždy cítila tvůrce, který je myšlenkově a morálně neobyčejně zakotvený, ale režijně působí jako chameleon.
Pod lehkovážným povrchem Vraždy se skrývá spousta nelehkých otázek a i mezi dokonalými dialogy a vybroušenými hereckými výkony se pohybuje nespočet dimenzí viny. Vina osobní, vina společenská, vina, při které nelze ukázat na nikoho prstem, vina, s níž si světská spravedlnost neporadí. A když řádný proces světské moci zklame, co je dál? Má ctihodný občan pokývnout hlavou a nechat lumpa jít, s odkazem na pomalu meloucí boží mlýny, nebo vzít spravedlnost do svých rukou a potřísnit je po středověkém vzoru krví? Mají se stát samozvanými porotci zástupci lidu a vahou hodnot lidské civilizace uložit trest smrti, když soukolí práva zklamalo? Sidneyho Lumeta témata spravedlnosti, trestu smrti a otázky viny celoživotně přitahovala. Myšlenky ohledně porotního systému a konfliktů morálky a práva vyjádřil ve Dvanácti rozhněvaných mužích, mezi řádky navázal ve Vraždě v Orient Expresu, filmem Rozsudek z roku 1982, v Soumraku nad Manhattanem nebo filmem Ďáblův advokát. Jakési postskriptum k tématu najdeme v jednom z posledních Lumetových filmů Dokažte mi vinu!. A právě tím, jak během své filmové pouti tematizoval problém individuální a kolektivní viny a tisíc rozměrů zločinu, problémy advokátů i justice, se stal nekorunovaným králem soudního dramatu.
Na Vraždu v Orient Expresu se divák může, podobně jako třeba na o několik řádů filozofičtější Jméno růže, dívat jako na prostou "whodunit" detektivku, nebo jako na žánrovější, ale přitom hloubavou sestru Dvanácti rozhněvaných mužů. Díky nezapomenutelným hereckým výkonům, skvostné výpravě, sevřenému aranžmá a suverénnímu scénáři se tak Vražda postupem času stala žánrovým rodinným stříbrem, které nestárne ani po téměř čtyřech desetiletích. Vysloužila si celou řadu filmových ostruh, ale největší pochvalou bylo uznání Agathy Christie, která prohlásila, že ze všech adaptací jejích knih je právě Lumetova Vražda nejlepší.
Lumet si dokonce dovolil Vraždu prošperkovat i několika odkazy na velkého Hitchcocka. Ale ono nevšední kouzlo tkví právě v tom, co nám Sidney Lumet našeptává mezi řádky, morální dilema, jež přinese rozuzlení a s nímž se nakonec musí popasovat nelehce nejen Poirot, ale i každý divák. Orient Expres průvodčího Lumeta je vlak, který si nesmíte nechat ujet.
Originální trailer filmu Vražda v Orient Expresu

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 50.víkend
Box Office: klid před Avatarem Týden před premiérou třetího Avatara je u pokladen kin pověstný klid před bouří. První místo si znovu urvalo Zootropolis: Město zvířat 2, které po třech týdnech překonalo hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 12. 12. 2025 - 18. 12. 2025
TV tipy: Muž, který vynalezl Vánoce nasadil korzet a předávkoval se Vánoce už klepou na dveře, proto asi nikoho nepřekvapí, že televizní nabídka je plná naprosté klasiky a nikdo se v ní neodváží experimentovat. Z hodně skromného výběru tak vyčnívá pouze trochu náročnější evropské drama... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Král králů čte deník shopaholičky a loví prachovou příšeru Po obřích přídělech premiér z minulých týdnů se v tomto situace vrací do normálu a v kinech odstartuje šest novinek. Mezi nimi tedy chybí jednoznačný divácký tahák, tudíž se pozornost publika rozplyne do všech stran. čtěte zde
Vydáno: 10.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 49. týden
Top 20 ČR: Animatronici na Město zvířat nestačili V českých kinech se na špici žebříčku udržela disneyovka Zootropolis: Město zvířat 2, kterou z trůnu nesesadila ani novinka Pět nocí u Freddyho 2. čtěte zde
Vydáno: 09.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: Terry Gilliam slaví 85 (22.11.2025 12:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Equalizér rozsvítil plynové lampy (12.09.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Želvy Ninja hledají nepřítele při hraní Mortal Kombatu (22.08.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Gigant zažil sucho a zúčastnil se norimberského procesu (13.06.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Hoffa hledá bratry Sistersovi a tancuje s Matyldou (23.05.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kinopremiéry: Klaunka nastražila smrtelnou past na mumii (14.03.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Ježek Sonic je pán velkoměsta (28.02.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Poslední Vermeer podstoupil velký risk, když si založil falešný profil (07.02.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Králíček Petr a hrbáč řeší vraždu v Londýně (10.01.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Černý Tulipán získal v pevnosti zatykač na královnu (13.12.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: V západním světě útočí samurajové, ale jsou zproštěni viny (25.10.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Giovanni Falcone je nejhorší člověk na světě (11.10.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: 12 nezdolných sirotků žije soukromý život v malé Oděsse (16.08.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Agatha, Sněhurka a čertí brko jsou dokonalou partií (09.08.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Damien na Chesilské pláži snědl Bobovy burgery a našel lásku nebeskou (03.05.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Bronco Billy se nehněvá a vydává se na první misi (26.04.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat (17.03.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Vikingové cvičí draka, prochází uličkou přízraků a objasňují smrt na Nilu (29.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: Jane Fonda - jen hrát nestačí (16.12.2023 14:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe