Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Pojištění.cz - nejširší nabídka online pojištění v ČR!
Dunkerk

Recenze: Dunkerk – mistrovské dílo války bez zbytečného patosu

Vydáno: 21.07.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš

Nový film Christophera Nolana vypráví vrstevnatý příběh o událostech při evakuaci vojsk ze severní Francie a využívá při tom velmi pečlivě budované atmosféry napětí.

DunkerkRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 21.07.2017 09:00. Nový film Christophera Nolana vypráví vrstevnatý příběh o událostech při evakuaci vojsk ze severní Francie a využívá při tom velmi pečlivě budované atmosféry napětí. Hodnocení: 4.5

Dunkerk

Dunkirk
Válečný / Drama / Historický / Thriller
USA, 2017 , 106 min.

Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Herci: Fionn Whitehead, Damien Bonnard, Aneurin Barnard, Lee Armstrong, James Bloor, Barry Keoghan, Mark Rylance, Tom Glynn-Carney, Tom Hardy, Jack Lowden, Luke Thompson, Michel Biel, Constantin Balsan, Billy Howle, Mikey Collins

Česká premiéra: 20.07.2017

Distributor: Vertical Ent.

SDÍLET:    
Režisér a scenárista Christopher Nolan je v současné době někdo, o kom se dá říct, že „umí, i když neumí“. V jeho filmografii není jediný film, který by nešel označit přinejmenším za neotřelý a rozhodně nadprůměrný, pokud ne přímo geniální. Při pohledu na Nolanovy snímky se tedy leckomu zdálo téma jeho dalšího filmu, tedy evakuace spojeneckých vojsk z francouzského pobřeží jako přinejmenším „obyčejné“. Scénář s názvem Dunkerk napsal Nolan už asi před dvaceti lety s pro něj typickou, až matematickou přesností prolínání dějových linií.

Kenneth Branagh ve filmu Dunkerk / DunkirkDěj tohoto filmu nás přivádí do přelomu května a června 1940 na francouzské pobřeží, kde vojska třetí říše v počátečním blitzkriegu obklíčila britské, kanadské, francouzské, belgické jednotky. Jediná naděje jak těchto 400 tisíc mužů dostat domů, je masivní evakuace po moři do Anglie v tzv. operaci Dynamo. V tomto čase se odehrávají tři různě dlouhé příběhy (země, voda, vzduch), které se v klíčových momentech protnou.

Na zemi v příběhu trvajícím jeden týden sledujeme britského vojína Tommyho (Fionn Whitehead) a rovněž ty, kteří mají evakuaci na povel – komandéra Boltona (Kenneth Branagh) a plukovníka Winnanta (James D'Arcy). V příběhu na moři dlouhém jeden den sledujeme postaršího námořníka, pana Dawsona (Mark Rylance), který se se svou lodí Moonstone vydává přes kanál La Manche pomáhat zachraňovat. Ve třetím příběhu ve vzduchu trvajícím jednu hodinu sledujeme misi letky Spitfireů RAF, jejímž členem je i pilot Farrier (Tom Hardy).  

Přiznám se bez mučení, že tvorbu Christophera Nolana mám velice rád už od dob Mementa. Po malém zaškobrtnutí v předešlém Interstellaru jsem se na Dunkerk zase až tolik netěšil s vědomím, že válečné filmy, ač mi nevadí, nepatří k mým oblíbeným. Přesto mě Dunkerk velice mile překvapil. Není to totiž válečný snímek, ale počin, který se ve válce odehrává. To je celkem velký rozdíl.

Mark Rylance ve filmu Dunkerk / DunkirkPředně dílo postrádá atributy klasického hollywoodského válečného bijáku. Nejedná se o zpodobnění amerického vítězství ani se v něm Američané nevyskytují. Vlastně se v něm téměř neobjevují dokonce ani žádní Němci a jsou předkládáni pouze jako anonymizovaná nepřátelská síla. Rovněž zde neuvidíme žádné porady generálů ani větší vhled do politicko-strategické situace (to obstará pouze velmi krátký úvodní vysvětlující text). Rozhodně se film obejde bez výjevů přehnaného patosu hrdinství i bez hektolitrů krve (na rozdíl od Zachraňte vojína Ryana). Důležitou součástí je udržování neustálého napětí a náporu na psychiku, které se obrazí u všech zúčastněných postav.

Všichni zúčastnění herci odvádějí bez výjimky výbornou práci, zvláště Cillian Murphy svého vojáka ve stavu šoku zvládl více než dobře. Kenneth Branagh a James D’Arcy jsou tradičně sympatičtí chlapíci a to samé platí o Marku Rylanceovi v roli stárnoucího otce a námořníka. Pro Toma Hardyho je to po filmech Temný rytíř povstal a Šílený Max: Zběsilá cesta další titul, kde podstatnou dobu stráví s polozakrytým obličejem a musí hrát hlavně svýma očima (což se mu daří). Co se týče vlastních vojáků, pak byl kladen důraz na to, aby to byly mladé a pokud možno neznámé tváře. Jednou z nich je i ústřední Fionn Whitehead, jehož sobecká snaha hlavně se dostat pryč je to, co ho dělá naprosto uvěřitelnou postavou.

Naprosto unikátní je opět vizuální stránka. Naprostá většina trikových záběrů je realizována pomocí praktických efektů (maket a modelů) a nikoli počítačové grafiky. Kameraman Hoyte van Hoytema snímal řadu záběrů z naprosto úžasných pozic (např. potápějící se loď naklánějící se na bok). Jak je u Nolana zvykem, zdá se, jako by se s většinou záběrů doslova mazlil. Film byl částečně natočen na IMAXový formát (70 mm) a vypadá tak na obrovském IMAXovém plátně naprosto luxusně. K budování napětí skvěle slouží i hudba Hanse Zimmera, který do svých obvyklých burácivých melodií vetknul i motiv tikotu hodinek (Nolanovy vlastní), aby se akcentovala důležitost plynutí času jednotlivých příběhových linií.

Tom Hardy ve filmu Dunkerk / DunkirkDunkirk vůbec nějaké chyby? Určitě ano, když se na to podíváme střízlivým okem. Mohli bychom poukazovat na několik historických i faktických nepřesností, které se vloudily i přesto, že měl Nolan odborného poradce i pamětníky z řad veteránů. Kupříkladu nesedí vzhled přímořských částí Dunkerku těsně před evakuací, účast vojenských velitelů přímo na místě byla také pro účely příběhu osekána a silně idealizováni jsou vojáci čekající na odvoz i posádky malých civilních lodí. Téměř nadlidsky zheroizována byla úloha pilotů stíhaček Spitfire (jasně, je to Tom Hardy, ale přece jen ne Chuck Norris). Rovněž bychom se mohli pozastavovat nad tím, že ve filmu téměř žádná postava neprojde vývojem a na konci jsou v podstatě stejné jako na začátku. Každopádně nic z toho není během sledování filmu důležité.

Film Dunkerk je nadmíru chytlavá záležitost a adept na film roku. Napětí, že by se dalo krájet, vás nutí sledovat se zatajeným dechem a vy se snažíte srovnat si v hlavě nelineární příběh. Do toho vaše smysly dostávají plnou nálož vizuálních i zvukových vjemů a vám se chce na jednu stranu z Dunkerku utéct a na druhou stranu si přejete, abyste tu ještě chvíli mohli zůstat. Není to počin stoprocentní, avšak s klidným srdcem jej lze označit za hodný jména svého režiséra, a to rozhodně není malá chvála.

Český trailer k filmu Dunkerk

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0

WEDOS.cz - Nejlevnější registrátor domén v ČR, neomezený webhosting, virtuální a dedikované servery

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 20. 10. 2017 - 26. 10. 2017
TV tipy: Šílený Max, Luther, Jindřich IV. a Méďa Béďa se vydávají na zběsilou cestu Tento týden je v televizi dosti specifický, protože se v něm sešlo hned několik méně známých a mnohdy i docela povedených žánrovek. Největším tahákem je ale premiéra vychvalovaného sci-fi Šílený Max: Zběsilá cesta. čtěte zde
Vydáno: 20.10.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bajkeři 3/10
Recenze: Bajkeři mají Snowboarďáky a Rafťáky jako nedostižný vzor Česká teenagerská komedie Bajkeři vypráví o tom, jak tři kluci, závislí na internetu, počítači a mobilu, vyrazí proti své vůli na kolech do přírody a zjistí, že se s holkama dá bavit i jinak než jen přes sociální sítě.... čtěte zde
Vydáno: 19.10.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
matka! 5/10
Recenze: Aronofskyho matka! dělí diváky na dva tábory a děsí biblickými vizemi Drama/horor/podobenství matka! začíná jako intenzivní psychologicky-vztahové dusno, které se ovšem postupně překlápí do krvavých a brutálních biblických alegorií. Těžkopádný blábol, nebo mistrovské, originální a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 42. týden
Kinopremiéry: Před globálním nebezpečím chrání bajkery matka! Ač do kin aktuálně vstupuje sedm premiér, široce atraktivní jsou vlastně jen dvě, a to psychologický snímek Darrena Aronofského matka! a katastrofické sci-fi Geostorm. Divácky navštěvovaná bude zřejmě i tuzemská komedie Bajkeři. ... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 41. týden
TOP 20 ČR: severský Sněhulák zmrazil konkurenci Z prvního místa hned po týdnu vymetla Blade Runner 2049 adaptace Nesbøho detektivky Sněhulák, i přes rozpačité ohlasy kritiků. Na třetí místo se nově vyhoupli animovaní poníci v My Little Pony Film. čtěte zde
Vydáno: 17.10.2017 16:00 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TOP 20 ČR: Blade Runner zajistil obměnu stupňů vítězů (10.10.2017 15:00 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Recenze: Blade Runner 2049 – „ostré komando“ pro nové tisíciletí (05.10.2017 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Mezi Blade Runnerem a Hansem Zimmerem je hora, na níž má svatbu Hladový Bizon (04.10.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TOP 20 ČR: Kingsman si udržel náskok na jiné tituly (03.10.2017 17:00 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Venom: do spin-offu míří Michelle Williams (29.09.2017 09:47 v Novinky | Zprávy)
- TOP 20 ČR: Kingsman sejmul zlověstné To (26.09.2017 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TOP 20 ČR: již druhý týden vede žebříček To (19.09.2017 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box office: To se vznáší nad novinkami (18.09.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- TV tipy: Jack Ryan prožívá osudnou noc, v níž hraje Need for Speed (15.09.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Box Office: Horor To trhal kasovní rekordy (11.09.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- TOP 20 ČR: Hurvínek boduje i se současnou generací (05.09.2017 21:05 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box Office: Zabiják & bodyguard opakují první místo (04.09.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- Box Office: Zabiják & bodyguard vedou nejhorší víkend v roce (28.08.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- TOP 20 ČR: Svěrákův prequel převzal vedení (24.08.2017 16:00 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box Office: Zabiják & bodyguard vedou další slabý víkend (21.08.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- Review: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti (20.08.2017 21:04 v Články | Publicistika)
- TOP 20 ČR: druhá Annabelle vylekala emotikony (15.08.2017 15:44 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box Office: Annabelle 2 vystrašila konkurenci (14.08.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- TV tipy: Konfident Nixon si zajel na Woodstock, kde zorganizoval hon na myš (11.08.2017 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   42/2017

matka!
5/10

Drama/horor/podobenství matka! začíná jako intenzivní psychologicky-vztahové dusno, které se ovšem postupně překlápí do krvavých a brutálních biblických alegorií. Těžkopádný blábol, nebo mistrovské, originální a mnohovýznamové veledílo?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Killing Gunther (3x)
12 Strong (1x)
Hangman (2x)
Bajkeři (6x)
matka! (9x)
Godless (3x)
Black Panther (1x)
Western (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2017 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
DOPORUČUJEME: Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: FILMSERVER)
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver