Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
TV recenze: Vinyl

TV recenze: Vinyl - quality TV a quality music

Vydáno: 14.02.2016 23:00 v sekci Články | Televize - | foto: facebook tvůrce

Dvě dekády plánovaný projekt Martina Scorseseho a Micka Jaggera o hudebním průmyslu v 70. letech byl realizován jako desetidílný seriál u HBO. Jak dopadla první polovina, se dočtete v exkluzivní recenzi.

VinylRecenzoval/a dne 14.02.2016 23:00. Dvě dekády plánovaný projekt Martina Scorseseho a Micka Jaggera o hudebním průmyslu v 70. letech byl realizován jako desetidílný seriál u HBO. Jak dopadla první polovina, se dočtete v exkluzivní recenzi. Hodnocení: 4.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
James Jagger ve filmu  / VinylJedním ze znaků fenoménu tzv. quality TV je přesun filmového auteura do televize. Letos bychom se dokonce měli dočkat tří náhledů na hudební scénu od výrazných osobností s jasně rozpoznatelnou poetikou. Pro Baze Luhrmanna (připravovaný netflixácký projekt The Get Down o klubech v Bronxu) a Camerona Crowea (coming-of age drama Roadies pro Showtime o lidech připravujících koncerty) to bude první zkušenost s televizním projektem. Oba zmínění tvůrci by měli napsat a režírovat celou první sérii svého pořadu. 

Zato Martin Scorsese pouze režíroval pilotní, co do stopáže nezvykle dlouhou (bezmála dvě hodiny) epizodu HBO dramedie Vinyl o fiktivním newyorském hudebním nakladatelství ze 70. let. Není to poprvé, co jeho jméno mělo přitáhnout pozornost k obrazovkám stanice, která je více než televizí. Před šesti lety natočil první díl jiné dobové podívané, gangsterky Impérium - Mafie v Atlantic City. Stejně jako v případě Mafie v Atlantic City úvodní epizoda Vinylu nejenom že kvalitativně převyšuje ty následující, ale zároveň se od nich svými zvolenými postupy odklání. Tento soubor voleb ji přibližuje - a konkrétními řešeními vzdaluje - jiným Scorseseho vhledům do fungování "profesních" komunit (zejména Mafiáni, Casino a Vlk z Wall Street). 

Bobby Cannavale ve filmu  / VinylNe náhodou. Scenáristou pilotu je Terence Winter, který je nejenom podepsán pod Impérium - Mafie v Atlantic City, ale i pod Vlkem z Wall Street. V něm byly postupy z gangstersých Scorseseho opusů zesíleny (ústřední postava vyprávějící příběh podle svého a oslovující publikum, přechody mezi omezeným a neomezeným vyprávěním, okázalé nespolehlivé pasáže, nejednoznačná souslednost scén, hra s nechronologičností vyprávění ad.), přeneseny do jiného prostředí (makléřského) a aplikovány na odlišný žánr (satirická komedie). 

Vinyl mohl na základě upoutávek a některými prvními angloamerickými ohlasy vyvolávat obavy, že epizoda č. 1 bude scorseseovskou manýrou. Protagonista Ritchie Finestra vypráví, jak vybudoval svou hudební firmu American Century Records, přičemž jeho vzpomínání začínající zábleskem budoucího dění je "zastřeno poškozenými mozkovými buňkami", čítá problematický vztah se ženou, závislost na drogách a zapletení se do vraždy jakožto častých katalyzátorů (anti)hrdinových problémů. Strategie je však odlišná než u Vlka z Wall Street, protože namísto zesilování je uvedené utlumováno. Velká část potěšení pramení z toho, že pasáže jakoby převzaté z jiných "scorseseovek" jsou stavěny do nového kontextu.

Bobby Cannavale, Olivia Wilde ve filmu  / VinylZačíná se flashforwardem, ale ten se na rozdíl od Mafiánů nevztahuje k zlomovému momentu ve vyprávění ve fázi komplikace dění, nýbrž jako v Casinu k epilogu. Protagonista se v něm však neobrací k publiku a jistá událost není výsledkem jednání vedlejších postav, ale náhodou, kterou je možné považovat za jízlivý komentář ke společnosti, v níž určitý typ osobností přežívá všechny dobové proměny. Promluva zní pouze na začátku, na rozdíl od celého Vlka z Wall Street či konce Mafiánů není adresována přímo do kamery, ale má podobu komentáře mimo obraz, který představí vedlejší mužské postavy, jimž se ale nedostane tolik pozornosti.

Naopak svou vlastní linii má asistentka Jamie Vine, které se na rozdíl od Ritchieho daří, protože zatímco on neuspěje v přemluvení vlivného člověka k pouštění preferovaných skladeb, ona najde nadějnou kapelu a sblíží se s jejich zpěvákem. Sekvence jeho neúspěchu je následována scénou jejího úspěchu, v obou přitom sehrává svou roli sex jako určitý prvek podobnosti a odlišnosti (orgie v pozadí vs. soulož v posteli ve dvou, obojí červeně nasvíceno). Jsme jednak vedeni k jejich porovnání, jednak jsme překvapeni, že se ženské postavě dostává tolik pozornosti u Scorseseho, kde bývá jejich úloha obvykle marginalizována. I dlouhá jízda kamerou, která spolu s postavou prochází hierarchizovaným prostředím, je věnována Jamie, nikoliv Ritchiemu.

Bobby Cannavale, Olivia Wilde ve filmu  / VinylNeméně výraznou figurou je co do prosazování si svého Ritchieho žena. Navzdory různým náznakům nesehraje úlohu, jakou měla Ginger v Casinu, a při manželských hádkách nedojde k očekávanému, přestože jsou inscenovány podobně (bližší rámování, absence hudby se zdrojem mimo fikční svět) jako ty ze Zuřícího býka či Mafiánů. Celkově se dostává pozornosti dříve opomíjeným skupinám, což nejsou jenom ženy, ale i Afroameričané. Ve scéně připomínající Taxikáře (studené barvy v interiéru taxíku, neonově nasvícené a nezaostřené exteriérové záběry) není ukázána špína ulic, která by podle Travise Bickla měla být vyplavena pořádným deštěm, ale naopak bohatost afroamerické (sub)kultury s jejím přínosem k hudbě. 

Afroamerické postavě hudebníka Lestera Grimese jsou věnovány i rozsáhlé flashbackové pasáže, které kladou veliké nároky na pozornost. Není jasně značeno, čí jsou to vzpomínky, potažmo se některé zdají jako Ritchieho i Lesterova (první). Naopak díky avizování scén z minulosti černošskou hudbou nemáme problém ihned určit pořadí v celkové organizaci událostí na časové ose. Postup opačný, než na jaký jsou Scorseseho příznivci a příznivkyně zvyklí, přestože funkce hudby jako komentáře dění a zarámování části narušující linearitu zůstavá.

Fotografie z filmu  / VinylNechybí ani pro představitele Nového, Nového Hollywoodu typická stylistická řešení subjektivizující vyprávění: pomalu nastříhaný segment následovaný velmi rychle nastříhanou chvílí odpovídající požití drogy, zpomalení jako vyjádření opojení, vsunutí archivního záběru představujícího, na co postava zrovna myslí a na co v monologu/dialogu odkazuje. Oproti předchozím počinům hollywoodského spratka jich však není tolik, protože veškerý exces spojovaný se sedmdesátkami byl utlumen a převládl kritický komentář vůči těm, kteří na úkor druhých (minorit) stanuli během nich na vrcholu. 

Další - byť velmi dobré až výborné - epizody naopak poukazují na limity autorského konceptu v serializovaném vyprávění určeném pro televizní obrazovky. Pilot obstojí i samostatně, protože linie vedlejších postav (asistentka, afroamerický zpěvák) i volné motivy (vražda) mohou být vnímány jako komentáře k protagonistově počínání a součástí jeho drobnokresby, a tak se další díly odklání od původní koncepce. Nemáme morálně ambivalentní postavu ve vyprávění soustředěném kolem a do jisté míry podle ní, protože je změněn cíl (namísto prodeje uchování společnosti), a tak vedlejší postavy dostávají vlastní linie se svým cílem (udržením si místa získáním nového klienta/klientky). Namísto kombinování odlehčených a vážných pasáží do jednoho celku začíná převládat model převážně komediální epizoda, která je následována dramatičtější, aby po ní mohla přijít zase vtipnější. A prim dostávají v úvodní dvouhodinovce nastíněná témata.

Juno Temple, James Jagger ve filmu  / VinylNe že by další části zhlédnuté poloviny série nenabízely řadu řešení, které jsou nemálo opojné. Dlouhé kamerové jízdy druhé a čtvrté epizody, jenže v každé s jinou funkcí - v prvním případě upomínající na dobové postupy, v druhém se podřizující potřebám vyprávění sbíháním několika linií postav k sobě. Ve třetí epizodě inscenačně nápadité momenty (povídání dvou postav s důrazem na odrazové plochy nebo snímací zařízení) a výstavba do kontrastních bloků (dramatický rozhovor bez hudby následován scénou s hudbou) proti konvenčně nasnímaným dialogovým výměnám.

Dané stylistické volby jsou však nejednotné s ohledem na to, jak byly dříve ustanoveny, potažmo až moc okázalé na to, aby byly vyzdvihovány jako efektivní a nikoliv jenom efektní (např. písně ironicky glosující dění - "Lucky One"). Funkce postupů se napříč epizodami proměňuje a původně jasně zacílené vyprávění nabývá jiné podoby (dobovky relevantní k dnešku ala Mad Men/Šílenci z Manhattanu). Zatímco Scorsese s Winterem v pilotu vyprávěli o krizi osobnosti, k čemuž zvolili vhodnou rámující skladbu od Davida Johansena, první polovina HBO dramedie Vinyl přenáší tuto výpověď do celkového formálního uspořádání: několik autorských osobností má za následek vnitřní nesoudržnost mini-série.

Pokud to znamená, že quality TV se dostává do krize, je to zemětřesení vyvolané publikem, které si žádá autory. Po pěti dílech je zatím jisté to, že ze sutin povstane a s přehledem odkráčí Scorsese.   

[První díl můžete vidět bez registrace online na HBO GO.]
 
Upoutávka na seriál Vinyl (2016).

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Jen pro upresneni. Venku je zati pouze pilotni epi... (MM, 15.02.2016 08:53) Reagovat

    Jen pro upresneni. Venku je zati pouze pilotni epizoda, ze ano? Nebo HBO vypustilo nekolik epizoda naraz?

    • Re: Jen pro upresneni. Venku je zati pouze pilotni epi... (martin.bubrin, 15.02.2016 09:33) Reagovat

      Dobrý den,
      ano, venku je zatím pouze pilotní epizoda, pro účely recenze nám však bylo zpřístupněno celkem pět dílů.

  • Pilot je skvostný, nevím ale jestli si chci kazi... (Anonym, 15.02.2016 23:20) Reagovat

    Pilot je skvostný, nevím ale jestli si chci kazit dojem dalšími díly...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Lesní vrah 5/10
Recenze: Český film Lesní vrah nahlíží do prázdnoty existence mladého zabijáka Snímek režiséra Radima Špačka se zabývá postavou Viktora Kalivody, jenž v roce 2005 zastřelil tři lidi a vysloužil si přezdívku „Lesní vrah“. Film seznamuje diváky s událostmi v posledním roce před Viktorovým zatčením. čtěte zde
Vydáno: 27.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 26. 4. 2024 - 2. 5. 2024
TV tipy: Bronco Billy se nehněvá a vydává se na první misi Drtivou většinu z aktuální televizní nabídky tvoří snímky u nás zapomenuté, prakticky neznámé a jen těžko sehnatelné. Nejatraktivnějším tipem je nicméně premiéra prequelu ságy Kingsman s podtitulem První mise. čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu (19.04.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Martin Scorsese natočí Sinatru (18.04.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2024: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (24.01.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Recenze: Zabijáci rozkvetlého měsíce (21.10.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zabijáci rozkvetlého měsíce analyzují anatomii pádu, při kterém mohou být také mrtví (18.10.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Fokus Fest 2023 míří do Semil (26.09.2023 08:00 v Novinky)
- Téma: 10 nejlepších rolí Roberta De Nira (17.08.2023 16:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Freddie Mercury se vydává do casina na cestu samuraje (14.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Scorsese chystá dalšího Ježíše (30.05.2023 07:45 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Killers of the Flower Moon (19.05.2023 08:32 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu