Hrdiny snímku zasazeného do první poloviny 60. let, kdy vrcholí studená válka, jsou dva agenti. Šarmantní Američan Napoleon Solo (Henry Cavill) pracuje pro CIA, je profesionál, gentleman a sukničkář. Výbušný a rusky zatvrzelý Sovět Kuryakin Illya (Armie Hammer), jehož síla paží si v ničem nezadá se silou jeho národní hrdosti, je zas nejlepším z nejlepších v KGB. Ti dva jdou zpočátku proti sobě, když se Solo ve východním berlínském bloku pokusí unést na západ automechaničku Gaby (Alicia Vikander) a Illya mu má akci překazit. Pak se však ze všech tří stanou parťáci na společné misi – Gabyin otec totiž někde v Římě pomáhá jakési zločinecké organizaci vytvořit jadernou bombu, tudíž je potřeba ho najít, bombu odcizit a organizaci zneškodnit.Špionážní komedie mohou vypadat různě. Jednou z variant je bláznivá taškařice ve stylu nedávného Špióna s Melissou McCarthy nebo Johnnyho Englishe s Rowanem Atkinsonem. Krycí jméno U.N.C.L.E. je ale spíš z opačného konce stupnice – není vůbec rozjuchaný ani pitvořivý, naopak je ležérní, sofistikovaně inteligentní, mimořádně stylový, vizuálně vypiplaný a nehorázně cool. Představte si nějakého staršího Jamese Bonda, kdyby byl ještě o něco vtipnější a měl parťáka.
Guy Ritchie si dal záležet na dobové stylizaci, okázale se vyžívá v retro atmosféře, retro módě, retro technologiích, retro autech a retro barvách a hraje si s žánry. Když se na sebe podívají dva nepřátelé, kamera zabere detail jejich očí a ozve se westernový hudební motiv, všechno je parodií sebe sama. Spousta scén záměrně probíhá jinak, než byste čekali. Spousta scén je osvěžující v neokoukaném přístupu – např. na honičku v motorových člunech je po celou dobu nazíráno z pohledu postavy, která opodál sedí v autě a nevzrušeně svačí. Písničky jsou utnuty v okamžiku výhružného zdvižení prstu, klíčové scény se odehrávají se ztišenými dialogy, aby se k nim film později mohl vracet, mluví se tu anglicky, německy, italsky a rusky. A jak je u Ritchieho zvykem, film má místy hodně rychlé tempo, obsahuje flashbacky a klipové sekvence a hodně se v něm stříhá a přestříhává. A je to zábava.
Třetím zdrojem jsou vztahy mezi postavami, především pak mezi oběma agenty. Ti se mezi sebou neustále trumfují, předhánějí a špičkují. Jde ale o úplně jiný druh hašteření, než jaký předváděli Sherlock Holmes a doktor Watson – ti byli jako dvě prskavky, co na sebe navzájem házely žhavé jiskřičky, zatímco Solo a Illya jsou spíš jako dva skalní obři, co do sebe narážejí a házejí po sobě kamení. Jak k nim zapadá postava Gaby (na to, že má být obyčejná holka z dílny, tak její vizáž supermodelky nepůsobí zrovna dvakrát přesvědčivě), bych ponechal stranou. Rozhodně nejde o milostný trojúhelník – Solo by s ní klidně mohl něco mít, ale nechce, zatímco Illya by s ní něco měl rád a ona by si také dala říct, ale vzniklé okolnosti jim vztah zřejmě neumožňují (i když jsem nepochopil proč).
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz]












