Loni vyšla na Blu-ray definitivní verze historické fresky Olivera Stonea se stopáží skoro tři a půl hodiny. Vyplatí se převážně negativně přijímanému snímku věnovat pozornost i po deseti letech od uvedení?
Na úvod je nutno říci, že v současnosti existují celkem čtyři verze historického velkofilmu
Alexander Veliký. Ambiciózní
Oliver Stone, zklamán slabými tržbami v kinech a převážně negativním přijetím, se svůj sandálový opus snažil již několikrát vylepšit, čímž dovedl příběh jednoho z největších vojevůdců historie ke čtyřem různým sestřihům s různými délkami stopáže. Nejznámější z nich je
kinoverze (175 minut) vyprávěná v chronologickém pořadí, kterou viděla (a také odsoudila) většina diváků.
Na domácích nosičích poté vyšla také
režisérská verze (167 minut) zkrácená o několik, převážně homosexuálních scén, avšak s nechronologickým pořádkem událostí. Stone se snažil zalíbit divákům, kteří původní kinosestřih odmítali, film však ztratil spoustu ze svého dramatického a emocionálního náboje a nově přidaná nelinearita udělala z výsledku ještě větší chaos. Proto v roce 2007 zasáhl do filmu ještě jednou, tentokrát ve verzi s názvem
Alexander Revisited: The Final Cut (214 minut), který byl v podstatě režisérskou verzí s vystřiženými scénami z kinoverze a 39 minutami zcela nových záběrů. I když byla odbornou i laickou veřejností hodnocena lépe, stále zřejmě nevyhovovala představám režiséra.
Proto o šest let později do filmu zasáhl znovu a stvořil tentokrát již definitivní a poslední verzi s názvem
Ultimate Cut (207 minut), kterou mimochodem ve světové premiéře představil na předloňském festivalu v Karlových Varech. Zde se podle odborníků jednalo pouze o drobné zlepšení oproti předchozímu
Final Cut, ale zároveň velký skok oproti kinoverzi. Režisér to okomentoval slovy:
„Je to ta nejkrásnější verze vůbec a dává mi velké zadostiučinění, protože už můžu jít na svou smrtelnou postel a cítit se dobře.“
Dobře by se měl cítit i divák, protože
Alexander Veliký je ve své poslední verzi vskutku monumentálním dílem, rozestoupeným mezi klasickým sandálovým velkofilmem a komorním psychologickým dramatem, kterému se navíc velkou měrou daří reflektovat utváření mýtů a historie slavných osobností (srovnejte s nedávnou
Válkou bohů). Tradiční životopisný příběh o vzestupu a pádu mocného muže je chytře rámován stařeckým vyprávěním Alexanderova dávného přítele Ptolemaia (
Anthony Hopkins), který zároveň svá slova sám zpochybňuje – nespolehlivé vyprávění tak dává filmu pozoruhodnou druhou vrstvu tím, že si divák v podstatě může interpretovat každou scénu podle sebe, protože jak sám vypravěč říká, historie má tendenci velké příběhy přikrášlovat a zveličovat.
Více než celistvým příběhem (kinoverze) je
Ultimate Cut svým nechronologickým uspořádáním stále přeci jen výsekem z Alexanderova života, zachycujícím zásadní události, které formovaly jeho vzestup a pád. Mozaikovitá struktura přikládá důraz především na jeho vztahy s rodiči (opilecký, rázný otec a despotická, nicméně milující matka) a jeho nejbližším přítelem Hefaistonem (
Jared Leto). Jejich společné momenty jsou hlavními přídavky
Ultimate Cutu – nekonečně dlouhé dialogové scény jdou totiž více do hloubky a více psychologicky prokreslují postavy.
V nich vynikají zejména herecké výkony ve vedlejších rolích, a to hlavně kvůli tomu, že
Colin Farrell se i po letech stále nejeví jako ideální volba pro takovou ambiciózní roli. V některých scénách proto velmi nepříjemně přehrává a nestačí ostatním - maskérům a stylistům se však dokonale podařilo zachytit jeho nadpozemskou „árijskou“ krásu, což je pro definovaný typ „floutka“ zcela zásadní.
Alexander Veliký i přesto stojí, hlavně díky opulentnímu a zároveň syrovému zpracování (krvavé bitvy byly opravdu krvavé, než to bylo cool – viz
300: Bitva u Thermopyl) a atypickému vyprávění, za zhlédnutí, a v novém sestřihu jistě obstojí lépe než většina historických velkofilmů nového tisíciletí (například Trója). Je však nutno se naladit na trochu pomalejší antické tempo.
Making of Alexander
OBRAZ A ZVUK:
Vzhledem k tolika postprodukčním úpravám a různým verzím filmu by Oliver Stone jen těžko na několikátém BD vydání prezentoval audiovizuální přepis, s nímž by nebyl sám spokojen. Ať už jde o kinoverzi, nebo finální sestřih, v obou případech jde o nadprůměrnou kvalitu, která odráží režisérovy záměry. Co se týče ostrosti, tak ta je v několika případech trochu kolísavá, protože se přizpůsobuje tomu, jak je daná scéna nasvícena (bitvy vs. dialogové scény při svíčkách), tudíž nejde o „krystalicky“ čistý obraz. Drobného šumu si lze všimnout i v některých tmavších pasážích (jeskyně) nebo při zpomalování obrazu, kterým Stone velmi často a rád zachycuje emocionální tón záběrů.
V žádném případě se však nejedná o nic, co by nějak narušovalo zážitek z tří (a půl) hodinového kolosu. Ten si dokáže v rámci delší verze skvěle poradit i s menším datovým tokem než kinoverze – a to hlavně díky tomu, že jde převážně o dialogový film, který dynamičtější kameru a rychlejší střih používá jen ve dvou větších bitevních scénách na začátku a na konci. Co se týče barev, v nich se celkem věrohodně odráží malebné záběry antického Řecka spolu s uvěřitelnými pleťovými barvami hlavních představitelů, které vyniknou zejména v kontrastu s jejich tradičními bílými oděvy. Dominantní oranžová paleta ustoupí až v závěru v krvavé bitvě v Indii, kde převažuje zelená (les) a červená (krev). K dobru se musí přičíst také syté vykreslení černé.
O zvukovém mixu snad nemá ani cenu podrobněji referovat, šestikanálový DTS-HD Master Audio je perfektním prostorovým zážitkem, v němž vynikne čistota a oddělenost jednotlivých stop, stejně jako dialogy. Na vysoké úrovni jsou také naturalistické zvukové efekty jako řinčení mečů, létání šípů nebo krvavé propichování těl, vynikající zejména v bitevních scénách, nebo epický/mýtický soundtrack řeckého skladatele Vangelise. Český dabing se nachází pouze u kinoverze, ale oproti obrazu a originální stopě jednoznačně strádá v klasickém Dolby Digital 2.0.
Vangelis scores Alexander
BONUSY:
Ultimate Cut je takovou kompilací všech dosud vydaných bonusových materiálů k Alexanderovi, dostupných na discích s předešlými verzemi filmů. Ta nejnovější k již známé směsici přidává zejména dva – nový komentář Olivera Stone k finální verzi a dokument. První jmenovaný komplexním způsobem rozebírá všechny složky filmu a produkce a přístupy k samotnému příběhu, který kvůli různým interpretacím a výkladům obestírá spousta nejistých faktů a záhad. Stone tak nabádá diváky k tomu, aby si příběh Alexandera vyložili po svém.
Nový půlhodinový dokument
Skutečný Alexander a svět, který stvořil, který je zároveň jediným bonusem v HD, pojednává o světovém významu Alexandera a jeho dopadu na svět. Jedná se o klasický počin s mluvícími hlavami historiků, které jsou prostříhány s dokreslujícími pasážemi z filmu a ilustračními záběry. Pro diváky, kteří s tématem nejsou moc obeznámeni, by bylo možná zhlédnutí dokumentu vhodné před samotnou finální verzí, jež může sama o sobě svým nechronologickým uspořádáním působit trochu matoucím dojmem.
Disk s Ultimate Cut obsahuje ještě přibližně hodinu a čtvrt dlouhý dokument
Boj s časem: Alexander Olivera Stonea (přítomný již na předchozí edici), který natočil režisérův syn
Sean Stone, pokrývající tentokrát výrobu filmu od začátku do konce, včetně rozhovorů s herci, štábem a záběrů do zákulisí. Díky tomu, že je pořídil Stoneův rodinný příslušník (tudíž byl puštěn i do míst, kam by se normální filmař nejspíš nepodíval), dokument často obsahuje i pasáže, které byste v klasických promo materiálech nečekali, včetně několika krizových situací na place nebo běsnícího režiséra. Proto jde rozhodně o zajímavý příspěvek, který by rozhodně neměl uniknout vaší pozornosti, pokud vás zajímá filmové zákulisí, ale už vás otravují propagační materiály plné vzájemné adorace profesí.
Zbytek bonusů s délkou asi hodiny a půl je poté dostupný na druhém disku s kinoverzí. Kromě trailerů se mezi ním nachází komentář Olivera Stonea a odborníka na řeckou historii a hodinu a půl dlouhý produkční deník Seana Stonea rozdělený do tří stejně dlouhých částí –
Ressurecting Alexander se zaměřuje na výpravu, kameru a bitevní scény,
Perfect is the Enemy of Good pokrývá cit pro historický detail a technické parametry a
Death of Alexander se zabývá poslední fází produkce, která se potýkala s problémy (dotáčky, zranění členů štábu…). Bonusy, které uzavírá čtyřminutová featurette o hudbě, celkem bez komentářů vydají na více než tři hodiny času, takže pokud se vám Alexander líbil a ještě jej nevlastníte,
Ultimate Cut je ideální volba.
Originální trailer filmu Alexander Veliký