![Fotografie z filmu Osvícení / The Shining](/img/24880.jpg)
Na prvním místě je britský horor The Haunting, který je u nás znám pod názvem Strašení, který se na konci 90. let dočkal velmi, opravdu velmi nepovedeného remaku Zámek hrůzy. Klasika Roberta Wise tak zůstala nepřekonána a dodnes patří k nejlepším počinům hororového subžánru, kde prim hraje strašidelný dům. Zato Isle of the Dead (druhé místo) nebývá často zmiňován, přestože jednu z rolí ztvárnil Boris Karloff. Kombinace skutečné události (řecká občanská válka) se survival aspektem (šíření morové nákazy) obsahuje nezapomenutelnou scénu předčasného pohřbu, která je citována dodnes. Na třetím místě se nachází dalši britská žánrovka s místem nahánějícím hrůzu, a to The Uninvited. Atmosferická záležitost, která byla ve své době (1944) nominována na Oscara za kameru.
Zbytek již jen telegraficky. V první pětici se nachází The Entity o dívce obtěžované neviditelnou... entitou. Znepokojivá podívaná, která si zakládá na nejednoznačnosti až do úplného závěru. A má hudbu, která se vryje do paměti. Jelikož na Brity má Scorsese evidentně slabost, nepřekvapí, že na pátém je povídkový snímek Dead of the Night, který vrcholí velmi působivou montáží hrůzných výjevů.
Další dvojice, Hrůza a Osvícení, potvrzuje, že představitele Nového, Nového Hollywoodu nejvíc vyděsíte, když ho umístíte do odlehlého, hrozivě vyhlížejícího místa s problematickou minulostí. Ano, v obou případech jde o výše několikrát zmiňovaný subžánr haunted house. Pokud ale dáváte přednost démonům před starými baráky, doplňte si Vymítač ďábla či Noc démona, které Scorsese umístil na osmé, respektive deváté místo.
Důkazem, že děti představují nebezpečí, je Neviňátka. A na čestné jedenácté pozici se nachází Psycho, které nesmí chybět, když je známo, že je Scorsese fanouškem Alfreda Hitchcocka. Kam se ale poděl například takový Zvědavec (Peping Tom) anebo horory jeho souputníků, je záhadou.