Americký nezávislý filmař
Gregg Araki patřil v devadesátých letech k čelným představitelům filmové odnože známé jako "new queer cinema". Sám se otevřeně označoval jako gay a svými provokativními filmy výrazně promlouval nejen k tématu homosexuality. Pozornost i pověst provokatéra si získal především svou trilogií apokalypsy o "zkurvené generaci". V novém tisíciletí upoutalo především jeho drama o mladém prostitutovi
Mysterious Skin s přesvědčivým výkonem
Josepha Gordon-Levitta v hlavní roli. S aktuálním počinem
White Bird in a Blizzard se Araki přibližuje k vodám konvenčního žánrového filmu a dá se říci, že se (téměř) vzdává svého hlavního rysu, kterým u něj byla (často samoúčelná) provokace.
White Bird in a Blizzard je v častých flashbacích líčené drama z pohledu jeho hlavní hrdinky, kterou je dospívající sedmnáctiletá Kat (
Shailene Woodley) žijící na konci osmdesátých let v bezejmenném americkém maloměstě se svou matkou Eve (
Eva Green) a otcem Brockem (
Christopher Meloni). Eve se jednoho dne beze slova vypaří a Kat se snaží s tímto faktem vyrovnat. Vyrovnává se s ním ale mnohem lépe než její manžel, který se zdá být jejím nenadálým zmizením deprimován. Kat mimo to prožívá několik nevyrovnaných milostných vztahů. Jeden s chlapcem ze sousedství Philem (
Shiloh Fernandez), který se však nezdá Kat naprosto uspokojovat a tak si začne i krátkou aférku s detektivem (
Thomas Jane), který byl pověřen vyšetřováním zmizení její matky. Katinými společníky je nerozlučná dvojice jejich přátel Beth (
Gabourey Sidibe) a Mickey (
Mark Indelicato), s kterými prožívá ubíjející chvíle nudy v jejich zapadákově. Kat se zároveň se svými problémy svěřuje psycholožce, doktorce Thalerové (
Angela Bassett).
White Bird in a Blizzard má svým naturelem daleko k prvoplánovým provokacím typu
Zkurvená generace a rovněž se vyhýbá palčivým otázkám jako v
Mysterious skin.
White Bird in a Blizzard je obyčejným dramatem natočeným podle druhého románu americké spisovatelky
Laury Kasischke, s kterým Araki dosáhl své filmové dospělosti. Bez jakýchkoliv provokativních výstřelků (pravda, v úplném závěru si jeden velmi podařený neodpustil), s ukázněností "obyčejného" filmaře natočil drama, které ani neprovokuje, ani příliš ničím nepřekvapí (snad až na tu zmíněnou "třešničku" na konci) a dokazuje, že i provokativní bouřlivák se s léty srovná a vyklidní.
Pokud je zde něco pozoruhodné, pak je to především herecký výkon jeho hlavní představitelky. Shailene Woodley tu s přehledem ostřílené herecké profesionálky zvládá všechna citová i sexuální hnutí své malinko provokativní hrdinky opravdu přesvědčivě a Araki tu naplno využil jejího zřejmě obrovského potenciálu. Pro tuto mladou herečku byl rok 2014 zlomovým. Ztvárnila v něm hned tři hlavní role. První byla v YA scifi
Divergence, druhá v melodramatu
Hvězdy nám nepřály a do třetice právě Arakiho
White Bird.
Celkově je na Arakiho nezávislém snímku potřeba ocenit herecké výkony. Kromě Woodley tu jsou přesvědčiví i herci ve vedlejších rolích. Ať už to je dvojice Katiiných kamarádů, Mark Indelicato známý ze seriálu
Ošklivka Betty a Gabourey Sidibe, kterou proslavilo drama
Precious. Rovněž pro herečku Evu Green byl letošní rok přímo úrodou zajímavých rolí a filmů. A i když druhé
Sin City nevyšlo na sto procent (ale tak na 50), nemusí ji to příliš mrzet. I ona tu přesvědčivě zahrála mírně psychopatologickou postavu. Trochu v jejich stínu pak stojí všechny mužské role. Nejvíce asi nevýrazná postava manžela, kterého decentně zahrál nenápadný, ale přesný Christopher Meloni, mladý Shiloh Fernandez, jenž je svou fyziognomií až neuvěřitelně podobný herci a režisérovi
Vincentu Gallo, stejně jako Thomas Jane v roli detektiva a "sexuálního instruktora" v jednom.
Při sledování
White Bird in a Blizzard se vám možná vybaví legendární
Americká krása, s kterou Arakiho snímek nese jisté společné znaky – dospívající puberťačka prožívající své citové zmatky na nudném maloměstě, odcizené soužití manželského páru ad. Arakiho film je ale spíše dramatem laděným do thrilleru než jízlivou satirou. Araki zůstává stále svůj, věrný nezávislému filmu, kam se stále řadí, ale oproštěn od samoúčelných provokací. Na jedné straně je to sympatické zjištění. Na té druhé ale dojdete k závěru, že Arakiho novinka je až překvapivě konvenční, jako thriller předvídatelná a celkově tudíž jen lehce nadprůměrná.
Oficiální trailer filmu White Bird in a Blizzard