V úvodu příběhu, který vypráví Conanův přítel a čaroděj Akiro (
Mako), jsme svědky brutálního nájezdu Vanů v čele se zlým čarodějem Thulsou soudcem (
James Earl Jones), který před zraky malého chlapce setne hlavu jeho matce. Jeho i další chlapce z rodu Cimmeriánů odvedou do otroctví. Cílem jejich dlouhého a strastiplného pochodu je takzvané kolo utrpení, což je velký dřevěný mlýn, do kterého jsou zakováni. Jediný, kdo přežije a vytrvá dlouhé roky tlačit mlýnské kolo, je Conan (
Arnold Schwarzenegger).

Jeho mohutnosti a síly si všimne Zrzek (
Luis Barboo), který Conana vykoupí pro gladiátorské zápasy. V aréně se poprvé zrodí budoucí nepřemožitelný válečník Barbar Conan. Conan však myslí pouze na jediné, na pomstu. Chce najít a zabít Thulsu soudce a v tomto boji mu věrně pomáhá a slouží Subotai (
Gerry Lopez) a také Valérie (
Sandahl Bergman), kterou na své cestě potkávají. Král Osrik (
Max von Sydow) jim zároveň slíbí tučnou odměnu, když mu přivedou zpátky jeho dceru Princeznu (
Valerie Quennessen), kterou mu Thulsa před lety odvedl.
Barbar Conan amerického scenáristy a režiséra
Johna Miliuse patří k nezpochybnitelným milníkům ve světové kinematografii. Alespoň co se týče žánru "sword and sorcery", tedy dobrodružné fantasy, kde hlavní roli hrají kouzla a meče.
Barbar Conan je prubířským kamenem tohoto žánru a zároveň jeho nejlepším příkladem. Těžko naleznete v moderní kinematografii posledních zhruba čtyřiceti let klasičtější film na toto téma -
Barbar Conan je zkrátka legendou a kultem, který prakticky nebyl překonán. A nezměnila na tom nic ani celá řada různých následovníků, filmů se svalnatými herci nebo kulturisty, včetně jednoho
sequelu a jednoho
spin-offu rovněž s hlavní hvězdou
Barbara Conana, kterou není nikdo menší (ani větší) než původem rakouský kulturista a posléze i americký herec a podnikatel Arnold Schwarzenegger.

Předloha pochází z pera amerického brakového (bez pejorativního odstínu) spisovatele třicátých let
Roberta E. Howarda. Ten žil a tvořil v místě, o kterém jsme já ani vy zřejmě nikdy neslyšeli a jež se nazývá Cross Plains. Toto bohem zapomenuté místo bylo pro Howarda ideální k tomu, aby si zde vysnil svůj fiktivní svět fantazie, ve kterém stvořil postavu Barbara Conana. Conanovy příběhy začal psát v roce 1932 a inspiroval se v nich keltskými, germánskými a vikingskými ságami.
Svého hrdinu umístil do vymyšleného hyberiánského věku, který umístil zhruba do období 12 tisíc let před naším letopočtem. Svůj svět zabydlel znepřátelenými kmeny Cimmeriánů, z kterého pocházel Conan a Vanů, z kterého byl Thulsa soudce. Dále do něj umístil staré královské rody, čarodějnice a obrovské hady. Conanovy příběhy, které upadly po smrti jeho autora (v roce 1936) do zapomnění, pomohly oživit comicsové seriály, které se staly inspirací i pro filmovou adaptaci.

O ní se uvažovalo již od počátku sedmdesátých let, kdy se o projekt začal zajímat americký producent
Edward R. Pressman. Ten najal do hlavní role rakouského kulturistu a začínajícího herce, kterého měl možnost zhlédnout v kulturistickém dokumentu
Železný Schwarzenegger a na psaní scénáře najal rovněž tehdy začínajícího a budoucího úspěšného režiséra
Olivera Stonea. Po několikaletých obstrukcích a nezájmu velkých studií prodal Pressman projekt italsko-americkému producentovi
Dino De Laurentiisovi.
Jako režisér byl najat John Milius, který zároveň zčásti přepracoval i Stoneův scénář. Laurentiisovi se podařilo přesvědčit hlavouny studia Universal, aby film financovali (rozpočet 16 milionů dolarů), a dnes už víme, že se jim tento risk velmi vyplatil.
Barbar Conan je v podstatě jediným komerčně úspěšným filmem zmíněného žánru. Celosvětově do dnešních dnů vydělal přes 300 milionů, na čemž má ale hlavní zásluhu především pozdější trh v podobě oblíbených domácích medií (VHS, DVD) a samozřejmě i prodej televizních práv.

De Laurentiis plánoval spolu s hlavním představitelem Arnoldem Schwarzeneggerem rovnou celou sérii filmů o Conanovi. Nakonec však vzniklo jen jedno přímé pokračování a jeden hodně nepodařený spin-off, ve kterém režisér
Fleischer přenechal hlavní part blonďaté krasavici
Brigitte Nielsen, která se s
Rudou Sonjou neúspěšně pokusila parazitovat jak na slávě Arnolda, tak i jiného
svalnatce té doby, s nímž byla krátkou dobu vdána a také si s ním ve dvou filmech zahrála. Až po mnoha letech byl natočen i polovičatý
remake a zároveň se nyní uvažuje i o vzkříšení
legendy s jeho původním představitelem.
I když už na
Barbara Conana poněkud padl prach a ani on neodolal nemilosrdnému zubu času, stále se bez větších potíží řadí na začátek a zároveň i na vrchol žánru "meče a kouzel". Všechny ty Conanovy klony, včetně
Pána šelem, televizního
Herkula a
Kulla Dobyvatele s Kevinem Sorbem a vlastně i moderní pokusy, jako je právě aktuální
Hercules či tři roky starý remake mohou jen závistivě pošilhávat po nesmrtelném díle, které nastartovalo jednu z nejpozoruhodnějších kulturisticko-hereckých kariér v Hollywoodu (ironií je, že úplně první filmový pokus Arnolda byl také jeden z řady ultralevných
Herkulů, jenž je ale natolik příšerný, že dnes slouží pouze jako rarita k pobavení).
Když se k tomu připočte i kongeniální soundtrack
Basila Poledourise, pak dostáváme dílo právem považované za legendu a nepřekonatelný vzor daného filmového žánru.
Originální trailer filmu Barbar Conan