Thriller Davida Cronenberga nás přivádí do prostředí ruských zločineckých klanů působících v Londýně. Zde platí pravidla a zákony, které s úctou k lidskému životu nemají nic společného.
David Cronenberg zkoumá lidský děs a strach z tělesné transformace a infekce, z následků propojení fyzické a psychické existence. Naturalistické násilí a sex. Tato témata začal probádávat skrze fantaskní horory a science-fiction filmy, aby se v posledních letech začal pouštět do komerčně realističtějších a civilnějších žánrů a prostředí. Jeho fascinace ale zůstávají. V
Dějinách násilí i ve
Východních příslibech se řeší otázka, zda lze násilí ospravedlnit, zda lze zabránit zlu a osobně mu nepropadnout, zda lze ospravedlnit lži. Odpovědí se samozřejmě divák nedočká. Tělesného prožitku ano.
Od začátku se ruská mafie představí svými brutálními praktikami, které jsou schovány pod zdvořilá gesta a přátelské promluvy. Mafie klasicky jako jedna velká rodina, která drží při sobě. Jejich bezpečí však začne narušovat idealistická a naivní zdravotní sestřička, která se snaží najít rodinu opuštěného dítěte, které porodila jedna z ruských prostitutek. Dostáváme se do světa вор в законе, vorů v zákoně, thieves in law, kteří hýbou temným obchodem v podsvětí. Je zde řidič magiánského klanu, který jen plní rozkazy, je zde hlava klanu, brutální, chladná a nelítostivá, která se však maskuje staromódním šarmem. Zahraná proti tradici mafiánských bossů. Je zde i jeho syn, latentní homosexuál a neutajený opilec. Řetězec vražd, lží, pomst.
Je však potřeba napsat, že se nejedná o prvotřídní scénář. Je v něm řada nelogičností, předvídatelných akcí, filmových náhod, klišé a vcelku je to celé banální, kdy i snaha o závěrečný twist nefunguje. Je třeba však ocenit snahu o nejednoznačnost a nepředvídatelnost postav či občasnou nemotivovanost, která budí napětí. To, že se převážně vše temné děje uvnitř, pod povrchem, žádné auto honičky, přestřelky. Vše je převážně poklidné, pomalé, tiché a zakryté, ale to lze spíše pozitivně přičítat Cronebergovi a jeho režijnímu pojetí.
Východní přísliby jsou dalším důkazem, že může vzniknout působivý film, i když má nedokonalý scénář, ale brilantního režiséra, který umí vytvořit hutnou atmosféru.
Sice natáčení mimo rodnou Kanadu, ale i přesto se stálými spolupracovníky, např. polským kameramanem Peterem Suschitzkym nebo Carol Spier spadající do kolonky art director, zaručuje Cronebergovi kreativní jistotu. Díky tomu film drží formálně pohromadě, režijní stylizace netrčí, uvěřitelný realismus, promyšlený naturalismus, přirozené svícení. A především režisérův dvorní chameleon Viggo Mortensen. Není mnoho herců, kteří by si dělali tak pečlivé rešerše, kteří by přivedli do scénáře potetovanou dramaturgii, odjeli na vlastní pěst do Ruska, aby se naučili mluvit, nasáli atmosféru, snažili se pochopit myšlení, odpozorovali pohyby místního podsvětí atd. Fyzické herectví v té nejdokonalejší podobě, jen otočení hlavy, chůze, kdy je nutné i zmínit a vyzdvihnout nahou a krvavou popravu v lázních.
Byla možnost obsadit film ruskými herci, kteří mluví anglicky či sehnat anglicky mluvící herce, kteří se naučí rusky. Zvolilo se to druhé. Kupodivu nevytrhávající posluchače. Výbornému Vincentu Casselovi či polskému režiséru Jerzy Skolimowski je mluva uvěřitelná. Avšak dramaturgie, kdy kdo bude mluvit rusky a kdy anglicky, dosti selhává. Jako opravdu nepodařený vtip se však jeví český dabing s teatrální snahou ruského přízvuku.
Film je vizuálně velice bohatý a anamorfní širokoúhlý obraz tomu jen prospívá. Detaily, barvy, kontrasty, jen kupodivu Dolby Digital 5.1 Surround mix není nic zvláštního. Vše je utlumené a nenápadné, pouze Howard Shore občas zachycuje půvab a hrozbu děje. Na DVD se smutně vyskytují dva bonusy, jež trvají dohromady asi osmnáct minut. Jeden se hollywoodsky sestříhaně a povrchně zaobírá zákulisím natáčení, druhý řeší tetování. Bonusový materiál by jistě potřeboval kontextuální dokumenty o ruské mafii, o obchodu s bílým masem, ale především by si tento vrstevnatý film zasloužil, jako je tomu např. u DVD vydání
Dějin násilí, celkový komentář režiséra skrze celý film.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE
Zvuk: 5.1 Dolby Digital angličtina,
5.1 Dolby Digital čeština
Titulky:
české
Obraz: 16:9