Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Makrorecenze: Godzilla

Makrorecenze: Godzilla si starosvětsky došlápla na diváka

Vydáno: 20.05.2014 12:30 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: facebook tvůrce

Godzilla díky své kampani našponovala laťku očekávání na maximum, diváky však v kině mohlo potkat nepříjemné překvapení v podobě atypického blockbusteru. Jak se japonské monstrum líbilo nám v redakci?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. tři lidi, tři názory.

JÁ, GODZILLA
Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaMálokdy je člověk ve filmu tak bezcenný... a málokdy jsou monstra tak velkým středobodem. Godžira neuspokojí nejmladší generace, jelikož postrádá hyperaktivní a přímočarý drajv moderních blockbusterů. Stejně tak patrně neuspokojí většinového diváka, protože není prototypem snadno stravitelného díla a ráda zachází s žánrovými hračkami nekonvenčně, o ústupcích japonským klasikám nemluvě. Kritika bude brblat nad přemírou klišé, absencí hmatatelnější hloubky a ratingem, velícímu k umírněnosti a efektnosti. A samozřejmě budou brblat všichni ti, pro něž je to jen "další film s blbou obludou". Navzdory tomu všemu ale...

... je Godžira boží. Opravdu. A je strašlivě snadné ji milovat.

Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaMůže za to právě její atypický přístup k člověku, jímž pohrdá v řadě první (postavičky se jen mihotají v sutinách pod stometrovými příšerami), druhé (hlubšího rozvinutí se nedočká ani to jediné jednoduché poselství, jež film nabízí) i třetí (charaktery, dialogy, logika uvažování postav, přehršel náhod – vše je buď podružné, nebo zcela irelevantní). Lidstvo představuje pouhý příběhový tmel, malichernou položku a konsternovaného pozorovatele, jenž by si měl více hledět hry na vlastním hřišti (rodina) než se opájet věčnou chimérou, že má kolos všeho existujícího ve svých rukou. Godžira s tímhle vědomím funguje jako celek skvěle. Je kompaktní, živelná a fascinována pouze sama sebou (ač se na plátně téměř nevyskytuje!), takže ani divák ji obvykle neuvidí jinak než z perspektivy bezmocně přihlížejícího. Když přijde čas na bombastické finále, stejně se ztrácí ve tmě a prachu, případně se vší lhostejností mizí zpátky v oceánu, z něhož přišla, aniž by ohromenému a ochromenému lidstvu dovolila byť jen nahlédnout do svého nitra. Parafráze s naší bezmocí proti vůli přírody je zjevná a přestože je zobrazená hrozba totálně absurdní, rozhodně si nemyslím, že by někoho mohla pohoršovat/nudit/rozesmívat.

Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaZ výše zmíněného logicky vyplývá, že na druhé koleji jsou také samotní herci, z nichž stojí za zmínku snad jen Bryan Cranston a Ken Watanabe. Po trikové stránce film malinko zaostává za loňským konkurentem Pacific Rim - především ve všech scénách, kde nějakým způsobem figuruje voda, je vidět, že CGI trikaři ještě neumí všechno duplikovat úplně přesvědčivě. Monstra jsou naproti tomu animována úžasně a všechny estetické momentky, v jejichž pozadí se rýsují kontury gigantických tvorů, jsou stejně fascinující, jako supradrtivé finální střetnutí. Tady není o čem přemýšlet a opět se potvrzuje, že Godžira byla s mílovým náskokem na prvním místě. Zklamáním je tak pouze 3D – postprodukční třetí rozměr obvykle za moc nestojí a nic se na tom nemění ani tady. Velké plátno IMAXu sice udělalo svoje, nicméně spíše než plastického obrazu se divák dočká sotva postřehnutelného vystřihovánkového diorámatu.

Gareth Edwards je mimochodem přiznaným fanouškem Stevena Spielberga - helikoptérový úvod filmu, dobrodružný nádech, otálení s ukazováním hlavních atrakcí a fascinace prehistorickými monstry, kráčejícími ve stopách přírodních zákonitostí, ostatně připomínají třeba Jurský park.

A šťastná tečka na konec: velkorysé tržby v prvních dnech dávají Godžire příslib úspěchu, který si se svým "Spielberg-light" přístupem, nekonvenční zážitkovostí a obdivem k titulnímu monstru rozhodně zaslouží.

Pavel Pinker: 9/10


AMBICIÓZNÍ NUDA

Aaron Johnson ve filmu Godzilla  / GodzillaDalší důkaz toho, že některá témata prostě Hollywood nedovede zpracovat adekvátně a měl by je nechat spát. Edwards stvořil jednu velkou nudu, která ubíjí svou hloupostí, ambicemi a absencí vtipu a hlášek, o něž si film mnohdy přímo říká. Většina akce se děje mimo záběr, případně je ve tmě, takže z ní stejně není nic vidět. Titulní Godzilla se tu objeví dost pozdě a je tu hodně málo, takže o její hlavní úloze bych nebýt názvu filmu dost pochyboval, navíc tu není vysvětleno, proč se vlastně lidem cíleně vyhýbá a pomáhá jim.

O lidských hrdinech nemá smysl se příliš bavit, protože ti tu jsou totálně zbyteční - postrádají jakoukoli motivaci a nemají prostor v podstatě na nic a divák si tak nejspíš nejvíc zapamatuje Kena Watanabeho, který stále vyvaluje oči a pronáší rádoby hrůzná sdělení, a Bryana Cranstona, jenž zase jako jediný podává nějaký herecký výkon. Jinak tu opravdu není skoro nic, co by stálo za výraznější zmínku. O nějakém napětí nemůže být ani řeč, triky bych možná čekal propracovanější, monstra děsivější a celkově by to mělo mít asi větší grády a náboj. Oceňuji ale pár originálních kamerových záběrů a snahu o jakousi oldschoolovost, která ale tak úplně nevyšla.

Vratislav Šálek: 5/10


JINOU PŘÍŠERU PROSÍM

Aaron Johnson ve filmu Godzilla  / GodzillaObřích příšer bořících města není v kinech nikdy dost a tahle je přeci ta nejslavnější, proč ji tedy raději v kině minout? Zatím nejznámější i divácky nejvstřícnější Godzilla od Emmericha nemusí mít vůbec strach z nové větší konkurence. Další remake japonské klasiky, jak už je v poslední době zvykem, sází hlavně na reálnost a v druhém případě netradičně na postavy. Megamonstrum je spíše pozadím lidských příběhů, konec konců i takhle občas blockbustery fungují a baví, jenže to by vám hlavní hrdinové nesměli být ukradení ve všech ohledech, takže dramatické momenty pouze nutí koukat na hodinky, kdy už přijde ta pořádná řežba.

Obecně se dost trikové scény skrblí, obří ještěrky sice při soubojích jedna druhou nešetří, bohužel z pohledu diváka vidíme pouze jejich epický nástup a zbytek zápasu už jen v několika záběrech v televizi. Samotná hutná atmosféra, která provází většinovou část stopáže, alespoň řádně připraví půdu pro slibovaný epický závěr. Ale ten už nezvládne vykompenzovat jemu předcházející průměrnost, jelikož sám o sobě nabídne „pouze“ technickou bezchybnost či úctu k japonskému originálu, jenže žádnou originalitu nebo výjimečnost.

Režisér Gareth Edwards natočil, co přesně chtěl, producenti ani studio mu do toho nejspíš skoro "nekecali", což s ohledem na rozpočet klobouk dolů. Vznikla z toho zajímavá a netradiční popcornovka, jež uspokojí velmi malou část publika.

Roman Kotvald: 5/10

Vzhledem ke včerejší obsáhlé protirecenzi jsou v našem "makru" tentokráte jen tři příspěvky. 


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 45. víkend
Box office: Venom má hattrick Poslední Venomův tanec se třikrát za sebou ocitá na úplném vrcholu žebříčku tržeb v USA, kde i přes svůj nehvězdný start slaví nakonec slušné úspěchy a odrazil nápor Heretika i vánoční komedie. čtěte zde
Vydáno: 11.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Konkláve 8/10
Recenze: Thriller Konkláve vtahuje do volby papeže současná společenská témata Britsko-americký thriller režiséra Edwarda Bergera vypráví příběh takřka detektivních parametrů o volbě nového papeže. Podmanivému a vtahujícímu snímku kraluje vynikající Ralph Fiennes v hlavní roli. čtěte zde
Vydáno: 10.11.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Téma: Oscar 2024: jací jsou favorité?
Téma: Oscar 2024: jací jsou favorité? 17. ledna 2025 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2024, které pak budou předány 2. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 09.11.2024 13:30 v sekci Články | Publicistika
0
Pyšná princezna 6/10
Recenze: Animovaná Pyšná princezna pohádkové klasice ostudu nedělá Digitálně animovaná česká předělávka známé pohádky z roku 1952 dopadla vcelku zdařile. Výtvarné zpracování je v evropském měřítku špičkové. Jednoduchý příběh se však dočkal jen drobných změn a ne vždy k lepšímu. čtěte zde
Vydáno: 09.11.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 8. 11. 2024 - 14. 11. 2024
TV tipy: Paris hledá nadějnou mladou ženu Helenu a bod obnovy Po hodně dlouhé době se televizní dramaturgové utrhli ze řetězu a v tomto týdnu nabízejí hned několik atraktivních snímků, které jsou mnohdy raritní. Největším lákadlem je ale nepochybně premiéra české sci-fi Bod obnovy.... čtěte zde
Vydáno: 08.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Jeff Bridges bude Grendel (11.05.2024 12:30 v Novinky | Zprávy)
- Jurský svět má nového režiséra (21.02.2024 13:30 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Akční komedie Argylle: Tajný agent je nejslabším filmem Matthewa Vaughna (05.02.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Westwood a Zappa hledají tiché místo v temném domě (15.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Vizuálně opojná sci-fi Stvořitel obstojí jedině jako kritika americké válečné politiky (04.10.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Stvořitel Tlapkové patroly nerozdýchal hadí plyn (27.09.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Wes Anderson ve filmu Asteroid City zvážněl, poprvé zkusil i sci-fi prvky (28.06.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Takové to léto v Asteroid City (21.06.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Zemřel Michael Lerner (10.04.2023 08:39 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel herec Lance Reddick (17.03.2023 21:18 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 1. část (18.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Godzilla a Asterix prožili sen noci svatojánské a jdou dlouhou cestu zpět (08.07.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Divoký mustang Beauty podstupuje hru o život (24.06.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer minisérie Tokyo Vice (14.03.2022 18:54 v Novinky | Trailery)
- Box office: Jackass porazil Moonfall (07.02.2022 07:30 v Komentáře | Box office)
- Recenze: Katastrofický Moonfall baví jen tupými dialogy a okázalou vyšinutostí (06.02.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Mimořádná událost v podobě bodu varu a ohrožení Měsíce (02.02.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Katastrofické sci-fi Moonfall má nový trailer (06.01.2022 17:37 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe