Komu by ale video z předávání a český komentář nestačil, je zde správně. Na FilmServeru budeme průběžně aktualizovat seznam nominovaných o vítěze (níže) a nebudeme se tajit ani tím, co si myslíme (názor bude vždy pod danou kategorií po jejím vyhlášení). Prozatím (do 2:30) můžete sledovat promenádu po červeném koberci, kde více či méně známé osobnosti propagují sebe, film, na kterém se podílely, a oděv, který mají na sobě. Nominovaným se totiž fandí tím víc, čím lepší je za nimi příběh.
Víte, jak zdlouhavé a obtížné bylo pro Cuaróna natáčení Gravitace? A slyšeli jste, že Barkhad Abdi byl řidičem limuzíny, než se v Kapitánu Phillipsovi postavil Tomu Hanksovi a uhrál to? Co že to Leonardo DiCaprio před chvílí říkal o dobové symptomatičnosti snímku, ve kterém hrál a který produkoval? Mimoestetické faktory (PR především) sehrávají možná větší roli, než by si mnozí rádi přiznali.
KOMPLETNÍ SEZNAM NOMINACÍ VČETNĚ OCENĚNÝCH:
NEJLEPŠÍ FILM
- Gravitace
- Kapitán Phillips
- Klub poslední naděje
- Philomena
- Nebraska
- Špinavý trik
- Her
- 12 let v řetězech
- Vlk z Wall Street
NEJLEPŠÍ REŽIE
- Alfonso Cuarón – Gravitace
- Steve McQueen – 12 let v řetězech
- David O. Russell – Špinavý trik
- Alexander Payne – Nebraska
- Martin Scorsese - Vlk z Wall Street
Je paradoxní, že snímek, kterému je vytýkána jednoduchost zápletky, má cenu za režii i díky příběhu. Alfonso Cuarón dlouho vyvíjel technologii, která by mu umožnila natáčet dle představ, musel ustoupit požadavkům studia, ale přitom na filmu pracoval dlouhé roky, než dosáhl dokonalosti. Pokud někdo vnímá kategorii režie s tím, že nejlepší je ten, kdo má jednotnou vizi, jíž dosáhne, bude s volbou Akademiků spokojen.
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON
- Christian Bale - Špinavý trik
- Bruce Dern - Nebraska
- Leonardo DiCaprio - Vlk z Wall Street
- Chiwetel Ejiofor - 12 let v řetězech
- Matthew McConaughey - Klub poslední naděje
Matthew McConaughey se dostal do věku, kdy člověk neuhraje role v romantických komediích jenom tím, že sundá tričko. Přeorientoval se proto na dramatické úlohy, ve kterých dokazuje, že se v něm kritici pletli. Filmy Zabiják Joe, Bernie a Mud ho ukázaly pro některé v až příliš temné poloze, než aby za ně získal uznání. Až Klub poslední naděje ho prezentoval jako chameleóna, který svede střídat role, což jeho postava potřebuje kvůli pašování léků.
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
- Barkhad Abdi - Kapitán Phillips
- Jonah Hill - Vlk z Wall Street
- Bradley Cooper - Špinavý trik
- Jared Leto - Klub poslední naděje
- Michael Fassbender - 12 let v řetězech
Oscaři začínají, jak je zvykem, u (vedlejších) hereckých kategorií. Jared Leto byl i naším tipem na vítěze, jak jste se mohli dočíst v našem speciálu. Cena pro něj zároveň demonstruje nesmyslnost toho, z čeho si moderátorka večera při úvodním vstupu dělala legraci, tj. z binárních opozic. Leto totiž ztvárňuje transgender postavu, která není ani mužem, ani ženou, protože prochází přeměnou pohlaví. A následná montáž animovaných postav dává najevo, že bychom se mohli jednou dočkat i kategorie neopomíjející herce, jejichž výkon je ve filmu neviditelný kvůli performance capture a je pouze slyšet díky dabingu.
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON
- Amy Adams - Špinavý trik
- Judi Dench - Philomena
- Cate Blanchett - Jasmíniny slzy
- Meryl Streep - Blízko od sebe
- Sandra Bullock - Gravitace
Cate Blanchett podala ze všech nejlepší výkon a neuškodilo jí ani to, že tomu tak bylo ve snímku Woodyho Allena, jehož jméno je poslední týdny vláčeno médií kvůli aféře spojené s pedofílií. Stejně jako je nejasná kauza přiživující bulvár, i ztvárnění titulní Jasmíny Blanchett je mistrně nejednoznačné. Máme k ní být empatičtí, když si za své neštěstí může ve velkém sama, jelikož preferovala určitý styl života? A nebo je tento způsob uvažování příznačný pro všechny nehledě na příslušnost k třídě, jenom ta vyšší z toho má neurózy, a tak jde o komedii?
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
- Sally Hawkins - Jasmíniny slzy
- Jennifer Lawrence - Špinavý trik
- Lupito Nyong´O - 12 let v řetězech
- Julia Roberts - Blízko od sebe
- June Squibb - Nebraska
Cena pro herečku, jejíž jméno umí málokdo vyslovit. A ještě méně lidí napsat. Lupita Nyo... Lupita má ale to štěstí, že se kroužkuje či odklikává, takže má pozlaceného plešouna doma. Při přebírání "předvedla" Halle Berry, které bylo vytýkáno, že její výkon z Plesu příšer není oscarový, protože hraje sebe samu ("hysterku"). Doba snad ale natolik pokročila, že je oceňován silný herecký výkon, ne to, co reprezentuje (úspěch pro etnikum) - či kritizován za to, že posiluje stereotypy (přepjatá emocionalita spojená se ženami).
NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM
- Croodsovi
- Ledové království
- Já, padouch 2
- O myšce a medvědovi
- Kaze Tachinu (The Wind Rises)
NEJLEPŠÍ ADAPTOVANÝ SCÉNÁŘ
- Před půlnocí - Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke
- Kapitán Phillips - Billy Ray
- Philomena - Steve Coogan, Jeff Pope
- 12 let v řetězech - John Ridley
- Vlk z Wall Streetu - Terence Winter
NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ SCÉNÁŘ
- Nebraska - Bob Nelson
- Her - Spike Jonze
- Jasmíniny slzy - Woody Allen
- Klub poslední naděje - Craig Borten, Melisa Wallack
- Špinavý trik - David O. Russell, Eric Warren Singer
Skoro by se chtělo napsat, že se na každého dostalo. Pak si člověk ale vzpomene na Špinavý trik (a je rád) a v zápětí na Vlka z Wall Street (a není rád) a řekne si, že dvě scorseseovky se vyrušily navzájem. Pro Spikea Jonze je uznání za scénář především znakem osamostatnění se od režiséra natáčejícího dle scénáře Charlieho Kaufmana, v jehož stínu dlouhodobě byl. A za sci-fi romanci o vyrovnání se s rozchodem a nových způsobech navazování kontaktu si světla ramp zasloužil.
NEJLEPŠÍ KAMERA
- Velmistr - Philippe Le Sound
- Gravitace - Emmanuel Lubezki
- V nitru Llewyna Davise - Bruno Delbonnel
- Nebraska - Phedon Papamichael
- Zmizení - Roger A. Deakins
NEJLEPŠÍ KOSTÝMY
- Špinavý trik - Michael Wilkinson
- Velmistr - William Chang Suk Ping
- Velký Gatsby - Catherine Martin
- The Invisible Woman - Michael O´Connor
- 12 let v řetězech - Patricia Norris
Velký Gatsby může překvapit, psali jsme, a skutečně se tak stalo. Akademici ocenili neprávem přehlížený snímek loňského roku, který je vyzdvihován jenom v technických kategoriích, ale přitom u něj vše slouží celku. Spolupráce se zavedenými oděvními značkami, proměna způsobu oblékání s ohledem na vývoj postav i vyprávění a odvážná kombinace dobových a současných prvků si sošku zasloužila.
NEJLEPŠÍ CELOVEČERNÍ DOKUMENT
- The Act of Killing
- Cutie and the Boxer
- Dirty Wars
- The Square
- 20 Feet from Stardom
Dobře, tohle čekal málokdo. My rozhodně ne, protože jsme se ani neobtěžovali do systému nahrát byť jen jednu jedinou fotografii k dokumentu 20 Feet from Stardom o vokalistech, jelikož nebyl výrazný ani v médiích, ani nebyl kdovíjak dobře přijímán. Lze se pouze dohadovat, jestli favorizovaný The Act of Killing byl pro Akademiky těžkým soustem, které nestrávili do konce. Obzvlášť prodloužená verze zachází v provokativnim konceptu, založeném na autoterapeutické funkci umění (přehrávání zážitků z minulosti), ještě dál.
NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ DOKUMENT
- CaveDigger - Jeffrey Karoff
- Facing Fear - Jason Cohen
- Karama Has No Walls - Sara Ishaq
- The Lady in Number 6: Music Saved My Life - Malcolm Clarke, Nicholas Reed
- Prison Terminal: The Last Days of Private Jack Hall - Edgar Barens
NEJLEPŠÍ STŘIH
- Špinavý trik - Jay Cassidy, Crispin Struthers, Alan Baumgarten
- Kapitán Phillips - Christopher Rouse
- Klub poslední naděje - John Mac McMurphy, Martin Pensa
- Gravitace - Alfonso Cuarón, Mark Sanger
- 12 let v řetězech - Joe Walker
Budou dějiny přepsány? Cena za střih je důležitější, než se zdá, protože nejvíc Akademiků je mezi střihači (uvádí se přes sedm set) a stalo se pravidlem, že jejich hlas je rozhodující i v případě nejlepšího filmu. Na svých výročních cenách, nazvaných Eddie, se přiklonili na stranu Špinavého triku a Kapitána Phillipse, na Oscarech ke Gravitaci. Autor článku patří k tomu nepočetnému množství skeptiků, kteří mají za to, že spolupráce Cuaróna (režiséra) a Lubezkého (kameramana) se v případě přehypeované Gravitace zautomatizovala. Postprodukce zakryje střih vytvořením kompoziční návazností mezi dvěma záběry a délka sekvencí zásadně nevyčnívá z poetických tradic IMAXového dokumentu prezentujícího krásy přírody.
NEJLEPŠÍ ZAHRANIČNÍ FILM
- The Broken Circle Breakdown - Belgie
- Velká nádhera - Itálie
- Hon - Dánsko
- Omar - Palestina
- Chybějící obraz - Kambodža
S ohledem na středoevropský čas, kdy máme po desáté hodině večerní, lze bez cenzury napsat následující: podle statistik tvoří Akademii převážně heterosexuální bílí muži postaršího věku, a tak bylo téměř stoprocentní jistotou, že Oscara obdrží Velká nádhera. Polemická pocta odkazu Federica Felliniho vypráví o bílém heterosexuálním muži mezi mezi důchodem a smrtí, který víc než dvě hodiny vzpomíná na to, jaké to bylo, když si poprvé štrejchnul. Nostalgie zvítězila nad morálně vyhroceným dramatem o vině a trestu, které je druhým nejlepším Vinterbergovým počinem (Hon). I nad dílem, které stírá striktní kategorie fikčního a nonfikčního vyprávění (Chybějící obraz).
NEJLEPŠÍ MAKE-UP A VLASOVÁ STYLISTIKA
- Klub poslední naděje - Adruitha Lee, Robin Mathews
- Jackass Presents: Bad Grandpa - Stephen Prouty
- Osamělý jezdec - Joel Harlow, Gloria Pasqua-Casny
Nestalo se, v co někteří se smyslem pro podvratný humor doufali. Situace, kdy nedobře přijatý snímek (Zamilovaný profesor, resp. Jackass Presents: Bad Grandpa) získá uznání v technické kategorii (make-up), se neopakovala. Nebýt ale dodatku v podobě "vlasové stylistiky", těžko říct, jak by to dopadlo. Předoscarová kampaň Klubu poslední naděje přece jenom byla kontroverzní, když stavěla na tom, že za masky a make-up bylo utraceno pouze pět set dolarů. Vlasové kreace Matthewa McConaugheyho ale posloužily jeho výkonu, a na to nejspíš byl brán ohled.
NEJLEPŠÍ HUDBA
- Zlodějka knih - John Williams
- Gravitace - Steven Price
- Her - William Butler, Owen Pallett
- Philomena - Alexandre Desplat
- Zachraňte pana Bankse - Thomas Newman
Pro Stevena Price byla Gravitace první nominací a málokdo očekával, že bude nakonec proměněna, když proti němu stála výrazná jména (John Williams, Desplat, Newman) a mnohem tradičněji pojaté hudební kompozice. U Gravitace je ale každá složka tak pečlivě sladěna se všemi ostatními, že v návaznosti na zvukové efekty dělá i ze samotného poslechu velmi intenzivní fyzický zážitek. Syntezátory se hlásí ke slovu.
NEJLEPŠÍ PÍSEŇ
- "Alone Yet Not Alone" z Alone Yet Not Alone, hudba: Bruce Broughton, text: Dennis Spiegel (vyřazeno)
- "Happy" z Já, padouch 2, hudba a text: Pharrell Williams
- "Let it Go" z Ledové království, hudba a text: Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez
- "Ordinary Love” z Mandela: The Long Walk To Freedom
- "The Moon Song" z Her, hudba: Karen O, text: Karen O, Spike Jonze
"V animovaných filmech zní písně, aby vyhrávaly případné ceny," mohlo by znít nepsané pravidlo, které se v Hollywoodu drží již od dob Disneyho. A nic se na něm nezměnilo ani poté, co animované snímky dostaly samostatnou kategorii. Škoda, že opomenuta zůstane kauza spojená s vyřazením písně Alone Yet Not Alone, jejíž tvůrci na rozdíl od ostatních nominovaných Akademiky ovlivňovali přímo e-mailem a nikoliv nepřímo vlivem v médiích, které vlastní.
NEJLEPŠÍ VÝPRAVA
- Špinavý trik
- Gravitace
- Velký Gatsby
- Her
- 12 let v řetězech
S Moulin Rouge se Baz Luhrmann trefil do revivalu muzikálů, což mu zajistilo dosud největší počet nominací. V dalších letech úspěch již nezopakoval, jelikož si Akademie jeho snímků vždy povšimla pouze v "technických" kategoriích jako výprava a kostýmy, přičemž pokaždé zůstalo u pouhé nominace. Až letos si Luhrmannova manželka Catherine Martin může připsat další dvě sošky k těm, které již má za Moulin Rouge.
NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ HRANÝ FILM
- Aquek No Era You (That Wasn't Me)
- Avant Que De Tout Perdre (Just Before Losing Everything)
- Helium
- Pitääkö Mun Kaikki Hoitaa? (Do I Have to Take Care of Everything?)
- The Voorman Problem
NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ ANIMOVANÝ FILM
- Feral - Daniel Sousa, Dan Golden
- Get a Horse! - Lauren MacMullan, Dorothy McKim
- Mr. Hublot - Laurent Witz, Alexandre Espigares
- Possessions - Shuhei Morita
- Room on the Broom - Max Land, Jan Lachauer
NEJLEPŠÍ STŘIH ZVUKU
- Vše je ztraceno - Steve Boeddeker, Richard Hymns
- Kapitán Phillips - Oliver Tarney
- Gravitace - Glenn Freemantle
- Hobit: Šmakova dračí poušť - Brent Burge
- Na život a na smrt - Wilie Stateman
NEJLEPŠÍ ZVUKOVÝ MIX
- Kapitán Phillips - Chris Burdon, Mark Taylor, Mike Prestwood Smith, Chris Munro
- Gravitace - Skip Lievsay, Niv Adri, Christopher Benstead, Chris Munro
- Hobit: Šmakova dračí poušť - Christopher Boyes, Michael Hedges, Michael Semanick, Tony Johnson
- V nitru Llewyna Davise - Skip Lievsay, Greg Orloff, Peter F. Kurland
- Na život a na smrt - Andy Koyama, Beau Borders, David Brownlow
Mnohem důležitější, než kdo si pro Oscara přišel na jeviště, je, kdo byl opomenut. Na život a na smrt bylo příspěvkem k válečnému filmu, jehož působivost stála v akčních pasážích na zvuku. Nová coenovka V nitru Llewyna Davise byla neprávem přehlédnuta, přestože folková balada židovských bratří jede ve stejně nesmlouvavé linii jako Serious Man. Hobit má pověst komerčního kalkulu a nikoliv profesionalizované fanouškovské tvorby a v případě této kategorie by si cenu zasloužil jenom za atrakční pasáže. Ignorování Kapitána Phillipse (a v jiných Vlka z Wall Street) se pak dá rozumět jako přehlížení kvalit, které v prvním případě nejsou dávány nijak okatě najevo.
NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY
- Gravitace - Tim Webber, Chris Lawrence, Dave Shirk, Neil Courbould
- Hobit: Šmakova dračí poušť - Joe Letteri, Eric Saindon, David Clayton, Eric Reynolds
- Iron Man 2 - Christopher Townsend, Guy Williams, Erik Nash, Dan Sudick
- Osamělý jezdec - Tim Alexander, Gary Brozenich, Edson Williams, John Frazier
- Star Trek: Do temnoty - Roger Guyett, Patric Tubach, Ben Brossmann, Burt Dalton